Взаємозв’язок між органами рослини



Скачати 55.71 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір55.71 Kb.
Урок - змагання

Тема: Взаємозв’язок між органами рослини

Мета:

Навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів про будову та

різноманітність вегетативних органів рослин, їх роль у процесах

життєдіяльності; розкрити взаємозв’язок між коренем, пагоном та

листям рослин, що забезпечує цілісність рослинного організму;



Розвиваюча: встановити взаємозв’язок та взаємозалежність різних органів

рослини, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити

висновки;

Виховна: виховувати комунікативні вміння, колективізм, співпереживання,

взаємовиручку.



Обладнання: набір карток, плакатів та таблиць із зображенням вегетативних

органів рослини: коренів, пагонів, листків та їх видозмін.



Правила змагання.

  1. Розділити клас на 3 гетерогенні групи – команди.

  2. Учитель вибирає командира групи серед сильніших учнів.

  3. Розподіл учнів у команди відбувається шляхом жеребкування (довільно).

  4. Кожна група вибирає назву із запропонованих «Корінь», «Пагін», «Листок».

  5. Всі команди виконують аналогічні завдання на всіх зупинках змагання.

  6. За 1 завдання – 1 бал отримує команда. Якщо команда не виконує завдання, інша команда може його виконати і отримати 1 бал.

  7. Журі (учитель, лаборант, 2 сильні учні класу) ведуть облік досягнень кожної команди і в кінці визначають переможця.

  8. Учитель по закінченню змагання виставляє оцінки учням за роботу на уроці.

  1. Старт

6 запитань ( по 2 запитання для кожної команди)

1. Які органи мають рослини? На які 2 групи поділяють органи? (вегетативні,



генеративні).

2. Що спільного в будові всіх органів рослини? (клітинна будова, наявність



тканин).

3. Які тканини мають рослини? (твірні, покривні, основні, запасаючі, механічні,



провідні).

4. Назвіть вегетативні органи рослини. (корінь, пагін, листок, брунька).

5. Що вивчає наука ботаніка? (будову та різноманітність рослин).

6. Назвіть генеративні органи рослини. (квітка, плід, насіння).



2. Корінь

1. Які є види коренів у рослин? (головний, бічні, додаткові, видозмінені).

2. Що таке пікірування? З якою метою його проводять? ( прищипування верхівки

кореня, щоб стимулювати ріст бічних коренів).

3. Які є кореневі системи у рослин? ( стрижнева, мичкувата).

4. Назвіть зони кореня. (чохлик, зони: поділу, розтягування, всисна, провідна).

5. Назвіть видозміни кореня. (коренеплоди, кореневі бульби, опорні, чіпкі,



повітряні).

6. Де знаходиться верхівка кореня? Чим вона захищена? ( внизу, захищена



кореневим чохликом).

3. Пагін

І. На дошці розміщені німі малюнки, окремо для кожної команди. Треба зробити

підписи до них. Кожен член команди виходить по черзі до дошки і робить один

підпис.


А) бруньки вегетативна та генеративна;

Б) внутрішня будова стебла дерева;

В) типи трав’янистих стебел.

ІІ. Встановити відповідність між поняттями (завдання вивішені на дошці, команди записують відповіді на окремих листках і здають журі). Час виконання - 2 хв.




1. Флоема (ситоподібні трубки)

2. Ксилема (провідні судини)

3. Камбій.

4. Запасання поживних речовин.



Відповіді: 1-А; 2-Г; 3 –Б; 4 – В.

А. Луб, кора.

Б. Річні кільця.

В. Серцевина.

Г. Деревина (2 бали)



  1. Бульба

  2. Кореневище

  3. Вуса

  4. Вусики

  5. Цибулина

  6. Бульбоцибулина

  7. Колючки

Відповіді: 1-Б; 2-Д; 3 –А; 4 –Є;

А. Суниці

Б. Картопля

В. Тюльпан

Г. Гладіолус

Д. Осот

Е. Обліпиха



Є. Виноград (3 бали)

5 –В; 6- Г; 7 – Е.



4. Листок

1. Що таке листок? Назвіть частини листка. (Листок – бічна частина пагона. Має



листкову пластинку , черешок).

2. Яку роль відіграють листки в житті рослини? ( дихання, транспірація,



фотосинтез).

3. Які листки називають сидячими? ( не мають черешка).

4. Що таке фотосинтез? За яких умов він проходить? (процес утворення

органічних речовин із вуглекислого газу та води за участю світла та

хлорофілу. Під час фотосинтезу виділяється кисень).


  1. Що таке жилка листка? Яку роль виконує жилка? (Судинно-волокнисті

пучки, які складаються з провідної та механічної тканини, надають

міцності листку, проводять поживні речовини, воду).

  1. Де розміщені продихи? Для чого вони потрібні рослині? (Продихи є у

шкірочці листка, у верхній шкірці – якщо водні рослини, у нижній – якщо

наземні рослини; через продихи відбувається газообмін та транспірація).


  1. Знавці-фізіологи.

  1. Що буде з деревом, якщо з нього зняти частину кори у вигляді кільця

шириною 10-15 см? (Дерево згодом засохне, так як ми зруйнуємо нисхідний

потік поживних речовин від листя до кореня, пошкодивши ситоподібні

трубки флоеми. А ще через рани у деревину можуть потрапити спори

грибів-паразитів, короїди та інші шкідники).

2. Чим болотна рослина росичка відрізняється від інших зелених рослин?


(способом живлення, вона відноситься до комахоїдних рослин. На болоті мало

азоту, тому вона залозистими листочками приваблює до себе дрібних комах і

споживає).

3. Чому природа так образила кактусів, забравши у них листки і поселивши у

пустелю? ( Кактуси пристосувалися до життя у пустелях: мають колючки

замість листя, для зменшення випаровування води та захисту від поїдання

тваринами; коренева система розвинена по-різному, у одних кактусів може

проникати на глибину до 3-6 м, у інших – розростатися в різні сторони на

кілька метрів; у ребристому зеленому стеблі запасається вода, тут же

відбувається фотосинтез).


  1. Літературний.

1. Кожна група виступає з монологом «Я головний орган» (Монолог: 1 учень

розповідає про значення кореня, пагона чи листка у житті рослини). (2-3 хв.)

2. 1-2 учні групи розгадують анаграму.

А) кулванжиня; Б) нярозкощелисмінт; В) нявжиленпід.



( жилкування) (листкорозміщення) ( підживлення)


  1. Знайди зайвого.

Кожна група отримує по 2 завдання і дає відповіді по черзі, пояснюючи свій вибір .

  1. Квітка, листок, пагін, корінь. (зайва – квітка, так як решта органів – вегетативні).

  2. Дуб, береза, каштан, липа. (зайвий каштан, так як у решти дерев просте листя).

  3. Голка кактуса, бульба картоплі, коренеплід моркви, цибулина тюльпана. (зайвий – коренеплід моркви, так як решта – видозміни пагона).

  4. Кисень, вуглекислий газ, вода, хлорофіл, світло. (зайве – світло, так як решта –речовини, які беруть участь у процесі фотосинтезу).

  5. Шкірочка, продихи, стовпчасті клітини, черешок. (зайвий – черешок, так як решта відноситься до внутрішньої будови листка).

  6. Сітчасте, паралельне, дугове, кільчасте. ( зайве – кільчасте, так як решта понять характеризують жилкування листків).




  1. Фініш. Я не можу без тебе.

Кожна група доводить, що її існування неможливе без взаємозв’язку з іншими

органами. Всі повинні прийти до висновку: рослина – цілісний організм. Росте,

розвивається, живиться завдяки тісному зв’язку, який є між усіма

вегетативними органами: коренем, листям, пагоном.


Підведення підсумків уроку - змагання. Визначення переможців. Виставлення оцінок за роботу на уроці всі учням.

Мікрофон. Що мені сподобалося на уроці?


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка