Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору



Скачати 102.14 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір102.14 Kb.
Урок на тему:
«Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.»

2012 рік
Тема: О.Генрі «Останній листок». Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього. Гуманізм твору.

Мета: навчальна: поглибити розуміння ідейного змісту новели «Останній листок», закріпити відомості про жанрові особливості новели, вміння аналізувати новелістичний твір та оцінювати майстерність письменника – новеліста; показати, що прагнення робити добро іншому є засіб здолання життєвих негараздів;

розвиваюча: сприяти розвитку аналітичного і художнього мислення учнів, вдосконалювати навички характеристики літературного героя, вміння аналізувати та інтерпретувати образ у порівняльних контекстах із творами світового мистецтва (скульптура Мікеланджело «Мойсей»), спрямованих на розуміння людяності великого мистецтва;

виховна: сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, милосердя, готовності допомогти; виховувати людяність і розуміння суті добра й мудрості.

Тип уроку:

Обладнання: портрет О.Генрі, комп’ютер, телевізор, ілюстрації, твори П.Чайковського, Й.С.Баха, Я.Нікітіна, текст твору.

Епіграфи уроку:
«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу…»

О.Генрі

«Життя таке коротке! Поспішайте робити добро!»

О.Довженко

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель.

  • Доброго дня, діти.

Сьогодні у вас, учні, урок незвичайний:

Учитель знайомий й багато гостей.

Та прошу вас, друзі, в процесі навчання

Уважними бути урок цей увесь.



ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Вікторина на уважність (за кожну правильну відповідь учень прикріплює на дошку листок плюща)

  1. Повне ім’я Джонсі. (Джоанна)

  2. Назва ресторану, в якому познайомилися дівчата. («Дельмоніко»)

  3. Штат, звідки приїхала Сью? (Мен)

  4. Ім’я старого художника. (Берман)

  5. Штат, звідки приїхала Джонсі. (Каліфорнія)

  6. «А в листопаді холодний, невидимий пришелець, якого лікарі називають … (пневмонія), почав бродити по колонії»

  7. Річ, яку попросила Джонсі у Сью, коли їй стало краще. (Дзеркало)

  8. «… Борода у нього (Бермана), як у скульптури Мікеланджело…» У якої скульптури? («Мойсей»)

  9. Джонсі мріяла коли – небудь намалювати … Що? (Неаполітанську затоку)

  10. Що мріяв створити Берман? (Шедевр)

  11. Їжа, яку приготувала Сью для Джонсі. (Бульйон)

  12. Як по – іншому Сью називала Джонсі? (Біле мишеня)


Учитель. (звучить музика П.Чайковського)

Вслухайтеся у звуки чарівної мелодії… У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій, тихий шелест листя, що непомітно падає на землю.

Восени, коли дерева скидають листя, природа постає перед нами в неприкрашеному вигляді, в ній відчувається першородна відкритість і незахищеність. Саме в цій порі криється одвічна таїна спорідненості Людини і Природи.

Адже у житті обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього. У цей момент прозріває душа особистості, бо їй відкриваються якісь незрозумілі, невидимі грані буття. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі.

Ми повертаємося до розпочатої роботи над новелою О.Генрі «Останній листок», шоб поміркувати над тим, як людина долає життєві негаразди, наскільки важливо вчасно прийти на допомогу, розгледіти, що хтось цієї допомоги потребує, що просто потрібно бути людиною.

Усі ми — люди. Усі живемо серед людей. Кожного з нас хвилюють стосунки з ближніми. Дуже хочеться, щоб люди навколо розуміли тебе, хочеться в скрутні хвилини й у хвилини радості не бути самотнім. Але ж для цього треба й самим вчасно опинятися поряд з тими, хто потребує допомоги, співчуття. Іноді навіть просто розуміння, бажання зробити іншому щось хороше, вже допомагають людині.


ІІ. Робота над темою уроку

1.Презентація теми, мети уроку. (слайди 1 - 2)

2. Створення проблемної ситуації.

- Бесіда.

- Діти,чи любити ви читати героїчні книжки, дивитися героїчні фільми?

- Як ви гадаєте, яку людину можна назвати справжнім героєм?

3. Розвиток асоціативного мислення.

- Створення асоціативного куща «ГЕРОЙ» (слайд 3)

ГЕРОЙ – надзвичайна людина, яка здійснює подвиги.

Наші асоціації Герой О.Генрі

Мужній ?


Сильний

Міцний


Хоробрий

(Геракл)

  • Може, у процесі спілкування на уроці ви зміните свою думку про героїв і героїзм. А поки що в іншій колонці ми поставимо знак питання, щоб повернутися до цієї схеми в кінці уроку.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дослідити, що таке героїзм і чи можна залишитися справжньою людиною, живучи в непростих обставинах. Дамо оцінку героям та їхнім вчинкам через призму жанру новели.

2.Робота в групах зі схемами «Новела» і «Парадокс». Опрацювання елементів теорії літератури.

І – група. Чим саме новела відрізняється від оповідання? (слайд 4)

ІІ – група. Назвати спільні ознаки оповідання і новели. (слайд 5)

Учитель. Ми з вами знаємо, що парадоксальність – це специфічна ознака новел О.Генрі.

3. Бесіда.

- Що ж таке парадокс?



Учитель. Переконаємося в цьому, уважно розглянувши наступну схему.

Парадоксальність новели О.Генрі «Останній листок» (слайд 6)

- Поясніть парадоксальність новели О.Генрі «Останній листок».


4. Проблемна ситуація. ( проблемне завдання перед роботою над характеристикою образу Бермана)

О.Генрі стверджує:” Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо”, і це справді можливо?

(слайд 7)

(Оскільки підготовка до обговорення цього проблемного питання входила до домашнього завдання, учні намагаються захистити свою точку зору посиланнями на життєві та літературні джерела, зокрема твір Р.Бредбері «Усмішка» та вірш Л.Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє…»)

Учитель. Героїня новели Генрі молода художниця Джонсі втратила любов до життя, поступилася слабкодухості, а своїм життям за це заплатив Берман. Сьогодні саме він стане героєм нашого уроку.

5. Робота над характеристикою літературного героя.

Робота в групах:

І - група: Яким ви бачите Бермана при першій зустрічі? Знайти і зачитати опис Бермана с. 204 – 205.

ІІ – група: Яке у вас склалося перше враження від Бермана?
Відповідь: типовий невдаха, бридкий старий буркотун, неохайний, приречений ніколи не створити свій шедевр, усе життя витратив на чекання Музи, лузер, потворна зовнішність (”голова сатира і тіло карлика”, а сатирів у давньогрецькій міфології зображували у вигляді напівлюдини, напівцапа), жахливий німецький акцент, від нього тхне ялівцівкою, він нещадно знущається з усякої делікатності.

6. Складання учнями схеми – конспекту за трафаретом. (слайд 8)

7. Бесіда.

- Але це враження хибне? Чи не так?

Відповідь: Так, зовнішність Бермана виявилася оманливою. Насправді це чуйна людина, здатна на самопожертву заради тих, кого любить. Маючи тіло карлика, він виявив душу велетня. Отже, неможна сприймати людей, навіть непривабливих, негативно, адже в кожній людині є щось гарне, треба лише вміти його побачити. Тому важливо вчитися бачити не лише очима, а й серцем.

За допомогою якого основного художнього засобу створений образ Бермана? Доведіть.



Відповідь: За допомогою антитези, яка є не просто художнім засобом, а й основним композиційним прийомом. Наприклад: мазанина — шедевр, тіло карлика — велетень духу, знущання над делікатністю — готовність до самопожертви, буркітливий дідок — великодушність і готовність захищати молодих художниць, як сторожовий пес, нікчема — герой, грубість — чуйність та ін.

Які ще художні засоби використані автором для змалювання образу Бермана? Доведіть прикладами з тексту.



Відповідь: Епітети: буркітливий дідок, гидкий старий, старий базіка, неохайний, потворна зовнішність.

Порівняння: Бермана автор порівнює з пророком Мойсеєм: «… борода в нього, як у скульптури Мікеланджело «Мойсей», кільцями спускалася з його голови сатира на тіло карлика.» (слайд 9)

Чому автор порівнює Бермана саме з пророком Мойсеєм, а не з іншим героєм?



(відповідь учні дають після коментаря учителя)

На допомогу учням звучить коментар учителя з презентацією репродукції скульптури Мікеланджело "Мойсей". Читання уривка супроводжується музикою Й. С. Баха "Оркестрова увертюра", яка має світле і водночас трагічне забарвлення. (слайд 10)

Коментар учителя. Геніальний митець зобразив пророка в останній період його життя. Мойсей на хвилину присів спочити, але все тіло його в напрузі: рвучко повернута голова, збурено куйовдиться борода, правою рукою він притискає до себе скрижалі законів, а в набухлих жилах лівої - пульсує гаряча кров. Образ Мойсея приваблює художнім протиріччям: внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм. Він постає справжнім вождем іудейського народу — мудрим, мужнім, сповненим титанічних сил і незламної віри у те, що рідний народ позбудеться єгипетської неволі, осяде на вільних землях, обіцяних Богом. Духовний поводир нації, Мойсей усе життя поклав на спасіння свого народу.

Відповідь: порівняння це не випадкове: як Мойсей жертовно віддав життя для звільнення іудейського народу, зазнавши гіркоти розчарувань і зневіри, так і Берман виявляється рятівником життя юної художниці. Як образ Мойсея приваблює художнім протиріччям між внутрішнім вогнем і зовнішнім спокоєм, так і образ Бермана приваблює нас своїми контрастами. Лик титана Мойсея на усіх зображеннях випромінює світло, так само і від серця Бермана ллється світло. Атрибутами пророка є скрижалі законів, а для Бермана таким атрибутом є християнська мораль, а саме довести людині, що "це гріх — хотіти вмерти".

Учитель. Митці різних епох Мікеланджело і О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини — в цьому гуманізм великого мистецтва. О.Генрі нагадує нам, що людина – це найвища цінність і найбільша загадка на землі.

(під музику Я.Нікітіна «Вальс дощу» звучить вірш «Злющий осінній вітер…»)
Злющий осінній вітер,

Завивав в обіймах плюща,

Зриваючи листя сердито,

Зі старого чіпкого куща.


Ти дивилась покірно і тихо,

У заплакане, мокре вікно,

Де хитався, боровся із вітром,

На плющеві останній листок.


І воском стікала надія,

По тонесенькій свічці життя,

Твоїх картин - недописана мрія,

Манила тебе в небуття.

Та не здався листочок у віконці,

Художник старий на стіні,

Найкращу картину й останню,

Написав у своєму житті.


Малюнок із жовтої фарби,

Життя - тендітний росток,

В тобі народилась надія,

Коли впав останній листок.


Які ж треба мати високі моральні якості, щоб пожертвувати своїм життям заради одужання по суті чужої людини! Цей листок на цегляній стіні Берман намалював тоді, коли вітер зірвав останній листок з плюща. Листок Бермана став листком надії, сподівань на життя. Зрозуміло, що створюючи свій шедевр, старий художник не думав про власну смерть. І для нього цей листок тоді теж був листком надії. Старий художник віддав своє життя для того, щоб жила Джонсі. Невдаха і нездара зумів подарувати дівчині більше, ніж звичайний шедевр, - життя.

8. Складання схеми – конспекту за трафаретом. (слайд 11)

- Яким залишився у вашій пам’яті Берман?



Відповідь: добрий, небайдужий, чуйний, дбайливий, співчутливий, гуманний.

  • Порівняйте своє ставлення до героя на початку і в кінці твору.

ІІІ. Підсумок уроку

  1. Повернення до асоціативного куща «ГЕРОЙ».

  • Чи змінилася ваша думка про героїзм під час уроку?

  • Самостійно заповніть другу колонку схеми. (слайд 12)

  1. Метод незакінченого речення.

  • Новела О.Генрі примусила мене замислитись і зрозуміти…

(відповіді учнів)

  1. Я зрозуміла, що неможна судити людей за їхньою зовнішністю, видимими ознаками. Найголовніше в людині — «незриме», те, чого не побачиш і не вирахуєш, — душа й людяність. Мабуть, у кожній людині є щось хороше. Треба намагатися це побачити.

  2. Новела примусила замислитись над тим, наскільки цінне й крихке людське життя. Як треба цінувати життя кожної людини, яким уважним треба бути до інших людей. І не слід бути легкодухим, бо іноді хтось за твою легкодухість може поплатитися життям.

  3. Новела О.Генрі «Останній листок» зробила для мене ще актуальнішим уже відоме: що б не трапилося, як би не було важко, не можна втрачати бажання жити, слід завжди боротися за життя, бо «це гріх — хотіти вмерти».

Учитель. Новела «Останній листок» - про людяність, співчуття, самопожертву. І про мистецтво, яке має спонукати до життя, давати наснагу, радість і натхнення. Це і є уроки О. Генрі, вони вчать радіти щирим людським почуттям, які можуть зробити життя у цьому шаленому світі щасливим і осмисленим.

Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

Не знали б горя щоб старі й малі,

Страждання нищіть нанівець,

Свій слід залиште на землі.

Байдужими не станьте тільки,

І пам’ятайте, що ми – люди.

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди!
ІV. Оцінювання учнів
V. Домашнє завдання

1. Читати і переказувати оповідання Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».



2. Спробувати передати сюжет оповідання за допомогою малюнків (за бажанням).




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка