Враховуйте, що в умовах



Дата конвертації10.09.2017
Розмір39.5 Kb.



  1. Пояснюйте учням значення уваги і механізм її дії. У подальшу обробку надходить лише та інформація, на яку ми звертаємо увагу. Отже, інформація, що не надійшла в обробку, втрачається. Іншими словами можна сказати: увага — ворота пам'яті.

  2. Приготуйте все необхідне до початку уроку. Ваша організованість концентруватиме увагу учнів. Перевіряйте свій зовнішній вигляд на предмет: чи немає у ньому елементів, здатних привернути надто сильну увагу учнів.

  3. Спостерігайте на перервах за тим, хто з учнів провів її надто бурхливо. На початку уроку особливо ретельно активізуйте увагу саме цих учнів.

  4. Враховуйте час найбільшої ефективності уваги впродовж уроку: стійка увага зберігається з 8 до 23 хв. уроку, за іншими даними — 4—24 хв. Загалом стійка увага може зберігатися впродовж 15— 20 хв. Продуктивніше подавати мнемонічний матеріал саме в цей період.

  5. Враховуйте, що в умовах тривалої концентрації на одноманітному слабкому подразнику виникає ефект коливання уваги (зміна інтенсивності). Але він зникає, якщо сприймання включається в активну розумову діяльність. Ефективно зберігати увагу учнів можна, переміщуючи її в руслі пізнавальної діяльності. Учень має розуміти мету діяльності, логіку уроку. Зокрема тому в лекційний матеріал варто періодично включати проблемні завдання, що потребують розумових зусиль.

  6. Підкріплюйте увагу дітей через певні проміжки часу відповідними завданням, оціночними судженнями, незвичними мовними прийомами, зовнішніми виявами тощо.alarmcl

  7. Враховуйте, що ступінь і обсяг уваги пов'язані зворотною залежністю — збільшення обсягу елементів, що сприймається, викликає зменшення уваги і навпаки. Тому важливий матеріал повинен подаватися окремою порцією.

  8. Розподіл уваги між кількома видами діяльності може відбуватися ефективно тільки за умови, що всі види діяльності, крім основної, добре автоматизовані. Наприклад, ви дали завдання заповнити таблицю «Відмінності і спільні риси...» за матеріалом лекції. Діти виконують дії: слухають, конспектують, відбирають, класифікують. Якщо ви вчите дітей класифікувати, значить усі решта види діяльності вже мають бути активними навичками (автоматизованими). Тоді діти концентрують увагу на проблемі, а не на засобах її розв'язання. В іншому випадку виникає явище інтерференції, особливо якщо завдання складні або схожі. Отже вивільненню уваги сприяє добре організована робота зі створення максимальної кількості навичок.

  9. Враховуйте, що занадто частий перехід від однієї діяльності до іншої втомлює. Найбільш ефективно увага може розподілятися лише на 2—З об'єкта.

  10. При переході до складної роботи не поспішайте, дайте дітям час сконцентрувати увагу. Оскільки внаслідок неповного, незавершеного переключення уваги можуть виникати помилки.penclset

  11. Для підтримання уваги важливу роль відіграє організація і темп уроку. Більшість завдань варто давати індивідуально оскільки вони потребують різного часу виконання у різних дітей. При цьому слід враховувати: рівень сформованості уваги певного учня, особливості типологічних властивостей, рівень сформованості навчальних вмінь.

  12. Зосередженню уваги допоможе і просте запитання, яке ви можете поставити після відповіді дитини: «На яке запитання ти
    щойно відповідав?». Допомагає сконцентрувати увагу і просте повторення завдання. Запропонуйте дітям, у яких є проблема з концентрацією уваги, зробити картку:
    «Про що я зараз думаю», поставити її на парту і час від часу звертати на неї увагу. Поки діти не звикнуть контролювати свої думки, жити «тут і тепер». Порадьте учням: «Якщо при заучуванні тексту ти усвідомив, що увага зменшилася, запитай себе «Про що я думаю?». Якщо і це не допоможе, то нехай читає вголос, підсилюючи або зменшуючи силу звуку. Незначна зміна стимулу відновить орієнтувальну реакцію, стимулює роботу пам'яті і мислення.

  13. Давайте більше завдань для роботи з підручником, оскільки єдиним організатором уваги в такій праці є зміст матеріалу, а не зовнішні чинники (вчитель, наочність).

  14. Частіше використовуйте засіб взаємної перевірки письмових завдань, який сприяє концентрації уваги учнів. Можна використовувати і коректуру (перевірка тексту з помилками), хоча цей засіб має і багато противників, які вважають: робота зі зміненим текстом може призвести до фіксації помилкового образу.

  15. Для тренування уваги можна давати завдання переписати текст, визначення і порахувати склади, кількість літер у терміні. Активно сприяють концентрації уваги учнів з низькою працездатністю ТЗН (розраховані на зоровий аналізатор), оскільки для більшості таких учнів домінуючим аналізатором є зоровий.textwrbk

  16. Наочні посібники необхідно розвішувати рідко і періодично міняти їх, інакше увага зменшується. Тому не бажано використовувати в кабінетах незмінні стенди.

  17. Не відволікайте учнів, якщо ви дали завдання, що потребує концентрації уваги: не ходіть класом, не продовжуйте пояснень тощо. Оскільки в основі дії уваги лежить закон від'ємної індукції (осередок збудження оточується гальмуванням), то в умовах зосередженості уваги учні, як правило, вже не чують вас.

  18. Не називайте ім'я учня, увагу якого ви хочете привернути перед запитанням. Тим ви втрачаєте увагу більшості учнів. Адже останнім не потрібно пригадувати цей матеріал.

  19. Не закликайте до уваги, якщо втратили її, це не ефективний шлях, оскільки ту частину учнів, яка не вміє утримувати увагу, потрібно навчити. А для інших кращий ефект демонструє підтримання уваги завдяки зміні інтонації, тону, гучності мовлення тощо. Запишіть способи, якими ви зазвичай реагуєте на неуважність учня, проаналізуйте їх. Якщо вони вам не сподобаються — використовуйте запропоноване нами чи придумайте інші.friends


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка