Витяги з одного з батьківських форумів



Скачати 376.01 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації14.04.2016
Розмір376.01 Kb.
  1   2   3
Admin

Блоки Дьенеша - універсальна розвиваюча гра!.


Витяги з одного з батьківських форумів:

« У когось є ці блоки? Подобаються дітям або максимум для чого використовують - це будують будиночки? Я от думаю, замовити таку коробку чи не треба? Знову тільки за все квартирі порозкладають ?»...

*

«По-моєму не треба. Ці блоки добре в дитячих садах використовувати на заняттях, а так в них мало цікавого, геометричні фігурки і тільки ».



Ну що тут скажеш? розкидати все що завгодно можна ...

Що таке логічні блоки? І навіщо вони потрібні?

У багатьох країнах світу успішно використовується дидактичний матеріал "Логічні блоки", розроблений угорським психологом і математиком Дьенеша для розвитку логічного мислення у дітей.

Останнє десятиріччя цей матеріал завойовує все більше визнання у педагогів і батьків нашої країни. Придбати ЛБД можна в магазині розвиваючих ігор.

Логічні блоки Дьенеша представляють собою набір з 48 геометричних фігур:

а) чотирьох форм (коло, трикутник, квадрат, прямокутник);

б) чотирьох кольорів (червоний, синій, жовтий);

в) двох розмірів (великий, маленький);

г) двох видів товщини (товстий, тонкий).

Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором , розміром, товщиною. У наборі немає жодної однакової фігури.

У багатьох іграх з логічними фігурами використовуються картки з символами властивостей. Знайомство дитини з символами властивостей важлива сходинка в освоєнні всієї знакової культури, грамоти математичних символів, програмування і т.д. На картках умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина) Всього 11 карток. І 11 карток з запереченням властивостей, наприклад: Не червоний.

У магазинному наборі таких карток на жаль немає, але їх можна завантажити тут.

картки властивостей (завантажити у форматі doc ) (40 Kb)

Блоки Дьенеша - універсальна розвиваюча гра. Діти люблять грати з блоками! Як показує досвід російських педагогів у роботі з 2 - 10 років, ігри з логічними блоками дозволяють:

* Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об'єктів.

* Розвивати просторові уявлення.

* Розвивати логічне мислення , уявлення про безліч, операції над множинами (порівняння, розбиття, класифікація, абстрагування, кодування і декодування інформації).

* Засвоїти елементарні навички алгоритмічної культури мислення.

* Розвивати вміння виявляти властивості в об'єктах, називати їх, узагальнювати об'єкти за їх властивостями, пояснювати схожість і відмінності об'єктів, обгрунтовувати свої міркування.

* Розвивати пізнавальні процеси, розумові операції.

* Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість у досягненні мети.

* Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію, здатності до моделювання і конструювання.

* Розвивати мова.

* Успішно оволодіти основами математики та інформатики.

Як грати з ЛБД?

У коробочці з блоками є невелике керівництво, яке дуже схематично. Детально ознайомитися з логічними блоками можна за допомогою книг: "Давайте пограємо" (під редакцією А. А. Столяра. - М., 1991, 1996), а також "Логіка і математика для дошкільнят" (під редакцією З. А. Михайлової - СПб, 1996, 2000).

Поділюся своїм власним досвідом роботи з дітьми як методиста - керівника практики і домашнього педагога.

Всі ігри та ігрові вправи можна розділити на 4 групи з поступовим ускладненням:

- для розвитку умінь виявляти і абстрагувати властивості;

- для розвитку умінь порівнювати предмети за їх властивостями;

- для розвитку дій класифікації та узагальнення;

- для розвитку здатності до логічних дій та операцій.

Всі ігри та вправи, за винятком четвертої групи (логічні), не адресуються конкретному віком. Адже діти одного календарного віку можуть мати різний психологічний вік. Хтось із них ледь-ледь, а хтось і значно раніше за інших ровесників досягає наступного щабля в інтелектуальному розвитку, однак кожен повинен пройти всі ці щаблі. Якщо дитина не справляється з постановленій завданням самостійно, значить необхідно спростити завдання, і так до тих пір, поки дитина не вирішить задачу. Самостійне і успішне рішення і буде тією сходинкою, від якої слід почати рух вперед.

Якщо ж перетримувати дітей на певному щаблі або передчасно дати більш складні ігри та вправи, то інтерес до занять зникне. Діти тягнуться до розумовим завданням тоді, коли вони для них важкувато, але здійсненні.

Добре, щоб дорослий під час ігор став рівноправним партнером. Чи не назидал, а грав! Перш ніж приступити до ігор і вправ, нехай дитина самостійно використовує їх на свій розсуд в іграх. Як правило, діти з задоволенням з них що - щось будують. У ході таких ігор блоками малюк встановить, що вони мають різну форму, колір, величину і товщину. У спілкуванні з дитиною краще користуватися словом «фігура», ніж слово «блок».

Наші улюблені ігри: «Кодовий замок» або «Третій зайвий»

На картонку викладаються 3 фігурки. Дві можна об'єднати з якого-то властивості, одна - зайва.

За замком може бути що завгодно: сюрприз, вхід до кімнати, дорога на прогулянку ...

Дитина повинна відкрити замок : здогадатися, на яку кнопку натиснути і пояснити, чому.

Наприклад: Тут зайва червона фігура. Тому що ці обидві жовті. Натискаємо на червону фігурку!

«ЗНАЙДИ КЛАД» або «Куди сховався ЩЕНЯ»

Перед дитиною лежать 8 блоків, захована монетка або картинка - щеня.



1 варіант

Шукачі скарбів відвертається, провідний під одним з блоків ховає скарб. Шукач скарбів шукає його, називаючи різні властивості блоків. Якщо малюк знаходить скарб, то забирає його собі, а під одним із блоків ховає новий скарб. Ведучий спочатку сам виконує роль шукача скарбів і показує, як вести пошук скарбу. Називає різні властивостей блоків. Наприклад, ведучий запитує:

- Скарб під синім блоком?

- Ні, - відповідає дитина.

- Під жовтим?

- Ні.


- Під червоним?

- Так.


- Під великим?

- Так.


- Під круглим ?

- Так.


Виграє той, хто знайде більше скарбів. При повторенні гри блоки змінюють, збільшується їх кількість.

2 варіант

Ведучий говорить: цуценя сховався під червоним, великим колом. Можна картками - символами написати лист:

«підберіть за КОЛЬОРУ»

Малюків двох - чотирьох років добре вчити класифікації. (Колір, форма, величина, товщина).

На цьому занятті дітки збирали для їжачка різнокольорові листочки і складали їх у коробочки за кольором.

«МІСТО ГЕОМЕТРИЧНИХ ФІГУР»

Малюки прибутку в гості до Міккі - Маусу! Подивіться, який це місто фігур!

Є район великих та район маленьких будиночків. У кожному районі є вулиці різного кольору. Будиночки мають різну форму.

Сергій шукає прямокутний будиночок в районі маленьких будиночків, на червоній вулиці.

А Катюша зайшла в гості до Кротик. І каже всім діткам: «Кротик живе в квадратному будиночку на синій вулиці в районі маленьких будиночків»! Чотирирічки з інтересом гуляють по такому місту, виділяють між справою, відразу три властивості фігур. Що з працею дається деяким першокласникам у програмі «Школа 2100»!

«Автотраса (побудуй Доріжка)»

Перед дитиною табличка - правило побудови доріжки.

Він будує доріжку за правилом: чергує блоки з урахуванням кольору чи форми: спочатку червоний, потім квадратний, потім жовтий, і трикутний. Малюк вчиться виділяти властивість, абстрагуватися від інших ознак.

Для підтримки інтересу дітей добре пропонувати різні ігрові та практичні завдання: ми будували доріжку до коробки з сюрпризом, перебиралися по містку через річку, викладали доріжку з крижинок в палаці Снігової Королеви, щоб допомогти втекти Каю і Герді.

А на цьому занятті хлопці потрапили в болото. Будують міцний місток. Між собою блоки повинні бути схожі за двома ознаками. Наприклад: фігури обидві сині і товсті.

Є ігри та вправи з блоками, які призначені для старших дошкільнят. Вони допоможуть розвинути у дітей уміння розбивати множини на класи з сумісним властивостями, розвинути вміння виробляти логічні операції «не», «і», «або», уміння з допомогою цих операцій будувати правильні висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості предметів.

«ЗАГАДКИ БЕЗ СЛІВ»

Ми допоможемо дитині навчитися розшифровувати (декодувати) інформацію про наявність чи відсутність певних властивостей у предметів за їх знаково-символічним позначенням.

На цьому занятті - подорожі діти потрапили до будиночка фокусника. Треба спочатку звільнити від чар його, а потім постукати.

Наприклад: перша фігурка повинна бути трикутної, жовтої, маленькою і товстої.

А ось друга - кругла, червона, не товста і не маленька. Значить, ми будемо шукати червоний, великий, тонкий коло.

Чудово, коли допомагає кмітливість! Тепер можна побачити і фокуси!

У старшій групі ми влаштували конкурсну ігрову програму «Хрестики - нулики». Одне із завдань командам було - «Споруда замку».

Команди аналізували креслення замку, підбирали необхідні цеглинки. Виграла та команда, у якої замок був побудований швидко і правильно!

«РОЗДІЛ БЛОКИ»

Гра навчить розбивати безліч по двом, трьом сумісним властивостями, виробляти логічні операції «не», «і» , «або».

У лісі переполох! Лисиця, вовк і ведмідь ніяк не можуть поділити подарунки діда Мороза! Дід Мороз сказав взяти лисиці всі маленькі подарунки, ведмедю - всі товсті, а вовку - круглі.

Але от біда, є подарунки та круглі і маленькі одночасно. Їх повинна взяти і лисиця і вовк! А є подарунки і круглі, і маленькі, і товсті! Ними можуть грати всі звірі разом.

Три пересічних обруча (стрічки, мотузки) допомогли нам розібратися - з'ясувати, де чиї подарунки, хто чим може користуватися на правах спільної власності!

Цікавих ігор багато! Діти завжди з задоволенням вирішують логічні загадки. Є й улюблені ігри, в які хочеться грати ще і ще.

І ви помітите, як малюк стає розумнішою і кмітливим. Як стане дивувати Вас швидкістю і гнучкістю мислення! Удачі!

Автор статті : Осьмакова Марина Василівна - викладач методики математичного розвитку Тюменського педагогічного коледжу № 1 (вищої категорії).

На фото - діти і педагоги ДОП № 15 м. Тюмені. Малюнки автора.

Таблиці до роботи з блоками (завантажити у форматі doc ) (5773 K)

Опис ігор з логічними блокамі.doc (1475 Kb)


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка