Виконала: вихователь днз №14



Скачати 98.97 Kb.
Дата конвертації09.09.2017
Розмір98.97 Kb.
Управління освіти Мелітопольської міської ради Запорізької області

Дошкільний навчальний заклад № 14

Методичний кабінет

Виконала:

вихователь ДНЗ №14

Глушева С.Є.c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\374b.jpg

Основна діяльність дошкільника – гра, саме в ній він пізнає себе і навколишній світ. У грі дитина ділиться своїми проблемами, розв’язує їх, здійснює відкриття, творить. Перші соціальні ігри дитини виникають саме у пісочниці. Будуючи щось із піску, дитина передає світ своєї душі, сповнений фантазій і реальності. Особистість кожної дитини унікальна.

«Пісочна терапія» - одна з тих технік, що дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, розв’язати її психологічні проблеми, розвинути здатність усвідомити свої бажання і знаходити можливість їх реалізації.

Ігри на піску – одна з форм природної діяльності дитини. Їх можна використовувати під час проведення коригувальних, розвивальних і навчальних занять. Вони стабілізують емоційний стан дитини, розвивають тактильну чутливість і дрібну моторику, навчають дитину прислухатися до власних відчуттів, аналізувати результати дослідів. Ці ігри сприяють розвитку мовлення, уваги, пам’яті та є відмінним засобом для профілактики та корекції.

Ігри з піском дають дитині відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати. У пісочниці створено оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, активізації її просторової уяви, образно-логічного мислення, тренування дрібної моторики рук. У процесі колективних ігор дитина усвідомлює морально-етичні норми, у неї формується гармонійний образ світу.

Якщо у дитячому пісочному господарстві все спокійно, то й на душі у дитини спокій і гармонія.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\0_a16_103125d0_xl.jpeg

Організовуючи ігри з піском слід дотримуватися таких правил:



  • максимально заохочувати творчий підхід і фантазію;

  • повністю виключати негативну оцінку як дій дітей, так і результатів їхньої діяльності.

Дуже цікавий вид роботи для дітей – малювання на піску та малювання кольоровим піском. Малювання сприяє гармонійному розвитку дитини та формування таких базових якостей особистості, як самостійність та креативність. Воно сприяє розвитку дрібної моторики, а як наслідок – розвиток мовлення і розумових здібностей. У дітей розвивається координація рухів. Дитячі пальчики стають більш сильними, спритними, вмілими. Також малювання сприяє розвитку уваги, пам’яті, зосередженості. У творчому процесі дитина навчається розрізняти кольори та їх відтінки, у неї формується поняття про форму, величину, кількість. Через малювання дитина пізнає навколишній світ по-новому, запам’ятовує його і вчиться його любити. Ще не вміючи виражати свої емоції словами, дитина чудово «розповідає» про них фарбами. Багата фантазія, ініціативність, уміння приймати рішення, самостійність у їх втіленні, посидючість, зосередженість активно формуються під час малювання і в майбутньому обов’язково знадобляться дитині.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\karamelka_p1162147_20110116.jpg

Малювати на піску можна пальчиками, камінчиком чи будь-яким іншим придатним для цього предметом. Але найдоцільніше малювати пальчиками.

Таке заняття дуже подобається дітям малювання пальчиками на піску є корисним для дітей будь-якого віку: у них розвивається дрібна моторика, гнучкість та чутливість пальців. У процесі малювання на піску дитина розслаблюється, у них проходять страхи, комплекси. Розвивається впевненість у собі. Адже на піску дитина може намалювати все, що завгодно. А невдалий малюнок дуже легко виправити, розрівнявши поверхню піску і продовжуючи малювати доти, доки не отримаєш задумане.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\img_4425.jpg

Малювати можна не лише на поверхні піску, а й самим піском. Для цього промитий пісок слід профарбувати у різні кольори і просушити. Пісок різного кольору треба зберігати у спеціальних ємкостях. Для того, щоб малювати кольоровим піском. Діти мають оволодіти певними прийомами, докласти розумових і фізичних зусиль. Малюків цікавить процес, їм подобається сліди, які залишає кольоровий пісок на папері. Дітей старшого дошкільного віку більше цікавить результат. Коли діти струшують безформенну купку піску з аркуша паперу і бачать результат – зображення певного предмета, рослини, пташки чи тварини, у них з’являється мотивація для подальшої творчості. Дітям подобається виконувати колективні зображення на різні теми, зокрема на морські. Фарбами за допомогою своїх долоньок діти малюють риб та медуз, а піском – морське дно, на якому можна розмістити справжні мушлі.

Старші дошкільники вже можуть самостійно намалювати малюнок простим олівцем, а потім розфарбувати його кольоровим піском.

Заняття з піском поліпшують емоційний стан дітей: гіперактивних пісок врівноважує, скутих – розслаблює, тривожних – заспокоює, агресивних – втихомирює.

Пісок, як природний матеріал наділений унікальними властивостями і здатний викликати образи певного характеру, які мають терапевтичний вплив на психіку дитину.

Пісочна терапія має на меті творче самовираження людини. Цей психотерапевтичний метод спрямований на розв’язання особистісних проблем через роботу з образами особистого і колективного підсвідомого. Робота з образами у пісочній терапії сприяє самопізнанню, особистісному зростанню, розкриттю творчих ресурсів. Під час ігор з піском діти:



  • отримують велике емоційне задоволення;

  • удосконалюють координацію рухів, дрібну моторику, орієнтацію у просторі;

  • проявляють вербальну і невербальну активність, допитливість у пошуково-дослідницький діяльності;

  • формують навики позитивної комунікації;

  • розвивають сенсорно-перцептивні здібності, зокрема тактильно-кинестетичну чутливість.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\pesok2-copy.jpg

Для результативної роботи з дітьми пісочниця має бути відповідно обладнана. Для занять з дітьми використовується дерев’яний ящик, який пофарбований у синій або блакитний колір. Дно символізує воду, бортики - небо. Пісок має бути жовтого або світло-коричневого кольору.

Набір ігрових матеріалів для ігор з піском містить:


  • лопатки, широкі щіточки, сито, воронки;

  • різноманітні пластикові пасочки різної величини – геометричної форми, у формі тварин, транспортних засобів, людей;

  • мініатюрні іграшки висотою 5-8 см;

  • іграшки з «кіндер - сюрпризів»;

  • набори іграшкового посуду та меблів;

  • різноманітні будівлі.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\64020.jpg

Під час першого ознайомлювального заняття педагог повинен познайомити дітей зі своєю іграшкою Піщинкою. Ця іграшка повинна мати привабливий естетичний вигляд і використовується лише під час роботи з піском. За допомогою цієї іграшки педагог знайомить дітей з правилами погодження з піском:



  • не можна викидати пісок з пісочниці;

  • не можна кидати пісок в інших або брати його до рота;

  • після гри всі іграшки слід прибрати та обов’язково помити руки.

Під час проведення ігор треба звертати увагу дітей на зміну тактильних відчуттів, спонукаючи їх до висловлювань, порівнянь. Спочатку треба показувати рухи у піску, потім діти повторюють їх. Малюки виконують рухи разом з дорослими – «рука в руці», а старші дошкільники можуть запропонувати свої варіанти гри. Педагог слідкує за реакцією дітей під час маніпуляцій з мокрим та сухим піском. Якщо у дитини виникають неприємні відчуття від мокрого піску, педагог зазвичай не наполягає на продовженні гри і припиняє її.

Піщинка запрошує дітей до себе у гості, в пісочницю. Діти уважно розглядають саму пісочницю: її форму, колір, матеріал, з якого вона виготовлена. Піщинка пояснює дітям де у пісочниці символічні небо, вода і земля. Щоб діти краще запам’ятовували правила погодження у пісочниці можна запропонувати дітям з допомогою дорослого символічно зобразити ці правила на аркуші паперу. Потім можна розмістити їх поряд з пісочницею.



c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\pesok2-copy.jpg

Ігри із сухим піском

Вправа «Піщаний дощ»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями сухого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країни може йти незвичайний піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно. Подивіться, як це відбувається. Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоню дорослого, на свої долоньки.

Піщанка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок, розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\14065_730x411_pesok_1.jpg

Вправа «Незвичні сліди»

Мета: розвивати тактильні відчуття, уяву.

Хід вправи

Педагог пропонує дітям вправи імітаційного характеру, що залишають слід на піску, скажімо:



  • «Ідуть ведмежата» - дитина кулачками та долонями із силою натискає на пісок;

  • «Стрибають зайці» - кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках;

  • «Повзуть змії» - дитина розслабленими або напруженими пальцями рук залишає хвилястий слід у різних напрямках;



  • «Біжать жучки, павучки» - дитина рухає всіма пальцями. Імітуючи рухи комах (можна повністю занурити руки в пісок, руки зустрічаються – «жучки вітаються»;

  • «Крокозябла» - діти роблять на піску різноманітні відбитки, вигадуючи назви для фантастичних тварин, які залишили ці сліди.

Вправа «Візерунки на піску»

Мета: закріпити знання про сенсорні еталони та закономірності.

Хід вправи

Педагог пальцем, ребром долоні, щіточкою у верхній частини пісочниці малює різні знайомі дітям геометричні фігури, прості чи складні візерунки – прямі та хвилясті доріжки, парканчики, східці тощо – і пропонує дитині намалювати такий самий візерунок внизу пісочниці, або продовжити візерунок дорослого. Як варіант педагог може малювати на дошці певний візерунок і пропонувати намалювати його на піску.

Візерунки на піску діти можуть створювати, викладаючи у заданій чи задуманій послідовності певні предмети, скажімо, камінці, жолуді, великі ґудзики.

Педагог звертається до кожної дитини від імені Піщинки: «Сьогодні ми з тобою прикрашатимемо наш пісочний будинок. Поглянь. Які візерунки на піску можна намалювати. Намалюй так, як я. вигадай свій візерунок, малюнок. У верхній частини візерунок має складатися з кілець, а внизу – з трикутників».



c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\sand.jpg

Ігри із мокрим піском

Вправи на ознайомлення з мокрим піском

Зміст вправ на ознайомлення з мокрим піском аналогічний змісту роботи із сухим піском.

Умови організації ігрових вправ з мокрим піском:



  • у дітей не повинно бути порізів на руках, захворювань шкіри;

  • діти повинні мати фартухи з клейонки;

  • вода, яку використовують для зволоження піску має бути теплою;

  • поряд із пісочницею мають бути джерело чистої води та серветки.

Бажано, щоб дитина вже знала властивості сухого піску та ігор з ним.

Вправа «У пісочній країні ідуть дощі»

Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями мокрого піску.

Хід вправи

Педагог розповідає від імені Піщинки: «У нашій пісочній країні іноді ідуть дощі, з’являються річки та озера. Хочете подивитися, як це відбувається?»

Педагог ділить пісок у пісочниці на дві частини і показує способи зволоження піску:


  • «Струмочок тече» - педагог ллє воду на одну частину піску тонкою цівочкою;

  • «Дощик мрячить» - іншу частину піску педагог зволожує через розсіювач.

Педагог звертає увагу дітей на те, що змінився колір та запах мокрого піску. Потім діти самостійно зволожують пісок. Води для зволоження має бути стільки, щоб жодна дитина не залила пісок.

Педагог звертається до дітей від імені Піщинки: «Давайте привітаємося з мокрим піском. З ним ви можете пограти у дивовижні ігри. Ви перетворитися на чарівників – будівників».

Далі проводяться вправи аналогічні тим, які проводили із сухим піском: «Незвичайні сліди»

Ігрова вправа «Відбитки»

Мета: розвивати тактильні відчуття, довільну поведінку та коментоване мовлення; вчити класифікувати та групувати предмети за різними ознаками.

Хід вправи

Відбитки, як барельєфні, так і горельєфні, на мокрому піску робимо за допомогою пасочок. Використовуються пасочки у формі тварин, транспортних засобів, різних за величиною геометричних фігур. Педагог та дитина по черзі роблять відбитки на мокрому піску. Потім дитина за словесним сигналом або за планом дорослого виготовляє серію відбитків, коментуючи свою роботу.

У таких іграх можна використовувати завдання на класифікацію предметів, наприклад: лише геометричні фігури, лише тварини.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\pesok.jpg

Ігрова вправа «Хто до нас приходив?»

Мета: розвивати здорове та тактильне сприйняття.

Хід вправи

Педагог від імені Піщинки звертається до дитини: «До мене в гості приходили мешканці пісочної країни. А я у цей час сама була на гостинах. Допоможіть дізнатися, хто був у мене в гостях».

Педагог пропонує дитині відвернутися, а сам у цей час робить барельєфні чи горельєфні відтиски за допомогою пасочок у формі різних тварин. Після цього дитина відгадує тварину, яка приходила в гості.

Потім дитина і педагог міняються ролями.



c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\rebenok.jpg

Ігри на піску – одна з форм природної діяльності дитини. Їх можна використовувати під час проведення коригувальних, розвивальних і навчальних занять. Вони стабілізують емоційний стан дитини, розвивають тактильну чутливість і дрібну моторику, навчають дитину прислухатися до власних відчуттів, аналізувати результати дослідів. Ці ігри сприяють розвитку мовлення, уваги, пам’яті та є відмінним засобом для профілактики та корекції.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка