Відокремлені означення



Скачати 57.03 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір57.03 Kb.
8 клас Українська мова

Тема: Відокремлені означення.

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з

основними способами морфологічного вираження відокремлених означень, їх місцем

у реченні відповідно до означуваного слова; сформувати загально пізнавальні вміння

знаходити в тексті відокремлені й невідокремлені означення, аналізувати їх,правильно

інтонувати речення з відокремленими означеннями; розвивати творчі вміння

трансформувати речення з відокремленими означеннями на речення з

невідокремленими означеннями, правильно будувати речення з відокремленими і

невідокремленими означеннями; за допомогою мовленнєво-комунікативного

дидактичного матеріалу поглибити знання учнів про Т.Г.Шевченка, виховувати

інтерес до вивчення творчості Великого Кобзаря.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Аутотренінг

. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів.

. Для того, щоб упоратися на уроці із завданнями, будьте уважними і старанними.

Девіз нашого уроку такий:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

Відтворення деформованого тексту

Широкий Дніпр реве та стогне,

Завива сердитий вітер,

Гне високі верби додолу,

Підійма хвилю горами.

І на ту пору місяць блідий

Де-де виглядав із хмари,

Неначе в синім морі човен,

То потопав, то виринав.

Ще не співали треті півні,

Не гомонів нігде ніхто,

В гаю перекликались сичі,

Та раз у раз скрипів ясен.

Презентація «Т.Г.Шевченко. «Реве та стогне Дніпр широкий»

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Слово вчителя

Девіз: Думаймо про Шевченка, живімо й працюймо за Шевченком!

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів восьмикласників.

Лінгвістична розминка ( Презентація )

. Що таке означення?

. Якими бувають означення?

. Чим виражаються узгоджені означення?

. Чим виражаються неузгоджені означення?

. Що таке дієприкметниковий зворот?

. Яким членом речення виступає дієприкметниковий зворот?

. Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?

Лінгвістична діагностика (Презентація )

( Записати текст під диктовку у зошити і на дошці.

Підкреслити означення.

Визначити, які з них узгоджені, а які – неузгоджені, які поширені, які – непоширені.

З`ясувати, чим виражені узгоджені й неузгоджені означення.

Які з цих означень відокремлені? )

На всіх континентах пісень його струни,

У чесному серці народів і рас,

Бринять переможно, врочисто і юно –

Незмінні, прекрасні у будь-який час.

Він словом пророчим освітлював далі,

Закриті страшними завісами хмар.

Він долю свою і талант свій без жалю

Поклав на святий України тягар.

ІV. Опрацювання теми уроку.

Лінгвістичне дослідження ( Презентація )

Користуючись матеріалом підручника, визначити, до яких членів речення відносяться

відокремлені означення і чим ці означення виражені.

Лінгвістичний експеримент ( Презентація )

1. Перебудувати подані речення так, щоб відокремлене означення, виражене дієприкметниковим зворотом, стало невідокремленим і навпаки.

Звернути увагу на вживання коми в реченнях з відокремленим і невідокремленим означеннями.

2. Назвати слова, до яких належать відокремлене і невідокремлене означення.

3. Дослідити, як впливає місце означення відповідно до означуваного слова та його відокремлення.

Високії ті могили, Високії ті могили

Де лягло спочити Де лягло спочити

Козацькеє біле тіло, В китайку повите

В китайку повите. Козацькеє біле тіло.
За горами гори, хмарою повиті, Хмарою повиті, засіяні горем,

Засіяні горем, кровію политі. Кровію политі за горами гори.
Ішов кобзар до Києва Ішов кобзар до Києва

Та сів відпочити, Та сів відпочити,

Торбинами обвішаний Його повожатий

Його повожатий. Торбинами обвішаний.

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Дослідження- трансформація

  1. Трансформувати речення так, щоб виділені означення виконували роль відокремлених.

Визначити спосіб їх вираження.

  1. Дослідити, чи зміниться зміст речень при їх трансформації.

  2. З`ясувати, у якому реченні вжито неузгоджене означення.

  3. Чому в останньому реченні дієприкметниковий зворот, хоч і стоїть після означуваного слова, комою не відокремлюється?

Лінгвістична гра «Ідеальна пара»

Поєднати в пари й записати речення з однотипними означеннями.

Визначити ідеальну пару.

Свій вибір обґрунтувати.

А Така її доля… О боже мій милий!

За що ж ти караєш її, молоду?

Б Та й сон же, сон, напрочуд дивний,

Мені приснився.
В Отакий то Перебендя,

Старий та химерний,

Заспіває весільної,

А на журбу зверне.

1 А той, тихий та тверезий,

Богобоязливий,

Як кішечка, підкрадеться,

Вижде нещасливий у тебе час…

2. Коло осіннього Миколи,

Обідрані, трохи не голі,

Ішли цигани.

3. Кругом дуба русалоньки

Мовчки дожидали;

Взяли її, сердешную,

Та й залоскотали.


Ключ

Ідеальна пара А - з (відокремлені означення стосуються члена речення,

вираженого особовим займенником )

Дослідження-відновлення

Відновити речення, вставляючи з довідки відокремлені означення.

Указати причини і спосіб їх вираження.

1. Першим учителем і наставником малого Тараса було саме життя.

2. На місце Павла Рубана надіслали іншого дяка.

Довідка: незрівнянно жорстокіший, суворий і безпросвітний, сповнений плачу й зойків.

VІ. Підсумок уроку

Слово вчителя

Доля розкидала українців по всій планеті. І нашого цвіту по всьому світу!

І там, де живуть українці, стоять пам`ятники Тарасу Шевченку. Слова з його «Кобзаря» живуть і сьогодні. Їх читають, їх вивчають, їм радіють, їм вірять.

Уже 200 літ минуло з того часу.

Праправнуки вивчають «Заповіт»,

У Каневі вклоняється Тарасу

Не тільки Україна – цілий світ.

VІІ. Домашнє завдання.

Із творів Т.Г.Шевченка виписати 6 речень із відокремленими означеннями.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка