Види та способи реклами



Скачати 199.32 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір199.32 Kb.
Тема: Види та способи реклами

( Урок з курсу "Ділова активність " )

Мета:

1) Познайомити з новими економічними поняттями: реклама, рекламне агентство.



  1. Пояснити мету і задачі реклами, її переваги і недоліки, прийоми, що використовуються в рекламі.

  2. Навчити створювати рекламу, аналізувати та доводити її доцільність.

Обладнання:

Приклади національних і місцевих реклам (плакати, книги, журнали, листівки, сувенірна продукція). Індивідуальні тести. Відеозапис. ТСО: телевізор, відеомагнітофон, магнітофон.


Вступне слово вчителя


Доброго дня!

Ми продовжуємо працювати у сталих групах. На попередніх уроках ви започаткували свої підприємства, визначили товар, який будете виготовляти. Сьогодні наша мета - навчитися рекламувати свій товар.

Тема сьогоднішнього уроку - "Види та способи реклами." На уроці ми довідаємося нові економічні поняття і терміни: реклама, рекламна агенція. Довідаємося про мету і задачі реклами, її історію, переваги і недоліки різних носіїв реклами, прийоми, що використовуються в рекламі. Наприкінці уроку ви продемонструєте на прикладах роль реклами і її необхідність.

Пояснення нового матеріалу


На минулому уроці ми знайомилися із способами просування товару на ринку і з'ясували, що одним із таких способів є реклама.

Ми живемо на початку XXI століття. Нам здається, що ми можемо майже все і свідомо робимо свій життєвий вибір. Та є, на мою думку, у нашому житті явище, яке намагається заволодіти нашим розумом та керувати нашими діями. Ми опираємося. Ми обурені, але підсвідоме ми дуже часто все-таки потрапляємо в полон. У полоні нас тримає реклама.



Як ви думаєте, що означає це поняття?

Реклама - форма звертання до споживачів з метою залучити їхню увагу до товарів чи послуг. З якою метою виробники звертаються до реклами? Якщо споживачі нічого не будуть знати про продукт, вони не будуть його купувати. Головна мета реклами - переконати споживачів купувати те, що пропонує на продаж підприємство.

Як виникла та розвивалась реклама?

Використовуючи знання з історії, ми дамо відповідь на це питання за допомогою Дерева економічної мудрості.



Кожна група отримує завдання, зірвавши яблуко з Дерева економічної мудрості.

І. Як, на вашу думку, у Стародавньму Римі торговці рекламували свій товар?

Спробуйте відтворити їх дії, запропонувавши для продажу яблука.

2. Відомо, що більшість римлян у стародавні часи були неграмотними. Як

господарі закусочних, перукарі та взуттєвики заманювали їх до свого

закладу? Зобразіть.

3. У 1652 році за допомогою друкарського станка була видана перша

британська газета "Меркурій ". Розвиток якого виду реклами розпочався з

цього факту? Наведіть приклад.

4. У 1867 році з 'явився перший кольоровий друкарський станок. Розвиткові якої

реклами це допомогло? Зобразіть.

Сьогодні ми щодня зіштовхуємося з рекламними оголошеннями. Ними користуються фірми, некомерційні організації- музеї, університети. Реклама потрібна кіноакторам, письменникам, лікарям, учителям, школярам. Реклама - це товар, і вона повинна бути якісною. Тому виготовляти рекламу повинні фахівці з реклами — працівники рекламної агенції.



Рекламна агенція - це фірма, що робить рекламу за замовленнями інших фірм.

Де розміщаються рекламні оголошення? Які носії реклами вам відомі? Познайомтеся з матеріалом стор.90 і розподіліть рекламу, що є на ваших столах на групи за видами носіїв.

Які ще носії реклами вам відомі? (Учні називають). Отже, за носіями реклама поділяється на...(учні називають, вчитель відкриває плакат).

Учитель: Чи всі види носіїв реклами однаково ефективні? Звичайно, ні. Давайте проаналізуємо переваги та недоліки певних рекламних носіїв і визначимо, для якої реклами вони характерні. (Завдання для груп – проаналізувати рекламні носії та виявити переваги та недоліки).

Учитель: Назвіть основні вимоги до реклами. (Роб.зошит, стор. 92) Учень: Основні вимоги до реклами :


  • реклама повинна бути конкурентною (сприяти розширенню вашої частини ринку за рахунок конкурентів);

  • реклама повинна бути інформативною ( містити технічну інформацію про продукт, щоб допомогти споживачеві зробити вибір на основі наведених даних);

  • реклама повинна бути переконливою ( виходити з основної мети "Обов'язково продати!");

Учитель: Проаналізуйте рекламні оголошення, які ви підготували на сьогодні, і скажіть, чи відповідає вона основним вимогам? Чи принесе продавцю товару очікуваний результат? (Учні аналізують газетні оголошення).

Рекламна стратегія


Вчитель: Реклама вимагає великих грошей. Щорічно фірми витрачають на це сотні мільярдів доларів. Щоб вони не виявилися витраченими даремно, фірма повинна ретельно продумати свої рішення. Шляхи, за допомогою яких виробники знайомлять споживачів зі своїм продуктом, різноманітні: оголошення в газетах і журналах, на радіо і телебаченні, рекламні щити, плакати, вивіски, сувеніри, каталоги, довідники. Одяг і взуття краще рекламувати в журналах і каталогах, кінофільми по телебаченню.

Найбільш популярні наступні типи реклами : інформаційна реклама, переконуюча та нагадуюча.



Інформаційна- реклама, що інформує споживачів про новий товар та його корисні властивості.

Переконуюча - реклама, що переконує споживачів купити саме цей товар на підставі його вийняткових якостей.

Нагадуюча - реклама, що нагадує людям про корисність товару, до якого вже звикли і перестали звертати увагу.

Спеціалісти з реклами використовують інший поділ реклами: гасла, апеляції до розуму й емоцій.



Апеляція (лат.) - звертання.

Учитель: Що таке гасла?

Учень: Гасла - приваблюючі увагу вислови чи звучні фрази, мало чи нічого не означаючі, котрі запам'ятовують покупці.

Учитель: Що таке апеляція до розуму?

Учень: Апеляція до розуму - щоб переконати споживача купувати визначений продукт, реклама звертається до розуму споживача, використовує логічні доводи, підтверджені дослідженнями і статистичними даними: здорова їжа, промислові товари, медикаменти.

Учитель: Що таке апеляція до емоцій?

Учень: Апеляція до емоцій - реклама, основана на впливі на психологію споживача. Це може бути зроблено декількома способами.

  • Мода. Йдіть у ногу з модою. Реклама може також запевняти, що абсолютно всі
    громадяни використовують саме цей продукт, і людина буде почувати себе
    ніяково, будучи виключенням (безалкогольні напої, автомобілі).

  • Клятвені завіряння - до цього типу відноситься використання зірок кіно,
    естради і спорту, що рекламують спортивні товари і косметику.

  • Популярність. Цей тип реклами перконує, що за допомогою тільки цих товарів
    можна досягти успіху в житті чи знайти кохану людини (зубна паста, дезодорант).

Учитель: Давайте переглянемо декілька відеороликів і спробуємо визначити, до якого типу реклами вони відносяться. (Учні переглядають відеоролики, роблять помітки на картках, потім об'єднують ролики у групи).

Учитель: Ми говорили про те, що реклама - це товар, а рекламна агенція

фірма. А значить діяльність фірми повинна бути цілком законною, а товар


пристойної якості. Хто, на вашу думку, може визначити рамки якості рекламної
продукції? Вірно, питання якості та розповсюдження реклами в Україні
регулюються Законом " ПРО рекламу ". Перед вами текст цього Закону та рекламна продукція. Дайте експертну оцінку відповідності рекламної продукції Закону про рекламу. (Групи виконують завдання).

Учитель: Перед великими групами стояло - завдання розробити рекламу свого рідного навчального закладу. Вам були дані рекомендації щодо розробки реклами. Спробуйте переконати дітей у тому, що вони навчаються у найкращій школі міста, а батьків у тому, що тільки віддавши свою дитину у цю школу, вони забезпечать їй щасливе майбутнє.

(Групи захищають виготовлену напередодні рекламу).

Учитель: Поміркуйте, будь ласка, яка реклама буде найефективнішою у нашому випадку? Вірно, друкована реклама. Чому? Тому що вона впливає на потенційних споживачів (у нашому випадку - мешканців мікрорайону). Та застосування реклами на місцевому радіо та телебаченні теж не буде зайвим, хоча й досить витратним кроком.

Учитель: Сьогодні на уроці ми дізналися багато цікавого та важливого про рекламу. А п'ятикласники, які тільки три місяці вивчають економіку ще не знають, що таке реклама. Та на минулому тижні у них відбувся творчий залік з економіки "Подорож у королівство Економіка", де одним із завдань було розробити рекламу грибів та лісових ягід для ведмедика-бізнесмена. Подивіться , яку рекламу виготовили діти. Використайте отримані на уроці знання і запропонуйте рекламу грибів та лісових ягід? (Групи працюють). Я дуже сподіваюся, що через п'ять років вони зможуть не гірше за вас справитися із завданням.

Учитель: А зараз офіційне повідомлення: з 1 січня 2004 року вступає в силу Закон "Про заборону реклами товарів та послуг". Поміркуйте, які наслідки може мати введення такого закону? (Групи працюють і обговорюють позитивні та негативні наслідки).

Перша група: Позитивні наслідки:

  • не буде сміття - безкоштовної реклами;

  • не будуть перериватися фільми та телепередачі;

  • на телебаченні з'явиться більше цікавих фільмів за рахунок економії часу;

  • буде прискіпливіший відбір фільмів, т.я. вони

купуватимуться не за рахунок рекламодавців.

Друга група: Негативні наслідки:

  • ми не будемо мати інформацію про нові товари та послуги;

  • впаде рівень продаж;

  • зникне необхідність у проведенні різноманітних акцій та
    знижці цін;

  • про товар не знатимуть люди, що живуть за межами регіону;

  • споживачі сумніватимуться в якості товару, т.я. реклама наче б
    то говорить про те, що цей товар не протизаконний;

  • зникне велика кількість програм, які існують на кошти рекламодавців;

зникнуть окремі види спорту, фінансове затратні, існування яких можливе лише завдяки рекламі. Пригадаймо суперечки стосовно заборони реклами тютюнових компаній на автомобілях Формули-1.

- працівники рекламних компаній поповнять армію безробітних та ціла група акторів залишаться без додаткового заробітку.



Третя група: Отже, сьогодні ми познайомилися з поняттям реклама, видами та типами реклами, дізналися основні вимоги до реклами та ознайомилися із Законом про рекламу. Звичайно, реклама одночасно приносить користь і нервує споживачів. Та без неї неможливе просування товару на ринку. Врешті, споживач сам може обирати - дивитися йому рекламу чи ні. Звичайно, впровадження закону про заборону реклами - це уявна ситуація. Але, існують такі види реклами, які не залишають споживачу права вибору. Це - спам, який заповнює комп'ютерні поштові скриньки. І вже готується закон про заборону розповсюдження спаму. І це не жарт, тому що за таку рекламу ми платимо чималі гроші.

Підсумок уроку: Отже, сьогодні ми познайомились із поняттям реклама, видами та типами реклами, вимогами до рекламної продукції та законодавством про рекламу, отримали знання, необхідні для виготовлення реклами вашого товару.

Завдання додому : Розробити рекламу товару, який буде виробляти ваше підприємство.

Право на вибір. Монополізм.

(Урок з курсу “Основи споживчих знань”)


Мета уроку:

  • Поглибити знання учнів про одне із основних прав споживачів – право на вибір;

  • сформувати уявлення про те, що може впливати на вибір товарів та послуг, як правильно зробити вибір;

  • розвивати вміння працювати у групах, формулювати та відстоювати власну думку;

  • виховувати економічну культуру споживача.

Тип уроку: засвоєння нових знань (з використанням компютерної техніки)

Обладнання: компютер, відеодвійка, підручник, роздатковий матеріал.
Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.


  • Розвиток навичок групової роботи: перевірка творчого домашнього завдання.

  • Бесіда: Які основні права споживачів вам відомі?


ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя. Оголошення теми та мети уроку.

Доброго дня! На початку уроку я пропоную подивитись ті творчі завдання, які ви готували на сьогодні у групах. (групи розігрують ситуації, повязані з порушенням прав споживачів).

Отже, у запропонованих ситуаціях були порушені наступні права споживачів – право на отримання якісних послуг, право на якісні товари та право на інформацію.

Скажіть, будь-ласка, які інші права споживачів ви знаєте? (учні перераховують основні права споживачів)

Ми на попередніх уроках розглядали право споживачів на інформацію. Тема сьогоднішнього уроку – “Право на вибір. Монополізм.” Сьогодні ми поглибимо свої знання про одне із основних прав споживачів – право на вибір; зясуємо, що може впливати на вибір товарів та послуг, навчимось правильно робити вибір; продовжимо набувати навички роботи у групах, формулювати та відстоювати власну думку.

Ми знаємо, що право споживача на вибір - це одне із найголовніших його прав. Можливість реалізації його визначає суверенітет споживача на ринку.

Пригадаймо ситуації, що продемонстрували групи. Як, на вашу думку, споживачу найпростіше можна уникнути порушень своїх прав? Справді, піти у інший магазин, компютерний клуб чи просто скористатись послугами іншого продавця. Тобто, кожен споживач має можливість вибирати.

Давайте ми зясуємо, ЩО обирає споживач? ЧОМУ обирає? ЯК обирає?

Отже, ЩО обирає споживач? Потрібні йому товари та послуги. В класичній економіці потрібні товари та послуги мають загальну назву ПОТРЕБИ.

Давайте за допомогою фрагменту компютерної програми зясуємо, що таке потреби та якими вони бувають. (дивимось уривок з компютерної програми “Економіка. 10 клас”, тема “Потреби.”. Під час перегляду учні запонюють самостійно таблички класифікації потреб).

Для закріплення отриманих знань завдання для груп – складіть перелік потреб:

І група – першокласника;

ІІ група – пенсіонера;

ІІІ група – бізнесмена;

ІV група – новонародженої дитини.

Справді, потреби усіх цих людей різні. А що, на вашу думку, впливає на потреби людей? (Учні визначають фактори, що впливають на потреби людей).



Що ще крім самого товару чи послуги вибирає споживач? Виробника товарів. Продавця товарів. Давайте зверенемось до тексту Закону України “Про захист прав споживачів”. Як закон прописує реалізацію права споживача на вибір? (стор.131 ст.19)

ЧОМУ споживач обирає товари, послуги? Тому що потреби споживача безмежні, а можливості їх задоволення обмежені. Чим обмежені можливості задоволення потреб, на вашу думку?

Прохання до груп – проаналізувати запропоновані ситуації обмеженості та виявити причини виникнення цих ситуацій.

І група. У маршрутному таксі не було жодного вільного місця. (обмежена кількість крісел у транспорті)

ІІ група. Сімї Петрових не вистачило коштів для покупки сучасного домашнього кінотеатра.(обмежені розміри доходів родини)

ІІІ група. Сергій та Миколка Павленки не мають окремих кімнат, тому вони спільно користуються письмовим столом.(обмеженість житлового приміщення)

ІV група. Світлана Степанівна не змогла знайти костюм потрібного розміру для свого 12-річного сина у дитячому відділі універмага. (дитячі розміри обмежені, далі йдуть підліткові та дорослі)

Давайте зясуємо, ЯК споживач обирає товари та послуги? Для відповіді на це питання давайте переглянемо невеличкі відеофрагменти.



(Відеосюжети зняті в межах навчального закладу:

  1. дівчинка стоїть біля бару – дає певну кількість грошей і їй не вистачає навелику шоколадку, то вона купує невеличкий шоколадний батончик;

  2. Дитина вибирає ручку в офіс-центрі – червону чи синю;

  3. три вчительки у барі – одна купує каву, інша-чай, третя – мінеральну воду;

  4. діти купують зошити, а одна дитина не купує, каже, що у неї вже є;

  5. У барі дитина питає про шоколад “Корона”, а є тільки “Світоч”;

  6. У офіс-центрі дитина побачила плакат нового серіалу, дуже хоче купити.

Отже на вибір впливають:

    • Смаки та вподобання;

    • Наявність коштів;

    • Необхідність;

    • Доступність;

    • Мода;

    • Реклама та інше.

Та найголовнішим критерієм вибору товару є його корисність. Тобто спочатку ми даємо відповідь на запитання, чи потрібен мені цей товар, а потім зважуємо усі решту чинників.

Що таке корисність?



Корисність – ступінь задоволення, одержаного людиною від споживання товару або послуги.

Справді, якщо я для втамування спраги пю каву (наприклад Маккаву), то у випадку, коли Маккави немає я випю звичайну каву, але задоволення, отримане від споживання цього продукту буде яким?..значно меншим.

Пригадайте, будь ласка ситуації, коли ви неотримали необхідних товарів чи послуг або отримали їх неналежної якості і не змогли реалізувати своє право на вибір. Були такі ситуації у житті?


  • Відключення електроенергії – неякісна послуга;

  • Неякісна питна вода – часто з іржавим забарвленням та неприємним запахом;

  • Кабельне телебачення – спочатку запропонували один набір програм, або потім самостійно змінили – неякісна послуга;

  • Малий напор газу вранці, коли всі снідають – неякісна послуга.

  • Збої у мережі мобільного звязку;

  • Погана якість кабельного телефонного звязку.

А чи можемо ми звернутись до іншого постачальника чи виробника цих товарів чи послуг? Теоретично і за законом можемо. Але важко собі уявити окремий трубопровід з постачання води до квартири на 6 поверсі чи газопровід у квартиру багатоповерхівки.

Так от основна проблема неякісних послуг цих виробників чи постачальників якраз у тому, що споживач не зможе ні за яких умов скористатися своїм правом на вибір і вибрати іншого виробника. Значить підприємство за відсутності конкуренції може самостійно визначати якість товарів чи послуг (і не в сторону покращення) та самостійно встановлювати ціни (зазвичай, підвищувати їх).

Така ситуація на ринку, коли існує тільки один продавець або виробник товару чи послуги називається монополія. Отже, монополіст – це єдиний продавець товару чи послуги на монополістичному ринку. Продукт монополіста не має замінника і є унікальним.

Причини виникнення монополій:



  1. володіння сировиною – електроенергія, газ, нафта, звязок тощо;

  2. наявність унікальних здібностей і таланту – Олександр Пономарьов, Наталя Валевська, Андірій Клименко – ми йдемо на концерт не тільки щоб відпочити та адовільнити потребу у розвагах, а саме послухати та подивитись цих конретних людей.

  3. наявність патентного права.

Патент – це документ, що посвідчує авторство на винахід та виключне право на його використання.

Наприклад, Ірно Рубік – архітектор з Будапешта, що винайшов кубік Рубіка, володіє монополією на виробництво цієї іграшки.



  1. Наявність авторського права – автор має виключне право на використання, тиражування та продаж своєї продукції. На відео- та аудіо касетах зустрічаємо напис “Авторські права захищено. Копіювати заборонено”.

  2. наявність товарного знаку.

Але у той самий час є певні види діяльності, монополія на які виправдана. Наприклад – послуги оборони державних кордонів; послуги ракетобудування; виробництво зброї.

Отже, монополія – це позитивне явище чи ні? Для споживача – негативне, але може мати місце в окремих випадках.

А що говорить про монополізм українське законодавство? (діти опрацьовують Конституцію України та Закон України “Про захист економічної конкуренції” та зачитують витяг зі ст. 42 Конституції України та ст.12 Закону )

Для вирішення проблем існування монополії в Україні запроваджено у 1992 р. Закон “Про обмеження монополій та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності”, а у 1993 р. створено Антимонопольний комітет України, який слідкує за тим, щоб підприємницька діяльність в Україні велась в умовах вільної і чесної конкуренції. Завданням додому було підготувати інформацію про діяльність Антимонопольного комітету України. Яку інформацію ви підготували? (діти розповідають про Антимонопольний комітет України. Можна скористатись матеріалами з офіційного сайту Антимонопольного комітету України. Офiцiйною датою народження Антимонопольного комiтету вважається 26 листопада 1993 року - день ухвалення Закону України «Про Антимонопольний комiтет України». Призначення у груднi того ж року державних уповноважених Комiтету започаткувало його повномасштабну дiяльнiсть як колегiального органу.



1994-1995 рр. пiшли на формування територiальних вiддiлень Комiтету. Вiн набирав обертiв поступово. Якщо 1994 року було виявлено лише 174 порушення антимонопольного законодавства, впродовж семи рокiв iснування Комiтету - пiвтори тисячi порушень, то на сьогоднi Комiтет вже виявив i припинив бiльше 13 тисяч порушень законодавства. Щороку Комітет виявляє більше 2000 порушень.

Першим головою Антимонопольного комітету України впродовж перших 8 років його діяльності був Олександр Завада. 21 червня 2001 року на посаду Голови АМКУ був призначений Олексiй Костусєв. З того часу за Комiтетом було посилено дiяльнiсть на соцiально значимих ринках з метою забезпечення реального захисту прав та iнтересiв людей. Ця принципова орiєнтацiя на потреби i проблеми соцiального характеру визначила полiтику Комiтету останнiх рокiв.З моменту прийняття перших актів антимонопольного законодавства в нашій державі відбулися помітні зміни. Сьогодні у роботі Антимонопольного комітету наголос переноситься з подолання та обмеження монополізму на захист добросовісної конкуренції.

Економічна конкуренція в Україні стала реальністю. І тепер головне завдання Антимонопольного комітету - не формальне усунення монополізму, а створення ефективного конкурентного середовища. Середовища, здатного забезпечити стабільне економічне зростання і підвищення життєвого рівня наших людей.

Добросовісне економічне суперництво розглядається як одна з головних цінностей демократичного суспільства, що забезпечує загальне процвітання. Антимонопольний комітет - це не лише орган, який карає правопорушників у сфері конкуренції. Перш за все − він партнер підприємців, які дотримуються чесних звичаїв у своїй діяльності, партнер простих людей, які дуже часто потребують допомоги, залишившись сам-на-сам зі свавіллям монополістів. 6 січня 2004 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України з питань захисту економічної конкуренції», який було прийнято Верховною Радою України 20 листопада 2003 року. Закон визначив Антимонопольний комітет України як «орган державної влади зі спеціальним статусом» та розкрив особливості цього статусу. Відповідно до законодавчих змін, тепер Антимонопольний комітет буде брати участь не тільки в реалізації, але і в формуванні конкурентної політики держави. Серед інших важливих новацій - функція контролю за регулюванням цін на товари і послуги природних монополій. Чітко конкретизовано і повноваження Комітету при отриманні від підприємців необхідної конфіденційної інформації. Аналізуючи складні перипетії розвитку України в останні роки, так чи інакше Комітет підходить до запитання: а чого, власне кажучи, прагнуть наші люди, чого вони вимагають від своєї держави? Не буде помилкою стверджувати, що українець чекає від своєї держави надійного захисту від несподіванок ринку та зловживань монополістів. І одне, і друге в Україні трапляється доволі часто. Особливо гостро останнім часом постає проблема цін на товари та послуги масового вжитку. Протягом останніх двох років країна пережила кілька цінових криз. Усі добре пам'ятають ціновий сплеск на ринках зерна та продуктів його переробки влітку 2003 року. Потім, навесні 2004 року - цінова криза на ринках гірничо-металургійного комплексу, за нею, влітку - цінові збурення на ринках нафтопродуктів, ще пізніше, восени - на ринках м'яса та м'ясопродуктів. У грудні 2004 року оптові торговці, прикриваючись політичною нестабільністю, без будь-яких економічних підстав почали підвищувати ціни на 20 - 40 відсотків. У полі зору Комітету постійно знаходиться така соціально важлива сфера як ринки житлово-комунальних послуг. У минулому році сума перерахунків, що впродовж уже чотирьох років проводяться за ініціативою Комітету підприємствами тепло- та водопостачання за ненадані або надані в неповному обсязі послуги, склала близько 300 млн гривень. Всього ж громадянам України в такий спосіб повернуто майже півтора мільярди гривень. Підсумком більше ніж десятиріччя реформ стало те, що все більше і більше наших громадян пов’язують своє життя з підприємницькою діяльністю. Підприємці чекають від держави чітких, прозорих і стабільних "правил гри", рівних умов конкуренції, захисту з боку держави від свавілля окремих урядовців. Дії Антимонопольного комітету за суттю своєї діяльності спрямовані на підтримку підприємництва. Але підприємництва чесного. Неправильним було б ідеалізувати всіх наших бізнесменів. Півтора десятиріччя легальної підприємницької діяльності після понад як сімдесяти років заборон - строк недостатній для формування стійких традицій добросовісного підприємництва. Та й у країнах, де ринкова економіка безперервно функціонує століттями, випадки недобросовісної конкуренції трапляються досить часто. Громадяни, підприємці і споживачі мають право вимагати від держави захисту від недобросовісної конкуренції. Органами Антимонопольного комітету щороку розглядається кілька десятків справ про недобросовісну конкуренцію. Здебільшого, це спроби незаконного використання чужої ділової репутації, досягнення неправомірних переваг у конкуренції. Наприклад, підрозділ "Української пожежно-страхової компанії" поширював безпідставну інформацію про буцімто банкрутство НАСК "Оранта" з тим, щоб переманити до себе клієнтів конкурента. Одна з київських туристичних фірм без будь-яких підстав використовувала у своїй назві найменування всесвітньо відомої нідерландської авіакомпанії KLM. Припинення таких порушень не лише захищає інтереси вітчизняних підприємців і споживачів, але й сприяє утвердженню в світі репутації України як держави, в якій поважають торговельні та інші чесні звичаї у підприємницькій діяльності. Добросовісна конкуренція є однією з головних цінностей, більше того - однією з визначальних підвалин демократичного суспільства. Попри всі складнощі конкуренція стає правилом в економіці України. Свою щоденну роботу Комiтет прагне зробити гласною, намагається пiдтримувати постiйний зворотнiй зв’язок iз громадськiстю. Для цього, зокрема, започатковано випуск журналу «Конкуренцiя. Вiсник Антимонопольного комiтету», видано збiрник нормативно-правових актiв «Конкуренцiйне законодавство України», популярні брошури «Конкуренція несе процвітання», «Конкуренція: гра за правилами». Антимонопольний комітет України, який у 2005 році відзначив дванадцяту річницю, протягом всього часу своєї діяльності стояв на захисті цінностей демократичного суспільства, інтересів самих широких кіл українського суспільства. На цьому він стоятиме і надалі. )

Що цікавого ви дізнались про діяльність Антимонопольного комітету України? (учні наводять цікаві факти, що підготували групи.

І група: Антимонопольний комітет України рекомендував ЗАТ “Український мобільний зв’язок” та ЗАТ “Київстар Дж. Ес. Ем.“ скасувати плату за з’єднання. Зокрема, Комітет виявив ознаки порушення законодавства в результаті аналізу дій УМЗ та Київстар, оскільки встановлення ними плати за з’єднання не є характерним за умов існування значної конкуренції на ринку.
На думку Комітету, стягнення 27 копійок як з контрактних, так і з передплатних абонентів є неправомірним, позаяк інші оператори цього ринку плату за з’єднання не встановлювали.

ІІ група: Антимонопольний комітет України виявив ознаки колективної монополії на загальнодержавному ринку охолодженого м’яса птиці.


За результатами дослідження Комітет з’ясував, що сукупна частка таких найбільших виробників як АТЗТ «Миронівський Хлібопродукт» (ТМ «Наша Ряба»), ЗАТ «Комплекс «Агромарс» (ТМ «Гаврилівські курчата») та ЗАТ «Оріль-Лідер» на цьому ринку перевищує 50%.

ІІІ група: Антимонопольний комітет України не погодився із Міністерством палива та енергетики України щодо відмови від розробки Методики перерахунків плати за неякісне газопостачання.


Комітет з’ясував, що впровадження Методики передбачено чинним законодавством, а сьогоднішня система контролю у газопостачальних організаціях не гарантує споживачам відповідність параметрів газу встановленим стандартам, а відтак, і рівню оплати за фактично отримані послуги. Відповідно ж до нового закону України про «Про житлово-комунальні послуги» державне регулювання цін та тарифів, в тому числі і на газопостачання, має базуватися на принципах відповідності оплати послуг їх кількості та якості.

ІV група : Антимонопольний комітет України провів відкрите засідання, на якому прийняв рішення про визнання монополій на вітчизняному ринку нафтопродуктів. Зокрема, існування індивідуальної та колективної монополії на цьому ринку Комітет встановив за результатами проведеного дослідження діяльності нафтотрейдерів у 2004 році та аналізу отриманої в ході дослідження інформації.Так, Комітет встановив індивідуальне монопольне становище ТОВ «Торговий дім ТНК-Україна», яке на загальнодержавному ринку великооптової торгівлі моторними бензинами займає частку понад 40%.Одночасно, колективними монополістами Комітет визнав ТОВ «ЛИНОС» та АТ «Укртатнафта», оскільки сукупна частка цих компаній на загальнодержавному ринку моторних бензинів перевищує 60%.) Давайте підсумуємо все, що ми вивчили сьогодні на уроці.

Отже, з яким правом споживачів ми познайомились?

Для чого споживач вибирає товари та послуги?

Що таке потреба?

Що впливає на вибір споживача?

Що є найголовнішим критерієм вибору товару?

Що таке корисність?

Вільний вибір товарів та послуг споживач може здійснити тільки в умовах, коли існує що?

А ситуація, коли на ринку існує тільки один виробник товарів чи полуг називається –

Контроль за вільною конкуренцією здійснює ...-

А зараз я хочу познайомити вас з людиною, яку безпосередньо стосується тема сьогоднішнього уроку . Це - голова Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Говорецький Болеслав Броніславович. (учні спілкуються з головою територіального відділення Антимонопольного комітету України )



Д/з: п.10 підручника, ст.31

Скласти перелік потреб випускника загальноосвітнього навчального закладу та випускника ВУЗу.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка