Відділ освіти Покровської райдержадміністрації Просянська загальноосвітня школа I-III ступенів Кириченко Любов Іванівна вчитель біології та географії



Скачати 128.19 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір128.19 Kb.


Відділ освіти Покровської райдержадміністрації

Просянська загальноосвітня школа I-III ступенів





Кириченко Любов Іванівна

вчитель біології та географії

2015 рік.

Потяг до природи закладений в кожній людині від природи,бо вона сама-частина природи. Чи потрібно доводити,як добре впливає природа на дітей!Ні,не ватро. Я впевнена,що пов’язавши своє життя з біологією,не помилилась,бо вона одна єдина,дає дійсне спілкування людини з природою,без чого всі розумові здібності і життєва енергія швидко б збідніли. Намагаюсь пробуджувати в серцях і розумах дітей інтелектуальне відчуття радості пізнання навколишнього середовища..В природі вічне джерело дитячого розуму.

Сьогодні перед вчителем висувається складне завдання:створити умови для формування творчої,компетентної особистості,здатної реалізувати свій потенціал у суспільстві.

Усі форми навчання біології підпорядковую головним ідеям особисто орієнтованого навчання (за І.Я.Якиманською):



  • Розвиток пізнавальних здібностей учня;

  • Максимальне розкриття індивідуальності;

  • Індивідуальна діяльність кожного учня в ході реалізації навчального процесу;

  • Виявлення й використання індивідуального досвіду кожного учня.

Щоб максимально сприяти розвитку креативної,цілеспрямованої особистості на своїх уроках,я широко впроваджую інноваційні методи навчання. Бо саме вони стимулюють пізнавальну діяльність,спонукають кожного учня до продуктивної діяльності,пробуджують інтерес до вивчення предмета. На кожному уроці я намагаюсь підтримувати вогонь творчості,виховувати наполегливість,почуття впевненості,віри в себе,в успіх. Тому часто застосовую такі слова:

-Молодчинка!Я впевнена,що ти пам’ятатимеш про…

-Так, саме ти і міг зробити таку справу.

-Бачиш,а це зовсім не складно.

-Зберися,і в тебе все вийде,навіть якщо не вийде-нічого страшного.

Інноваційні методи навчання використовую на різних етапах навчальної діяльності:під час формувань вмінь і навичок,актуалізації опорних знань,закріпленні навчального матеріалу,рефлексії. Для розвитку пізнавальної діяльності я використовую рольові ігри,бо саме у грі спостерігаю активну роботу всіх учнів класу,спонукаю дітей до старанного навчання. Звичайно,не завжди є можливість провести урок-гру,тому часто використовую ігрові моменти,наприклад: ігри-мандрівки,головоломки,ребуси,кросворди,де ключове слово-представник або назва класу.

Головне,що інноваційні методи допомагають старанності всіх

учнів:сильних,кмітливим,допитливим,слабким,ледачим…

На своїх уроках я намагаюсь зацікавити учнів з першої хвилини,тому застосовую різні методи,наприклад: при вивченні теми «Стебло рослин» використовую метод «Дивуй»


  • Титул рекордсмена за величиною росту належить евкаліптам,бо витяглися на всі півтораста метрів;

  • У Каліфорнії знайдено мамонтове дерево заввишки 142 метри,в діаметрі біля основи-36 метрів. Цьому велетню дали назву »батько лісу».

Часто на уроках використовую вислови вчених,прийом на основі вірша,легенди,хвилинку поезії.

Як,відомо,що на настрій сприятливо впливають кольорові відчуття,тому при актуалізації опорних знань застосовую прийом «Сім кольорів».У різнокольорові конверти вкладаю завдання,які можуть бути як різні за рівнем знань так і однакові.

Якщо учень обирає завдання:

-у червоному конверті,то це означає,що він впевнений у своїх знаннях і готовий виконати запропоновані вправи;

-жовтий конверт-символ радості,тепла,сонця,успіху. Як правило,ці завдання виконуються;

-коричневий–сигналізує про проблеми в знаннях;

-чорний колір обирають учні,які переживають складний період у житті. Їм здається,що до них прискіпуються.

Сірий-обирають самозакохані,але ліниві діти,які намагаються отримати відповідь від свого товариша. Їм необхідні завдання,які відрізнятимуться від інших.

Синьому кольору надають перевагу учні,схильні до спостережень,аналізу.

Фіолетовий колір свідчить про повагу до вчителя,чуйність,бажання пізнати більше і глибше.

Розглядаючи розділи »Різноманітність риб,птахів,ссавців» чи «Різноманітність покритонасінних,водоростей,спорових» я використовую гру » Хто я?». Одному учню на спину прикріпляю аркуш,на якому написано назва птаха,ссавця,квітки…Він не знає,що написано на аркуші,а всі учасники знають. Учень ставить запитання намагаючись довідатися,що там написано.Наприклад:Клас риби. Ряд осетроподібні(всі учні відповідають так чи ні,чим швидше вгадано слово-тим вищий бал)


  • Я кісткова риба?

  • Хорда зберігається протягом усього життя?

  • Я маю «рило»?

  • Моє тіло вкрите кістковими щитками?

  • Чи маю я чорну ікру?

Під час вивчення водоростей,мохоподібних,папоротеподібних застосовую прийом «Впізнай мене». Зачитую ознаки,а учні впізнають представника,наприклад:

  • Одноклітинна,мікроскопічна;

  • Розмножуюсь поділом на навпіл;

  • Маю непостійну форму;

  • Рухаюсь за допомогою псевдоніжок(амеба протей)

При вивченні даних тем використовую прийом «Вилучи зайве». Учням пропоную знайти зайву назву,і пояснити,чому вона зайва. Наприклад:

  • Соя,соняшник,боби,арахіс,жовта акація.

  • Вусики,вуса,цибулина,бульби,кореневище,коренеплід,кореневі бульби.

Інший варіант гри до цих об`ємних тем «Охарактеризуй». Пропоную назву тварин або рослин,а учні (можна працюючи в парах )за певний час дають письмову характеристику за пунктами в стовпчик. Перемога за тим,хто найдетальніше охарактеризує представника.

Впроваджуючи в педагогічну діяльність інноваційних технологій на власному досвіді переконалася,що вихованці поповнюють запас понять,розвивають фантазію,одержують нові знання та запам’ятовують їх,і,до речі,учасники навчального процесу по ігровій моделі перебувають в зовсім інших умовах,ніж традиційному навчанні,це дуже важливо,зважаючи на темперамент дитини. Наприклад, при ознайомленні з темою «Різноманітність птахів» учень має змогу показати творчі здібності,фантазії,спостережливість,навіть відтворити звуки деяких птахів. Варто відмітити,що діти залюбки імітують їх звуки,відгадують сліди тварин. Отже,елемент гри «Пізнай мене по голосу» дає можливість учням проявити себе з досить цікавих та неординарних сторін.При вивченні цієї теми можна застосувати прийом «Пташині міграції»,це дасть можливість перевірити вмінняучнів знаходити певні географічні об’єкти. Пропоную дітям використовуючи карту материків та океанів прослідкувати міграції птахів:зозулі,солов`я,лелеки,журавля сірого,синиці,дятла. Розглядаючи тему «Різноманітністьриб» впроваджую прийом «Злови рибку». Учням пропоную цикл питань:

Довідка:акула,короп,анчоус,форель,лосось,бістер,судак.


  • В яких водоймах живуть ці представники?

  • Які держави спеціалізуються на розведенні запропонованих риб?

  • Які держави є найбільшими експортерами біомаси?

  • Які представники занесені до Червоної книги.

На своїх уроках застосовую «Хвилинку творчості»,де учні з задоволенням декламують власні вірші,складають сенкани чи візитку до уроку. Наприклад,при вивченні теми « Різноманітність молюсків»,на урок завітали представники цього класу:

СТАВКОВИК: ДВОСТУЛКОВІ:

Свій будиночок «спіральку» З любої піщинки

Я ношу з собою Зроблю я перлинку

Щоб у разі небезпеки І Вам в подарунок

Сховатися у ньому. ЇЇ принесу.

Захоплення учнів викликає розповідь винахідника «Барона Мюнхаузена». При узагальненні знань по темі «Покритонасінні» пропоную послухати цікавинку. Наступив тихий травневий ранок. Сонячні промені ніжно пестили рожеві квіти барвінку,а блакитні очі кульбабок здивовано дивилися на рій горобців,які розташувалися в дуплі старого дуба. Білокорі берізка розпустила свої пишні китиці,на квітах яких,весело гуділи бджоли та збирали нектар метелики

На власному досвіді переконалася,що працюючи з учнями середньої ланки можна використовувати різні ігрові прийоми. Наприклад,пропоную учням імпровізувати:



  • Зустріч акули з іншими представниками водного світу(клас Хрящові риби),

  • Зустріч у лісі двох родин Котячі та Ведмежі:щоб вони один одному сказали?

  • Щоб відповіла жабка,якби дізналася,що вона не варта нашої уваги,така бридка і зелена?

  • Щоб відповіла кульбабка,якби вітер торкнув її листочків і поколихав?

У навчальний процес широко впроваджую прийом: «Мереживо знань»,як на етапі актуалізації знань учнів,так і на етапі закріплення навчальних досягнень. Цей прийом дає можливість включатися в роботу навіть самих пасивних або несміливих учнів,кожна дитина намагається сплести свій «візерунок знань».

Для розвитку креативної,конкурентоспроможної особистості застосовую прийом «Чарівний капелюшок»,це дає змогу індивідуально розкритися кожній дитині,висловити свою думку,розвиває спостережливість,інколи винахідливість,вміння порівнювати та узагальнювати.

Прийом «Мандрівничок» проводжу з учнями 8 класу при вивченні теми «Клас Молюски.Риби». Пропоную намалювати те,що на їх думку,побачили б вони опустившись під воду. По закінченню уроку проводжу конкурс на кращі роботи. Цей прийом розвиває уяву,творче мислення,можливість побувати в різних нестандартних умовах. Крім того,діти демонструють свої знання з інших предметів:географії,фізиці,хімії.

При узагальненні знань або при виконанні творчого домашнього завдання застосовую прийом «Якби молюски,птахи,ссавці…вміли говорити»

Якби водорості вміли говорити:

Ми б людей просили воду не бруднити.

Бо роль значну в природі ми граємо

Велику кількість хлорофілів маємо.

Тварини нами живляться і люди

І можемо жити майже всюди

І бачили в морях,рівнинах нас

Спостерігали різнокольоровий вальс…

Учні 5 класу на уроках швидко стомлюються,тому при узагальненні знань інколи використовую гру «Літачки»,учням пропоную на паперових літачках скласти запитання з вивченого на уроці матеріалу і запустити один одному,а потім в парах проаналізувати відповідь товариша.

В біології дуже важливо оперувати термінами,бо це є основою природничої науки,тому,на своїх уроках,з учнями 7-8 класів застосовую гру «Знавці термінології». Суть гри полягає в тому, що кілька учнів утворюють коло і починають рухатися за годинниковою стрілкою. Я називаю термін і його визначення,якщо визначення відповідає терміну,учні продовжують свій рух, Якщо ж означення не відповідає терміну,учні повинні повернутися на 180 градусів і рухатися проти годинникової стрілки. Можна змінювати рухи,робити присідання,стрибати на одній нозі,тощо. Цей прийом може стати і елементом рухавки на уроці.



На своїх уроках застосовую групові форми роботи,і переконалася в тому що,така форма роботи має значні переваги над фронтальною та індивідуальною. По-перше,під час роботи в групах учні залучаються до колективної творчої діяльності,осмисленого спілкування і взаємодії розподілу праці між членами групи, здійснюється взаємонавчання і взаємоконтроль. По-друге,спрощується процедура перевірки роботи вчителя. Об`єднання в групи проводжу різними способами,а саме:

  • З ініціативи `самого вчителя;(але це може призвести до психологічної несумісності )

  • За бажанням учнів;(але до таких груп входять різні за рівнем навченості учнів)

  • За знаками зодіаку(дещо незвичне рішення,яке вражає учнів і призводить до неочікуваного складу груп,але не враховує рівень навченості учнів)

  • За темпераментом;

  • За бажанням лідерів (головний недолік – це психологічний прес на тих,кого вибрали останніми або взагалі не хотіли обирати). Щоб цього уникнути,можна запропонувати учням,яких ще не запросили лідери,самим обрати групу,в якій вони бажають працювати.

Під час узагальнення знань по темі «Водорості» пропоную гру «Всюдихід-всюдизнай» (чарівний черевичок). Учні,об’єднавшись в групи на черзі витягують з черевичка завдання на різнокольорових стіках,якщо група отримала завдання;

  • Червоного кольору- «Довіра»-бали виставляються вчителем без перевірок,за оцінюванням консультантів;

  • Зеленого кольору- «Один за всіх та всі за одного» - кожен учень групи відповідає на одне запитання,якщо не розкриває його повністю-мінус один бал:

  • Синього кольору-«Учитель»- один учень,якого вибирає вчитель,захищає всю групу,відповідаючи на одне запитання. Якщо відповідає,бали,виставлені консультантом,залишаються,а якщо не відповідає-мінус один бал від кожного учня групи.

  • Жовтий колір- «Ринг»-одна група викликає іншу групу на дуель.

Під час проведення уроків в старших класах спостерігаю в учнів зниження інтересу до навчання в тому разі,якщо повторюються одні й ті самі методи навчання. Тому в своїй роботі намагаюся використовувати надбання усної народної творчості:легенди й казки про живі організми,прислів’я та приказки, загадки. Переконалася,що такий вид діяльності:

  • Розвиває пам'ять,мову,

  • формує творчу пізнавальну активність,самостійність,

  • виховує комунікативну культуру.

  • знімає емоційну напругу,

  • дає можливість учню відчути велич і гармонію природи,залежність людини від природи,спорідненість із нею.

Наприклад,при вивченні теми «Розмноження та індивідуальний розвиток» зачитую прислів’я та прошу пояснити його суть. «Біжить мій вік,як вода по камінню», «Чим би дитина не бавилась,аби не плакала», «Хто вранці ходить на чотирьох ногах,удень на двох,а ввечері на трьох». При вивченні теми «Травлення та здоров`я. Обмін речовин» пропоную цікавий матеріал:Еволюційно зуби є похідними ектодермального епітелію,утвореного з луски. Луска риб,що росла з країв щелеп,поступово долучалася до механічної обробки їжі,набуваючи нових функцій. Унаслідок зношування луска змінювалася на нову,звідси зміна зубів,яка в нижчих хребетних повторюється багаторазово протягом життя,а в людини-двічі.

Під час вивчення теми «Основи вищої нервової діяльності» прошу пояснити приказку «Сирого не їм, печеного не хочу,вареного терпіти не можу». Що ви можете сказати про людину,якій присвячена приказка?Складіть їй характеристику. Чи хотіли б ви мати її за свого друга?

З учнями 9 класу на уроці «Терморегуляція» прошу пояснити народні вислови,які характеризують процеси теплообміну та механізми терморегуляції: «Так холодно,що якби не вмів дрижати, то замерз би», «Краще почервоніти,ніж посиніти», «Холодно,хоч собак ганяй». Поясніть,чому людина «дрижить» і чому краще «почервоніти»?

Під час вивчення загальної біології звертаю увагу учнів на головні механізми спадковості та мінливості,виявлені на основі спостережень. Ми часто чуємо: «Який кущ,така й хворостинка,який батько,така й дитинка», «Яблучко від яблуні недалеко відкотиться», «Який дуб,такий син,який батько,такий син». Учні висловлюють свої думки,аналізують відповіді своїх однокласників,наводять приклади з життя.

Спілкуючись зі своїми вихованцями на уроках біології і в позаурочний час пересвідчилась в тому,що найважливішою життєвою цінісністю дитини є здоров`я,як запорука її благополуччя і довголіття. Тому,особливу увагу звертаю на те,що основи здоров`я закладаються в дитинстві,що будь-яке відхилення в розвитку організму чи хвороба в шкільному віці позначиться на стані здоров`я дорослої людини. Нагадую,і всі разом аналізуємо приказки: «Гроші втратив-нічого не втратив,час втратив-багато чого втратив,здоров`я втратив-усе втратив», «Здоров`я як повітря-коли воно є його не помічаєш».

Починаючи з 7 класу разом з вихованцями створюємо буклети,пам’ятки про лікарське значення рослин,їх склад та застосування в медицині. На мою думку,ці знання допоможуть учням,як правильно приготувати збір запашного чаю,як зняти втому,чим краще зупинити кровотечу в разі поранення,як швидко позбутися опіку,застуди,а мені допомагає активізувати інтерес вихованців до біології,підвищити якість знань,максимально наблизити біологію до життя.

У своїх працях В.О.Сухомлинський зазначав,що найважливішим завданням школи є розкриття творчих здібностей,обдарувань,талантів своїх вихованців. Свою педагогічну діяльність спрямовую на оптимальний розвиток духовного,інтелектуального,фізичного потенціалу учнів застосовуючи інноваційні методи навчання, які б найкраще розкрили їх навчальні можливості. Я тісно співпрацюю з психологом школи,яка допомагає виявляти учнів з глибокими знаннями з біології,які мають сприятливі морально-психологічні можливості для активної навчальної діяльності,ці можливості дозволяють їм підготувати роботу,більшу за обсягом та інтенсивністю,щоб навчальне навантаження сприяло розвитку їх навчальних можливостей,а не стримувало б цей процес через недостатню завантаженість. На практиці доведено,що для розвитку творчих здібностей інтелектуального потенціалу учнів найбільш ефективними виявилися:


  • інтерактивні технології кооперативного навчання:ротаційні трійки,(застосовуючи їх на практиці переконалася,що цей метод сприяє активному,ґрунтованому аналізу й обговоренню нового матеріалу з метою його обговорення,закріплення та засвоєння);

  • два-чотири-всі разом (розкриває вміння переконувати та вести дискусію,розвиває навички спілкування у групі);

  • робота в малих групах: «Діалог»(надаю можливість учням у спільному пошуку знайти спільне рішення);

  • «Синтез думок» (навчає учнів висловлювати свої і доповнювати думки інших);

  • «Пошук інформації» (стимулює учнів до самостійного пошуку різної інформації);

  • «Коло ідей» (цей метод допомагає вирішувати гострі суперечливі питання і при цьому залучати до навчальної діяльності кожного учня).

Технології колективно-групового навчання:

  • «Мозковий штурм»(спонукає учнів проявляти уяву,творчість,вільно висловлювати власні думки)

  • «Навчаючи-учусь»(використовуючи цей метод пересвідчилась в тому,що в учнів підвищується інтерес до навчання при цьому отримують багато інформації);

  • Розв`язання проблем(за мету ставлю навчити учнів самостійно розв’язувати проблеми та приймати рішення).

У своїй роботі застосовую також дослідницькі та пошукові методи. Отже,завдяки правильній,продуманій,науково обґрунтованій та інноваційно спрямованій системі організації діяльності вчителя можна досягти значних успіхів у роботі з розвитку здібностей і обдарувань учнів,домогтися суттєвого підвищення їх зацікавленості біологією та іншими природничими науками.

Я прагну до того,щоб кожен учень володів розвиненою здатністю емоційно ставити себе на місце іншого,котрий переживає відповідні почуття,робити цього іншого частиною свого внутрішнього світу.



Для цього треба в колективі створити хороший морально-психологічний клімат.Важливим фактором встановлення здорового морально-психологічного клімату є щирість у стосунках. Така атмосфера спонукає до довіри,згуртовує учнів,сприяє колективному виробленню ідей,цілей,завдань. Спостереження переконують,що основою гармонійних взаємин є вчитель. Він може «заразити» своєю манерою створення етико-естетичних взаємин на все життя,може-також на все життя відвернути учнів від предмета,який він викладає,та зробити їх душі байдужими.
І наостанок,хотілася б мені щоб кожен вчитель взяв собі за орієнтир слова В.Сухомлинського: «Хороший вчитель-це насамперед людина,яка любить дітей,знаходить радість у спілкуванні з ними,вірить в те,що кожна дитина може стати доброю людиною,вміє дружити з дітьми,бере близько до серця дитячі радощі і прикрощі,знає душу дитини,ніколи не забуває,що у сам він був дитиною».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка