Виборча система України



Скачати 70.61 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір70.61 Kb.
Тема уроку: Виборча система України
Мета уроку: допомогти учням з’ясувати, що таке демократичні вибори, види виборчих систем; дати початкові знання щодо обґрунтованого вибору кандидатур представників до органів влади; провести симуляцію процедури голосування; сприяти формуванню в учнів розуміння важливості свідомого громадянського вибору.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Обладнання: Конституція України, схема «Вибори», хрестоматія з правознавства.

Очікуваний результат уроку

Після цього уроку:

• Учні розвинуть вміння:

а) працювати в малих групах;

б) презентувати колективну думку.

• Набудуть досвіду в обговоренні кандидатур та участі у виборах.

• Опрацюють поняття: «принципи виборчого права», «виборчі системи», «бюле

тень», «депутати».



Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Індивідуальне завдання

Відтворити схему «Форми народовладдя в Україні».


Бесіда

1. В яких статтях Конституції України закріплені основні положення про референдум та принципи виборчого права?

2. Що таке референдум?

3. Як поділяються референдуми залежно від предмета розгляду та сфери застосування?



Колективна робота за завданням

Проаналізувати позитивні й негативні сторони референдуму як засобу вирішення найважливіших питань державного життя.



Практикум

1. Згідно зі ст. 72 Конституції України за народною ініціативою (за наявності трьох млн підписів громадян України та по 100 тис. підписів, зібраних у 2/3 областей) Верховна Рада проголосила Всеукраїнський референдум. До бюлетеня для голосування внесено два питання:

1) Чи погоджуєтесь ви з тим, щоб надати російській мові статус другої державної мови в Україні?

2) Чи погоджуєтесь ви з тим, щоб на фінансування освіти витрачалося не менше 15% Державного бюджету України?



(Ст. 74 Конституції України наголошує, що референдум не допускається щодо законопроектів з питань податків, бюджету та амністії, а друге питання в бюлетені стосується розподілу Держбюджету)
III. Вивчення нового матеріалу.
Принципи виборчого права

Робота по групах

Учні об’єднуються у 6 малих груп, і кожна з них має обговорити одну з поданих нижче ситуацій. (Ситуації повинні бути заздалегідь виписані на окремих аркушах.) На обговорення надайте 3-4 хвилини. Під час представлення результатів роботи груп учні мають позначити, які з принципів демократичних виборів були порушені в кожній із ситуацій.


Уявні країни А, Б, В, Г, Д, Е.

А. Право голосувати надається тільки чоловікам, бо жінки не настільки переймаються політичним життям, щоб ухвалювати важливі рішення.

Б. Вибори не є таємними. Виборці мають повідомити свої персональні дані в бюлетені для голосування, щоб під час підрахунку голосів знати, хто як проголосував.



В. Вибори Президента не обов’язково остаточні. Наприклад, той, хто програв, але вважає себе кращим кандидатом, може вимагати переголосування, щоб надати виборцям шанс остаточно визначитися.

Г. Президент обирається безстроково, щоб не обтяжувати суспільство зайвими витратами коштів. До того ж президент під час тривалого правління буде удосконалювати своє правління, набираючись досвіду.

Д. Вибори проголошені, і в бюлетень занесені кілька прізвищ кандидатів, але тільки один кандидат має доступ до засобів масової інформації під час виборчої кампанії. Ім’я цього кандидата виділене у виборчому бюлетені жирним шрифтом, щоб виборці знайшли «правильного» депутата.

Е. Вибори непрямі. Громадяни можуть не голосувати безпосередньо, а повідомити

про свій вибір спеціальних делегатів, які, як правило, є поліцейськими чинами. Вони, у свою чергу, передають зібрану інформацію до центральної виборчої комісії, яка підраховує голоси й оголошує результати. Таким чином заощаджується час, який громадяни мали б витрачати на вибори.


Опрацювання тексту Конституції України, статті 69, 70, 71. Обговорення у формі бесіди

1. Назвіть способи народного волевиявлення в Україні.

2. З якого віку громадяни України мають право голосувати?

3. Чому неповнолітні та недієздатні особи не можуть брати участі у виборах?

4. Поясніть, як ви розумієте суть принципів виборчого права в Україні:

а) загальне виборче право;

б) вільні вибори;

в) рівність;

г) прямі вибори;

д) таємне голосування.

За наявності часу за вибором учителя використовується матеріал, поданий нижче, що має пізнавальне значення і доповнює знання учнів із розглянутого питання або надає можливість порівняти принципи виборчого права в різних країнах у різний час.
Довідковий матеріал

• В Італії Конституцією 1848 р. було передбачено майновий ценз (наявність певної кількості майна чи мінімальна сума податків) і ценз писемності (уміння читати і писати), унаслідок чого у виборах могли брати участь лише 3 % громадян.

• Жінки дістали право голосу у США 1920 року, а у Швейцарії — з 1971 року.

У багатьох країнах (у т. ч. США, ФРН, Японії) діє ценз осілості — виборець повинен прожити встановлений час на території виборчого округу чи країни в цілому.

• У деяких країнах виборцям роблять спеціальну позначку в паспорті про участь у виборах, в разі її відсутності громадянина піддають штрафу.
Види виборчих систем

(Питання розглядається з використанням електронної презентації.)

У світовій практиці застосовуються три види виборчих систем.
Мажоритарна система

Виберіть із класу двох учнів і запропонуйте іншим учням проголосувати за одного з них за простим критерієм: хто, на вашу думку, сильніший, веселіший тощо. Переможцем у виборах оголошуйте того, хто набрав більше голосів. Наголосіть, що приблизно так діє мажоритарна система.


Пропорційна система

Щоб проілюструвати пропорційну систему, зробіть оголошення, що в майбутньому «парламенті» є 10 місць. Основна частина учнів — «виборці» — голосують за дві групи учнів — «партії», виходячи з того, яку групу вони вважають активнішою (наприклад, на уроках правознавства). Після голосування разом підрахуйте відсоток голосів виборців, поданих за «партії».



Приклад:

У класі в середньому 30 учнів. Оберіть за бажанням учнів по 5 кандидатів з кожної партії — на 10 місць у парламенті. Решта 20 учнів — виборці. Якщо за «партію-1» подано 14 голосів, а за «партію-2» — 6, то у відсотках відповідно — 70 і 30 %. Отже, партія 1 отримала сім місць у парламенті, партія 2 — три місця. Депутатами стають перші у партійному списку кандидатів.


Змішана система

Для економії часу наведіть загальновідомий факт про Верховну Раду України (до 2006 р.), у якій конституційний склад депутатів становив 450 осіб. Із них 225 депутатів обрані за мажоритарною, 225 — за пропорційною системою виборів. Таким є результат виборів за змішаною системою.




Експрес-інформація

Увага! Політична реформа!

На початку 2003 року президент України Леонід Кучма виступив із пропозицією провести політичну реформу. Вона передбачала б також впровадження в Україні пропорційної системи виборів замість чинної змішаної. Під час виборів Президента України 2004 року були проведені зміни до Конституції України, внаслідок яких ця політична реформа була проведена. Вважається, що пропорційна система забезпечує стабільність у роботі парламенту, адже перешкодою для ефективного прийняття рішень є проблема формування парламентської більшості, бо депутати представляють різні партії і блоки. Зі 110 зареєстрованих в Україні партій під час чергових виборів до Верховної Ради у березні 2002 р. до бюлетенів було включено 33 партії та виборчі блоки. Лише шість з них подолали 4 % бар’єр та отримали місця в парламенті, а саме: блок «Наша Україна», Комуністична партія, блок «За єдину Україну», блок Юлії Тимошенко, Соціалдемократична партія (об’єднана), Соціалістична партія. Навесні 2006 р. відбулися парламентські вибори за новою виборчою системою. До Верховної Ради з 24 партій та блоків потрапили: Партія регіонів, блок «Наша Україна», блок Юлії Тимошенко, Соціалістична та Комуністична партії. Але проблема формування парламентської більшості вирішувалася досить складно та повільно. Протягом 4 місяців її, нарешті, було утворено у складі Партії регіонів, Соціалістичної та Комуністичної партій. Виникла Антикризова коаліція.


Запитання до учнів

Чи варто, на ваш погляд, було змінювати виборчу систему в Україні? Ваше ставлення до неї.



Аналіз передвиборчих програм (симуляція)

Оберіть трьох учнів, які виконуватимуть ролі кандидатів на посаду міського голови. Дайте їм змогу виступити перед «виборцями» зі своїми програмами (дивись додаток). Ще троє учнів — «довірені особи» — характеризують кожного кандидата. Після виступів учні висловлюють думки, хто з кандидатів має більше шансів бути обраним на цю посаду і чому.


Завершіть цей етап уроку голосуванням учнів за одного з трьох кандидатів. Виборці можуть також не підтримати жодного кандидата. Голосування проводиться відкрите (з метою зекономити час) або закрите (потрібні заготовлені наперед бюлетені).

Додаток

Програма першого кандидата:

• Боротьба з корупцією шляхом збільшення зарплати чиновникам і посадовим особам.

• Збільшення штату працівників правоохоронних органів.

• Запровадження в місті комендантської години для ефективної боротьби зі злочинністю.

• Розширення прав місцевої влади, зокрема у розподілі коштів місцевого бюджету на соціальні потреби.

Програма другого кандидата

• Підтримка великого, середнього і малого підприємництва.

• Залучення спонсорських коштів та місцевих податків до покращення благоустрою міста.

• Розвиток безкоштовного медичного обслуговування, науки і культури, посилена увага до добору кадрів у системі освіти.

• Своєчасна виплата зарплат, пенсій, стипендій за допомогою розширення безготівкових розрахунків.
Програма третього кандидата

• Створення загонів добровільних народних дружин для патрулювання міста і боротьби зі злочинністю.

• Поліпшення роботи комунальних служб за рахунок підвищення цін на комунальні послуги.

• Розвиток системи закладів платної освіти і медицини.

• Охорона довкілля за рахунок збільшення місцевих податків.
IV. Закріплення матеріалу

Підсумкова вправа (Метод уявного мікрофона)

Кожен учень промовляє початок речення, обов’язковий для всіх: «Найбільш важливе, що я отримав на уроці, це...», і завершує власною думкою.


V. Підсумки уроку

Учитель аналізує роботу учнів на уроці і зазначає, що саме шляхом участі у виборах громадяни найчастіше реалізують своє право на участь в управлінні державою. Тому в інтересах кожного громадянина бути свідомим виборцем.


VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати текст підручника § 25, п. 2–6; § 27, п. 4–5;



2. З’ясувати у батьків, хто представляє вашу виборчу дільницю в місцевій раді.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка