Вдовиченко Тамара Іванівна вчитель початкових класів нвк №1″Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад І ступеня″ м. Умані гра – як основний вид діяльності на уроці розвитку мовлення в 1 класі



Скачати 75.99 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір75.99 Kb.
Вдовиченко Тамара Іванівна

вчитель початкових класів

НВК № 1″Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад І ступеня″ м. Умані

ГРА – ЯК ОСНОВНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОЦІ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ В 1 КЛАСІ

Красномовним буде той,

хто зуміє пристосуватися

в своїй мові до всього,

що виявиться сумісним.

Цицерон.


Мовленнєвий розвиток першокласника — складний психологічний процес, що не зводиться до простого відтворення дитиною почутої мови. Він визначається мірою сформованості знань, умінь та навичок дитини i виявляться в соціальній та інтелектуальній активності у колі дорослих та однолітків. Щоб створити оптимальні умови для мовленнєвого розвитку першокласника, педагогам слід використовувати різні форми роботи: iгpи, проблемні ситуації і, звичайно, уроки Неможливо уявити належний рівень життєвої компетенції людини без оволодіння мовленням. Видатний педагог Костянтин Ушинський зауважував, що рідне слово є основою розумового розвитку й скарбницею всіх знань. Оволодіваючи мовленням, вивчаючи мову, дитина засвоює систему знань, суспільно прийняті норми поведінки — основу її життєвої компетентності, тобто, оволодіває наукою i мистецтвом жити серед інших. 3 огляду на це проблема розвитку мовлення дитини завжди була однією з центральних у початковій школі. Нині ж провідною метою лінгводидактики є виховання мовної особистості.

За час багатолітньої роботи в школі я помітила, що навчання зв’язного мовлення – найголовніше завдання початкового курсу рідної мови, оскільки вільне володіння мовленням забезпечує успішне опанування учнями навчальних предметів, сприяє повноцінному спілкуванню, розвитку пізнавальних та творчих здібностей дітей.

Дуже важливо, щоб першокласники пізнавали світ у всій його багатогранності, відчували і розуміли пряме і переносне значення слів, їх найтонші відтінки. А коли дитина зрозуміє і відчує красу рідного слова, вона пройметься любов’ю до мови. З перших днів навчання у школі вчитель повинен працювати над розвитком активного словника учнів, що дуже знадобиться в наступні роки, допоможе їм правильно та впевнено викладати свої думки, вільно спілкуватися з однолітками та дорослими.

Вже з перших уроків розвитку зв’язного мовлення у першому класі на доступному матеріалі я підводжу дітей до усвідомлення ролі мови в житті кожної людини, розкриваю основні її функції. У ході цієї роботи учні мають усвідомити, що мова необхідна кожному, щоб розповісти про свої думки, почуття іншим одержати інформацію про навколишню дійсність, домовитися щодо спільної діяльності, вплинути на думки, почуття людей. Тому дуже важливо не лише те , про що ми повідомляємо , до чого закликаємо , а й як ми це робимо , як звертаємось один до одного , тобто як спілкуємося .

Апробовуючи різні форми та методи роботи з першокласниками з розвитку зв’язного мовлення я відібрала , на мою думку , найбільш ефективні і доцільні для реалізації даної проблеми .

Відомо , що до 70 % особистісних якостей закладається в початковій школі . Моє завдання так побудувати процес навчання , щоб допомогти розкритись моральним якостям дитини . Цьому будуть допомагати активні методи навчання. До них відносяться гра , проблемна ситуація навчання через діяльність , групова і парна роботи .

Граматичні категорії мови , морфологічний та фонетичний аналіз слів – це світ настільки далекий від природних потреб дитини , що викликати інтерес до вивчення рідної мови досить важко . Можна використати хвилинку ерудита .

На дошці речення : Найшвидше від усіх рослин росте

Діти пробують здогадатися . Часто їм це вдається . Ми швидко, правильно, каліграфічно записуємо слово в зошитах .

Приклади повідомлень для хвилинки ерудита :

Найчарівніша мова в світі … (рідна) .

Найшвидше від усіх тварин бігає … (гепард) .

Найменші мавпочки у світі … (карликові мармозетки) .

Стоячи висиджують своє яйце … (пінгвіни) .

Паралельно з розширенням кругозору ми працювали над опануванням 4 основних розумових дій :



1.Порівняння

2.Абстрагування – конкретизація .

3.Аналіз – синтез.

4.Індукція – дедукція .

Використовуються такі розвивальні ігри :



«Яке слово зайве ? Чому ?»

Наприклад : Вовк ,лисиця , муха , куниця (звірі - комаха) .

Дніпро , Київ , Львів , Бориспіль (міста - річка)

Учні знаходять «чуже» слово і пояснюють , чому саме його вважають зайвим .



Гра « Що є що?»

До дошки виходять два учні . Класовод лічить до трьох , діти стрілками починають з’єднувати родові назви з видовими .



КОРОП

ПЛАНЕТА

ОСЕТЕР

ТЮЛЬПАН

ОДЯГ

НОСОРІГ

ВЕДМІДЬ

КВІТКА

АПЕЛЬСИН

МАНДАРИН

ДЕРЕВО

ВЕНЕРА

ПЛУТОН

ТВАРИНА

ШКАРПЕТКА

ПАНЧОХА

РИБА

ГВОЗДИКА

Гра «Вірю – не вірю»

Я називаю судження, якщо учні ні вважають його правильним, то плескають в долоні. Якщо неправильним – махають головами.

Мурашка – ледача тваринка.

Квітка – частина рослини.

Мова складається з речень.

Гра «Мікрофон».

Гра «Ланцюжок».

Кінцева буква першого слова є початком наступного. Наприклад, тема «Тварини». Ведмідь, дятел, лисиця, ящірка…



Гра «Хто я?».

Підготовлений учень називає головні ознаки поняття. Наприклад: Я живу у великій сім’ї. Я трудяга. В мене є брати – воїни, пастухи, домогосподарки. Наші діти з’являються з яєчок. В нашому житлі є басейн, навчальні кімнати, їдальня. Наше ім’я означає «мурувати», «будувати».(Діти впізнають, що це мурашка).

Пропоную урок читання в першому класі в післябукварний період .

Тема. Робота над текстом «Як зимує їжачок»

Мета:закріпити знання про звукове значення букви ї , вчити ставити запитання до тексту , поширено відповідати на запитання , розвивати увагу , спостережливість , пам’ять , формувати виразність читання , виховувати любов та бережливе ставлення до природи , до її мешканців .

Обладнання : ілюстрації із зображенням зимової природи , малюнок їжака , алгоритм « Чорний ящик».

Урок закріплення знань.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Мовна розминка.

1. Граємо язичком у футбол.

2.Скоромовки. «Хто краще скоро мовить»

3.Інтонаційне читання.

Мурлика муркоче -

Морозива хоче.

Мур лико , рідненький, -

Замерзнеш дурненький.

Кілька учнів повторюють інтонаційне читання.

ІІІ. Підготовча робота до сприймання тексту.

1.Бесіда за малюнком (Лісова галявина. Дерева вкриті снігом. На горобині сидять пташки. В пеньку отвір )

- Кого бачите на малюнку ?

- Що бачите на малюнку ?

- Які ознаки бачите ?

- Які дії можуть виконувати ?

- Як ви думаєте , хто ховається в пеньку ?Чому він там заховався ?(Діти висловлюють свої варіанти)

2.Гра «Так чи ні»

За алгоритмом «Чорний ящик» діти пізнають жителя.

Живе – неживе Де живе?

Чим харчується ?

Рослина-тварина Чи є вороги ?

Дика – свійська Чи є сам ворогом?

Якщо учні не здогадуються , читаю загадку.

Добре в лісі в глушині

Мати хатоньку мені :

Затишненьку , тиху , просту,

Без віконець , без помосту.

Застелив сухеньким листом –

І в хатинці тепло й чисто

Вдень я сплю , а зайде ніч ,

Я виходжу полювати –

Стережись мишка хвостата !

Не злічу вже , скільки штук,

За життя я з’їв гадюк.

Я колючий , як будяк.

Здавна звуть мене - …. ( Їжак)

Демонструю малюнок їжака.

Фізкультхвилинка

Покажіть головою , який їжак круглий. Плечима пишемо слово Їжак.

Покажіть , як їжак крадеться до мишки. Як доганяє її.

IV. Робота над текстом « Як зимує їжачок» ст. 16

1.Читання тексту вчителем.

Як ви гадаєте , про що йтиме мова в тексті ?

2.Словникова робота

Галявина - місце в лісі де не ростуть дерева і кущі .

Мох - вічнозелена рослина , яка росте в вологих і темних місцях .

Притулок - домівка , місце проживання.

3.Напівголосне читання учнями тексту. Що в тексті справжнє , а що казкове ?

4.Читання ланцюжком. Метод «Запитання-відповідь»

Один учень читає , інші слухають. Ставлять запитання , до читаючого , щоб відповідь була прочитаним реченням .

5.Перегляньте текст .

Про що б ви хотіли запитати в їжачка ?



Гра в емпатію.(Дитині пропонується поставити себе на місце персонажу. Пропонуються запитання.)

Яку користь …?

Хто тебе … ?

Кого ти … ?

Коли ти … ?

Скільки … ?

Що ти … ?

Що було б , якби їжачок прокинувся ?

Чим би ми могли допомогти йому ?

6.Читання в парах ( по одному реченню )

7. Метод « Продовж речення»

8.Метод «Зоопарк»

Перший абзац , читають від імені їжачка

Другий – від імені пенька

Третій - від імені весни.

V. Підсумок уроку

Метод «Зателефонуй другу»

Розкажіть другу про те , що відбувалося на сьогоднішньому уроці , що найбільше сподобалось.



Використана література:

  1. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи. – К. «Початкова школа», 2006.

  2. К. І. Пономарьова. Зошит з розвитку мовлення. Подружися зі словом. 1 клас. К. «Генеза». 2011.

  3. Грималюк І. А. , Кардаш Н. В., Корнієнко Н. М. Нестандартні уроки та виховні заходи. Тернопіль Навчальна книга – Богдан. 2011.

  4. Сас В. І. Розвиток зв’язного мовлення та підготовка до написання творчих робіт. 1 – 4 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка