Вчитель біології вищої категорії



Скачати 70.64 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір70.64 Kb.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №2 смт Піщанка

Урок на тему:

Вчитель біології

вищої категорії

Монастирська А.П.

Клас 11 Урок № _____ Дата________



Тема: Генетика людини

Мета: Навчальна: вивчити особливості генетики людини й методи, які використовуються для її вивчення, ознайомити учнів зі спадковими захворюваннями людини та способами їх профілактики;

Розвиваюча: розвивати спостережливість, уміння узагальнювати й робити висновки

Виховна: виховувати сприйняття людини як невід’ємної частини природи.

Предмети і матеріали: родоводи, фотоматеріали в презентації «Генетика людини», презентації учнів «Альбінізм», «Генетичні хвороби»

Між предметні зв’язки: інформатика, народознавство

Основні терміни і поняття: генетика людини, родовід, методи генетики людини: близнюків, біохімічний, популяційно-статитичний, пробанд, сібси, спадкові захворювання, євгеніка

Тип уроку: урок проект - презентація

Хронометраж уроку.



Етап уроку

Методи

Форми

Прийоми

Час




Розминка

Інформ-рецептивний

Вправа «Клю чове слово»




1 хв

І

Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань

Інформ-рецептивний

-словесний

-наочний


Повідомлення груп

Ілюстрація

демонстрація


Повідомлення з обговореннями

5 хв


ІІ

Мотивація навчальної діяльності

Активний

Бесіда




3 хв

ІІІ

Повідомлення теми і мети уроку.

Дослідницьки

Робота учнів на здобуття та розширення знань




1хв

ІУ

Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Інформаційно- рецептивний

Словесно-наочний



Виступ проектної групи

Вправа «Забуті терміни»



Повідомлення з поясненням і обговоренням

Обговорення методів вивчення людини



22 хв

У

Осмис. звязків

Активний

Вправа «Родове дерево»

Обговорення родоводів, домінантних і рецесивних ознак у роду

7 хв

УІ

Узагальнення і систематизація




Інтерак.вправа «Журналіст»

Створення СК з теми

3 хв

УІІ

Підсумки уроку

словесний

Бесіда

Відповіді на питання

2 хв

УІІІ

Д\з

словесний




Запис в зошит,щоденник

1 хв

Хід уроку

І. Організаційний момент. Привітання, перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку.

Розминка «Ключове слово»

Горох, чех, монах, математик, розщеплення

4 хромосоми, дрозофіла, американець, хромосомна теорія

Мутаційна теорія, алель, гомологічні ряди



ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів. Ми з вами повторили основний матеріал, який ми знаємо, тож давайте, уточнимо:

(Робота зі слайдом 2 -4)

1 Які вчені стоять у першоджерел законів і правил генетики

Повідомлення групи «Біографи»

2 Що таке мутації, їх види



Повідомлення групи «Генетики»

3 Мутаційна теорія

4 Мутагени

5 Домінантні і рецесивні ознаки

6 Як ви розумієте визначення «Чиста лінія»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Генетика людини вивчає явища спадковості і мінливості в популяціях людей, особливості успадкування нормальних і паталогічних ознак, залежність захворювання від генетичної схильності й факторів середовища. Які особливості генетики людини та завдання медичної генетики перед людством нам сьогодні належить вияснити.

ІУ. Повідомлення теми і мети уроку: ми з вами повторювали про домінантні і рецесивні ознаки, про чисті лінії, цей матеріал широко використовується у вивченні генетики людини, тому наша тема «Генетика людини»

У. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Найбільшого розвитку дістав медичний аспект генетики людини, яка оформилася в особливу науку – медичну генетику, яка передусім вивчає спадкові хвороби – розлади організму, пов’язані з порушеннями генетичного апарату.

Генетичні хвороби на сьогодні є одною з найбільш значних загроз для здоров’я людини. Які є генетичні хвороби? Це захворювання, зумовлене генетичними факторами - порушенням в людському генетичному матеріалі (геном). Існує чотири основних типи генетичних порушень. Звичайно, деякі з цих змін в геномі можуть призвести до набуття організмом певних позитивних якостей в конкретних умовах. Але немає ніяких сумнівів, що всі ці порушення у сучасних умовах виливаються в руйнівні ,для живих істот,наслідки.

Чотири типи генетичних хвороб людини (виступ проектної групи)

(робота з презентацією «Генетичні хвороби»)

Ми розглянули з вами генетичні хвороби, а тепер давайте повторимо методи вивчення генетики (робота зі слайдом)

Генеалогічний, близнюковий, популяційно-статитичний, дерматогліфічний, біохімічний, цитогенетичний, моделювання, гібридизація соматичних клітин

Інтерактивна вправа «Забуті терміни»

Один з перших методів – генеалогічний. Що це означає? (простеження певної ознаки в ряді поколінь зі вказівкою родинних зв’язків між членами родоводу.)

Особа, родовід якої потрібно скласти називається – ПРОБАНД. Нею може бути будь – яка людина, тобто носій якоїсь ознаки, навіть хвороби, хто звернувся до лікаря – генетика. Брати і сестри ПРОБАНДА називаються СИБСАМИ. Зазвичай родовід складається за однією або кількома ознаками. Метод включає два етапи: збір відомостей про сімю й генеалогічний аналіз

Близнюковий Запропонував 1876р. Ф.Гальтон. використовується, щоб оцінити ступінь впливу спадковості і середовища на розвиток якої-небудь нормальної або патологічної ознак. У монозиготних близнят однакові генотипи, а відмінності, які виникають, пов’язані з середовищем. Різнояйцеві або дизиготні дозволяють проаналізувати інший варіант: умови середовища однакові, а генотипи різні

Біохімічні використовуються для діагностики хвороб обміну речовин, причиною яких є зміни активності окремих ферментів. Відкрито близько 5000 молекулярних хвороб, які є наслідком прояву мутантних генів. У випадку різних типів захворювання вдається визначити сам аномальний білок – фермент, або проміжні продукти обміну. Потрібне спеціальне обладнання, тому ці методи дуже трудомісткі.

Популяційно – статистичний – вивчення поширення окремих генів у популяціях людей. Вивчаються архіви лікарень, пологових будинків, проводиться анкетування.

Дерматогліфічний – дослідження відбитків долонь. Шкірний малюнок долонь має своєрідні відмінності у хворих зі спадковими хромосомними патологіями

Євгеніка

Наука про селекцію людини, практика, спрямована на створення кращої породи людей. Термін "євгеніка" запропонував англійський вчений Френсіс Гальтон. Була широко поширена у ХХ столітті, зокрема в Радянському Союзі, Нацистській Німеччині. Через те, що в нацистській Німеччині євгеніка була проголошена державною доктриною (і проблема невідповідності «арійським» стандартам розв’язувалась убивством), євгеніка почала асоціюватись із фашистською ідеологією.

Однак початково євгеніка сприймалась як позитивне явище, гуманісти XVIII сторіччя розглядали цю практику як спосіб покращити тіло людини й уникнути страшних хвороб у майбутньому.

Елементи євгеніки також присутні в сучасному світі — це стосується практики планування сім'ї, а також, як до цього вдаються в деяких країнах західного світу, практика перевірки крові чоловіка і жінки, які мають намір укласти шлюб.

Розрізняють євгеніку позитивну і негативну.

Негативна євгеніка спрямована на фізичне знищення (вбивство) наступних поколінь людей з метою повної ліквідації «фізичних недоліків», що присутні в їхніх предків.

Позитивна євгеніка ставить своїм завданням розвивати позитивні фізіологічні риси в наступних поколіннях, що відсутні в їх попередниках.

УІ. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивчені матеріалу.

Вправа «Родове дерево»

Учні знайомлять зі своїми родоводами, вказуючи на ознаки, які переважають у роду



УІІ. Узагальнення і систематизація знань.

Створення СК «Фактори, які впливають на генотип»

с/г (пестициди), продукти харчування (добавки, консерванти), алкоголь, нікотин, косметика, вірусні захворювання, медичні препарати, промисловість (радіація, свинець, хром), транспорт, побутова техніка



інтерактивна вправа «Журналіст» (взаємоопитування)

УІІІ Підсумки уроку: Оцінювання учнів.

ІХ Повідомлення Д/з пар.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка