В. О. Сухомлинський стверджував: «У сім'ї шліфуються найтонші грані людини-громадянина, людини-трудівника, людини-культурної особистості»



Сторінка1/5
Дата конвертації29.04.2016
Розмір0.8 Mb.
  1   2   3   4   5


Вступ

Вплив сім'ї на дитину унікальний, а багато в чому й незамінний. В сім'ї особистість формується в природних умовах, вихователі тут — найближчі й найдорожчі для дитини люди, з якими вона постійно спілкується і яким повністю довіряє.

В. О. Сухомлинський стверджував: «У сім'ї шліфуються найтонші грані людини-громадянина, людини-трудівника, людини-культурної особистості».

У сім'ї, образно кажучи, закладається коріння, з якого виростають потім і гілки, і квіти, і плоди. Сім'я — це джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави.

Батьки впливають на дітей передусім своєю особистістю. Недаремно народна мудрість стверджує: «Який батько, такий і син». Лише зразкові, працьовиті, духовно багаті, інтелектуально і культурно розвинені батьки мають вплив на дітей. Особисті якості батьків впливають на дітей не механічно, а через безпосереднє спілкування та спільну діяльність.

Значну роль у вихованні школярів варто відвести спільним діям навчального закладу і сім'ї, ефективність яких залежить від особливостей організації роботи з батьками в сучасній школі.



Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 2

I розділ

Співпраця сім'ї та школи на сучасному етапі

1.1Завдання роботи загальноосвітнього навчального закладу з сім'єю

Головними завданнями роботи загальноосвітнього навчального закладу з сім'єю є:

  • пропаганда педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків;

  • організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь, необхідних для організації діяльності дитини вдома;

  • гуманізація змісту та форм роботи з сім'єю і взаємовідносин «педагоги-батьки».

Батьки віддають дитину до школи з надією, що вона потрапить до рук розумного, душевного, гуманного вчителя, який і забезпечить її добре виховання. Та цього мало. Лише у разі спільної, узгодженої діяльності учителів і батьків можна говорити про успіх виховної роботи.

Оскільки переважна більшість батьків не має належної психолого-педа-гогічної підготовки й позбавлена громадської відповідальності за гідне виховання своїх дітей, класний керівник і повинен виступати, з одного боку, зв'язуючою ланкою між школою та сім'єю, а з другого,— організатором піднесення педагогічної культури кожного батька й матері.

Батьки та вчителі повинні стати партнерами, активними співучасниками

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 3

великого творчого процесу виховання учнів, що дозволить реалізувати виховну мету загального освітнього навчального закладу.



1.2Методичні поради щодо співпраці з батьками

У своїй практиці як класного керівника практикую різні форми та методи роботи з батьками. Нижче подаю деякі з них:



Програма вивчення сім'ї

1.Прізвище, ім'я учня.

2.Адреса.

3.Тип сім'ї: повна проста (батьки, діти); повна складна (батьки, діти, бабуся, дідусь); повна, але один із батьків нерідний; неповна,

4Скільки років існує сім'я?

5. Кількість дітей.

6. Житлові й матеріальні умови.


  1. Характеристика сім'ї за віком: вік дорослих членів сім'ї, вік дітей.

  2. Де і ким працюють батьки?

  3. Освіта дорослих членів сім'ї.

  4. Культурний рівень батьків:

-наявність домашньої бібліотеки;

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 4

-читання періодичної преси;

-читання педагогічної літератури;

-відвідування осередків культури.

11.Сімейна атмосфера:


  • доброзичлива;

  • дружелюбна;

  • нестійка;

  • байдужа;

  • гнітюча, недоброзичлива.

  1. Хто з батьків більше приділяє увагу дітям?

  2. Система виховного впливу:

-узгодженість усіх членів сім'ї у питаннях виховання дитини;

-відсутність чи наявність конфліктів щодо виховання дітей;

-відсутність виховання як системи цілеспрямованого впливу.

14.Рівень психолого-педагогічних законів (відсутність інтересу і бажання


поповнювати свої психолого-педагогічні знання).

Форми роботи з батьками

-Батьківські збори.



Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 5

-Бесіди (колективні, групові, індивідуальні).

-Прес-конференції з проблем родинного виховання.

-Усні журнали.

-Диспути.

-Дискусії.

-Зустріч за «круглим столом».

-Конференції з досвіду сімейного виховання.

-Перегляд фільмів на педагогічні теми.

-Читацькі конференції.

-Дні відкритих дверей.

-Презентація матеріалів, журналів про родинне виховання.

-Створення рукописних книг «Дерево мого роду».

-Кпуби для батьків «Ми і наші діти», «Психологія спілкування з дітьми».

-Консультаційні пункти «Виникло питання».

-Семінари-практикуми.

-Оформлення куточків для батьків.

-Турнір з актуальних проблем родинного виховання

-Консультації-практикуми.

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 6

-Батьківські посиденьки.

-Підготовка тематичних папок з конкретної проблеми для батьків.

-Конкурси: «Нумо, мами», «Нумо, тата», «Тато, мама і я — спортивна сім'я»,

«Тато, мама і я — читацька сім'я», «Що? Де? Коли?», «Доньки-матері»,

«Щасливий випадок».

-Практикум «Ділові ігри».

-Телефон довіри.

-Виставки: «Світ захоплень сім'ї», «Вироби сімейних кулінарів, родинних ремесел, сімейних колекцій».

-Випуск тематичних газет: «Дозвілля сім'ї», «Професія батьків», «Моя сім'я», «Традиції сім'ї».

-Написання творів-мініатюр на тему «Мої діти», «Яка донька (син)?», - Захоплення моєї доньки (сина)».

-Проведення соціологічних досліджень «Сім'я і світ прекрасного»,

Дозвілля сім'ї», «Стосунки між дорослими і дітьми», «Телебачення, сім'я і діти», «Виховний потенціал сім'ї», «Гра в житті молодшого школяра».

-Вечори-вогники «Сімейні традиції», «Родовід сім'ї», «Я і моя сім'я».



1.3Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення батьківських зборів

  1. У підготовці та проведенні зборів допомагає анкетування батьків. В анкетах потрібно передбачити питання про напрямки виховання, які хвилюють батьків, яка інформація їм потрібна і яку допомогу у вихованні дітей вони

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 7

  1. можуть надати школі.

  2. Оголошення про батьківські збори, тему зборів та необхідність від відвідування батьків потрібно зробити за 2—3 тижні до дати проведення з обов'язковим записом у щоденники. За 3—4 дні в щоденниках робиться повторний запис-нагадування.

  1. До підготовки зборів залучаються члени батьківського комітету. Необхідно подумати, хто з батьків зможе виступити на зборах. З кожним виступаючим слід поговорити окремо, відмітити позитивні моменти у вихованні дітей, підкреслити основні напрямки повідомлення. До зборів потрібно підготувати виставки творів учнів, цікаве анкетування, яке потім можна проаналізувати на зборах, виставку педагогічної літератури за темою зборів.

4.Виступ класного керівника на зборах повинен бути добре підготовленим, емоційним, доброзичливим.

Потрібно наводити позитивні (з них починати виступ) факти з життя класу, аналізувати негативні явища, але тільки факти, в яких є цілковита ясність. Не можна постійно згадувати одні й ті ж самі прізвища учнів в позитивному або

негативному плані.

Про негативні моменти у навчанні або вихованні учня повідомляти батьків потрібно або письмово (лист з балами успішності і зауваженнями класного керівника), або індивідуально після зборів.

5.Можна практикувати виступи-лекції перед батьками юристів, медиків. Але після виступу бажано обговорити дане питання «за круглим столом», тобто

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 8

6.дати можливість батькам висловити своє ставлення до даної проблеми.

7. 3 ряду питань, які обговорюються на зборах, приймається рішення, яке доводиться до всіх батьків. Періодично батьківський комітет звітується про виконання прийнятих рішень.

Чим більше батьків будуть брати участь у підготовці батьківських зборів, тим активніше вони будуть себе вести на самих зборах.

Обов'язково потрібно подякувати всім батькам, які готували збори і які до- помагали школі між зборами.

1.4Нетрадиційні форми роботи з батьківською громадськістю

«Педагогічний десант» — виступи педагогів з актуальних проблем виховання дітей на підприємствах, в організаціях, де працюють батьки; влаштування виставок, випуск спеціальних стіннівок.

«Дерево родоводу» — зустрічі представників різних поколінь, роздуми над проблемами виховання, звернення до джерел народної педагогіки.

«У сімейному колі» — анкетування батьків, індивідуальна робота, допомога родинам через консультації, практичні поради, зустрічі з лікарями, психологами, юристами.

«Родинний міст» — зустрічі з батьками та обговорення проблеми виховання дітей.

«Народна світлиця» — звернення до народних традицій, формування особистості школяра через природу, спілкування батьків з вихованцями

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 9

через природу, спільну діяльність батьків, дітей і педагогів.



  • День добрих справ» — спільна трудова діяльність педагогів, батьків . дітей.

  • Вечір великої родини» — участь беруть батьки, школярі, педагоги: організація відпочинку, ігри, театральні виставки тощо; альбом-естафета «Як ми відпочиваємо», досвід організації відпочинку у родині.

«Дискусійний клуб» — обговорення проблем виховання школярів.

Клуб «Сімейні традиції»

«Сімейна скринька» — добірка матеріалів з досвіду родинного виховання.

Аукціон ідей родинної педагогіки — презентація ідей родинної педагогіки набір показників її схвалення.

«Батьківський ринг» — взаємонавчання, взаємозбагачення членів родини, розв'язання проблемних ситуацій.

  • Батьківська школа» — організовується у формі клубу; передбачається пройдений диспутів, банків ідей, випуски рукописних газет, інформаційних бюлетенів, бесід, добірки літератури, надання практичної допомоги.

«Азбука родинного виховання» — обговорення проблем труднощів

виховання дітей у неповних сім'ях, виступи спеціалістів — лікарів, юристів,

психологів, надання батькам індивідуальної допомоги.

«Дні довір'я» — у визначені дні педагоги, лікар, психолог ведуть прийом батьків і консультують їх з проблем виховання.

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 10

Сімейні свята в класі — започатковують їх педагоги, об'єднуючи сім'ї для спільного проведення днів народження дітей, календарних, народних свят.

1.5Матеріали для батьківських зборів

Методи виховання підлітків у сім'ї

Питання, які бажано обговорити під нас заняття з батьками

Характеристика методів виховання підлітків у сім'ї. Особливості методів — засобів педагогічного впливу на підлітків. Врахування у сімейному вихованні індивідуальних особливостей юнаків і дівчат. Методи прямого, паралельного та опосередкованого впливу на підлітків у сім'ї.

Переконання як вплив на свідомість і поведінку. Засоби переконання: роз'яснення, настанови, бесіди. Особливості використання батьками у вихованні підлітків методів привчання, вимог. Специфіка впливу на дітей цього віку особистого прикладу батьків. Педагогічний такт батьків у вихованні підлітків. Причини конфліктів підлітків із батьками. Демократичний стиль взаємин у сім'ї. Батьківський авторитет.

З-поміж різних методів виховання психологи і медики виділяють один найменш сприятливий — це маятникоподібне виховання. За одні й ті самі вчинки дитину сьогодні карають, а завтра — хвалять. Батько вимагає одного, мати — іншого. Під час маятникоподібного виховання батьки не мають твердої лінії у ставленні до дитини. Суперечності щодо вимог, які висуваються до дітей, вимагають від них щоразу вміння пристосовуватися до конкретної ситуації або настрою дорослих, що спричиняє значні психічні



Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 11

переживання. В одних дітей від цього може сформувався невпевненість у собі, замкненість; інші починають швидко адаптуватися до цієї ситуації. Не бажаючи виконувати якісь вимоги, вони чекають, поки інший член сім'ї їх відмінить. Необхідно всі вимоги до дітей ставити з єдиних позицій, поєднуючи розуміння можливостей і особливостей дитини з рівною, спокійною любов'ю.



Читаєте ви, що... Коли обговорюються проблеми виховання дітей старшого підліткового віку, один досить поширений недолік недостатньо звертає на себе увагу. А він таки суттєвий. Це — надмірно «наказове» ставлення до дитини: значна кількість вимог, спонукань, доган, дуже різких слів і підвищений тон.

Уговоримо разом. Я батько і хочу поділитися своїм досвідом, як мені зналося подолати у собі звичку тиснути на дітей із будь-якого приводу. Можливо, прийоми, які я використовую, видадуться корисними і для інших батьків.

Прийом перший і основний. Треба переконати себе, що в багатьох випадах зауваження, вимоги, взагалі втручання просто не потрібні. Зробіть простий дослід: коли у вас «свербить язик» наказати щось дитині, не робіть цього, а спокійно, уважно подумайте: чи справді вона поводиться так погано, чи її поведінка (бажано тут згадати і своє дитинство) природна, нормальна для дитини? Може бути так, що в дев'яти випадках із десяти ви дійдете такого висновку.

Прийом другий. Треба добре зрозуміти, що багато повчань дорослих вибивають із того, що ті підсвідомо вимагають від дітей не дитячої, а дорослої

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 12

поведінки і прагнуть неможливого. Ось такий, скажімо, приклад.

Безкінечний привід для нотацій те, що підлітки не вміють робити свої справи вчасно і взагалі абсолютно не поспішають, затягують ігри, спізнюються до сніданку, обіду, вечері. Ну як тут не «завестися»? А така поведінка зовсім не свідчить про те, що дитина недисциплінована. Вона просто не знає ціну часу, не може її знати.

Прийом третій. У кожного батька і матері, бабусі й дідуся є щось у ставленні до дитини, в поведінці за її присутності, що погано впливає на підлітка. Обов'язково спробуйте визначити це. І, якщо визначите, користь буде не тільки в тому, що ви будете намагатися зменшити це погане, ви поступово зрозумієте, що не завжди маєте рацію у спілкуванні з дітьми, що вам треба обережніше, виваженіше виступати в ролі наставника і повчаючого.

І четвертий прийом: постійно привчайтеся терпіти. Виховання — це терпіння. Треба вчитися терпіти, не реагувати у тих випадках, коли дитина виводить вас із рівноваги, але по суті ні в чому не винна. Таких випадків може бути безліч. Дитина створює багато шуму, робить, з точки зору дорослого, щось зовсім непотрібне, забруднилась ось уже в котрий раз — як тут, здавалося б, не прочитати їй нотацію? Як не заборонити? Але ж для дитини така поведінка природна і зовсім не свідчить про те, що вона виросте неохайною. Як тут себе стримати? Виходячи зі свого досвіду, я б порадила винайти засоби самовідключення. Наприклад, коли я відчуваю, що запас терпіння закінчується, намагаюся замислитися над чимось, що мене цікавить. Тільки не подумайте, ніякого самоусунення не рекомендується. Обов'язково



Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 13

бувають випадки, коли дитину треба зупинити, щось їй заборонити, на чомусь категорично настояти. Йдеться лише проте, щоб звести такий тиск на дитину до необхідного мінімуму.



Анкета для учнів «Ти і твої батьки»

  1. Який склад твоєї сім'ї?

  2. Чим займаєшся на дозвіллі?

  3. Як проводиш вільний час з батьками?

  4. Чи часто ти відпочиваєш разом з ними?

  5. Які стосунки у тебе з батьками?

  6. Чи розповідаєш їм про власні успіхи, проблеми та невдачі?

  7. Чи розуміють тебе батьки?

  8. Як ставляться вони до твоїх друзів?

  9. Чи допомагаєш ти своїм батькам, старшим членам сім'ї?

  10. Чи існують у Вашій родині традиції? Які саме?

  11. Чи будеш ти виховувати своїх дітей так само, як твої батьки тебе?

  12. Як би ти хотів змінити стосунки між членами своєї родини?

Анкета для батьків

Чи можете Ви:

  1. У будь-яку мить облишити всі свої справи заради спілкування з дитиною?

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 14

2.Попросити поради у дитини, незважаючи на її вік?

3.Зізнатися дитині у власній помилці?

4.Вибачитися перед дитиною у випадку, якщо були не праві?

5.Опанувати себе і зберегти самовладання, навіть якщо вчинок дитини вивів Вас із себе?

6.Поставити себе на місце дитини?

7.Повірити хоча б на хвилинку, що Ви добра фея чи прекрасний принц?

8.Розповісти дитині повчальний випадок з дитинства, який охарактеризує Вас не з кращого боку?

9.Утримуватися від прізвиськ і висловів, які можуть образити дитину?

10.Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови гарної поведінки?

11.Домовитися з дитиною про один день, в який вона може робити, що їй заманеться, і Ви не заважатимете?

12.Не прореагувати, якщо ваша дитина вдарила, штовхнула чи незаслу-жено скривдила іншу дитину?

13.Не зважати на сльози, примхи, прохання, якщо знаєте, що це забаганка?

Варіанти відповідей:

А — можу і завжди так дію — 3 бали.

Б — можу, але не завжди так дію — 2 бали.

В — не можу — 1 бал



Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 15

Інтерпритація результатів

Від ЗО до 39 балів. Ви дотримуєтеся правильних принципів виховання.

Від 16 до ЗО балів. Ваш метод виховання — палиця і пряник,

Менше 16 балів. У Вас немає педагогічних навичок і бажання виховувати дитину.

Анкета для учнів

І. Які, на твій погляд, позитивні якості тобі притаманні? 2. Які негативні якості ти знаходиш в собі? 3. Які риси характеру ти хотів би виховати?



Пам'ятка для батьків

Шановні батьки, пам'ятайте!

  • У дітей, які не знають, що їм робити в час дозвілля, псуються і голова, і серце, і моральність. Допоможіть своїй дитині вибрати корисне завдання.

  • Турбуйтеся про те, щоб дитяче серце не стало грубим, злим, холодним, байдужим і жорстоким в результаті «виховання».

  • Пам'ятайте, батьки! Фізичне покарання — це показник не тільки Вашої слабкості, розгубленості, безсилля, а й педагогічного безкультур'я.

  • Ремінь та тумак вбивають у дитячому серці витонченість і чутливість, розбещують людину, одурманюють її отрутою брехні.

  • Не ставте Вашу дитину в становище, коли вона змушена оборонятися

  • брехнею!

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 16

  • Говоріть з дитиною так, щоб не залишалось жодного сумніву втому, що Ви керуєтеся турботою і тривогою за неї, а не бажанням відмахнутися, образити.

  • Будьте навіть у дрібницях до кінця правдивими і чесними зі своїми дітьми. Незначну домішку брехливості, штучності діти помічають дуже добре.

.Не забувайте поділитись із своїми дітьми досягненнями і невдачами, тоді вони відкриватимуть Вам свої таємниці, чекатимуть Вашої поради, підтримки.

•Пам'ятайте, батьки! Вашу дитину виховують кожна хвилина життя, кожний куточок землі, кожен крок, слово, справа, з якими її особистість стикається ніби випадково, мимоволі.



.Враховуйте основні методи виховання й переконання, вправи, стимулювання.

Матеріали для лекцій на батьківських зборах

Тема: «Роль методів стимулювання у навчально-виховному процесі молодших школярів».

Стимулювати — давати поштовх, імпульс до думки, почуття, дії.

Методи стимулювання учнів:

1.Змагання як метод виховання будується з урахуванням соціально-пси-


хологічного фактора притаманності дітям прагнення до самостверджен-
ня, пріоритету, суперництва.

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 17

Змагання бувають різноманітні: колективні, індивідуальні.

У процесі змагання необхідно дотримуватися основних принципів:


  • відкритості;

  • конкретності;

  • порівняності результатів;

  • можливості практичного використання досвіду.

2.Заохочення — спосіб висловлювання суспільно-позитивної оцінки по-
ведінки і діяльності окремого учня або колективу.

Сила виховного впливу заохочення:



  • воно повинно бути об'єктивним;

  • воно повинно знаходити підтримку в громадській думці колективу.

3.Покарання — це такий вплив на особистість учня, який виражає осуд
дій і вчинків, що не відповідають нормам громадської поведінки і при-
мушують учня наслідувати їх.

  • Покарання не повинно приносити страждань — ні фізичних, ні моральних.

  • Покарання має супроводжуватися аналізом причин та умов здійснення негативного вчинку.

  • В умовах гуманізації виховного процесу батькам, вчителю потрібно по можливості уникати методів покарання у своїй діяльності.

Класний керівник і батьки – шлях до співпраці 18

Форми заохочення:



  • стимулювання;

  • підбадьорення;

  • оцінка;

  • підтримка.

Форми покарання:

•осуд, догана;

.зауваження;

•попередження;

•зниження оцінки.

У навчально-виховному процесі вчителю та батькам потрібно уміло використовувати всі методи стимулювання, але з урахуванням індивідуально--психологічних особливостей молодших школярів, конкретної навчально-виховної ситуації.



  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка