Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми «Основні класи неорганічних сполук».
Цілі уроку:
-
Узагальнити, систематизувати й скоригувати знання учнів з теми «Основні класи неорганічних сполук»;
-
Формувати поняття «генетичні зв’язки між речовинами основних класів неорганічних сполук»;
-
Розвивати пізнавальні здібності учнів, техніку виконання експерименту та логічне мислення;
-
Здійснювати екологічне виховання.
Тип уроку: узагальнення та корекція знань.
Методи: словесні (бесіда, розповідь); наочні (комп’ютерні презентації, робота з картками, тестами, магнітною дошкою); практичні (виконання лабораторних дослідів в групах).
Обладнання й реактиви: ноутбук, мультимедійний пристрій, диски з презентаціями, картки з формулами речовин, таблиці – «Класи неорганічних речовин», «Індикатори», набори реактивів для виконання лабораторних і практичних робіт.
Структура уроку:
-
Організаційний момент
-
Актуалізація опорних знань учнів.
-
Мотивація навчальної діяльності.
-
Узагальнення та корекція знань.
-
Підсумки уроку.
-
Домашнє завдання.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Привітання, оголошення теми уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-
Які класи неорганічних сполук ми вивчили?
Завдання для індивідуальної роботи.
І учень: використавши магнітну дошку, розподілити картки за формулами речовин по класах та назвати їх.
ІІ учень: дописати рівняння за схемами:
-
C uO + HCl
-
C a(OH)2 + HNO3
-
M g + H2SO4
ІІІ учень: скласти три рівняння, що мають відобразити одержання солі – кальцій карбонату.
Робота з тестами:
№ 1. Який ряд формул утворений лише з формул оксидів:
-
H2S, H2S3, SO2
-
Al2O3, MgO, CO2
№ 2. Назвіть речовину формула якої Al2(SO4)3:
-
Алюміній хлорид,
-
Натрій сульфат;
-
Алюміній сульфат.
№ 3. Укажіть сіль хлоридної кислоти:
-
BaCl2,
-
Na2SO4,
-
CaCO3
№ 4. Укажіть формулу лугу :
-
Zn(OH)2,
-
NaOH,
-
CaCl2
Перевірка і оцінювання індивідуальних завдань.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: Зверніть увагу на записи, що зроблені на дошці. Речовини яких класів об’єднали ці рівняння?
Здійснювати хімічну реакцію можна завжди перейти від однієї сполуки до іншої. В цьому заклечається взаємозв’язок між речовинами різних класів. А чи може до складу сполук входити якийсь один вид атому? Так. Тоді такі зв’язки називаються генетичними.
V. Узагальнення та корекція знань учнів.
Учитель: ознайомимось з генетичними зв’язками між речовинами різних класів неорганічних сполук. Дослідим таку схему перетворень:
C  u CuO CuSO4 Cu(OH)2
І група – здійснити перетворення:
C u CuO
ІІ група – здійснити перетворення:
C uO CuSO4
ІІІ група – здійснити перетворення:
C uSO4 Cu(OH)2
Кожна група доповідає за результати досліджень та записує рівняння на дошці.
Учитель: Генетичний зв’язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
Знання генетичних зв’язків пояснює різноманітність речовин у природі і створює перспективи для одержання нових речовин. Такими речовинами є: різноманітні добрива, кислоти, пластмаси та ліки.
Про один важливий лікарський засіб – інсулін нам, готував презентацію Гайдамака Всеволод.
Перегляд презентації «Інсулін – фермент життя».
Учитель: Взаємоперетворення речовин здійснюється постійно і в природі. Розглянемо генетичний зв’язок між сполуками атома карбону.
C   H4 CO2 CaCO3 CO2 C6H12O6
C H4 + 2O2 CO2 + 2H2O
C O2 + CaO CaCO3
C aCO3 + 2HCl CaCl2 + H2O + CO2
6 CO2 + 6H2O C6H12O6 + 6O2
Остання реакція цього перетворення здійснюється в природі постійно на світлі за участю хлорофілу.
-
Як називається цей процес?
Сполуки карбону, нітрогену, сульфуру, фосфору приймають участь у коловороті речовин в природі. За рахунок цього підтримується сталий склад повітря, здійснюються процеси окиснення та відновлення.
Ознайомимося з деякими схемами коловороту речовин в природі.
Презентація «Коловорот речовин в природі».
Учитель. Але на сьогоднішній день природа вже не в силі владно боротися з людиною. Нові речовини, недбалість людей приводять до погіршення екологічного стану на планеті. Досі людина керувалася ідеєю підкорення їй усього, що є в природі, панувати над природою. Життя показало хибність цієї ідеї.
Учениця: Как яблоко на блюдце
У нас Земля одна
Не торопитесь люди
Все выскрести до дна.
Не мудрено добраться
До скрытых тайников
Разграбить все богатства
У будущих веков.
Мы общей жизни зерна
Одной семьи родня
Нам пировать позорно
В счет будущего дня.
Поймите это люди
Как собственный приказ,
А то Земли не будет
У каждого из нас!
VІІ. Підсумки уроку.
Метод «Мікрофон».
-
Назвіть основні класи неорганічних сполук.
-
В чому заклечається взаємозв’язок між речовинами основних класів неорганічних сполук?
-
Як Ви розумієте термін «генетичні» зв’язки між речовинами основних класів неорганічних сполук?
-
Як людина користується хімічними реакціями?
-
Чого досягло людство за рахунок різноманітних реакцій взаємоперетворення речовин?
-
Що таке коло обіг речовин?
-
В чому суть екологічної кризи?
VІІІ. Домашнє завдання.
-
Підручник – Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: ВЦ «Академія», 2008 (№ 19)
-
Виконати вправи № 174 г,д.
|