Уварова Людмила Йосипівна, вихователь методист кднз №6 «Зоряний» / 40 сторінки. Збірник«Створення безпечних умов розвитку, виховання та навчання дітей раннього дошкільного віку». В матеріалах збірки розкрито методичні рекомендації



Скачати 293.71 Kb.
Дата конвертації14.04.2016
Розмір293.71 Kb.
Створення безпечних умов розвитку, виховання та навчання дітей раннього дошкільного віку.

м.Тернівка

2014 р.
Уварова Людмила Йосипівна,

вихователь – методист КДНЗ №6 «Зоряний» /40 сторінки.


Збірник«Створення безпечних умов розвитку, виховання та навчання дітей раннього дошкільного віку».

В матеріалах збірки розкрито методичні рекомендації інноваційних методів роботи щодо створення безпечних умов розвитку, виховання та навчання дітей раннього дошкільного віку.

Посібник містить теоретично – методичний та практичний матеріал, який допоможе урізноманітнити та розширити роботу з безпеки життєдіяльності дошкільників .

Основна мета посібника - допомогти вихователям якомога повніше підготувати дітей до розв’язання складних життєвих ситуацій, навчити їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому травматизму.

Ця розробка стане у нагоді вихователям дошкільних навчальних закладів та батькам.


Відділ освіти Тернівської міської ради


Комунальний заклад

«Дошкільний навчальний заклад (ясла – садок)

№ 6 « Зоряний»
Створення безпечних умов розвитку,виховання та навчання дітей раннього дошкільного віку
Методичний посібник

для вихователів ДНЗ та батьків

м.Тернівка

2014 р.
Зміст

Вступ……………………...…………………………3

Планування й методика проведення занять……. .5

Завдання БЖД,основнінапрямкироботи.………7

«Дитина та інші люди»……………………..…....... 8

«Дитина і природа»………………………………. 10

«Дитина вдома»…………………………………….13

«Здоров’я та емоційнеблагополуччядитини»….15

«Дитина на вулицях міста»…………………..…....17

Орієнтовне планування роботи…………………...19

Робота з батьками………………………...……...…22

Поради та рекомендації батькам……………....….23

Дидактичні ігри та вправи по БЖД…………….…27

Основи безпеки життєдіяльності……………….....30

Висновки………………………………...…..…..….37

Післямова…………………………………………...38

Глосарій……………………….…………………....39

Література……………………………………….....40

Вступ

«Мало любити життя –треба з ним

ще й добре поводитись.»

Народна мудрість

У сьогоднішній час економічної скрути,складних життєвих реалій важливою залишається проблема профілактичної роботи щодо формування навичок безпечної життєдіяльності. Надалі ще більше виникає необхідність,починаючи з дошкільного віку,навчити дітей свідомо ставитись до здоров’я,з питань особистої безпеки .

В базовому компоненті дошкільної освіти сформульовано вимоги до маленьких представників нового суспільства. Вони мають бути «…життєздатними,самостійними,практично вмілими, творчими людьми з розвиненим почуттям відповідальності, гідності,совісті».

Діти раннього дошкільного віку - допитливі та безстрашні,вони ще не здобули негативного життєвого досвіду.

Саме тому ризик, що вони потраплять у небезпечну ситуацію,дуже великий.

Крім того усім відомо: часто повторюванні заборони на дітей не діють, адже зазвичай малята не звертають увагу на частку «не», сприймаючи заборону,як керівництво до дії.


3

У дошкільнят часто спостерігається слабкий розвиток умінь і навичок аналізу обстановки, прогнозування наслідків своїх дій.

Таким чином, виникає необхідність уберегти дітей від небезпек, щоб не придушивши їх природну допитливість, відкритість і довіра до світу, не налякати їх і підготувати до повноцінного життя.

Тому я у своїй роботі намагаюсь шукати інші шляхи до дитячої свідомості, щоб спонукати їх замислюватись над власними вчинками,формувати у малечі свідоме розуміння наслідків необачної поведінки, як особистої,так і оточуючих.



4

Планування й методика проведення занять

Необхідний пошук педагогічних умов забезпечення

соціальної безпеки дитини.

Для вирішення цих завдань необхідно:

Надавати виховний та навчальний вплив на дітей увільній діяльності;

Організовувати проблемні та ігрові ситуації, що забезпечують розвиваючу взаємодію дітей між собою;

Створюватирозвиваюче предметно-ігрове середовище, що спонукує використовувати знайомі правила в самостійній і спільної діяльності дорослих з дітьми.

Для початку необхідно виділити такі правила поведінки, які діти повинні виконувати неухильно, тому що від цього залежать їх здоров’я і безпека.

Ці правила слід детально роз’яснити дітям, а потім стежити за їх виконанням. Але безпека, це не просто сума засвоєних знань, а вміння правильно себе вести в різних ситуаціях.



5

Крім того, діти можуть опинитися в непередбачуваній ситуації на вулиці, вдома, тому головне завдання дорослих, стимулювання розвитку у них самостійності та відповідальності.

У зв’язку з цим більше уваги треба приділяти організації різних видів діяльності та придбання дітьми досвіду. Адже все, чого навчають дітей, вони повинні вміти застосовувати в реальному житті, на практиці.

Тому необхідно приділяти увагу в роботі з дітьми починаючи з ясельної групи, а для дітей старшого дошкільного віку вона носить систематичний, цілеспрямований характер.

Мета профілактичної роботи з безпеки в дитячому саду полягає в підвищенні інформованості співробітників, дітей і батьків про поведінку в надзвичайних ситуаціях.

6

Завдання БЖД


  1. Формування реалістичних уявлень про навколишній світ

2. Профілактика негативного впливу на емоційне

здоров’я дітей

3. Запобігання дитячому травматизму

4. Розвитокпізнавальноїактивностідітей

5. Пошуково - дослідницька діяльність.

Основнінапрямкироботи

Програма з безпеки життєдіяльності включає в себе 5 розділів:

I розділ. Дитина в спілкуванні з іншими людьми.

II розділ. Дитина і природа.

III розділ. Дитина вдома.

IV розділ. Здоров’я та емоційне благополуччя дитини.

V розділ. Дитина на вулицях міста.

7

«Дитина і інші люди»

Дається пояснення тому, що саме може бути небезпечним у спілкуванні з іншими людьми; що не завжди приємна зовнішність збігається з добрими намірами і яка поведінка слід вибрати в складній ситуації.



c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc02003.jpg

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01930.jpg

8

Будь яка людина може зазнати кривди від зловмисника,якщо не володітиме елементарними знаннями про те,як слід поводитись у сумнівних ситуаціях .

Здавалося б дуже просто:за дітей відповідають батьки і вони повинні знати,що дошкільнят не можна залишати без нагляду. Але багато дітей,починаючи з 5-річного віку, гуляють на вулиці самі. Швидше за все це трапляється за браком часу у батьків.

Дуже важливо навчити дітей правил поведінки з чужими людьми на вулиці. Навчити розмежувати своїх і чужих людей.

Важливо сформулювати навички ввічливого спілкування й уміння категорично відмовлятись від спокусливих пропозицій.

Головне правило:не лякати дітей,а виховувати розумну обережність.



h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\теплых обж\dsc02373.jpg

9

«Дитина і природа»

Ми говоримо про забруднення навколишнього середовища, про дбайливе ставлення до живої природи; про отруйні гриби, ягоди, рослини; про контакти з тваринами, про температурні травми та запобіжні заходи, про правила поводження біля водойми в різні пори року.

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01972.jpg

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01938.jpg

10

Роботу з виховання навичок безпечної поведінки у дітей необхідно починати з виявлення рівня їх знань та інтересів.

Двічі на рік обов'язково проводити діагностичну роботу з визначення рівня пізнавального розвитку кожної дитини, за її результатами, планується подальша індивідуальна робота.

Корисними будуть найрізноманітніші методичні прийоми:

1. Доцільно розігрувати різні ситуації: дитина вдома сам; дитина вдома з друзями,братами,сестрами; дитина з дорослими і т.д.

2. Вивчати літературу, присвячену безпеці дітей.

Велике значення відводиться читанню художніхтворів, а саме казкам.

Казки- це підручник, за яким маленька людина починає вчитися жити. Зміст казок - життєвий досвід багатьох поколінь. У казках ми пізнаємо ті самі уроки безпеки, які повинні освоїти наші діти.

Слухаючи і «обговорюючи» з вами народні казки, граючи в них, малюк легко засвоїть, якусь нову ситуацію або проблему, з якою підростаючому чоловічкові доведеться зіткнутися в реальному житті.

3.Звертайте увагу на ілюстрації. У дітей образна пам'ять. Дитяча психіка «підстраховується», що малюк побачив, тє і буде стояти у нього перед очима.


11

4.Задавайте питання. Якщо дитина поки говорити не вміє (або розмовляє ще погано), вона все одно вас зрозуміє.

Суть питання адже навіть не в тому, щоб відразу одержати правильну відповідь. Питання підкреслює головне, змушує замислитися. А нам якраз це і треба.

5.Спонукайте малюка задавати питання вам (втім, у них це виходить без проблем, тут головне не відійти від теми). Реагуйте емоційно.

Маленькі діти здатні запитувати і відповідати жестами, звуками, дією. Вони реагують емоційно, а те, що прожито через емоції, глибше залишається в нас.
c:\users\владелец\desktop\новое фото\фото люда\dsc02611.jpg

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\теплых обж\dsc02339.jpg

12

«Дитина вдома»

Дитина здобуває знання про пожежонебезпечні предмети, гострі і важкі предмети,знання про поводження біля балконів, відкрите вікно та інші побутові небезпеки. Вміння користуватися телефоном в екстремальних ситуаціях «101», «102», «103», «104»;набуття уміння викликати необхідну службу допомоги»

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01922.jpg

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc02000.jpg
c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01998.jpg

13

Предмети домашнього побуту, які є джерелами потенційної небезпеки для дітей, діляться на три групи:

*предмети якими категорично забороняється користуватися (сірники, газові плити, розетки, включені електроприлади);

*предмети, з якими, в залежності від віку дітей потрібно навчитися правильно, звертатися (голка, ножиці, ніж);

* предмети, які дорослі повинні зберігати в недоступних для дітей місцях (побутова хімія, ліки, спиртні напої, сигарети, ріжуче-колючі інструменти).


h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\фото для люды\dsc02612.jpg

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\л.и.уварова\dsc01935.jpg

14

«Здоров’я та емоційне благополуччя дитини»

Вивчення будови організму, закріплення навичок особистої гігієни, про роль ліків і вітамінів, ставлення до хворої людини, а також дитячі страхи, конфлікти між дітьми і т.д.



c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\dsc01973.jpg

c:\users\владелец\desktop\л.и.уварова\день відкритих дверей у нашій групі\img_4606.jpg

15

Найактуальнішою проблемою на сьогоднішній день є зміцнення здоров'я дітей. В.А.Сухомлинський писав: «Я не боюся ще і ще раз повторити: турбота про здоров’я дитини - це найважливіший праця вихователя».

Безпека дитини стосується і взаємин між дітьми, дорослими,батьками,що ґрунтуються на любові,довірі, одне до одного.Тому ми маємо у кожній ситуації показувати дітям наслідки їхньої неправильної поведінки, непродуманих вчинків.

Учити домовлятися, розуміти й поважати інших.Важливо також використовувати кожну можливість, щоб похвалити дітей за добрий вчинок,дотримання норм .

Дуже важливим є формування у дітей дошкільного віку мотивів, понять, переконань у необхідності збереження свого здоров’я і зміцнення його за допомогою прилучення до здорового способу життя .

c:\users\владелец\desktop\новое фото\фото люда\фото для звёздного\фото для звёздного\фото для люды\dsc01283.jpgc:\users\владелец\desktop\новое фото\фото люда\dsc02613.jpg

16

«Дитина на вулицях міста»

Правила дорожнього руху, правила поведінки в транспорті, якщо дитина загубилася, орієнтування на місцевості.



h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\теплых обж\dsc02387.jpg

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\теплых обж\dsc02391.jpg

17

За результатами статистики щорічно на дорогах нашої країни відбуваються десятки тисяч дорожньо-транспортних пригод за участю дітей і підлітків. Саме тому дорожньо-транспортний травматизм залишається головною проблемою суспільства, що вимагає рішення, при загальній участі.

Є проблеми, успішнерішення яких хвилює всіх. Саме до таких належить проблема дитячого травматизму, яка стала актуальною в усіх країнах світу.

Допитливістьдітейдошкільноговіку, їх зацікавленість, намагання пізнати оточуюче середовище виховує різнобічно розвинену особистість.Але вiдсутнiсть у дошкільників передбачуваного результату своїх дій,особистого життєвого досвіду може привести їх до біди,тому край необхідно вчити малюків правилам безпеки вправляти у дотриманні їх у різних життєвих ситуаціях ,учити передбачати наслідки своїх вчинків; виробляти навички прийняття самостійних рішень та практичних дій; привчати до здорового способу життя,що сприятиме виробленню механізмів самозахисту,які автоматично спрацюють у потрібний момент .



h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\теплых обж\dsc02400.jpg

18

Орієнтовне планування роботи по БЖД

з дітьми раннього дошкільного віку.

Місяць

Тема

Зміст




Вересень

«Рідні та чужі»

Дидактичні ігри:

1.«Ласощі від незнайомця»

2.«Оціни вчинок»

Розваги:

1.«Волк та козенята»

2.Пригоди Колобка»




Жовтень

«Моя безпека

в природі»

Дидактичні ігри:

1.«На зимовій прогулянці»

2. «Хто вкусив Оленку?»

3. «Домашні у любленці»

4. «В лісі»

(правила поведінки в лісі)






Листопад

«Небезпечні предмети»

Дидактичні ігри:

1.«Безлад в домі»

2. «Що зайве»

3. «Безпечні – небезпечні

предмети»



4. «Небезпечні іграшки»

(предмети битової хімії)









19

Грудень

«Смійтеся на здоров’я»

Дидактичні ігри:

1.«1,2,3-посміхнись»

2. «Квіти настрою»

3. «Назви лагідно»

4. «Мій настрій на долоні»


Січень

«Вулиця та безпека»

Дидактичні ігри:

1.«Сфітлофорчик -Моргайчик»

2. «Я їду з рідними у транспорті »

3. «Оціни вчинок»

4. «Бережи себе малюк»


Лютий

«На вулиці чи в хаті про себе треба дбати»

(самозахист,

самодопомога)

Дидактичні ігри:

1 «.Знайди маму»

2. «Так чи ні»

3. «Бруднуля»

4. «Чарівна торбинка»

5. «Весела прогулянка»

20

Березень


«Щоб не сталося біди»

Дидактичні ігри:

1 «Маміни помічники»

2. «В пісочниці»

3. «Розклади за призначенням »

4. «Грай де можно»


Квітень

«БЖД в асоціаціях»

Дидактичні ігри:

1 «На що схоже»

2. «Добрий та злий вогонь »

3. «Розетка добра розетка зла»

4. «Голка -чарівниця»


Травень

БЖД – кожний день

Дидактичні ігри:

1 «Пори року»

2. «Що зайве в кошику»

3. «Що робити ,щоб не хворіти»

4. «Корисне -шкідливе»


21

Робота з батьками

Ефективний розвиток дитини з питань БЖД не можливий без спільної роботи педагогів та батьків вихованців. Практика показує ,що завдяки взаємодії з родинами можливо досягти значного прогресу розвитку дітей з питань БЖД.

З батьками, передбачено проведення зборів, консультацій,семінари, відкриті перегляди, вечори розваг і виставок художньо - продуктивної діяльності дітей і дорослих. Доцільно виготовити пам’ятки:«Користування електрикою для дітей і дорослих»,«Порядок дій при нещасному випадку»; буклети «Основа безпеки життя дітей»,«Виховуємо грамотного пішохода»,«Основи безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку», «Доктор Айболить»; консультації « Знайомимо дітей з лікарськими рослинами»,«Роль сім’ї в зниженні дорожньо-транспортного травматизму»,«Витівка дітей з вогнем »,заохочувати батьків до участі у спільних іграх дітей.

Прилучати батьків до виготовлення ігор та організації відповідного розвивального середовища. Результатом цієї роботи,буде зацікавлене ставлення родин до розвитку своїх малюків і бажання продовжувати його вдома.



22

Поради батькам щодо збереження життя і здоров’я дітей:
* Кожна дитина має усвідомлювати, що немає більшої цінності, ніж життя, має бути впевненою, що її люблять і цінують;

* Дитина має знати, що у неї є права. Так само, як право дихати, вона має право захищати своє тіло, свої думки, свої погляди;

* Дитина не повинна боятись. Страх - поганий помічник у ситуаціях, коли треба діяти рішуче і швидко;

* Не можна виховувати у дитини сліпе підкорення авторитету дорослого або виробляти у неї автоматичні звички. Дії дитини мають бути свідомими і розумними, а дорослі повинні заохочувати прояви дитячої ініціативи;

* Дитина має довіряти близьким дорослим - батькам, вихователям - і, не вагаючись, розповідати їм про будь-яку пригоду; дитина має бути певною, що близькі зрозуміють та допоможуть;

* У розмовах з дитиною не може бути заборонених тем, діти мають бути певні: ніхто не каратиме їх за відмову розмовляти з незнайомими людьми. У ситуації, коли дорослі проявляють настирливість чи агресивність, діти мають право брехати, кричати, тікати, здіймати паніку, робити все, що вважають за потрібне, аби залишитися неушкодженими;

* Дитина має знати, що інтимні частини тіла належать лише їй, і у відсутності батьків та вихователів ніхто без дозволу дитини не має права їх оглядати, а тим більше - торкатися.

23

Навіть під час медичних оглядів у дошкільних навчальних закладах поруч з дитиною має бути вихователь.

Варто зважати на те, що безпека - це не просто сума засвоєних знань, а стиль життя, вміння адекватно поводитися в різних ситуаціях. Адже опинитися в екстремальній ситуації дитина може зовсім несподівано, тоді, коли близького дорослого, який захистив би її, немає поруч.

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\л.и.уварова\день відкритих дверей у нашій групі\img_4590.jpg

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\л.и.уварова\день відкритих дверей у нашій групі\img_4562.jpg

24

Небезпеки, які можуть зустрітися на життєвому шляху дитини

Важкі предмети, які можуть упасти з полиці.

Гострі предмети. Грубо оброблене дерево. Електричнийструм. Елементи живлення (батарейки, акумулятори).



Газові плити.

Небезпечні рідини: окріп, оцет, одеколон, спиртне, отрути, кислоти, луги, розчинники.

Водойми: можна потонути, при пірнанні можна наткнутися на гострий предмет.

Лід на водоймах: можна провалитися чи потрапити в непомітну ополонку.

Лід на доріжках: можна підсковзнутися.

Будівництво: ями, гострі предмети, будівельні машини, не огороджені майданчики на висоті.

Дах, вікно, балкон: можна впасти.

Собаки: можуть злякати, покусати, заразити сказом й іншими хворобами.

Саморобна зброя: рогатки, луки, самостріли й ін.

Викрадачі дітей:.автомобільна дорога,

автомобіль, що маневрує у дворі.



Залізниця: вихор від потягу може збити з ніг.

Бурульки: можуть впасти на голову.

Сонце: можна отримати тепловий удар або сонячний опік.

Укуси:змій,кліщів, павуків, перетинчастокрилих.

Ліс: можна заблукати,отруйні рослини, гриби.

Натовп: можна згубитися, або бути затиснутим у ньому.

Низька температура взимку: можна отримати обмороження. 25

Особливі небезпеки для малюків
*Маленькі предмети можуть бути проковтнуті дитиною.

*Мотузка, великий шматок тканини: дитина може заплутатися й задихнутися.

*Гострий або твердий край ліжка, іграшка із твердою гранню або штирем.

*Пластиковий мішок: дитина може надягти його на голову й задихнутися.

*Нова їжа може викликати алергію. Новий продукт давайте пробувати дитині у невеликій кількості.

*Небезпечні гучні метушливі ігри: діти збуджуються, перестають зважати на небезпеку.

Пам’ятайте дорослі:

Від вашої поведінки залежить безпека і здоров’я дітей. Недостатньопостійнодаватинастанови,вимагатиу дітей належної поведінки.Якщо ви самі не дотримаються цих правил, то ваші вимоги нічого не дадуть.



26

Деякі дидактичні ігриз безпеки життєдіяльності дітей

Гра «Оціни вчинок»

Мета:Закріпити знання про правила користування вогнем; виховувати бажання дотримуватися правил пожежної безпеки.

Обладнання:Предметні картинки, на яких зображені ситуації:

1) дії дітей чи дорослих з предметами, які сприяють виникненню пожежі;

2) дії дітей чи дорослих під час ліквідації пожежі.

Хід гри:Перед дітьми розкласти предметні картинки.

Завдання. Вибрати серед інших ту картинку, на якій зображено дію, яка сприяє виникненню пожежі. Пояснити, як ви будете діяти під час гасіння пожежі? Які засоби гасіння ви знаєте?

Перемагає той, чия відповідь буде змістовніша, цікавіша, хто правильно підбере картинки відповідно до завдання
h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\л.и.уварова\dsc01922.jpg

27

Гра «Хто проїде першим»

Мета: Узагальнити знання дітей про працю водіїв. Вчити робити правильний вибір.

Ігрове завдання: Вибрати машину з першочерговим вантажем.



Правила гри: Відповісти на запитання міліціонера. За бажанням проїхати першим, підняти руку.

Обладнання:Медальйони – путівки з машинами різного призначення. Атрибути міліціонера: кашкет, жезл.

Хід гри:Пригадайте разом з дітьми, яким уважним повинен бути міліціонер, який регулює рух, бо по вулиці в різних напрямках їздять багато машин. Куди вони прямують? Про це діти дізнаються, отримавши медальйони-путівники із зображенням машин різного призначення.Міліціонер-регулювальник запитує водіїв, куди вони їдуть, що везуть і чому їх потрібно пропустити швидше. Коли водій відповість на всі запитання, орієнтуючись на свій медальйон, міліціонер разом з іншими дітьми вирішує, чи потрібно його пропустити першим.

28

Гра: «Склади квітку – назви правильно»

Мета:Закріпить дітей з правилами поведінки в суспільстві, закріпить уявлення про доброзичливу поведінку, познайомить з новими. Вона направлена на розвиток логічного мислення, пам’яті, уваги.

Правила гри: Розкладіть пелюстки і уважно розгляньте їх разом з дітьми. Пригадайте правила поведінки з дітьми в громадських місцях. Розгляньте кожну ситуацію, зображену на карточках. Потім до карточки з круглою формою (серединки квітки), діти підбирають пелюстки, називаючи правило. Якщо діти правильно назвали правило то при складанні повинна вийти квітка.

h:\для люды уваровой бжд\для люды уваровой бжд правельный\л.и.уварова\dsc02005.jpg

29

Основибезпекижиттєдіяльності

Безпека у будинку

Небезпека перша.Гострі , колючі та ріжучіпредмети.

Правило 1. Усігостріпредмети, щоколють і різальні, обов'язковопотрібнокласти на своїмісця. Порядок у будинку не лише для краси, але і для безпеки.



Небезпека друга.Електричніприлади. Вониможутьударитиструмомабо стати причиною пожежі.

Правило 1 . Йдучи з будинку і навіть з кімнати, обов'язкововимикайтелевізор, магнітофон, праску і іншіелектроприлади.

Правило 2 . Ніколи не тягни за електричнийдріт руками(а кота за хвіст).

Правило 3 . Ні в якомуразі не підходь до оголенихдротів і не доторкайся до них.



Небезпекатретя .Ліки і побутовахімія.

Правило 1 . Ні в якомуразі не пробуй ніякихліків. По-перше, ценесмачно, а по-друге, неправильно прийнятілікиможутьвиявитисяотрутою.

Правило 2 . Щотакепобутовахімія? Цепральні порошки, засоби для миття посуду, засобивідтарганів і багатощоінше.
30

Діти, звичайно не таргани, але отрутавідтарганівдіє і на людей. Тому ні в якомуразі не відкривайніяких упаковок з побутовоюхімією.



Небезпекачетверта(невидима і нечутна). ГАЗ.

Газ може бути дуженебезпечний. По-перше, скупчившись на кухні, газ можевибухнути. По-друге, їмможнаотруїтися. Тому, відчувши запах газу, дотримуйсянаступних правил:

Правило 1 . Терміново скажи про цедорослим.

Правило 2 . Потрібновідразу ж відкритивікна і провітрити квартиру.

Правило 3 . Перевір, чизакритікрани на плиті.

Правило 4 . Негайнозателефонуй 04.

Правило 5 . Ні в якомуразі не включай світло і не запалюйсірника.

Особистабезпекабудинку і на вулиці.

Якщотиудома один, запам'ятайнаступні правила безпеки.

Правило 1 . Ні в якомуразі не відкривайдвері, якщодзвонитьнезнайомалюдина.

Правило 2 . На усіпитання і проханнянезнайомцявідповідай " Немає".

Правило 3 . Якщо в дверідзвонитьлистоноша, монтер, лікарабонавітьміліціонер, все одно не відкривай, якщоти незнаєшцих людей. Злочинціможутьпереодягнутися у будь-яку форму.


31

Правило 4 . Якщо незнайома людина намагається відкрити твої двері, відразу ж подзвони в міліцію по телефону 02 і назви свою точну адресу.

Правило 5 . Якщо удома немає телефону, зви на допомогу з вікна або балкона.

Правило 6 . На питання незнайомих людей по телефону: чи "Удома батьки"? - відповідай, що удома, але вони зайняті і підійти до телефону не можуть.

Правило 7 . Не вір, що хтось прийде або приїде до тебе на прохання батьків, якщо батьки самі не подзвонили тобі або не повідомили про це заздалегідь.

Небезпеки підстерігають тебе не лише удома, але і на вулиці. Щоб їх уникнути, потрібно дотримуватися наступних правил.

Правило 1 . Якщо ти втратив батьків в незнайомому місці, стій там, де ти загубився. Якщо їх довго ні звернися по допомогу: на вулиці - до міліціонера, в магазині - до продавця, в метро - до чергового.

Правило 2 . Ніколи не ходи гуляти без попиту. Батьки завжди повинні знати, де ти знаходишся.

Правило 3 . Не грай на вулиці пізно. Події частіше здійснюються в темнПравило 4 . Не погоджуйсяйти з незнайомимихлопцямиабодорослими в чужий під'їзд, підвал, на пустирабоіншібезлюднімісця.




32
Правило 5 . Ніколи не заговорюй на вулиці з незнайомими людьми. Такожніколи не розмовляй з п'яними.

Правило 6 . Не приймайвіднезнайомихдорослихпригощання. Навітьякщо батьки ніколи не купувалитобі таких смачних речей.

Правило 7 . Якщотипобачиш на вулиці, в тролейбусі, трамваї, метро який-небудь предмет: коробку, сумку, згорток, пакет - не чіпаййого. У німможеопинитися бомба.

ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА

Пожежідуженебезпечні. При пожежіможутьзгорітиречі, квартира і навітьцілийбудинок. Але головне, що при пожежіможутьзагинути люди. Запам'ятай правила протипожежноїбезпеки

Правило 1 . Не балуйся удома з сірниками і запальничками. Це одна з причин пожеж.

Правило 2 . Йдучи з кімнатиабо з будинку, не забувайвимикатиелектроприлади.

Правило 3 . Не сушібілизна над плитою.

Правило 4 . Ні в якомуразі не запалюйфейєрверки, свічкиабобенгальськівогнібудинку(і взагалікращецеробититільки з дорослими).


33

Правило 5 . У селіабо на дачі без дорослих не підходь до печі і не відкривайпічнідверці(відвуглинки, щовискочила, можеспалахнутибудинок).



ЯКЩО У БУДИНКУ ПОЧАЛАСЯ ПОЖЕЖА

Правило 1 . Якщовогоньневеликий, можнаспробувативідразу ж загаситийого, накинувши на ньогощільну тканину абоковдруабовилившикаструлю води.

Правило 2 . Якщовогоньвідразу не згас, негайновтікай з будинку у безпечнемісце. І тількипісляцьогоподзвони в пожежнуохорону по телефону 01 або попроси про цесусідів.

Правило 3 . Якщо не можешвтекти з квартири, щогорить, відразу ж зателефонуй 01 і повідомпожежникамточну адресу і номер своєїквартири.

Правило4Припожежідимнабагатонебезпечнішевогонь. Більшість людей при пожежі гинуть віддиму. Якщовідчуваєш, щозадихаєшся, опустисянавпочіпкиабопросувайся до виходуповзучи - внизу димуменше.

Правило 5 . При пожежініколи не сідай в ліфт. Вінможевідключитися, і тизадихнешся.

Правило6 . Чекаючиприїздупожежників, не втрачайголови і не вистрибуй з вікна. Тебе обов'язкововрятують

34

Правило 7. Коли приїдутьпожежники, у всьомуїхслухайся і не бійся. Воникращезнають як тебе врятувати.



БЕЗПЕКА НА ДОРОГАХ

Кращийспосібзберегтисвоєжиття на дорогах - дотримуватися Правил дорожньогоруху!

Правило 1 . Переходитивулицюможнатільки по пішохідних переходах. Вони позначаютьсяспеціальним знаком "Пішохіднийперехід".

Правило 2 . Якщонемаєпідземного переходу, ти повинен користуватися переходом зісвітлофором.

Правило 3 . Не можнапереходитивулицю на червонесвітло, навітьякщонемає машин.

Правило 4 . Переходячивулицю, завждипотрібнодивитися: спочатку - наліво, а дійшовши до середини дороги - направо.

Правило 5 . Найбезпечнішепереходитивулицю з групоюпішоходів.

Правило 6 . Ні в якомуразі не можнавибігати на дорогу. Перед дорогою потрібнозупинитися.

Правило 7 . Не можнаграти на проїжджійчастині дороги і на тротуарі.

Правило 8 . Якщотвої батьки забули, з якого боку треба обходити автобус, тролейбус і трамвай, можешїмнагадати, що:

автобус, тролейбус, трамвай небезпечнообходити як спереду, так і ззаду.

35
Потрібнодійти до найближчогопішохідного переходу і по ньому перейти вулицю.

Правило 9 . Поза населеними пунктами дітямдозволяєтьсяйтитільки з дорослими по краю(узбіччю) назустріч машинам.



БЕЗПЕКА НА ВОДІ

Приємно в жаркий літній день викупатися в ставку або в річці! Але перш ніж зайти у воду, непоганозгадати правила безпекиповедінкинаводі.

Правило 1 . Не стій і не грай в тих місцях, звідки можна звалитися у воду.

Правило 2 . Не заходь на глибоке місце, якщо не умієш плавати або плаваєш погано.

Правило 3 . Ні в якому разі не пірнай в незнайомих місцях. Невідомо, що там може виявитися на дні.

Правило 4 . Не можна запливати за буйки.

Правило 5 . Не можна близько підпливати до судів. Тебе може затягнути під гвинти.

Правило 6 . Ніколи не грай в ігри з утримуванням "супротивника" під водою - він може захлинутися.

Правило 7 . Не намагайся плавати на саморобних плотах або інших плавальних засобах. Вони можуть не витримати твоєї ваги або перекинутися.

Правило 8 . Не слід далеко запливати на надувних матрацах і камерах. Якщо матрац або камера раптом почнуть здуватися, ти можеш разом з ними піти на дно.

36

Висновки

Навчання безпечній поведінці - це робота на багато років. Тут однією-двома бесідами нічого не досягнеш.

Мета «безпечного» виховання :

* Вселити дитині впевненість у його можливостях, в тому, що якщо він буде строго дотримуватися певних правил поведінки, він не потрапить у небезпечну ситуацію, а якщо і трапиться таке, то знайде з неї вихід. * Кожен навик безпечної поведінки відпрацьовується поступово.

* Перевіряйте, чи засвоїв дитина сказане вами. *З’ясовуйте, що виявилося незрозумілим.

*Дотримання правил безпеки має бути доведено до автоматизму.

Тільки тоді гарантується безпека дитини. Кожному потрібно знати правила поведінки в екстремальних ситуаціях і навчитися самостійно, приймати рішення і тоді не трапиться біди.

Але потрібно пам’ятати, що головне- це особистий приклад батьків, вихователів і просто дорослих людей.



37

Післямова

Ефективність роботи з питань безпеки життєдіяльності дитини значною мірою залежить від позитивного прикладу дорослих.

Педагогам слід не тільки враховувати це в особистій поведінці, але й приділяти цьому значну увагу під час роботи з батьками.

Педагоги та батьки мають порозумітися між собою, адже різні вимоги, що висуваються вдома та в навчальному закладі, можуть викликати у них розгубленість, образу або навіть агресію.



Роботу доцільно проводити за напрямками:

  • організація роботи з метою інформування про спільну роботу та стимулювання їхньої активної участі в ній;

  • ознайомлення з роботою дошкільного навчального закладу за певною програмою;

  • організація різноманітних заходів за їх участю та участю спеціалістів різних структур:

Спільна робота з педагогами, дітьми, батьками забезпечить дітям перед вступом до школи різноманітно та повно засвоїти навички практичної безпечної життєдіяльності й усвідомити, що її життя та здоров'я – це найдорожче багатство. А дотримання дітьми правил безпечної поведінки та захисних принципів обов’язково допоможе їм у різних життєвих ситуаціях.

38

Глосарій



Безпека-стан діяльності людини(дитини),за якого з певною ймовірністю виключається загроза будь – якої небезпеки.

Безпека життєдіяльності-безпека-мета,абезпека життєдіяльності-засоби,форми,шляхи,методи й прийоми її досягнення.

Безпечнийозначає такий,що не завдає шкоди організму,стану здоров’я та поведінці в соціумі.

Небезпека–це явища,процеси,об’єкти,що можуть за певних умов завдавати шкоди здоров’ю людини як одразу,так і в майбутньому,тобто викликати небажані наслідки.

Небезпечний- такий,що завдає шкоди організму людини.
39

Література

1. Базовий компонент дошкiльної освiти / Дошкiльне виховання


2.Ващенко О.М., Романенко Л.В. Основи безпеки життєдiяльностi.

3. «Охорона життя та здоров’я дiтей». — Запорiжжя, 1999.


4. Яковенко Л.В., Назарян Р.Т., Белюченко I.В. та iн. Формуванняоснов безпеки та норм поведiнки у надзвичайних ситуацiях у дiтейдошкiльного вiку. Харкiв: ХОНМIБО, 2003.
5. Яковенко Л.В. Перша допомога: картки. — Харкiв: Ранок, 2008.
6. Яковенко Л.В. Абетка безпеки дошкiльникiв: методичнi матерiали та розробки занять. - Харкiв : Ранок, 2008.
7. Василенко Л.Б. Здоров’я та безпека: пам’ятка. — Харкiв: Скорпiон,2005.
8. Матерiали з розвитку мовлення на протипожежну тематику. Серiя«Охорона життя та здоров’я дiтей». — Запорiжжя, 1999.


40


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка