Утверджувати ідеали культури, миру служити миру



Скачати 178.46 Kb.
Дата конвертації11.09.2017
Розмір178.46 Kb.


С.М. Кибукевич

Вчитель української мови та літератури

Іванівської ЗШ І-ІІІ ст.. Новоукраїнської районної ради

Кіровоградської області
УТВЕРДЖУВАТИ ІДЕАЛИ КУЛЬТУРИ, МИРУ – СЛУЖИТИ МИРУ

(Толерантність – це культура добрих манер і вчинків)

(урок-презентація для учнів 6 класу)


Мета і завдання: розкрити зміст понять «повага», “толерантність”, “нетерпимість”(виникнення поняття, значення, прийоми розвитку якості); формувати позитивне відношення до інших людей, уміння корегувати міжособистісні стосунки, добрі манери поведінки, обґрунтовувати важливість шанобливого ставлення до інших як передумову успішного спілкування; розвивати критичне мислення,навички групової роботи, вміння вести діалог та аргументувати думки. виховувати почуття поваги до інших людей, до звичаїв, традицій народів.

Обладнання: проектор, відео презентація (http://vk.com/id_snezna_ya?z=video153173287_168712172 ), цитати про толерантність, ватман, фломастери, кольоровий папір, карта світу.

„Намагайтеся бути хоча б трохи добрішими, і ви побачите, що будете не в змозі здійснити інший вчинок.” Конфуцій.


Хід уроку:

І. Організація класу до уроку

1. Привітання

Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав,


Після літа відпочили,

Кожен сил набравсь сповна,
Тож тепер часу не гайте,
Працювати починайте…

Я рада всіх вас бачити і вітати! Щоб наше спілкування вдалось – приготуйте хороший настрій, бажання висловлюватись, позитивне та добре відношення один до одного, а також багато щирих посмішок, якими ви поділитесь з оточуючими.



2.Учитель пропонує учасникам назвати своє ім’я та продовжити речення:

«Я люблю........»;

«Я не люблю........».



ІІ. Актуалізація опорних знань

 1.Мікрофон



  • Як ви вважаєте, чи змогли б ви прожити самотньо все життя на безлюдному острові?

  • Чи потрібне людині те середовище та суспільство, в якому вона живе?

  • Чому між людьми виникають конфлікти?

  • Що лежить в основі гарних взаємин між людьми?

  • Щойно ви озвучили все те, що любите робити, що їсти, чим займатись, але чи повинні ми любити те, що люблять інші?(ні, бо ми всі різні, але ми повинні поважати те, що близьке іншим людям)


ІІІ. Основна частина

1 . Притча « Гарна сімʼя»

- Клас - це маленька родина. І хотілося б , щоб у нашій сім'ї панував спокій, мир , повага і взаєморозуміння. Що ж для цього потрібно. Прослухайте притчу , і ви все зрозумієте.

«Жила − була на світі сімʼя. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій родині. І займала вона ціле село. Так і жили всією сім'єю і всім селом. Ви скажіть : ну і що, хіба мало великих сімей на світі. Але справа в тому , що була ця сім'я особлива - мир і лад панували в цій родині. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар . Дійшов слух про цю сім'ю до самого владики держави. І він вирішив перевірити , чи правду говорять люди. Прибув він в село , і душа його зраділа : кругом чистота , краса , достаток і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села домоглися такого ладу, прийшов до глави сімейства : розкажи, мовляв, як ти досягаєш такої згоди і миру в своїй родині. Той взяв аркуш паперу і почав щось писати. Писав довго, видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист владики. Той узяв папір і почав розбирати каракулі старого. Розібрав з великими зусиллями і здивувався. Три слова були написані на папері:

Як ви гадаєте які саме слова?(декілька учнів називають варіанти, а потім на слайді зʼявляються ці слова-відповіді)( слайд № 2 )

Любов

Прощення

Терпіння
І в кінці листа: 100 раз любов, 100 раз прощення, 100 раз терпіння . Прочитав владика,почесав за вухом і запитав: «І все?». «Так, - відповів старий , - це і є основа життя всякої хорошої сім'ї . І світу теж »

- Чи згодні ви з тим, що написав на аркуші паперу глава сім'ї?


- Як ви думаєте , про що я хочу сьогодні з вами поговорити ?


2. Робота з епіграфом(слайд № 3 )

Слово вчителя.

«Жити серед людей – це однаково, що ходити в казковому саду, де навколо тебе ніжні пелюстки квітів, на яких тремтять краплини роси, - треба так доторкнутися до квіток, щоб не впала на землю жодна крапля». Василь Сухомлинський. (слайд 4)

Сьогодні ми з вами і поговоримо про те, як же ми повинні поводитися, щоб жити серед людей і в той же час з ними разом жити у мирі та злагоді. Тема нашого уроку-презентації….(слайд 5)

Останнім часом стало модним говорити про толерантність. Для нашої свідомості поняття "толерантність" незвичне. Нам ближче слово – "терпимість".

- У поняття «толерантність» є своє визначення. Не всім, може бути, знайоме це слово, і, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства.



Чи знайоме вам це слово? Що воно означає?

3. Збагачуємо словник! (слайд № 6)

Толерантність (від лат. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Розвитку толерантності сприяє справжній інтерес до людини, розуміння його емоційного стану, життєвого досвіду.

Запис на дошці:

Толерантність - це:

•  терпимість;

•  пошана права бути "іншим";

•  неспричинення шкоди "іншому";

•  взаємозалежність всіх від кожного і кожного від всіх тощо.



4.Інформаційна хвилина(слайд 7)

Різні культури про толерантність

Вчитель: Розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки залежить від історичного досвіду народів.

Учні (по черзі зачитують записи на екрані):

  • У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.

  • У французів – як певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичні і релігійні погляди.

  • У іспанців толерантність означає здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.

  • У китайців бути толерантним – проявляти великодушність по відношенню до інших.

  • В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому.

  • А у персидському – ще й готовність до примирення.

  • В українців толерантність – це здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.

Вчитель: Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Отже, поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо.



5. Бесіда з елементами тренінгу:

Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших?

У чому проявляється повага до інших?

Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди?

Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Як ви вважаєте, чи справді так необхідні у взаєминах ці норми поведінки?(так, адже лише поважаючи інших, їхні думки та переконання ми зможемо жити в злагоді та мирі)



Перевір себе:Якою ж має бути толерантна особистість? Чи можете ви себе назвати толерантними?(на екрані зображені риси толерантної особистості, учні зачитують і дехто з них наголошує на тих рисах, які він вважає є у нього)

Ознаки толерантної людини (слайд 8)

  • Добре співпрацює з іншими на засадах партнерства.

  • Готова сприймати думки інших.

  • Поважає права інших.

  • Поважає людську гідність.

  • Сприймає іншого таким, яким він є.

  • Здатна поставити себе на місце іншого.

  • Поважає право бути іншим.

  • Визнає різноманітність.

  • Визнає рівність інших.

  • Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки.

  • Відмовляється від домінування й насильства

Учень. Толерантність – не поступливість. Толерантність вища від цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

Учень. Протягом останніх 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч воєн, у яких загинуло майже 5 млрд. чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах сталося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чол. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише 30 років.

Учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити всіх людей на Землі від воєн і конфліктів. Для цього ми повинні вміти знаходити компроміси, намагатися зрозуміти один одного, проявити розуміння та терпимість.

6.Групова робота: «Планета Толерантності»(слайд 9)

І. Група – зробити колаж-емблему до країни «Толерантність»

ІІ група- створити планету толерантності. (на парті карта світу - замінити континенти, океани, моря на відповідні терміни, повʼязані із поняттям толерантності: терпимість, дружба, любов, співпраця і т.д.)

7. Відеосалон «Толерантність»

1.Відеоролик«Толерантність»(http://www.youtube.com/watch?v=w0PYBZ-K8zU)(2 хв)

Обговорення відеоролика

Як ці фотоматеріали повʼязані з темою нашого уроку?(Тим, що навіть тварини, які за природою завжди ворогують, бо дуже різні, все ж змогли потоваришувати. Чому ж люди не можуть знайти спільної мови. Ми повинні не забувати, що попри те, що ми різні, ми завжди маємо залишатися людьми)



2. Відеоролик «Ми разом велика сила»( (2хв)

http://www.youtube.com/watch?v=3qmhbf8oUYI)



8. Гра з елементом тренінгу «Що спільного»

Але в чому ж ми схожі? Давайте пограємо в таку гру: «Підніміть руку, у кого ...»

– русявий колір волосся;

- народився взимку;
- в імені є буква а;
- карі очі;
- любить морозиво;
- чиє прізвище закінчується на-ов;
- читав «пригоди буратіно»;
- хто навчається в іванівській школі.

9. Плакат.(слайд № 10)

Кожен з нас неповторний і значущий. Усі люди мають право гідно жити на планеті і не страждати від презирства і образ.

А тепер я наведу один відомий приклад. Йдеться про німецький плакат, формуючий повсякденну толерантність. Він був створений в кінці 60-х років, у Франкфурті-на-Майні і публікується сьогодні в німецьких шкільних підручниках , представлений у музейних вітринах і на вуличних рекламних тумбах .

Простий і динамічний ритм плаката, його очевидний зв'язок з повсякденною толерантністю, посилання на повсякденність - зробили його надзвичайно популярним.

Він подобається інтелектуалам та молоді, він переконливий для людей різного віку. У ньому є відкрита просвіта і прихована іронія. Його створювали філософи, культурологи та активісти університетських молодіжних рухів 68 року.

- Що ж собою представляє цей плакат ?

Це всього сім рядків , написаних як би від руки:

Твій Ісус - єврей.
Твій автомобіль - японський .
Твоя кава - бразильська .
Твої цифри - арабські .
Твої букви - латинські .
Твоя демократія - грецька .
Твій сусід після цього всього - лише іноземець ?


Слово вчителя: Концепція плаката полягає в тому, щоб дати інформаційний конструкт - імідж :людина завжди користується культурними досягненнями, досвідом інших націй (букви, цифри, демократія) ;повсякденними працями інших народів (каву вирощують в одній країні, відпустку проводять в інших країнах, користуються автомобілями різних країн).і символ віри , Ісус Христос був народжений іншим народом.

Чи можна при цьому дивитися зверхньо на іноземців , людей інших національностей ? !

Що необхідно людині в епоху глобалізації? Звичайно , толерантність

10. Вправа «Толерантна чи нетолерантна особистість»(слайд 11)

Вам дано різні поняття, розгляньте їх і визначте до якої особистості вони відносяться. (слайд № 16)

Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повагу думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, вміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.



11. Історична довідка(слайд 12)

У давній Японії виникла дуже цікава традиція , що відбивала розуміння її жителями необхідності терпляче ставитися до іншої людини. Для відпочинку й відновлення душевних сил людини японці споруджували сади каміння, де створювали композиції з кущів, води й каміння. У цих садах завжди була визначена кількість каменів. Проте з якого боку не дивилася на цей сад

людина, - вона завжди бачила на один камінь менше.

На думку стародавніх японців, це мало допомогти людині завдяки спогляданню на кам’яний сад відновити душевну рівновагу. “Зрозумій, - підказувало розташування каменів, - немає людини, яка має єдино правильну точку зору, усе залежить від того, під яким кутом дивитися.



ІV. Підсумки та узагальнення (слайд 13)

Заключна частина.

1.Творча лабораторія «Дерево толерантності». (слайд14)

Вчитель. Діти, у мене є дерево, але допоможіть мені зробити його гарним. Йому потрібні листки, причому не прості, а з ознаками толерантності, адже це –дерево ТОЛЕРАНТНОСТІ. Це дерево має міцне коріння, але чомусь на ньому немає квіту, плодів. ( на дошці стовбур дерева, учні беруть листки вирізані з кольорового паперу, роблять надписи рис й прикріплюють пелюстки.

2. Учень декламує вірш.

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

(Вчитель роздає учням та присутнім батькам емблеми з написом «Толерантність врятує світ!»)

V . Рефлексія в кінці заняття :

1.- Яку корисну інформацію ви для себе отримали на занятті ?

Що найбільше сподобалося?

2. ( Заключне а - « Техаські обійми» )

Всі встають в рівне коло обличчям всередину дуже тісно один до одного. Потім кладуть руки один одному на плечі , піднімають праву ногу і витягають її до центру кола, і по команді ведучого всі роблять крок всередину.


(Звучить тиха музика. Заключне слово вчителя )

Молитва про зустріч (слайд 14)

Я прийшов у цей світ

не для того , щоб виправдовувати твої надії ,

не для того , щоб відповідати твоїм інтересам ,

не для того , щоб відповідати твоїм очікуванням .

І ти прийшов у це світ

не для того , щоб відповідати моїм очікуванням ,

не для того , щоб відповідати моїм інтересам ,

не для того , щоб виправдовувати мої надії.

Тому що я - це я , а ти - це ти.

Але якщо ми зустрілися і зрозуміли один одного - то це прекрасно!

А якщо ні - ну що ж , нічого не поробиш.



Учитель: Дякую всім за активну участь. Я сподіваюся , що класна година залишив глибокий слід в душі кожного , допомогла нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності на ділі врятують світ .

Нехай кожен з вас, нехай наш клас, наша школа, наше село і наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля.



ДЗ Перевірити власну терпимість, заповнивши анкету.«Наскільки ви терпимі ? ».

Список використаних джерел



  1. Грива О. Толерантність як цінність освіти й виховання в християнській та мусульманській традиціях / О. Грива // Вища освіта України. – 2007. – №1. – С. 112-116.

  2. Кожухарь Г.С. Проблема толерантности в межличностном общенни / Г.С. Кожухарь // Вопросы психологии. – 2006. – №2. – С. 3-13.

  3. Корженко К. Що таке толерантність?: Педагогіка толерантності / Катерина Корженко // Педагогіка толерантності. – 2006. – №2-3. – С. 6.

  4. Матвієнко О. Виховання толерантності починається з учителя // Рідна школа. – 2005. – №6. – С. 29-32.

  5. Міжнародний День толерантності в Україні: 16 листопада проголошено ЮНЕСКО Міжнародним Днем толерантності // Педагогіка толерантності. – 2006. – №1. – С. 16-25.

  6. Михайлова Т. Толерантність – єдність у різноманітті: Досвід роботи школи №119 / Т. Михайлова // Педагогіка толерантності. – 2006. – №1. – С. 12-15.

  7. Моральне та громадянське виховання: Сценарії заходів. – Х.: Основа, 2006. – 255 с. – (Класний керівник).

  8. Нечерда В. Від культури війни – до культури миру / В. Нечерда // Науковий світ. – 2007. – №1. – С. 15-16.

  9. Сценарій проведення свята «Толерантність врятує світ!» // Педагогіка толерантності. – 2005. – №4 – 2006. – №1. – С.61-69.

  10. http://tolerantnost.21309s01.edusite.ru/p1aa1.html

  11. http://garmonija.ucoz.ru/publ/1-1-0-8



ДОДАТОК 1

Анкета «Наскільки ви терпимі ? »

1 . Ви вважаєте , що у вас виникла цікава ідея , але її не підтримали . Турбуватиметеся ?


 а ) так; б) ні.

2 . Ви зустрічаєтеся з друзями , і хтось пропонує почати гру.


    Що ви віддасте перевагу ?

   а ) щоб брали участь тільки ті , хто добре грає ;

   б) щоб грали і ті , хто ще не знає правил.

3 . Чи спокійно сприймете неприємну для вас новину ?

а ) так; б) ні.

4 . Чи дратують вас люди , які часто запізнюються ?

    а ) ви терпляче чекаєте , знаходячи для себе якісь заняття, наприклад , читаєте або відгадуєте кросворд ;

   б) вам неприємні люди , які часто запізнюються .

 5 . Чи можете ви легко знайти контакт з людьми , які сильно відрізняються від вас своїми звичками ?

а) мені важко було б це зробити ;

б) я не звертаю уваги на такі речі.

6 . Як ви реагуєте на жарт , об'єктом якої стаєте ?

     а ) мені не подобаються ні самі жарти , ні жартівники ;

     б) якщо навіть жарт і буде мені неприємна , то я постараюся відповісти в такій же манері .

7.Чи згодні ви з думкою , що зустрічають по одягу ?
а ) так; б) ні.

8 . Ви приводите в компанію друга (подругу ) , який стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте ?

    а ) мені , чесно кажучи, неприємно, що таким чином увага відвернута від мене ;

    б) я лише радію за нього (неї) .

9 . В гостях ви зустрічаєте літню людину , яка критикує сучасне молоде покоління, звеличує минулі часи. Як ви " реагуєте ?

а ) йдете раніше під пристойним приводом ;

б) вступаєте в суперечку .

Обробка результатів

А тепер підрахуйте очки . Запишіть собі по два очка за відповіді


1-б , 2-б , 3-б,4 - а , 5-б , 6-б , 7-6 ,8- б , 9 - а .

Від 0 до 4 очок. Ви непохитні і, вибачте , вперті. Де б ви не знаходилися , виникає таке враження , що ви , не вагаючись , прагнете нав'язати свою думку іншим ; щоб досягти своєї мети , часто підвищуєте голос. З вашим характером важко підтримувати нормальні відносини з людьми , які думають інакше , ніж ви , не погоджуються з тим , що ви говорите і робите.



Від 6 до 12 очок. Ви здатні твердо відстоювати свої переконання , але , безумовно, можете і вести діалог , змінювати свою думку , якщо це необхідно. Іноді ви надмірно різання і неповажні до співрозмовнику . У такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною , у якого більш слабкий характер. Але чи варто брати горою , коли можна перемогти більш гідно ?

Від 14 до 18 очок. Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою тонкістю , гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею , з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку , навіть якщо ви його не поділяєте . Ви критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів , які, як з'ясувалося , були помилковими.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка