Установки учня І установки професіонала: диспозиційний конфлікт у студента вуза



Дата конвертації13.09.2017
Розмір23.2 Kb.
УДК 316.6:316.48-057.87(043.2)

Клочко А.Р., студентка

Національний авіаційний університет, Київ
УСТАНОВКИ УЧНЯ І УСТАНОВКИ

ПРОФЕСІОНАЛА:ДИСПОЗИЦІЙНИЙ КОНФЛІКТ У СТУДЕНТА ВУЗА.
Період навчання у вузі - дуже важливий етап у професійному становленні особистості, адже саме в цей час починається засвоєння професійної ролі та первинна професійна адаптація.

Оволодіння професійними знаннями, усвідомлення змісту і цілей професійної діяльності та формування системи професійних ставлень знаходять свій розвиток у реальній професійній діяльності, але починаються і формуються вони саме в ході навчання в системі професійної освіти. Разом з тим, студент, як і школяр, за видом своєї основної діяльності перш за все - учень: його знання оцінюють викладачі. Роль учня-школяра достатньо опанована студентами. Однак майбутня професійна роль для багатьох студентів є новою і незнайомою. Хоча ці ролі і збігаються у спрямуванні на отримання професійних знань, але між ними є суттєва відмінність у критеріях оцінки знань і умінь. Школяр, виконуючи навчальні завдання, знаходиться у полоні установки на знаходження "правильного рішення", "правильної відповіді".

Вважається, що існує тільки одна правильна відповідь і тільки одне джерело оцінки цієї відповіді, "остання інстанція" - вчитель. При такій навчальній установці завжди виникає спокуса "вгадати і догодити" думці вчителя або узвичаєній точці зору. Успіх при такій навчальній стратегії дорівнює позитивній оцінці у заліковій книжці. Це - стратегія "професійного учня".

Але в реальному житті, в багатьох видах людської діяльності не буває однозначно "правильної" відповіді. Професіоналізм полягає в тому, щоб проаналізувати всі можливі варіанти рішень і вибрати оптимальний варіант, виходячи з наявних умов і цілей діяльності. Для майбутнього професіонала важливо осягнути різні точки зору на досліджувану проблему, і якщо потрібно дати власну відповідь. Тому успішною адаптацію студента як майбутнього професіонала можна вважати тоді, коли його навчальні установки змістилися від однозначного вирішення проблеми до багатоаспектного її розглядання та багатозначного розв'язання.

Ще одна відмінність школярської і професійної диспозиції у навчанні - ставлення до навчальної програми. Пасивне виконання заданої програми суто в межах, необхідних для вдалого складання іспитів, - не найкраща стратегія з точки зору професіоналізації. Для професійного становлення більш корисне виявлення сфери поглибленого інтересу в діапазоні професійних знань.

Отже, у подвійній позиції студента (як учня і як майбутнього професіонала) закладена суперечність, і від того, в якому напрямку особистість долає цю суперечність ( в напрямку "професійний учень" чи в напрямку "професіонал, що навчається"), буде залежати якість її професіоналізму і характер подальшої адаптації в професійній діяльності.



Науковий керівник – А.М.Кокарєва, к.п.н., доц.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка