Уроку за казкою Г. Андерсена "Снігова королева"



Дата конвертації30.04.2016
Розмір68.3 Kb.
Тема: Шлях до перемоги добра над злом

(Розробка уроку за казкою Г.Андерсена "Снігова королева")

Мета: поглибити знання тексту казки, вчити спостерігати за душевним станом персонажів, розкрити головну думку казки, вдосконалювати навички складання порівняльної характеристики, виховувати "вічні цінності": співчуття, вміння дружити, прийти товаришеві на допомогу, почуття відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над змістом твору.

Обладнання: схеми, сніжинки, троянди.

Епіграф:"Людська душа і друг, безсумнівно,

Цінніша за все інше"

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

- Щотаке казка?

- Що називається літературною казкою?

- Чим літературна казка відрізняється від народної?

- Чому вчать казки?

- Який головний конфлікт казки?


ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Упізнай героя за реплікою:

- "Я посаджу її на піч, і вона розтане!"

- "Подивись, як майстерно зроблено!"

- "Ні, більше я тебе не цілуватиму, щоб, бува не зацілувати на смерть".

- "Ну, ходімо, розкажеш мені, хто так аі як сюди дісталася!"

- "Ні, він не помер! Адже ми були під землею, куди йдуть всі померлі, але Кая поміж ними немає."

- "Куди це ти бредеш по світу сама-самісінька?"

- "Вони з'явилися, щоб перенести думки королевича й королеви на полювання."

- "Яка пухкенька! Яка пишненька! Горішками відгодована".

- "Не руште її. Вона буде гратися зі мною!"



3. Робота в групах.

а) Розташувати розділи казки в правильному порядку:

"Про дзеркало та друзки"

"Хлопчик і дівчинка"

"Садок бабусі, що знала чари"

"Королевич і королівна"

"Маленька розбійниця"

"Лапландка і фінка"

"У замку Снігової Королеви"



б) Шляхом гронування за допомогою певних знаків визначити роль людей, звірів та птахів, яких зустрічала Герда під час пошуків Кая: Ворон, Снігова Королева, олень, фінка, бабуся, що знала чари, Маленька розбійниця, розбійники.

в) Скласти схему маршруту Герди під час пошуків Кая (аплікації).

4. Робота зі схемою "Конфлікт казки" (аплікації).

СХЕМА

5. Словникова робота.

Символ - умовне позначення якогось предмета, поняття.
ІІІ. 1. Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя. Ми сьогодні спробуємо зрозуміти, навіщо людині душа, простежимо за душевним станом героїв казки, спробуємо розібратися, хто такий Кай і що змусило Герду вирушити світ за очі в пошуках названого брата, чому вона перемогла Снігову Королеву. За традицією оберемо головне слово уроку.
2. Складання сенкану.

Герда

Мужня, віддана

Любить, шукає, перемагає

Дівчина рятує названого брата

Героїня.
ІV. Осмислення навчального матеріалу

Слово вчителя. Казка Андерсена одна з найкращих казок, вона - справжній скарб для дітей і дорослих.

З чого починається ранок? Дуже часто з дзеркала. А чи пам'ятаєте ви дзеркало троля? Що це за дзеркало?

Отже, гарна річ в руках лютого троля стає небезпечною. Його скалки розлетілися по всьому світу. В народі кажуть, що розбити дзеркало - до нещастя. Так і трапилось, і скалки розлитілись по всьому світу, можливо, десь блукають і у нашому класі. А чи не потрапила у ваші серця скалка чарівного дзеркала? Подивіться один одному в очі, посміхніться, і будемо вважати, що серед нас немає таких.

Як ви помітили, на партах у нас сніжинки і троянди.

- Що красивіше?

- Назвіть епізоди, в яких згадуються троянди.

- З якою метою обидві сім'ї посадили троянди?

Краса - безкорисна. Її найвеличніша мета - дарувати радість людям. Мабуть, недарма автор порівнює обличчя Герди з трояндою, підкреслюючи, що краса її вчинків безкорисна.

- Знайдіть опис зовнішності Снігової Королеви.

(Висновок: Вона вродлива, але холодна.)

Бесіда з проблемними запитаннями.

- Чому Снігова Королева забирає у свої володіння саме Кая? Він такий хоробрий, а дозволив привести себе до палацу Снігової Королеви.



- Дослідіть внутрішній стан Кая під час першої та другої зустрічі з Сніговою Королевою. Яким він стає? Чому забуває рідних?

- Чому Герда вирушає на пошуки Кая?

- Чи є серед нас хтось у червоних черевичках, готовий віддати їх річці за Кая?

- Чи гарно жилося Герді у чаклунки? Що, на вашу думку, дало змогу Герді побороти чари бабусі?

- Куди далі привела нас Герда? Чи можна сказати, щр Ворон та його наречена схожі на людей?

- Наведіть приклад з казки, що краса здатна робити людей кращими.

- Ось безмежні снігові рівнини, гуляє віхола, вітер пронизує наскрізь. Вам не холодно? Чи не повернути назад? Герді ще холодніше, але бажання знайти Кая веде її вперед.

- Герда у мудрої фінки. Чого просить Олень для Герди? Чому вона відмовляє? В чому ж її сила?

- Знесилена Герда продовжує свої пошуки крижаною пустелею. Навкруги завірюха.

- Знайдіть у тексті й зачитайте опис битви між військами Снігової Королеви і Герди.

- Нарешті підходимо до фінальної сцени. Як описує автор замок?

- Яким виглядає Кай?

- Що він відчуває? Чому він складає саме слово вічність?

- Чи був би він щасливий, якщо б Снігова Королева подарувала йому ковзани?



Інсценізація уривка зустрічі Герди з Каєм.

(Інсценізація уривка готується заздалегідь)

- Чому Герда виявилася сильнішою?

- Яка краса була у Снігової Королеви - внутрішня чи зовнішня? А у Герди?



(Висновок: Снігова Королева з її холодними вітрами та чарами виявилася безсилою перед босоногою дівчинкою, сила якої в гарячому серці, вірній любові. Маленька розбійниця, зустрівши Герду і Кая, сказала: "Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб бігати…")

- Що протиставляє дівчинка могутності Снігової Королеви?



Звернення до епіграфа.

Дійсно, дружба долає всі перешкоди. Дружба і вірність - велика цінність, що відбилась в безлічі народних прислів'їв.



(Учні поділяються на три команди)
Завдання командам: Військо Снігової Королеви зробило шкоду: переплутало закінчення прислів'їв. Ваше завдання скласти вірно текст, зачитати і пояснити значення першого прислів'я.

Дружба, як скло: розіб'єш - (не складеш);

Птахи сильні крилами, а (люди - дружбою);

Маленька дружба краще, (ніж велика сварка);

Один за одного триматися - (нічого не боятися);

Хочеш дружби - (навчись дружити);

Дуже легко друга втратити, а (тяжко знайти);

Люди без дружби, що дерево (без коріння)


Інтерв'ю з найуважнішим читачем.

- Що порадила тобі казка?



Рекламна пауза.

- Ви втратили силу в себе і свої сили?

- Ви дуже втомилися?

- Вам здається, що зло переможе?

- Зверніться до казки "Снігова Королева", і маленька Герда та її друзі допоможуть Вам!

Асоціативний диктант.

- Які слова відповідають характеру Герди, а які Снігової Королеви? (Під час відповідей учні піднімають троянду, або сніжинку.)



Доброта, холод, зло, краса, бездушність, теплота, крига, радість, чаклунство, троянди, смерть, весна.
V. Підбиття підсумків уроку.

- Яка основна думка казки?



Паустовський писав: "напередодні важкого і великого двадцятого століття …зустрівся милий дивак і поет Андерсен і навчив світлої віри в перемогу сонця над темрявою, доброго людського серця над злом."

Вчитель. Чи зробила Герда когось щасливим? Закінчити наш урок хочеться піснею про дружбу.
Домашнє завдання. І група учнів готує розповідь про Герду, ІІ - про Кая, ІІІ - про Снігову Королеву.

Література

  1. Андерсен Г.К. Казки. - Донецьк: Донбас, 1992. С.81-109.

  2. Заколдованная принцесса: автор-укладчик Бодрова С.И. - Днепропетровск: Райдуга, 1993. С. 3.

  3. Царлова І. Роль антитези у казці "Снігова королева" Г.К. Андерсена. // Всесвітня літераура в середніх навчальних закладах України. - 2008. - №10. С. 18-21.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка