Уроку. Твір-опис за картиною Т. Г. Шевченка «Автопортрет»



Дата конвертації02.05.2016
Розмір59.4 Kb.

4 клас

Тема уроку.Твір-опис за картиною Т. Г. Шевченка «Автопортрет» 1840. (слайд №1)



Мета уроку:

  • продовжувати ознайомлювати учнів з життям і художньою творчістю Т.Г.Шевченка. Формувати вміння учнів складати твір-опис зовнішності людини за картиною,повторити ознаки художнього стилю,поглибити знання учнів про твір-опис, удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; сприяти збагаченню й уточненню словникового запасу школярів;

  • розвивати образне мислення,вміння зв `язно й послідовно викладати думки,самостійно робити висновки;

  • виховувати любов і повагу до світлого образу поета і художника, інтерес до вивчення біографії великого Кобзаря, гордість за генія українського народу.

Обладнання:

  • репродукція картини Т.Г.Шевченка «Автопортрет»(1840),

  • малюнки дітей до творів Т.Г.Шевченка,

  • класична музика,

  • мультимедійна презентація (додаток 8).

(на мультимедійній дошці записано епіграф уроку.) (слайд №2)

Є люди як свічки-

Згоряють, відходять в небуття.

Є люди як зірки-

Горять і світять усе життя.

Та ні, це не зірки, холодні, мертві.

Вони- сонця, засвічені у небі.

Які горять,обігрівають все й не гаснуть.

І не загинуть…

(В.Сухомлинський)



Хід уроку
І.Організаційний момент.

Знову на урок дзвінок лунає,

Мелодійно і ніжно звучить.

Нам урок сторінки відкриває,

Дізнатись нове зазиває.

Тож починаєм працювати,

Щоб багато нового пізнати.
ІІ.Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

1.Бесіда – розповідь.

- Як називається наша земля?

Кожен українець любить свою країну, шанує і поважає людей. А коли згадують про Україну в якійсь чужій далекій країні, то при цьому обов’язково називають ім’я одного чоловіка. Пам’ятники йому стоять не лише в Україні, а й під небом Аргентини, Америки, Франції та багатьох інших держав. Багато людей знають його і шанують, бо він – народний поет.

-Іван Франко про нього сказав: «Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Зла доля переслідувала його в житті, та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу… Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і все розквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори»

-Як ви думаєте хто ця людина?

-Про кого ми будемо говорити на уроці?



2.Хвилинка релаксації.

9 березня 2014 року український народ відзначатиме 200 років від дня народження Т.Г.Шевченка. Шевченко залишив нам свої неоціненні духовні надбання - твори і світлу пам'ять про себе. Він пробуджував любов до своєї Батьківщини, кликав сильних на подвиги, вселяв у слабких надію і віру. Ми повинні завжди пам’ятати про генія українського народу.

Хай палає свічка.

Хай палає,

Поєднає нас вона в цей час.

Друзів голоси нехай лунають,

Слово й музика нехай єднає нас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо описувати « Автопортрет Т.Г.Шевченка, написаний у 1840 році»



1.Технологія «Мозковий штурм»

- З яких частин складається твір?

(зачин, основна частина, кінцівка).

- Яку роботу треба провести перш ніж почати писати твір?

(підготовчу роботу, а саме:а) ознайомитися з картиною;

б) провести лексичну підготовку;

в)скласти план.)

2.Практична діяльність.

Правила написання твору.

- Дотримання теми твору.

- Дотримання повторень.

- Висловлення власного ставлення.

- Перечитування написаного.

3.Руханка.Гра «Робимо зарядку»

Україна, (діти розводять руками)

рідний край, (піднімають руки вгору)

поле, річка, (повороти тулуба вправо – вліво)

синій гай, (пританцьовують)

любо стежкою іти (ходьба на місці)

тут живемо я і ти (беруться за руки)

4.Історична довідка. (слайд №3,4)

Викуп Т.Г.Шевченка з кріпацтва в 1838 році осяяв його життя. Того ж року він стає учнем Петербурзької академії мистецтв. Відомий художник професор Карл Брюллов навчає юнака майстерності. Хист Тараса в малюнку і акварелі розкрився настільки, що рада академії зарахувала його до четвертого класу.

Перед вами портрет Т.Г.Шевченка, виконаний автором, тому він і називається автопортретом.

1838 – 1840 роки – час, коли в Шевченка виростали творчі крила. Саме в цей час він вирішив написати автопортрет.



5.Розгляд картини.

Знайдіть слова за її ознаками:

Молоде,приємне,спокійне,привабливе,обрамлене волоссям (обличчя).

Густе, кучеряве, каштанове (волосся).

Високе, чисте, широке (чоло).

Розумні, задумливі, серйозні, зосереджені (очі).



6. Аналіз живописного полотна.

- Хто автор картини?

- Кого на ній зображено?

- Опишіть молодого Тараса(обличчя, волосся, чоло, очі).

- Який настрій у юнака?

- Що головне в портреті? (Очі).

- Про що вони говорять?(Про характер людини).

- Які риси характеру, на вашу думку, зобразив автор?(Доброго, розумного юнака).

- Про що він думає?(Про нелегке життя, про далеких рідних людей, про батьківський дім, про Україну).

7.Складання плану. (слайд №5)

1.Загальне враження.

2.Детальний опис:

а) риси та вираз обличчя;

б) очі та погляд, брови;

в) вуста;

г) чоло і волосся;

д) вік;


е) одяг;

3.Чим приваблює.



8.Словникова робота.

Обличчя, волосся, живопис, митець, обрамлене,зображено, привабливе.



9. Складання усного твору (2-3учні)

10. Написання твору.

Пишемо твір не ручкою, а серцем, душею.

Сильні учні пишуть самостійно, дотримуючись плану.

Для слабших учнів словничок - довідничок.

- Вираз обличчя зосереджений…

- Вік молодий…

- Очі глибокі..

- Волосся темне, чорне…

- Риси вдачі – вольовий, мрійливий…

- Вуста – міцно стиснуті, припухли…

- Чоло – високе…

- Загальне враження – таємничість, романтична піднесеність…


Зразок твору.

Переді мною картина. Це автопортрет Тараса Григоровича. Поет сам себе намалював. На цій картині зображено юнака. Йому двадцять шість років. У нього чорне волосся, густі чорні брови, високе чоло, прямий ніс, трохи підняте підборіддя підкреслює наполегливий і впертий характер. Пізніше він напише: «Караюсь, мучусь, але не каюсь!» Звичайний юнак, у якого попереду все життя.

Увагу привертають очі. Вони дивляться уважно і невесело. Чому не посміхається молодий поет? Де його юнацька посмішка? Можливо, задумався над злиденним життям народу? Очі поета сумують, бо багато лиха зазнав у житті і він сам.

Здається, з картини Шевченко вдивляється в нас,Губи його зараз розімкнуться і він почне говорити. Які слова він скаже нам з портрета?

Я думаю, що це будуть слова його чудових віршів.

11. Презентація творів.

- Прочитайте свої твори. Оцініть написане.

- Мені сподобались ваші твори. Я дуже задоволена вами.
ІV. Підсумок уроку.


  1. Рефлексія.

Ось і кінець уроку.

Як підсумок, можу одне лиш сказати: зробили багато – знання будемо мати.



  1. Пізнавальна хвилинка.


Перегляд фільму «Мистецька спадщина»

Юні друзі! Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли її ваші діди і прадіди! Читайте твори українських поетів і письменників і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова – одна з найкращих мов світу. Мову дуже любив Тарас Шевченко.

Я,діти, сподіваюсь,що після нашого уроку ви захочете ще більше дізнатись про Тараса Шевченка.

Олесь Гончар відомий український письменник, звертаючись до дітей: «Юні друзі, дорожіть Шевченком…!» Хочеться вірити,що на вашому шляху завжди буде Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово.

Варфоломій Григорович Шевченко, двоюрідний брат великого поета, у своїх спогадах писав: «Я не знаю чоловіка, котрий би не любив наші пісні більше, ніж Тарас…»

Тож давайте і ми,закінчуючи урок,заспіваємо пісню на слова Шевченка «Садок вишневий коло хати».

Учітесь, шануйте батьків, живіть дружньо – учив Шевченко. (слайд №6)

І це головне сьогодні ваше завдання. Нехай на вашому шляху завжди будуть поруч Шевченкова любов до України, Шевченкова мудрість і невмируще слово.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка