Урок-звіт по проекту з курсу «Я і Україна



Скачати 171.74 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір171.74 Kb.




ТЕРНОПІЛЬСЬКА КЛАСИЧНА ГІМНАЗІЯ

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ


Урок-звіт по проекту

з курсу «Я і Україна (Природознавство)»

у 4 класі на тему




Підготувала і провела

вчитель початкових класів

ЖИГАЙЛО ОКСАНА ІГОРІВНА


ТЕРНОПІЛЬ

2011

ТЕМА. Охорона природи України.

МЕТА: ознайомити дітей з природними багатствами України; розкрити

значення природи для людини; узагальнити та розширити знання

дітей про те, що обов’язком кожної людини є охорона природи;

формувати поняття «закон», «заповідник», «заказник», «Червона

книга»; збагачувати словник учнів; розвивати уяву про навколишній

світ, пам’ять, мовлення, мислення, естетичне сприйняття чудового

світу природи; виховувати бережливе та відповідальне ставлення до

природи.


ОБЛАДНАННЯ: мультимедійний проектор, екран, плакат для «мозкового

штурму «Що дає природа людині?», магнітофон з записом

звуків природи, Червона книга України, карта України,

мікрофони, роздатковий матеріал для роботи в групах,

маркери, пам’ятки для дітей про збереження природи.
ЗМІСТ УРОКУ

І. Організація учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація знань учнів. (Музичний супровід.)

1. Вступне слово вчителя.

- Велика і прекрасна наша планета Земля. Багата вона зеленими лісами, повноводими ріками, чистими джерелами, просторими морями, барвистими квітами, співучими птахами, різноманітними тваринами. Щедро наділена цими багатствами і наша Україна.

Та чи вміємо ми, люди, цінувати те, що дарує нам природа? Інколи чуємо фразу: «Людина – цар природи». Але хто поставив людину над природою? Сама людина! А чи зміг би цей цар прожити без природи?

2. Технологія «Мозковий штурм». (На дошці – плакат: питання записане на серединці квітки, а відповіді на пелюстках записують маркером діти.)

- Яке значення має природа для людини?

- Чи може природа бути другом людини?

- повітря; - папір; - житло;

- вода; - краса; - радість;

- їжа; - тепло; - допомога в роботі;

- ліки; - світло; - транспорт.

- одяг; - меблі;

- Усе це щедро дарує нам природа. Отже, вона є нашим другом. А чого просить натомість? Тільки бережливого ставлення до неї.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вправа «Пофантазуємо».

- На жаль, люди часто не чують цих прохань, адже ні рослини, ні тварини не вміють говорити людською мовою. І тільки спостережлива людина зможе це почути і побачити. От ми й перевіримо, наскільки ви спостережливі.

Давайте пофантазуємо: що б могли сказати нам ці рослини і тварини?

(На екрані висвітлюються фотографії рослин і тварин в різних ситуаціях, а діти висловлюють припущення, що б могли сказати рослини( наприклад: «Не ламай мене». «Не рви мене», «Полий мене» тощо.) і тварини (наприклад: «Де моя мама?», «Не вбивай мене», «Випусти на волю» тощо.)

2. Проблемне запитання.

- Природа справді є другом людей. А чи можна людей назвати друзями природи? (Не завжди, не про всіх. Часто люди бережуть природу, але окремі з них її нищать.)


ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Оголошення назви проекту.

- Отже, сьогодні у нас урок справедливості і милосердя. Протягом місяця кожен з вас брав участь у проекті «Охорона природи України» і досліджував, в якому стані знаходиться природа нашої держави. І зараз настав час прозвітувати про свої дослідження.



2. Повідомлення напрямків проекту.

- Ви працювали кожен в своєму напрямку.



Перша група – контролери стану забруднення природи України. Ви досліджували стан техногенного забруднення.

Друга група – екологи. Ви досліджували вплив людської діяльності в побуті на природу.

Третя група – працівники заповідників. Ваш напрямок – заповідники України.

Четверта група – біологи. Ваш напрямок – рослини і тварини Червоної книги України.
V. Основна частина уроку.

1. Звіт І групи. «Техногенне забруднення природи України». Технологія

«Мікрофон».

Вчитель: - Людство не стоїть на місці і постійно придумує все нові й нові винаходи, техніку, без якої ми вже не уявляємо свого життя. А як вся ця діяльність впливає на природу? Про це коротенько розкажуть наші контролери.

А ваше завдання – прослухати інформацію і дати поради, чим можна допомогти природі.



Виступи учнів.

1) Забруднення повітря (Бойсюк З.)

«Від чистоти повітря залежить здоров’я наших легенів. Найбільше забруднюють повітря фабрики, заводи, теплоелектростанції. Загрозливе становище у Донецько-Придніпровському районі, оскільки там дуже багато заводів важкої промисловості. Другим джерелом забруднення є автотранспорт, який викидає в повітря окисли вуглецю, азоту, а також свинець. Спалення сміття, зокрема, опалого листя на сміттєзвалищах – теж сильно знижує чистоту повітря. У результаті цього тоншає озоновий шар і на землю потрапляють шкідливі ультрафіолетові сонячні промені.»

2) Забруднення водойм (Стігайло Р.)

«Всі наші великі ріки та їх притоки за міжнародними стандартами вважаються забрудненими і дуже забрудненими. Води наших річок насичені азотом, цинком, міддю, фенолом, марганцем, сірководнем та численними сполуками важких металів. Невтішна ситуація і з підземними водами, куди потрапляють пестициди, нітрати, хлориди. Все це – наслідок скидання стоків з фабрик і заводів, надмірного використання добрив на полях, каналізаційних стоків, а також використання на підприємствах старого обладнання.»
3) Вирубування лісів (Маціпура М.)

«За весь час незалежності України екологи б’ють на сполох: ліси в державі вирубуються у великих обсягах і часто незаконно. Так причиною повеней у західних областях України стало неконтрольоване вирубування лісів у Карпатах. Втративши значну частину дерев, гори не можуть утримувати вологу. Тала та дощова вода стікає в долини, створюючи екологічні біди. Втрата лісів –це серйозні зміни рівнів водойм, річок, а також ерозія ґрунтів. Україна опинилася перед загрозою спустелювання. Тому кожен громадянин повинен розуміти, що, знищуючи ліс, він знищує власне майбутнє.»

4) Знищення ґрунтів (Гнатишин У.)

«Родючі чорноземи – багатство нашої держави. Чорнозем – це цар ґрунтів, він дорожчий за золото. Однак за останні роки неправильне використання ґрунтів в Україні привело до великих втрат їх кількості. Люди неправильно розорюють землю на схилах, використовують багато хімічних речовин для обробітку ґрунту і рослин. Це призвело до ерозії та зменшення гумусу в ґрунтах. І навпаки, кількість шкідливих речовин збільшилась настільки, що стала потрапляти в підземні води. Виснажує землю також і відсутність або неправильність проведення сівозміни на полях.»

5) Аварія на Чорнобильській АЕС (Свідерська С.)

«26 квітня 1986 року на Чорнобильській атомній станції сталася найбільша в історії атомної енергетики аварія. Вибухнув реактор 4 енергоблоку. Радіоактивні елементи йоду, стронцію і цезію поширились на північну частину України, а також на територію багатьох країн Європи. Радіоактивні хмари досягли навіть континентів на іншій півкулі планети. Ця катастрофа призвела до великих людських жертв, тисячі людей змушені були покинути власні домівки. Забруднено понад 5 мільйонів гектарів землі, сотні гектарів лісів, багато водойм. В зоні відчуження до цих пір народжуються тварини з фізичними вадами. Значно вплинула ця аварія і на здоров’я людей. 15 грудня 2000 року станція припинила роботу. 4 реактор захищений спеціальним саркофагом. Але наслідки цього лиха українці будуть відчувати ще дуже довго.»

Вчитель: - Звичайно ж розвиток науки не зупинити. Але про що повинні думати в першу чергу люди, які розробляють нові технології? (Не нашкодити природі, встановлювати очисні споруди на заводах, фабриках, правильно доглядати землі, насаджувати нові ліси тощо).

2. Практична вправа «Допоможи природі».

- У кожної групи є малюнок, у якому потрібно надати певну допомогу природі.

І група – очисти водойму.

ІІ група – перетвори пустир на парк.

ІІІ група – очисти ліс від зайвих речей.

ІV група – надай допомогу тварині.



(Діти опрацьовують завдання і представник кожної групи звітує про результат.)

3. Звіт ІІ групи. «Вплив людської побутової діяльності на природу». Технологія «Мікрофон».

Вчитель: - Не тільки великі підприємства можуть зашкодити довкіллю. Часто необдуманий вчинок однієї чи кількох людей може завдати непоправної шкоди. Про такі випадки розкажуть нам наші екологи.

Виступи учнів.

1) Браконьєрство (Байлюк Н.)

«Браконьєрство – це полювання на диких тварин в заборонені законом періоди, на природоохоронних територіях, а також на рідкісні види тварин. На жаль, в Україні теж окремі люди займаються браконьєрством. Так на річках нашої держави працівники рибоохорони часто затримують горе-рибалок, які виловлюють рибу в період нересту, у великій кількості або ж з використанням вибухівки. У січні цього року на Волині впіймали браконьєрів, які намагалися вполювати дикого кабана в заказнику «Зубр». А на Черкащині у грудні 2010 року браконьєри вбили останніх лосів, які жили в Чигиринському районі. Тепер ліси краю порожні. І такі випадки, на жаль, трапляються часто. Нині за незаконне вбивство тварин людей штрафують. Але збитки, яких браконьєри завдають природі, значно більші.»

2) Лісові пожежі (Микита А.)

«Величезної шкоди лісам завдають лісові пожежі. Їх основна причина – порушення правил пожежної безпеки відпочиваючими та іншими людьми, які перебувають в лісі. Це страшне лихо не тільки для рослин, а й для тварин лісу, адже вони теж гинуть, нищаться їх домівки, вигоряє лісова підстилка, нищиться ґрунт. Вогонь ослаблює дерева, на них нападають шкідники. За кілька хвилин вогонь може знищити те, що росло кілька десятиліть. Тільки у 2010 році в державі трапилося 1355 пожеж, вогнем пошкоджено близько 626 гектарів лісових масивів.»

3) Проблема сміття (Якимцьо А.)

«У кожному людському помешканні , в офісах, магазинах, кафе, лікарнях щодня накопичується велика кількість сміття. Це газети, харчові відходи, упаковки, битий посуд, зношений одяг, поламані речі тощо. Виходячи з дому, ми часто бачимо, що нас оточують папірці, обгортки з пластика, порожні пляшки. Ми беремо речовини з природи і повертаємо їх у вигляді сміття, яке не розкладається. Поступово наша країна перетворюється на смітник. Щороку накопичується близько 10 мільйонів тонн сміття, яке займає 160 тисяч гектарів землі.»

4) Побутова хімія (Мамрош І.)

«Побутова хімія – це безперечне досягнення цивілізації. Сьогодні нам важко обійтися без мила, шампуню, дезодорантів, пральних порошків тощо. На жаль, більшість цих засобів виготовлено з отруйних речовин. І все це потрапляє у воду і ґрунти зі стічними водами. Аерозольні засоби забруднюють повітря. Звичайно ж, повністю відмовитись від цих засобів ми не зможемо. Але в наших силах зменшити їх вплив. Тому при їх покупці зверніть увагу, чи є значки, які вказують на екологічну безпеку засобу. Користуйтесь ними в міру, замініть їх при можливості натуральними речовинами: харчовою содою, оцтом, лимонним соком.»

5) Ставлення людей до природи під час відпочинку (Топольницька К.)

«Люди часто прагнуть знайти спокій і відпочинок на лоні природи. Але, на жаль, часто цей відпочинок закінчується великими збитками для природи. Люди масово зривають квіти для букетів, ламають гілля дерев, руйнують домівки тварин, залишають після себе гори сміття, миють на берегах річок машини, купаються у водоймах з використанням хімічних миючих засобів, залишають незагашеним багаття. Тому, перш ніж іти на відпочинок у природу, кожен повинен ретельно продумати свої дії, щоб не нашкодити природі.»

Вчитель: - Чи може проста людина вплинути на описані ситуації і запобігти нищенню природи? (Може, якщо буде культурно поводитись з природою під час відпочинку, викидатиме сміття у відведені місця, дотримається правил пожежної безпеки тощо.)

4. Практична вправа «Книга скарг».

- Напишіть у «Книгу скарг», на що могли б скаржитися рослини і тварини.


І група – На що скаржаться рослини? (Люди рвуть нас, ламають гілля, зривають оберемками квіти, топчуть, вирубують дерева, палять ліси… )
ІІ група – На що скаржаться домашні тварини (коти, собаки, коні тощо)? (Люди б’ють і ображають, тягнуть за хвіст, не годують, виганяють на вулицю, стріляють з рогатки, кидають каміння, не виводять на прогулянку…)
ІІІ група – На що скаржаться риби? (Люди засмічують водойми, виловлюють нас, отруюють хімічними речовинами, ставлять сітки, висушують водойми – наше житло…)
ІV група – На що скаржаться звірі? (Люди ставлять капкани, галасують в лісах, лякаючи нас, знищують наші домівки, стріляють у нас, спалюють ліси…)

(Діти опрацьовують завдання і представник кожної групи звітує про результат.)
Вчитель: - Як же допомогти природі? Як захистити її від ось таких злих людей? Про це ми поговоримо після хвилинки релаксації.

5. Фізкультхвилинка.

Релаксація під спокійну музику і звуки природи.

«Уявіть, що ви рослинка. Спочатку вас як насінинку посадили в землю. Полив дощик, засвітило сонечко. В проросли і потягнулися молодим пагінчиком до сонечка. Протерли очка від сну, вмились ранковою росою. Налетів вітерець і почав вас погойдувати. Ви гойдаєтесь і тріпочете листочками. А тепер уявіть, що ви – пташка. Ви вільно летите над землею, злегка змахуючи крилами. Ось підлітаєте до гілочки і сідаєте на неї, склавши крильця. А тепер ви – білочка. Ви стрибаєте з гілочки на гілочку в пошуках горішка. Ось ви його побачили і тягнетесь зірвати. Зірвали і пострибали в свою

нірку. »

6. Звіт ІІІ групи. «Заповідники України». Технологія «Мікрофон».

Вчитель: - Звичайно ж, є в Україні і в світі люди, яким небайдуже, в якому довкіллі будемо жити ми та наші нащадки. Ці люди – захисники природи. Як же можна захистити наше довкілля?

(Тези на мультимедійний дошці.)

1 – закони про охорону природи;

2 – створення заповідників, заказників, національних парків;

3 – Червона книга України.

- У 66 статті Конституції України сказано: «Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки». Окрім цього державою прийнято закон «Про охорону навколишнього природного середовища», де чітко вказано, як повинні діяти всі громадяни України.

- В Україні створено 19 природних заповідників в різних областях, 4 біосферні заповідники, понад 100 заказників (лише в Тернопільській області їх 32), 18 національних парків. У цих місцевостях природа охороняється законом, тут заборонено полювання, господарська та промислова діяльність, іноді допускаються туристи. Про кілька заповідників України розкажуть нам їх працівники.



Виступи дітей. (Місцезнаходження заповідника діти вказують на окремій карті.)

1) «Медобори» (Мусієнко С.)

«Заповідник «Медобори» розташований у Тернопільській області. Створений він у 1990 році. Загальна площа 10 521 га. Територія заповідника складається з двох частин: «Медобори» з горами Товтри та «Кременецькі гори», Заліснена частина Товтр багата на медоносні рослини, звідси й назва – Медобори. Рослинність нараховує близько 1000 видів із значною частиною рідкісних: ясенець білий, лілія лісова, цибуля ведмежа. Тут мешкають 47 видів ссавців, 9 видів риб, 11 видів земноводних, 188 видів птахів, 2500 видів комах, багато з них занесено до Червоної книги.»

2) «Асканія Нова» (Яремчук Д.)

«Асканія-Нова – один з найдавніших заповідників України, розташований на півдні України в Херсонській області. Заснований ще у 1874 році. Назву місцевості дав один з її колишніх власників – герцог Ангальт- Кетенський на честь свого маєтку Асканія в Німеччині. Загальна його площа 33 307 га. Територія розділена на три великі частини. Тут живуть і охороняються понад 2 250 видів тварин та більше 470 видів рослин. Знаменитий заповідник і тим, що тут живуть і розмножуються цінні рідкісни види тварин, привезених з різних куточків земної кулі: страуси, фазани, антилопи, зебри, кінь Пржевальського тощо.»

3) «Карпатський» (Коваль Я.)

«Карпатський заповідник розташований на заході України. Його було створено у 1968 році, а з 1992 року він входить до мережі біосферних резервів ЮНЕСКО. Загальна площа 53 630 га. Тут на значних площах збереглись ділянки дикої природи, зокрема унікальні праліси, а також Долина нарцисів. В заповіднику охороняється понад 1000 видів рослин, зокрема рідкісний едельвейс, а також 66 видів ссавців, 193 види птахів, 23 види риб. »

4) «Поліський» (Задорожна С.)

«Поліський заповідник розташований на півночі України в Житомирській області. Створений у 1968 році. Загальна площа – 20 097 га. Тут в основному поширені соснові ліси і болота з великою кількістю мохів. Рослинність нараховує близько 600 видів, а тваринний світ – більше 700 видів. Багато видів занесено до Червоної книги: лось, бобер, козуля, тетерев, глухар, рябчик, чорний лелека, азалія, водяний горіх, журавлина, росичка тощо.»

5) «Український степовий» (Кочило В.)

«Український степовий заповідник створений у 1961 році. Його територія складається з чотирьох відділень, розташованих на сході України: «Михайлівська цілина», «Крейдяна флора», «Кам’яні могили» і «Хомутовський степ». Загальна площа 2 768 га. Тут охороняються ділянки нерозораного степу, описано 604 види рослин. Особлива гордість заповідника – ковила. Різноманітний тваринний світ нараховує 231 вид. «Кам’яні могили» - це своєрідна ділянка кам’янистого степу, а також історичне місце, тут колись відбувалися битви русичів з монголо-татарами.»

6) «Ялтинський» (Лемішка О.)

«Ялтинський заповідник розташований на півдні Криму. Створений у 1973 році. Загальна площа 14 523 га. В цілому його територія знаходиться на висоті 380-1200 метрів над рівнем моря. Рослинність дуже різноманітна, утворює 4 висотних пояси. Тут нараховують більше 1300 видів рослин, зокрема, рідкісних: адіант венерин волос, сон кримський, фіалка кримська. Досить багатий і тваринний світ. До рідкісних відносяться сокіл-сапсан, балабан, бурозубка, куниця кам’яна, богомол тощо.»
7. Практична вправа «Знайди зайве».

- Нещодавно ми вивчили природні зони України. Тому перевіримо ваші знання. У кожної групи є назви ряду рослин і тварин, які проживають у певній зоні. Але є і зайві назви. Відшукайте їх і закресліть.


І група: Зона мішаних лісів.

Рослини: дуб, конвалія, ковила, звіробій.

Тварини: баклан, вовк, бобер, соловей.
ІІ група: Зона степу.

Рослини: ковила, конвалія, тюльпани, горицвіт.

Тварини: ведмідь бурий, тушканчик, перепілка, , сарана.
ІІІ група: Українські Карпати.

Рослини: бук, смерека, чорниця, пальма.

Тварини: рись, бражник мертва голова, шишкар ялиновий, глухар.
IV група: Південний берег Криму.

Рослини: кипарис, кедр ліванський, папороть, суничне дерево.

Тварини: вусач альпійський, жовтопузик, чайка, дрофа.
8. Звіт ІV групи. «Червона книга України». Технологія «Мікрофон».

Вчитель: - Червона книга України — основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних видів рослин і тварин і таких, що знаходяться під загрозою зникнення. Перша така книга в нашій державі була створена у 1980 році і з тих пір постійно поновлюється. (Демонстрація Червоної книги України.) Наша група біологів досліджувала зникаючі види рослин і тварин України. Прошу відзвітувати.

Виступи дітей.
1) Рослини:

- первоцвіт весняний (1. Кот Л.)



«Первоцвіт весняний – це багаторічна трав’яниста рослина. Росте у мішаних лісах, на галявинах. Поширена у лісових та лісостепових районах Волинської, Рівненської, Хмельницької, Київської, Полтавської областей, а також у Криму. Цвіте у квітні-травні, лікарська, медоносна, фарбувальна, декоративна рослина. Знаходиться під загрозою зникнення через масове збирання людьми для продажу. Щоб запобігти зникненню, в Україні з лютого по травень щорічно проводиться операція «Первоцвіт». Це заходи по виявленню осіб, які займаються знищенням ранньоквітучих рослин.»

- волошка карпатська (2. Ковцун П.)



«Волошка карпатська росте у Карпатах на гірських луках, серед скель, у долинах річок. Це багаторічна рослина заввишки від 40 до 120см. Цвіте у липні-серпні. Загроза зникнення виникла через надмірне зривання на букети. Охороняється у Карпатському заповіднику.»

- горицвіт весняний (3. Кальмук А.)



«Горицвіт весняний – це багаторічна рослина висотою 10-40 см з яскравими жовтогарячими квітами. Цвіте в квітні – травні. Росте у лісостепах і степах, на яйлах в Криму, іноді трапляється в Прикарпатті, на півдні Полісся. Має іншу назву – адоніс весняний. Це декоративна і лікарська рослина, але слід пам’ятати, що вона отруйна.»
2) Тварини:

- борсук (4. Задорожний М.)



«Борсуки населяють різні території: ліси, поля, болота. На голові – чорно-білі смуги, тулуб широкий з міцними короткими лапами. Борсуки живуть сім’ями в підземних містечках. Борсук всеїдний, харчується дрібними ссавцями, комахами, фруктами, корінням рослин. Народжує від одного до чотирьох малят. Вирізняється любов’ю до чистоти і акуратності в помешканні.»

- волохатий краб (5. Майка Д.)



«Волохатий краб в Україні зустрічається у Чорному морі. Невеликий за розміром, довжина до 20 мм, ширина до 28 мм. Тіло вкрите волосками. Клешні різних розмірів: права більша за ліву. Не боїться штормів і низьких температур. Чисельність скорочується внаслідок забруднення прибережних вод. Охороняється в заповідниках «Мис Мартьян» та Карадазькому.»

- кроншнеп тонкодзьобий (6. Бек С.)



«Кроншнеп тонкодзьобий – зникаючий вид птахів. У світі їх залишилось від 50 до 300 осіб. В Україні живе навесні у квітні-травні та восени у серпні-вересні під час міграції. Зупиняється на берегах водойм. Важить близько 120 грамів, довжина 40-46 см, розмах крил 72-82 см. Вивчений недостатньо.»

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1. Виготовлення плакатів-пам’яток «Не можна», «Треба».

- Звичайно ж, якщо ми з вами будемо тільки сидіти, скрушно хитати головою і розповідати, яка погана екологічна ситуація в державі – цим ми справі не зарадимо. Кожен з нас повинен почати з себе і подумати, які наші дії шкодять природі і як цей вплив зменшити або ж зовсім усунути. Тож давайте виготовимо плакати-пам’ятки, які і стануть нашим планом дій на майбутнє.

І і ІІ групи виберуть варіанти відповідей, чого не можна робити в природі.

ІІІ і ІV групи – що треба робити в природі.



(Діти працюють в групах. Виконану роботу вивішують на дошку.)

Варіанти відповідей:


Не можна:

  • вирубувати дерева без спеціального дозволу;

  • масово виривати квіти на букети;

  • розкидати сміття в лісах, парках, біля водойм;

  • користуватися хімічними засобами, які шкодять озоновому шару;

  • галасувати в лісах;

  • руйнувати пташині гнізда;

  • розпалювати вогнище в густих лісах;

  • митися в водоймах з використанням миючих засобів;

  • залишати відкрученим кран з водою;

  • мити автомобілі водою біля річки;

  • брати в руки дитинчат диких тварин;

  • рвати рослини в заповідниках;

  • стріляти в тварин;

  • ламати гілля дерев.

Треба:

  • насаджувати дерева;

  • викидати сміття в спеціально відведені місця;

  • відсортовувати пластикові відходи від іншого сміття;

  • користуватися миючими засобами, які мають позначку «Екологічно чисті»;

  • зберігати тишу в лісах;

  • обгороджувати мурашники;

  • очистити і упорядкувати джерела;

  • дотримуватися в природі правил пожежної безпеки;

  • економно користуватися водою;

  • удобрювати ґрунти органічними добривами;

  • зменшувати використання хімічних добрив;

  • оберігати рідкісні рослини і тварин.



2. Технологія «Займи (зміни) позицію».

- Тільки від нас з вами залежить, в якому майбутньому ми будемо жити. Перед вами три різних малюнки. Це – наше можливе майбутнє. Підійдіть до кожного малюнка, розгляньте його і за сигналом займіть позицію біля того майбутнього, в якому ви б хотіли жити.

(Діти виконують вправу і кожна група пояснює свій вибір. Після прослуханих відповідей думки окремих дітей можуть помінятися. Тому вчитель пропонує цим дітям змінити позицію і зайняти місце біля іншого малюнка. Зміну позиції діти теж аргументують.)

VІІ. Підсумок уроку.

1. От ми і вислухали ваші думки про природу, про її охорону і захист. Хотілось би, щоб ви зрозуміли: збережений підсніжник, пташеня повернуте до гнізда, посаджене деревце – це і є конкретна справа в охороні природи. Є багато прийнятих законів про охорону природи, але найвищим законом для кожного з нас має бути наша совість.

2. Вірш.

Все на землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту травинку,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті ти – лише її частинка.

Так, частка – невелика і залежна.

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба віддавати,



Коли й надалі хочеш царювати.



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка