Урок зустріч у літературному салоні з відомими світовими байкарями



Скачати 107.22 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір107.22 Kb.
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с.Заруддя


Тема: Урок – зустріч у літературному салоні з відомими світовими байкарями.



Підготувала вчитель світової літератури

ЗОШ І-ІІІст.с.Заруддя

Бойко З.З.

Заруддя 2012р



Мета: закріпити знання учнів по темі «Байка»;

показати, як відображаються загальнолюдські ідеали у байках Езопа, Федра, Лафонтена, Крилова та Глібова;

презентувати байкарів світової літератури та їх окремі твори;

розвивати усне мовлення школярів, їх творчі здібності;

прищеплювати смак до театрального мистецтва;

перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу; уміння правильно та лаконічно відповідати на запитання;

вдосконалювати виразне читання;

виховувати естетичний смак учнів, почуття відповідальності

за власні вчинки.

Тип уроку: урок - зустріч, презентація.
Обладнання: портрети байкарів;

виставка ілюстрацій до байок Езопа;

опорна схема;

таблиця «Байка».

Епіграф: Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов і Глібов-

Всім вистачило тем:

Всім шлях премудрий розкрився.

Хто до Езопа добивався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Щоб байкою збагачувать людей…

М.Годованець

Хід уроку
І.Організаційно – психологічний момент.
Діти, привітно погляньте на свого сусіда, усміхніться, привітайте наших гостей і будьте впевнені у собі.
ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
1.Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми в літературному салоні відомих світових байкарів познайомимося з історичним шляхом байки.

2. "Творче конструювання".

Модель схеми "Історичний шлях байки"

Твори Езопа – це коріння,

з якого пізніше розвивалося гіллясте



дерево – жанр байки.

Саме байки вчать нас, як на світі жити.

Послухайте легенду, яка дійшла до нас.
Легенда.

Давно це було. На галявині цвів льон блакитними квіточками, м’якими та ніжними, неначе крила метеликів . Дуже багато історій судилося почути льонові. Їх він збирав докупи, наче своїх дітей.

Але одного разу з’явилися люди і вирвали його з корінням. Боляче йому було…

Потім його поклали у воду, пізніше тримали над вогнем. Льон зрозумів, що життя – це важке випробування. Не завше живеш лише для свого задоволення. Доводиться терпіти, зате щось нове почуєш. Але під тиском подій думки у льону розбіглися.

Потім льон потрапив на ткацький верстат. І полотно, яке потрапило в дім, різали, кроїли і навіть голками кололи.

А потім…Одного разу полотно потрапило у вогонь. Здається, все , пропав льон і не розповів жодної історії. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає.

У повітрі, у веселому танку закрутилися невидимці, які розповідали людям щось повчальне. Виявляється, це було не що інше, як байки…

А з давніх – давен до сьогодення ці твори писали всесвітні байкарі. Сьогодні до нас у гості завітав байкар.

БАЙКАР

ІІІ.Презентація Давньої Греції.

Давня Греція



Парфенон












1. На крилах часу ми перенесемося у чудовий край, який називають колискою світової культури. Це звичайно Давня Греція. Саме там жив і перший із байкарів, що залишив світові скарбницю байок.

Ім’я Езопа оповите таємницями, ключі від яких поглинув час. Жодних вірогідних відомостей про нього немає. Зате багато різних переказів і легенд про життя цього мудрого співця, що жив у

VI ст. до н.е.

Експонується картина Веласкеса ( презентація) « ЕЗОП »



Езоп постає перед нами людиною спокійною, врівноваженою. Він задумався, спокоєм світяться його розумні очі. Може він обдумує зміст нової байки, що стане відповіддю на дошкульне запитання сучасника? А може просто втомився, бо бути мудрим нелегко.

В легенді розповідається, що Езоп був благородним, розумним, умів слухати людей, співчувати їм. Природа не наділила його вродою, але він мав неоціненний скарб – розум. Він був рабом. Його засудили у Дельфою, звинувативши у крадіжці золотого кубка із храму Апполона, скинувши з великої скелі у безодню…

Страшна смерть. Хочеться крикнути через віки: Навіщо Езопові золото храму, коли безцінним золотом є його твори?

IV. Прийом « Дивуй.»

Прослуховування легенд у виконанні читця.

Про Езопа збереглося чимало легенд і переказів.

1.1. В одному із них розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою зустрівся суддя і суворо запитав:

  • - Куди ти йдеш?

  • - Не знаю,- відповів Езоп.

  • Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в’язниці.

  • - Але я ж сказав щиру правду,- запевняв Езоп. Звідки мені було знати,що я потраплю до в’язниці?

  • Суддя засміявся і відпустив його.



  • 1.2. Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб – мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки із язиків. Здивований хазяїн запитав: «Чому тільки самі язики на святковому столі?»

  • - А хіба може бути щось кращим від язика? Він об’єднує людей, відкриває шлях до знань. Вчить, переконує, перед ним відчиняється шлях до знань.

  • Наступного разу Ксанф наказав приготувати страви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:

  • - Але язик то наймерзотніша річ у світі. Він причина всіх чвар, судів,війн. І якщо це орган правди, то разом з тим – брехні і наклепів.

  • V.Виразне читання напамять байки « Мурашка і Цикада.»



  • Мурашки взимку сушили на сонці вогке збіжжя, коли до них підійшла голодна Цикада й попросила, щоб їй дали їсти. Тоді вони спитали її, чому вона не заготовила собі харчів улітку, а вона їм відповіла: «Мені все було ніколи, я співала.»

  • На це Мурашки, сміючись, відповіли: « Якщо, ти, співала влітку, то потанцюй взимку.»

  • Не слід зневажати нічого, щоб згодом не довелося шкодувати.

  • Бесіда:

  • *Яка мораль байки?

  • *Що засуджується у байці?

  • *Які байки Езопа ви ще прочитали?



VI. Іван Крилов видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився у Москві. Його батько був відставним військовим, а мати – письменницею, надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька в 1782році родина переїжджає до Петербурга, де Крилов розпочинає свою літературну діяльність,




Заочна подорож.

Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….

(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)


Поміркуйте, чому саме такий постамент було споруджено пам’ятнику Крилова?(Це герої його казок).

VII.Виразне читання напамять байки « Вовк і Ягня»

( І. Крилова.)

Презентація ілюстрацій художників М.Шагала, Є.Рачева

до байки "Вовк і Ягня". (Робота з ілюстраціями)




Бесіда:

  • При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була

  • ця зустріч?

  • Зверніть увагу, як поводять себе герої під час суперечки?

  • Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?

- Яка мораль байки?

- Що засуджується у байці?
VIII.Оперативна перевірка набутих знань.

Гра « Відгадай слово.» (письмово )

1) Коротке, віршоване, алегоричне оповідання в якому закладено повчальний зміст?(Байка).

2) Країна, яка подарувала світові основоположника жанру байки.(Давня Греція.)

3)Назвати основоположника байки.(Езоп)

4)Поясніть термін « Езопова мова». З яким ім’ям вона пов’язана? (Це алегорична мова Езопа.)

5) З скількох частин складається байка? ( Двох).

6) Частина байки, в якій розповідається про події. (Оповідь.)

7) Частина байки, в якій міститься повчання. (Мораль.)

8) Відображення одного предмета через інший ( Алегорія.)

9) Замаскований спосіб передачі думок.(Алегорична мова.)


IXГра « Хто з якого твору.»

Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.















  • Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки?

X.Інсценізація байки І. Крилова «Квартет.»

             Вигадниця Мартишка,
                  Осел,
                  Козел
             Та клишоногий
Мішка
             Затіяли Квартет заграть.
Дві скрипки, ноти, бас і альт дістали
             Й під липу в лузі посідали,
Щоб світ мистецтвом чарувать.
Ударили в смички,- ладу ж дарма шукать!
"Стій, братця, стій! - кричить їм Мавпа,- постривайте!
Хіба заграєм так? Інакше посідайте.
Ти з басом, М
ішечко, сідай проти альта,
             Я, прима, сяду проти втори;
        Тоді вже піде музика не та:
             У танець підуть ліс і гори!"
             Знов сіли, почали Квартет;
             А діло все не йде вперед.
        "Стривайте ж, я знайшов секрет,-
        Кричить Осел,- усе в нас піде ладом,
                 Як поряд сядем".
Послухали Осла, поважно сіли в ряд;
А все-таки Квартет не йде на лад.
Ще гірше, ніж раніш, пішли між ними чвари
                 І свари,
            Кому і як сідать.
Припало Солов'ю якраз там пролітать,
До нього всі вдались, як до свого спасіння:
"Будь ласка,- мовили,- таж наберись терпіння,
        Допоможи Квартет улаштувать,
        І ноти й інструмент зуміли ми дістать,
            Скажи лиш, як сідать!


« Щоб буть музикою, потрібне тут уміння
        Та трохи тонших би ушей,-
        Їм одмовляє Соловей,-
            Тож, як сідати - сварки марні,
            Бо з вас музики незугарні».

XI.Французький байкар Жан де Лафонтен.
Народився у 1621році у Французькому містечку Шато- Тьєрі в сім’ї чиновника. Він деякий час працював чиновником, успадкувавши посаду свого батька. Але служба його мало цікавила. Він залишив її і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське життя.
Робота над байкою « Звірі під час чуми.»

1.Виразне читання байки в особах.




Бесіда:
*Яке лихо трапилося з лісовими звірами?

* Навіщо Лев скликав раду?

* Чи справжнім грішником, на вашу думку є Лев?

* Як Лис виправдовує Лева?

* Чому Лис виправдовує Лева?

* У чому полягає гріх Осла?

*Чи був Осел найбільшим грішником у лісі?

* Чому саме його лісова громада вирішила принести у жертву?

*Яка мораль байки?
XII. Презентація творчого проекту « Складання власної байки.»

Бесіда: .

*Яка з прочитаних байок сподобалась вам найбільше?

*За допомогою яких прикметників можна її охарактеризувати?

*Чим відрізняється байка « Вовк та Ягня» від байок складених вами?(Це байка сучасна…)

XIII. Релаксаційна вправа « Доторкнись до зірок.»
Звучить повільна музика.
Учитель звертається до дітей:

Станьте, будь-ласка, зручніше і заплющіть очі. Уявіть собі, що перед вами нічне зоряне небо,засіяне зірками. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку ви отримали сьогодні на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руку до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил. Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, а тепер розплющіть очі , подивіться на свою диво – зірочку.

Учні коментують свої оцінки.

Підсумок урок

Метод "Мікрофон"

(Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення)

  • Цей урок навчив мене…

  • На цьому уроці я дізнався…

  • Тепер я можу розповісти друзям про…

  • Найцікавішим для мене було…

  • Після цього уроку я зробив для себе висновок…



Заключне слово вчителя:

Байкарів таких різних за національністю, поглядами, часом

життя на землі об’єднує одне: вони боролися і боряться за

людину, намагаються зробити її духовно і велично красивою.
XIV. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення на тему:

«Відомі світові байкарі»





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка