Урок засвоєння нових знань. Зміст роботи І. Вступ. Мотиваційний етап



Скачати 439.28 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації29.04.2016
Розмір439.28 Kb.
  1   2   3


Тема. М.В.Гоголь і Україна. Повість «Тарас Бульба».

Поняття про повість

Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю М.Го­голя, з історією напи­сання повісті «Тарас Бульба», розкрити зв'язок письменника з Україною та її культурою; розвивати дослідницькі здібності учнів, навички порівнян­ня творів різних видів мистецтва; виховувати повагу до культури наших предків.

Обладнання: портрети М.Гоголя, виставка книг письменника, медіапрезентація «Гоголівські місця в Україні».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Зміст роботи

І. Вступ. Мотиваційний етап.

Актуалізація опорних знань. Вступна бесіда.

Учитель. На попередньому уроці ми закінчи­ли вивчення історичного роману Вальтера Скотта «Айвенго».

- Який внесок В.Скотта в розвиток світової літератури?

(В.Скотт - основоположник жанру історичного роману. Його книги були популярними в усіх європейських країнах, сприяли зародженню історичної прози у Європі та Америці. Вплинули книги цього шотландсь­кого письменника і на творчість Миколи Васильовича Го­голя. «Вальтер-скоттівським» твором називали дослідники історичну повість Гоголя «Тарас Бульба».)

Учитель. Сьогодні ми продовжуємо літературну мандрівку в історичне минуле. Протягом дев’яти наступних уроків ми побуваємо на Запорізькій Січі завдяки російському письменникові українського походження М.Гоголю.

- Які твори М.В.Гоголя вам знайомі? Уривок з якої його повісті вивчався на уроках зарубіжної літератури у 5 класі?

- До якої збірки входить названа вами повість?

- Народні легенди та звичаї якого краю, його природа оспівуються у збірці «Вечори на хуторі біля Диканьки»?

- До культурних надбань якого народу належать книги М.Гоголя? Чи варто сперечатися, чий письменник М.Гоголь?



Учитель. Основний зміст нашого уроку – розкриття творчої таємниці М.Гоголя. Завдяки чому українцеві Гоголю вдалося стати одним з найпопулярніших російських письменників?

ІІ. Інформаційний етап

Поетична хвилинка.

До Гоголя

Все Гоголя про Гоголя питаю -

Який він був? І в чому таїна,

Що сам собі усе про нього втаюю,

Вночі він ближче, гірше – завидна.

Всі таємниці вдень скресають льодом.

Стаєш нікчемним, згірш усіх нікчем,

Люблю його останнім перельотом

І небо замикаю тим ключем.

Душа летить із вирію за Гоголем

В гніздо пречистих і скорботних рук.

Душа моя відчайно незагоєна,

Їй дише вслід морозом Басаврюк.

А в небі тихо. І немає стелі.

І тільки видно як віддалеки

Він хмарою химерною шинелі

Нам зігріває різдвяні зірки.

І тільки тужно, бо недоступитись,

І тільки журно, бо нема й нема.

До неба встати. З неба зір напитись.

Душа живе ще, хоч і смерть німа.

(І.Драч)


Портретна галерея. Презентація портретів письменника ("Всесвітня літера­тура". — 2004. — №10 та ін.)

Постановка проблемно-порівняльного завдання.

- Чи співпадає зображення Гоголя на картинах зі словесним портретом, створеним рома­ністом Г.П.Данилевським ?

«Його довге каштанове волосся прямими пасмами спадало нижче вух, злегка заломлюючись над ними. Тонкі, темні, шовкові вусики ледь прикривали повні, красиві губи, під якими була крихітна еспаньйолка. Невеликі карі очі дивилися ласка­во, але обережно і не посміхаючись, навіть тоді, коли він гово­рив щось веселе і смішне. Довгий, сухий ніс надавав цьому обличчю і обережним очам щось пташине, спостережливе і водночас добродушно-гордовите».

Бесіда –порівняння портретів М.Гоголя.

- Вдивіться в обличчя людини, зображеної на портреті. Про що говорить її вираз обличчя? Що незвичного у погляді М.Гоголя?

- Зверніть увагу на одяг. Які сторони особистості письменника прагнули розкрити портретисти?

- Який із представлених портретів письменника вам найбільше подобається і, на ваш погляд, найкра­ще передає характер письменника?



Цікавинка. Сам Гоголь вважав, що характерний для нього вираз: посміхнене обличчя, а очі залишаються сумними — зміг пе­редати в портреті лише художник Ф. Моллер. Багато хто вважає, що найвдаліший портрет Гоголя створив Олександр Іванов. На портреті його роботи Го­голь по-домашньому відкритий, та його очі й посмішка приховують якусь таємницю.

Опрацювання елементів теорії літератури. Евристична бесіда.

- Пригадайте визначення жанру історичного роману.

- Які особливості історичного роману?

- Пригадайте визначення жанру повісті.

- Чому повість М. Гоголя «Тарас Бульба» можна назва­ти історичною?

Історична повість — різновид повісті (середнього за обсягом епічного твору), в якому істо­рія, переплітаючись з авторським вимислом, є рушієм сюжету, обумовлює долі персонажів твору. В історичній повісті художньо досліджуються закони історії.

(Запис визначення до робочого зошита)



Повідомлення учнів.

Зв'язки М.В.Гоголя з Україною. Історія створення повісті «Тарас Бульба».

Медіапрезентація. «Гоголівські місця в Україні» (слайди).

Ознайомлення з книжковою виставкою.

Робота з підручником. Самостійне читання статті про М.Гоголя.

ІІІ. Виконавчий етап (застосування вивченого матеріалу)

Виконання завдань з авторського робочого зошита („Грамота”, 2007)

1. Розвяжіть кросворд „Гоголівські місця в Україні”.







В




Н




С




Д




М




З

А

І

О

П

И

И




М

А

С

Ж

Р

О

К

Р

О

П

И

М

И

К

О

Л

А




Г

О

Г

О

Л

Ь




Н

И

Ч

Т

Н




О

Д

И

Р

І










Ї

И

А

Ь

Р

Е

Л

І

В




В

Н

В

К

О

С

Я

Ж

К







Ц

А

А

Д

А

Н

Ж

А




І










К

Я










А







1. Місто, у якому Гоголь навчався у гімназії. 2. Місто, у якому Гоголь мало не став професором історії. 3. Містечко, де народився Гоголь, Великі … 4. Обласний центр регіону, що дав світу М.Гоголя. 5. Село, вечори якого описано у цікавій книзі. 5. Містечко, що дало назву збірці повістей Гоголя. 6. Курортне місто на узбережжі Чорного моря, де відпочивав і лікувався Гоголь. 7. Народна назва академії, при якій навчалися Бульбенки. 8. Батьківщина українського козацтва. 9. Селище, у якому пройшло дитинство Гоголя, місце знаходження батьківського маєтку.

2. Заповніть інформаційну схему-таблицю.



IV. Контрольно-коригуючий етап

Підсумкова бесіда за запитаннями.

- Розкажіть про зв'язки Гоголя з Україною та її культурою.

- Який вплив мала Україна на розвиток творчості Гоголя?

- Як творчість М.Гоголя вплинула на розвиток української культури?



Висновок. На формування незвичайного гоголівського таланту вплинули мальовнича природа Полтавщини, милозвучна та співоча українська мова, фольклор, літературні здібності й талант оповідача батька Василя Панасовича Гоголя-Яновського та матері Марії Іванівни, родинне захоплення театром. Письменник любив свій край, вивчав його історією, звичаї та обряди, захоплювався красою природи рідних місць, прославив мужність і волелюбність українського народу в своїх творах.

Творчість М.Гоголя утверджує самобутність України і українців як країни, народу, нації, а не про­сто «малоросів», як їх сприймали в Російській імперії. Тісний зв'язок з національною культурою та історією робить митця цікавим іншим народам світу.



Підбиття підсумків. Виставлення оцінок.

Домашнє завдання (диференційоване).

1. Прочитати статтю підручника про М. В. Гоголя, скласти план розповіді про звязки Гоголя з Україною. Вивчити поняття історичної повісті.

2. Прочитати повість Гоголя «Тарас Бульба» (розділи 1,2,3). Знайти у повісті описи світлиці, костюмів, звичаїв того часу.

3. Підготувати повідомлення з історії козацтва (індивідуально).

4. Підготувати читання в особах епізоду зустрічі Тараса із синами.

Тема. Побут і звичаї запорожців (дім Тараса Бульби, життя на Січі)

Мета: показати художнє відображення козацької доби в повісті М. В. Гоголя «Тарас Бульба»; висвітлити майстерність письменника в зобра­женні Січі, розкрити авторське ставлення до української воль­ниці; розвивати навички пере­казу художнього твору, аналітичні здібності учнів, навички порівнян­ня творів різних видів мистецтва; виховувати повагу до героїчного минулого українського народу.

Тип уроку: інтегрований (зарубіжна література — історія України).

Обладнання: виставка книг, медіапрезентація «Козацька доба».

Козацькому роду — нема переводу. Лине його слава з далечі віків.

Українська народна пісня

Зміст роботи

І. Мотиваційний етап. Проектування діяльності.

Актуалізація опорних знань. Бесіда за попередньою темою.

- Що вам відомо про М.Гоголя, його зв'язки з Україною?

- З яким періодом історії пов'язана повість М. В. Гоголя «Тарас Бульба»?

- Що ви знаєте про цей період із уроків історії України?

- Які джерела написання повісті «Тарас Бульба» вам відомі?

Учитель. Зміст нашого уроку – аналіз перших трьох розділів повісті. Ми порівняємо як зобра­жають козаків письменник і художники, дослідимо, якими художніми засобами автор творить картину козацького побуту. Наприкінці уроку ми створимо нашу спільну розповідь про козацтво як явище української історії та культури.

ІІ. Інформаційний етап.

Повідомлення. «Історія слова «козак». «Історія створення Запорозь­кої Січі».

Презентація книги. Виставка різних видань повісті «Тарас Бульба», збірки «Миргород».

ІІІ. Виконавчий етап (застосування вивченого матеріалу)

Розвиток творчих здібностей учнів.

Інсценування. Епізод зустрічі Тараса Бульби із синами (варіант - виразне читання по ролях).

Медіапрезентація. «Козацька доба. Побут і звичаї запорожців»

Робота зі слайдами презентації.

- Порівняйте зобра­ження козаків у повісті М.Гоголя та на картинах відомих художників. Чи схожі персонажі картин на дійових осіб повісті?

Робота з текстом повісті. Бесіда за змістом І, II, ІІІ розділів.

- Зачитайте опис світлиці Тараса Бульби. Чому автор так докладно зображає побут Тараса Бульби? Про що «розповідає» обстановка в будинку старого полковника?

- Коли вперше в повісті згадується Січ?

- Що про Січ го­ворять гості Бульби?

- Чому Тарас Бульба поспішає відправити синів на Січ? Що кортить перевірити Тарасові?

- Розкажіть про життя козаків на Січі. Доведіть, що Запорозька Січ жила за законами рівноправності й братерства.

- Які закони діяли на Січі? Чи вважаєте ви їх жор­стокими?

Виконання завдань з авторського робочого зошита („Грамота”, 2007).

- Якими засобами письменник створює образ да­лекої епохи?

Заповніть таблицю „Побут запорожців”.

Одяг

Домашні речі

Зброя

Мисливська снасть


















































Обговорення цитати. «Гоголь не тільки відтворив деталі побуту і звичаїв, він, як ніхто, глибоко вивчивши фольклорно-пісенний матеріал, відчув і відтво­рив "музику" епохи, її неповторний дух та її незабутню образність» (М. Попович).

IV. Контрольно-коригуючий етап

Бесіда за запитаннями.

- Що вам відомо про побут, закони і звичаї Запо­розької Січі?

- Чому автор називає Січ «гніздом, звідки вилітають всі ті горді і сильні, як леви»? Як називається такий художній прийом?

- Як М.Гоголь ставиться до козацтва?

- Яке значення мала Запорозька Січ для українського народу за ча­сів, описаних у повісті?

- Чим вона є для нього нині? (Січ та козацтво для сучасних українців – це символ пат­ріотизму, мужності, боротьби за волю).



Підбиття підсумків.

Прийом «Мікрофон». Моє уявлення про Запорозьку Січ.

Кожен учень висловлює одне речення, свій висновок за вивченим матеріалом.



Виставлення оцінок дослідницькій групі та учням за роботу у класі

Заключне слово учителя. Запорозька Січ розмістилася на кількох невели­ких островах Дніпра, а знали її по всій Європі. Запорожці не тільки відстояли незалежність України, а й надійно захищали Європу від східних ворогів. Європейські та східні правителі мали за честь дружбу й співпрацю з козацтвом. Козаки захищали рідну землю та православну віру.

Микола Гоголь в істо­ричній повісті «Тарас Бульба» правдиво і яскраво описав Запорозьку Січ, козацький побут 14-15 століття. Увесь перший розділ прой­нято згадками про «розгульне Запорожжя». У читача складається початкове уявлення про вільну козацьку республіку, її значення в житті українського народу. Це - експозиція до майбутніх подій. У другому та третьому розділах показане життя полкової старшини та побут запорожців, життя на Січі. Рішення Тараса підняти козацтво до зброї є зав’язкою майбутніх подій).



Домашнє завдання (диференційоване).

1. Опишіть устрій запорозького війська.

2. Складіть козацький універсал (перелік законів Запорозької Січі).

3. Прочитайте повість Гоголя "Тарас Бульба".

4. Знайдіть у повісті епізоди, які ілюструють життя жінки-козачки.
Тема. Доля жінки-козачки в повісті «Тарас Бульба»

Мета: розкрити трагічність долі жінки-козачки; висвітлити майстерність письменника в зобра­женні образу матері; роз­вивати навички аналізу художнього образу, вміння ана­лізувати та порівнювати художні твори різних видів мис­тецтва, узагальнювати набуті знання; виховувати повагу і любов до матерів.

Обладнання: репродукція картини О. Сластьона «Проводи на Січ», пісня Р.Кириченко «Я козачка твоя».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та форму­вання на їхній основі вмінь і навичок.

Зміст роботи

І. Мотиваційний етап. Проектування діяльності.

Перевірка домашнього завдання.

Учні вибірково зачитують описи устрою запорозького війська, перелік законів та звичаїв козаків.



Мотиваційна бесіда.

- Чи є місце в козацькому житті для жінок? Яким було ставлення до жінок на Січі?

- Порівняйте ставлення козаків до жінки з кодексом та практикою європейського лицарства ( за романом «Айвенго»).

Слово вчителя. Мати усе готова віддати своїм дітям, світ прихилити до їхніх ніг. У культурі усіх народів світу образ Матері є одним з основних. Митці різних епох оспівали це велике й ніжне ім'я — Ненька, Матінка, Матуся! Матерям присвячений наш сьогоднішній урок. Ми прослідкуємо, як М.Гоголь описує нелегку долю жінки-козачки, розкриємо силу материнської любові.

ІІ. Інформаційний етап.

Повідомлення.

Стосунки М.Гоголя зі своєю ма­тір'ю, її вплив на творчість сина.



Робота з текстом повісті. Аналітична бесіда.

Аналізуються епізоди повісті, в яких розповідається про долю жінки-козачки.

- Як звати дружину Тараса Бульби ? Чому у героїні немає імені?

- Знайдіть та зачитайте портрет героїні. Які художні деталі говорять про нелегку долю козачки?

- З ким автор порівнює матір у першому розділі? (З чайкою. Порівняння перегукується з рядками народної пісні: «Ой горе тій чайці, чаєчці-небозі, що вивела чаєнят при битій дорозі…»)

- Яким було ставлення Тараса до своєї дружини?

- Як мати ставиться до своїх синів? Чи однаковими були її почуття до синів?

- З якою метою автор змальовує епізод «Мати в головах своїх синів»?

- Чи відповідають сини взаємністю на почуття матері? Як поводяться Бульбенки в епізоді прощання з матір'ю?

- Який подарунок дала мати кожному з синів у дорогу?

- Чому брати, залишаючи рідний дім, ледь стримували сльози? Поміркуйте, про що вони ду­мали?

Мистецькі паралелі.

А) Презентація та обговорення репродукції картини О. Сластьона «Про­води на Січ».

- Зачитайте епізод повісті, який можна проілю­струвати цією картиною.

- Як художник відтворюєдраматизм події?

Б) Заслуховування та обговорення пісні «Я - козачка твоя» у виконанні Раїси Кириченко.

- Як у пісні показано роль та місце жінки в козацькій родині?

- Чи могла б цю пісню заспівати Бульбиха?

ІІІ. Виконавчий етап (застосування вивченого матеріалу)

Виконання завдань з авторського робочого зошита („Грамота”, 2007)

Заповнення таблиці.



Об’єкт характеристики

Образ жінки-козачки

Соціальний стан героїні







Ставлення Тараса Бульби

до дружини












Ставлення дружини до Тараса Бульби










Ставлення Остапа до матері










Ставлення Андрія до матері










Ставлення матері до Андрія та Остапа











Найяскравіші риси характеру героїні










Авторське ставлення до героїні











Порівняльна характеристика.

- Чим подібні жіночі долі Бульбихи (М. Гоголь. «Тарас Бульба») та матері Юговичів (сербсь­ка народна балада «Смерть матері Юговичів»)?

- З допомогою яких художніх засобів творяться ці образи?

IV. Контрольно-коригуючий етап. Узагальнююча бесіда.

- Що нам відомо про життя дружини Тараса Бульби?

- Як вона ставиться до чоловіка і дітей?

- Якими художніми засобами автор змальовує силу материнської любові ?



Підбиття підсумків. Виставлення оцінок.

Заключне слово вчителя. Особливості важкого бойо­вого часу позначилися на стосунках у родині Бульби. Сини Тараса виховувалися як воїни, захисники православної віри. Його дружина не могла вплинути на рішен­ня чоловіка щодо власних дітей. З нею ніхто ніколи не радився, вона не мала права голосу. Це було характерно для того часу.

Війна - це зав­жди горе. Вона забирає життя найдорожчих людей. Найтрагічніша постать на війні – це жінка, мати. Адже жінка за своїм призначенням - берегиня свого роду й усього сущого на землі. Сценою епізод «Мати в головах своїх синів» Гоголь звеличує жертовність материнства.

Образ жінки-козачки у повісті М.Гоголя трагічний. У фіналі твору Бульбиха втрачає усіх близьких. Її доля перегукується з долею матері Юговичів. У 11 класі ми познайомимося з поемою Анни Ахматової «Реквієм». Це плач за усіма матерями, що втратили своїх дітей. Ця проблема буде вічною доти, поки триватимуть війни на землі.

Домашнє завдання (диференційоване).

1. Знайти у повісті батальні сцени.

2. Підготувати виразне читання сцени бою (розділ ІХ).

3. Розповідати про подвиги козаків Кирдяги, Товкача, Мосія Шила, Кукубенка.

4. Прочитати промову Тараса Бульби про товариство. Пояснити, як вона розкриває суть козацького руху.

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка