Урок з природознавства у 2 класі Вчитель Андрієнко Н. В. Тема. Які в зими прикмети



Скачати 87.54 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір87.54 Kb.
Урок з природознавства у 2 класі

Вчитель Андрієнко Н.В.

Тема. Які в зими прикмети

Мета: забезпечуватити  засвоєння дітьми знань про зміни в природі, відображені у назвах зимових місяців, спираючись на попередній життєвий досвід дітей, формувати вміння виділяти істотні ознаки у досліджуваному матеріалі, самостійно робити висновки, розвивати спостережливість, творчу уяву, увагу, навички роботи в парі, виховувати любов та шанобливе ставлення до природи, почуття  естетичного сприйняття навколишнього.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, виставка дитячих малюнків, фільм про зиму, аудіозапис мелодії, картки із завданнями для роботи в парах, сніжинки, рюкзак, ваза

Міжпредметні зв’язки. Література, українознавство, мистецтво.

Зміст уроку



1. Організація класу

Психологічний настрій учнів на урок:

Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий.
Тож гостей зібрав чимало.
Поверніться обличчям до гостей
Лагідно привітайтесь «Добрий день!»

Ñòàíüòå, ä³òêè, âñ³ ð³âíåíüêî,


Ïîñì³õí³òüñÿ âñ³ì ãàðíåíüêî.
Äîáðèé íàñòð³é íà óðîê âçÿëè,
Ïðàöþâàòè ïë³äíî ïî÷àëè.

2. Підсумок фенологічних спостережень.

-Яке сьогодні число?

-Яка температура повітря?

-Що можна сказати про стан неба?

-Чи є сьогодні вітер? Який він за силою?

-Чи були сьогодні опади? Які?



3. Мотивація навчальної діяльності.

1)Відгадування загадок ( малюнки, на яких зображено слова-відгадки вивішую на дошку)

1) Зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла,

Доки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)
2) Я падаю на ваші хати,

Я білий-білий, волохатий.

Я прилітаю вам до ніг

І називаюсь просто …. (Сніг)


3) Нерухома стала річка.

Де поділася водичка?

Скрізь збудовані мости,

По водичці можна йти,

Через річку та не вбрід,

Бо з води зробився … (Лід)


4) То хурделиця літає,

Кружить все і замітає.

То сніжок крупою сіє

То летить навкруг …. (Хуртовина)



2)Бесіда

-Як ви думаєте, чому я підібрала саме ці загадки?

-До якої пори року можна віднести  всі зображені явища?

-Що таке для вас зима?

-Коли, на вашу думку закінчується осінь?

- Êîëè âè ãîâîðèòå ïðî çèìó, ùî íà äóìêó âàì ñïàäàº?


(ñí³ã, ìîðîç, Íîâèé ð³ê, гçäâî, çàìåò³ëü, ñàí÷àòà, ðîçâàãè, ïîäàðóíêè)

-Які ознаки зими ви можете назвати?



4. Повідомлення теми уроку

Отже, друзі, ми вирушаємо у світ зимової краси і див. Сьогодні на уроці ми вивчимо характерні ознаки зими, будемо поповнювати свій словниковий запас, будемо розвивати уяву, фантазію. Виховувати в собі естетичні почуття краси, уміння спостерігати, милуватися зимовим пейзажем; бережно відноситись до цієї краси, природи.




5. Вивчення нового матеріалу

1)Перегляд фільму про зиму

-Зима надихала багатьох поетів, композиторів, художників. Пропоную переглянути вам ось такий фільм, прислухатися до всіх звуків.

-Які звуки, притаманні зимовій порі, ви почули?

-Який настрій викликають у вас такі пейзажі?


2)Слухання аудіозапису музики (Фредерік Шопен «Зима»)

-А чи можна без слів виразити своє враження про щось?

-Що ви уявили, коли слухали цю мелодію?

-Що ви відчували?


3) Робота з комп’ютерною презентацією

- А зараз я пропоную вам поринути у казку (Слайд 1, 2)



а) робота з вивчення назв місяців (слайд 3)

- А як називаються зимові місяці? Давайте пригадаємо , послухавши вірші, що приготували нам учні.

У давні часи груднем називали нерівну, покриту грудками дорогу. Буває, що у грудні ще снігу немає. Перший місяць зими називали ще «мостовиком», бо він крижані мости на річках зводить. У грудні господарює зима. А допомагають їй і хуртовини, і метелиці, і вітри. Скрізь лежить пишна біла ковдра. Застиг дрімучий ліс. Дерева поринули в глибокий сон. Усе довкола біле-біле.

Грудень вважають найпохмурішим місяцем року. Незвичайним днем у цьому місяці є 22 грудня — день зимового сонцестояння. Двадцять другого грудня день — найкоротший, а ніч — найдовша. Цього дня настає астрономічна зима.
Із 23 грудня день починає збільшуватися, а ніч — коротшати.

До кінця року день подовжиться всього лише «на горобиний крок». Але все ж таки подовжиться! Світла буде більше, тепла — менше. Недарма кажуть: «У грудні сонце на літо, а зима на мороз».


Дорожній майстер – грудень

Мости будує всюди,

Вкриває ріки кригою,

Воює із одлигою.

- Кажуть: «Січень – снігом січе». Другий місяць новий рік розпочинає й половину зими відсікає. Отож, чому місяць звуть січнем, зрозуміло. Але існує ще одна думка. Наші предки взимку, коли дерева «сплять», бралися розчищати ліси – «сікти» (рубати) дерева. Розчищені від дерев ділянки лісу й нині називають «просіками». Перший місяць року — січень. Як тільки його не називають: і «сніжень», і «сніговик», і «льодовик», і «просинець», і «щипун», і «тріскун», і «січко». А ще його величають царем морозів, володарем і серцем зими, бо він найхолодніший місяць. У січні не тільки сніг січе, а ще й мороз вогнем пече. Товщає лід на річках, ростуть сніжні кучугури.

А ще кажуть, що січень відсікає прожитий рік від наступного, у січні Новий рік проганяє Старий і свариться з ним.  

Сніжинки, сніжинки, сніжинки

Розсипала всюди зима.

І жодної в літо стежинки

Від нашої хати нема.

- А чомуж третій місяць зими зветься лютий?

А лютує він тому, що на світі

Довго бути не доводиться йому,

Хоче лютий, щоб на світі

Панувала вік зима.

Та поволі сонце гріти починає крадькома.

За старих часів лютий замикав рік, тому його ще називали «межень», бо він проводив межу між старим і новим роком. Сьогодні ж лютий — останній місяць матінки-зими. Та хоча він і останній, усе одно приходить до нас із сердитими вітровіями й сніжними заметілями, а звідси ще й такі його назви — «сніговій», «вітродув», і приказка: «Ну й люті заметілі під лютий полетіли».



Лютий — це також пора великих сніжних заметів, а тому він — місяць «кривих доріг». А ще лютий величають «бокогрієм», бо в цьому місяці сонечко хоч і стоїть на небі набагато вище, ніж у січні, гріє усе одно лиш один бік, другий при цьому мерзне.

б) бесіда

  • Які ж природні явища є ознаками зими? (Слайд 4 - 7)

  • Чому зиму називають чарівницею? (Слайд 8 – 17)

- Що може зрівнятися з красою зими?

в) інтерактивна вправа «Асоціації» (Слайд 18 - 19)

- Які у вас виникають асоціації, коли ви бачите зимові картини?



  • Краса зими дає натхнення і наснагу поетам!

Дорога біла стелиться,

І краю їй нема.

Сніжок мете.

Метелиця.

Прийшла до нас зима.

Льодком тоненьким скована,

Спинилася ріка.

Повита тихим сном вона,

Весняних днів чека.

- Владислав підготував вірш про перший сніг.



г) фізкультхвилинка

Що втомились, мої діти?

Треба трохи відпочити.

Пада, пада, пада сніг

І лягає біля ніг.

Вітерець легкий літає

І сніжинки піднімає.

Ось вони усі гуртом

Закружляли за вікном.

Ми також часу не гаєм,

Як сніжинки покружляєм.

Посміхнулись, підвелись

І за справи всі взялись!

д) цікавинка для допитливих Раніше вважали, що сніг – це замерзлі краплинки води, що падає сніг з тих самих хмар, що і дощ. Нині вчені розгадали таємницю народження сніжинок.

Водяна пара піднімається дуже високо над землею, де панує сильний холод, і тут із неї утворюються крихітні крижинки-кристалики. Вони поступово ростуть і перетворюються на дивовижні шестикутні зірочки-сніжинки.



э) захоплює зима своїми прикметами (Слайд 20,21)

ж) Захоплює прислівями та приказками (Слайд 22, 23)

з) Захоплює своїми загадками (Слайд 24, 25,26)

Прийшла до нас бабуся

У білому кожусі.

Поля причепурила _

Пухнастим снігом вкрила.

Відгадайте, хто вона,

Ця бабуся чепурна? (Зима)

Узори вишиває

Без голки і без нитки.

Улітку спочиває,

А взимку – дуже рідко. (Мороз)
і) Зима у казках (Слайд 27, 28)

к) Зиму називають щедрою, бо прийшла і свят принесла! (Слайд 29-31)

л) Зиму називають веселою, бо є розвага для дітвори! (Слайд 32, 33)
6. Закріплення вивченого

1) Вправа «Додай слово»

Ñîíöå âçèìêó çíàõîäèòüñÿ ________ íàä çåìëåþ ³ íå íàãð³âຠ¿¿ òàê ÿê â ³íø³ ïîðè ðîêó.



Ðàíî òåìí³º, áî äí³________ , à íî÷³ _______.

Íåáî ÷àñòî âêðèòå ________.



Çàìåðçàþòü _______.

Îïàäè âèïàäàþòü ó âèãëÿä³ _______.



2)Вправа «Сенкан»

     - Зима – це шлях, який проходить природа від осені до весни.Він скадається з багатьох кроків. А ці кроки – це і є прикмети зими, які ми сьогодні з вами назвали. Я пропоную вам всім разом скласти вірш у стилі сенкан про зиму, в якому відобразяться знання, які ви сьогодні отримали.

Зима

Казкова, сніжна



Мандрує, сніжить, зачаровує

Все навкруги неначе засинає.

Сон

7. Підсумок уроку.

1) Метод «Рюкзак»

- Чи сподобався вам урок?

- Назвіть назви змових місяців.

- Які ознаки зими ви запамятали?

- Чим радує нас зима?

2) Самооцінювання

-А тепер давайте оцінимо свою роботу на уроці.

-Якщо вам все зрозуміло, вибираєте велику сніжинку, якщо дещо незрозуміле – сніжинку середнього розміру, а якщо ви нічого не зрозуміли – маленьку сніжинку. Давайте прикрасимо вашими сніжинками наше вікно і подивимось, чи завітала зима до нас. Подивіться, яке гарне вікно у нас вийшло .

-Я бачу, що ви все зрозуміли і дізналися багато цікавого. 



8. Домашнє завдання

Метод «Сюрприз».

Діти дістають із вази завдання для себе.

Творчі завдання

1) підібрати загадки про зиму;

2) підібрати народні прикмети про зиму;

3) знайти цікаві факти про явища, які відбуваються восени;

4) скласти розповідь «За що я люблю зиму»;

5) придумати символи для зимових місяців;



6) скласти розповідь «Мої зимові розваги».

 


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка