Урок з історії України (8 клас) на тему



Скачати 89.35 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір89.35 Kb.


Відкритий урок з історії України (8 клас)

на тему :

«Українське козацтво у першій половині XVII ст. Морські походи козаків. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні»

Підготувала:

Вчитель історії

Заводської загальноосвітньої

школи I-III ступенів

Великописарівської райради

Сумської області

Обуховська Юлія Миколаївна

Тема . Українське козацтво у першій половині XVII ст. Морські походи козаків. Гетьман П. Конашевич-Сагайдачний. Участь українського козацтва у Хотинській війні.

Мета. Визначити роль українського козацтва в першій чверті ХVІІ ст. в боротьбі з іноземними загарбниками на початку ХVІІ ст.;охарактеризувати історичний портрет та діяльність гетьмана Петра Кононовича Конашевича-Сагайдачного; розповісти про морські походи козаків у першій половині ХVІІ ст..; вчити аналізувати історичні події ; розкрити наслідки участі козаків у Хотинській війні; сприяти формуванню навичок самостійної роботи учнів; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати та виділяти головне серед історичних фактів, стисло характеризувати історичну особу та визначати її роль у історичному процесі; виховувати патріотизм, наполегливість у роботі , повагу до історичного минулого українського народу.

Основні поняття: яничари, каторга, доба героїчних походів, Кафа, Хотинська війна.

Навчально-методичне забезпечення: Швидько Г.К. Історія України. 8 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. /Г.К. Швидько,- Київ «Генеза» 2008, презентація, історична карта, роздатковий матеріал, відео матеріали.

Тип уроку: урок засвоєння н ових знань.

Структура уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Українське козацтво у першій половині XVIIст.

2.«Доба героїчних походів».

3.Гетьман П.Конашевич – Сагайдачний та його значення в історії .

4.Українські козаки у Хотинській війні 1621 р.

V. Закріплення нових знань учнів.

VІ. Підсумки уроку.

VІІ. Домашнє завдання.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

 -Добрий день, мої любі учні! Я рада вітати вас на уроці історії. Посміхніться один одному, налаштуйтеся на плідну працю.

Настанова учителя на роботу.

Щоб не просто слухали, а чули.

Щоб не просто дивилися, а бачили.

Щоб не просто відповідали, а міркували.

Дружно і плідно працювали.

ІІ. Актуалізація опорних знань 
Гра «Знайдіть помилки» 


  1. Основна частина українських земель на початку 17 ст.входила до складу Великого князівства Литовського.

  2. Українське козацтво виникло для заселення кордонів держави ,які страждали від турецько-татарських набігів.

  3. Слово «козак» означає кріпосний, залежний.

  4. Першим гетьманом українського козацтва був Северин Наливайко.

  5. Перші козацькі повстання 1591-1600року очолили – Дмитро Вишневецький та Самійло Кішка.

Висновок: Отже, в кінці ХVІ ст. козаки остаточно утвердилися, як основні захисники українських земель від турецько-татарських набігів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Ми продовжимо вивчати історію «Українських земель в першій половині XVIIст.».
І тема сьогоднішнього уроку:

«Українське козацтво у першій половині XVIIст. Морські походи козаків. Гетьман Петро Конашевич-Сагайдачний.

Участь козаків у Хотинській війні».

Метод «Прогнозування».

-Які питання у вас виникають,коли ви читаєте тему нашого уроку?

На уроці ви повинні запамятати :

  • Передумови морських походи козаків у першій половині ХVІІ ст..;

  • Значення українського козацтва в боротьбі з іноземними загарбниками

  • Історичного діяча Петра Кононовича-Сагайдачного;

  • Роль та наслідки участі козацтва у Хотинській війні.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Українське козацтво у першій половині XVIIст.

Розповідь учителя.

На початку XVII ст. українське козацтво набуває сили й відіграє роль важливого чинника не лише в Речі Посполитій, а й на міжнародній арені. Козацтво стає основною перешкодою для турецько-татарських нападів на українські землі, захищаючи їх від набігів і водночас здійснюючи походи до татарських і турецьких володінь у відповідь. Це створює чимало ускладнень у стосунках Речі Посполитої з Кримським ханством та Османською імперією, але водночас сприяє тому, що козацтво стає відомим у Європі. У ньому вбачають захисника європейської християнської цивілізації від наступу ісламського світу.

На початку XVII ст. татарські війська неодноразово з’являлися на українських землях, «умиваючись,— за свідченням сучасника,— по лікоть у нашій крові та спустошуючи все огнем і мечем». На українських землях татари брали ясир, захоплюючи чоловіків, жінок і дітей. Тих, хто чинив опір, убивали. Полонених продавали на невільницьких ринках. Українські дівчата та жінки потрапляли до гаремів або ставали служницями. Хлопчиків-підлітків забирали до військових казарм, щоб виховати з них яничарів. Чоловіків чекала виснажлива праця на будівельних роботах або вони доживали свій вік прикутими до весел гребцями на турецьких каторгах.

Від кінця XVI ст. козацтво, організаційно згуртоване в Запорозькій Січі, стало не лише захищати українські землі, а й здійснювати воєнні походи до Кримського ханства й причорноморських володінь Османської імперії.



Робота з документом

Із маніфесту митрополита Іова Борецького (1620 р.)

«[Козаки] до того ж мають на меті невільників визволяти... І воістину християнству поневоленому на всьому світі ніхто після Бога добродійства такого великого не виказує, як... військо Запорозьке своєю мужністю і своїми перемогами. Що інші народи словом і бесідами виборюють, те козаки ділом самим доводять».

Запитання до документа

1) З якою метою козаки здійснювали напади на ворогів?

2)Як автор говорить, про козаків?

Робота з термінами і поняттями

Ясир (від турецького «полонений») — бранці, яких захоплювали турки й татари під час нападів на українські, російські й польські землі.

Гарем — жіноче приміщення в будинку мусульманина, де утримувалися жінки й наложниці господаря.

Яничари — привілейована піхота в турецькій армії, що поповнювалася примусовим набором хлопчиків підданих-християн, які виховувалися для військової служби.

Каторга — назва великого дерев’яного веслового військового судна в Османській імперії.

Запис визначень у словничок.

2. «Доба героїчних походів».

- Перші два десятиліття XVII ст. отримали назву доби героїчних походів українського козацтва. Саме в цей період були здійснені вкрай сміливі морські походи проти Османської імперії, що рознесли славу про козаків на всю Європу. Здобуті в них перемоги засвідчили, що козаки були неперевершеними майстрами морських боїв.



Доповідь учня (з використанням історичної карти).

Робота з таблицею (роздатковий матеріал на партах).

Зразок.

Рік морських походів та наслідки

1606р.- козаки завдали удару по турецькій фортеці Варна; 
1608 р.-впав Перекоп 
1609 р.-пограбували Кілію 
1614р.-Зазнав штурму Трапезунд 
1615р.-Наступ на Константинопольську гавань 
1616р.=Здобули Кафу 

Діти заповнюють таблицю, слухаючи розповідь однокласника.

ВИСНОВОК. Морські походи козаків мали важливе значення. Вони сприяли ослабленню Османської імперії, перешкоджали здійсненню її загарбницьких планів щодо України та європейських держав, сприяли активізації національно-визвольної боротьби підкорених нею народів. Водночас, хоча ці походи відігравали позитивну роль, далеко не завжди вони були вмотивовані лише благородними намірами визволення побратимів, війни за віру тощо. Для запорожців вони також були шляхом здобуття засобів для існування, і частина з походів зводилася до пограбування турецьких берегів.

3. Гетьман П.Конашевич – Сагайдачний та його значення в історії .

- Доба героїчних походів українського козацтва стала періодом діяльності відомого гетьмана українського козацтва Петра Конашевича-Сагайдачного.



Постать в історії (відео матеріал).

Розповідь вчите ля (з опорою на таблицю).

Сагайдачний- воїн-оборонець

Сагайдачний - політик

Сагайдачний- меценат та покровитель освіти та культури

  • Реформує козацьке військо, організовує регулярне з суворою дисципліною.

  • Успішні морські походи 1616-1618рр.

  • Запровадив легку й маневрену артилерію та добре озброєне і навчену піхоту.

  • Перемога у Хотинській битві.

  • Боровся за розширення козацького реєстру та виступав за розширення козацьких вправ.

  • Києв стає знову політичним осередком нової України.

  • Козацтво вперше сформувало свою політичні програму

  • Утверджується конценція руського народу як третього народу Речі Посполитої.

  • Навчався в Острозькій школі.

  • Політичний союз з Іовом Борецьким.

  • За його с сприяння було засновано школу при Київському братстві.

  • Поставив зюрою на охорону культури.


4.Українські козаки у Хотинській війні 1621 р.

Відео матеріал (Козаки 5 серія).

Запитання .

1. Коли відбулася Хотинська битва?

2. Хто прийняв у ній участь?

3. Яка роль українських козаків у ній?



V. Закріплення нових знань учнів.

Метод «Історичний дуель»

Учні продумають запитання по темі для своїх однокласників. І по черзі викликаємо на дуель дітей.

VІ. Підсумки уроку.

Заключне слово вчителя.

У першій половині XVII ст. запорозьке козацтво перетворилося на силу, яка могла не лише успішно відбивати татарсько-турецькі набіги на українські землі, а й здійснювати далекі сухопутні й морські походи до Криму та Османської імперії.

Петро Сагайдачний сприяв піднесенню національно-патріотичних почуттів козаків..Був відважним воїном, розумним політиком та покровителем української культури.

У Хотинській битві 1621року запорозьке козацтво підтвердило свою здатність відігравати роль впливового чинника міжнародного життя.



VІІ. Домашнє завдання.

  1. Читати параграф 10 підручника.

  2. Вивчити основні дати та поняття.

  3. Творче завдання : написати твір на тему «Петро Сагайдачний та його внесок в розвиток національної самобутності українців»


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка