Урок в 11 класі з теми «Джеймс Джойс. Життєвий і творчий шлях письменника. Психологічне есе «Джакомо Джойс»



Скачати 46.16 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір46.16 Kb.
Відкритий урок в 11 класі

з теми


«Джеймс Джойс. Життєвий і творчий шлях

письменника. Психологічне есе « Джакомо Джойс»,

його автобіографічний характер»

вчитель I категорії

Гринь Ганна Володимирівна

Дніпродзержинськ 2013



Мета: - виховувати естетичні смаки, любов до мистець

ва;


  • ознайомити учнів з біографією письменника та твором « Джакомо Джойс»;

  • формувати в учнів поняття « потік свідомості»;

  • допомогти учням усвідомити естетично- художні особливості твору, особливості «потоку свідомості» в творі;

  • розвивати навички сприйняття модерністських творів, уміння спостерігати за художнім полотном, аналізувати його, висловлювати свої враження; самостійність у підготовці до уроку, вміння фіксувати дані в опорному конспекті.

Тип: вивчення нового матеріалу

Обладнання: презентація в електронному варіанті, тексти твору, вправа « Асоціація», вправа « Магія образу»

2

I Організаційний момент (учні розсаджуються в 3 групи)



II Мотивація навчання, оголошення теми, мети уроку

1. Слово вчителя

Сьогодні мова піде про сміливого експериментатора у мис

тетцтві ХХ століття – Дж. Джойса.

Поряд із Прустом і Кафкою його цілком справедливо вважа

ють одним із «батьків модернізму».

Літературознавець К. Гелієва ише про психологічне есе « Джакомо Джойс»: « На цих шістнадцяти рядках була апробована нова поетика, за допомогою якої епос людського життя, епос духу і тіла, історії та приватного життя був уміщений у межі одного дня, що розтягнувся до розмірів вічності». Про поєднання « миті» й «вічності», драматизму та іронії,нову поетику в творі Джойса, любов і відношення до неї і йтиметься на уроці.

( протягом промови та всього уроку на екрані висвітлюється презентація до творчості письменника )

III Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя про випереджальне завдання,яке було дане учням додому ( прочитати текст, підготувати доповіді про життя і творчість Джойса, «потік свідомості» в творі)

2. Виступ 1 групи учнів про життєвий і творчий шлях письменника.

( при виступі групи вчитель звертає увагу учнів на естетичні погляди, світоглядні позиції письменника, риси поетики модерністських творів Джойса)

3. Бліц опитування ( на екрані)

- Чим вирізнявся батько Джойса ( вільнодумством, був палким прихильником ірландських свобод)

- В якому віці був написаний Джойсом поетичний вірш? ( в 9 р., « І ти, Хілі», присвячений сподвижнику борця за автономію

Ірландії Чарльза Стюарта Парнелла)

- Який гімн створив у коледжі Джойс?( гімн діві Марії)

3

- Чому прихильники ідеї національної незалежності Ірландії від влади Британської корони не зрозуміли Джойса, який приєднався до національного руху відродження? ( вони хотіли зберегти національну своєрідність країни шляхом штучної ізоляції від світу, тому Джойс перебував у добровільній еміграції до кінця життя)



4. Виступ 2 групи учнів. Знайомство з психологічним есе

« Джакомо Джойс»

(при виступі групи вчитель звертає увагу учнів на історію створення есе, сюжет твору, який не має чіткості зі звичним початком та кінцівкою.)

5. Прес – конференція ( на екрані, проводиться з опорою на текст)

- Доведіть, що есе має психологічний характер.

- Чому есе вважають психологічним?

- Знайдіть у тексті деталі, які малюють образ коханої.

- Як автор передає картину людських взаємин в творі, якщо герої майже зовсім не розмовляють між собою?

6. Проблемне запитання:

Я вважаю, що окремі епізоди можна зрозуміти як такі, що відбуваються лише в розпаленій уяві ліричного героя.( звертаємо увагу на те, що це характерно для багатозначних прийомів модернізму. У поетиці твору широко використовуються імпресіоністичні засоби ( враження, « зупинена мить» тощо), елементи «потоку свідомості»

7. Слово вчителя

Адже, ми дійшли поняття « потік свідомості»

8. Словникова робота ( на екрані,учні роблять запис у словники)

« Потік свідомості»

9. Виступ 3 групи,яка розкриває поняття «потік свідомості» і спробує знайти ці риси в творі.

10.Коментар вчителя

Джойс створив своєрідний жанр психологічного есе, у якому увага зосереджується на внутрішньому житті особистості.

4

Він зображує психіку людини безпосередньо «зсередини», як складного та плинного процесу.



11. Слово вчителя

Ми розглянули риси поетики модернізму в творі, фіксували окремі миті взаємин героїв, деталі, які малюють образ коханої, плин почуттів героя.

Спробуйте скласти « магічний» образ коханої героя. Якою ви бачите її?

12.Вправа « Магія образу»

(вчителям, які присутні на уроці, теж пропонується ця вправа)

13. Обговорення вражень

14. Прослуховування романсу у виконанні В. Пономарьової « Я словно бабочка у огню»

IV Закріплення вивченого матеріалу

1.Підсумкове слово вчителя

Так, Любов – це і вогонь, і країна Чар, і країна болі. Вона велика і безкрайня. І той, хто туди потрапив хоча б раз у житті, не забуде її ніколи. Джойс бачив її, сповнену метафор, порівнянь: «Тіло її не пахне: квітка без запаху», недомовок, символів. Письменник дозволив нам самим брати участь у створенні образів. Вони примушують нас мріяти, співчувати та замислюватись над проблемами людських стосунків.

2. Вправа « Асоціація» ( Учням та гостям пропонується написати власні асоціації до образу автора – учні згадують і життя, і творчість письменника, і образи твору; вправа висвітлена на екрані та у вигляді роздаткового матеріалу на столах кожної групи)

3.Обговорення написаного

4.Слово вчителя

Джойс відмовляється від прийому опису, портретних характеристик, діалогів. Він передає рух думок, фіксує дрібні деталі « потоку свідомості», передає внутрішні монологи…

Кожен з нас має право створювати свій власний чудовий індивідуальний світ, кращий, ніж духовно обмежена реальність. Це важлива для автора концепція. А для Вас – вирішувати тільки Вам самим

5

V Домашнє завдання



Продовжити роботу над презентаціями.

Скласти характеристику героїв твору( характеристика, цитати)


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка