Урок української мови в 7 класі з використанням народного календаря Тема. Розвиток мовлення. Усний твір з елементами опису процесу праці Етнокультурознавча



Скачати 57.32 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір57.32 Kb.
Урок української мови в 7 класі з використанням народного календаря

Тема. Розвиток мовлення. Усний твір з елементами опису процесу праці

Етнокультурознавча тема. Українське декоративне мистецтво. Витинанки

Мета. Формувати вміння створювати власні висловлювання – усні та письмові твори з елементами опису процесу праці, складати план;

розвивати мислення, усне та писемне мовлення, творчі здібності;

виховувати любов до прекрасного, до праці, пошану до народних традицій.

Обладнання.

1. Оформлення дошки – епіграф до уроку:



Тут люд осілий. Тут шанують труд.

І рух дадуть і кругові, і кросну.

Кують залізо із місцевих руд

І мають славу дуже розголосну,

Тут процвітало всяке ремесло…

Л.Костенко

2. З народного календаря. Каліграфічна хвилинка

4 січня (Анастасії)

Усі готувалися до різдвяних свят, бо «скоро Настя на помості запросить три свята в гості».

Дівчати прикрашали оселі витинанками.

3. З народних джерел. Прислів᾽я та приказки про працю



Діло майстра величає.

На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.

Треба нахилитися, щоб з криниці води напитися.

Не все одразу дається, а потроху та помалу, то зробиш користі чимало.

4. Зразки витинанок.





5. Тонкий білий та кольоровий папір, ножиці, клей, картон, лезо, дерев᾽яна дощечка.



Орієнтовний зміст роботи на уроці

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

Повідомляючи тему, визначаючи мету уроку, учитель наголошує на тому, що наближаються різдвяні свята і є потреба приготувати до них прикраси.

  1. Актуалізація опорних знань.

1. Каліграфічна хвилинка «З народного календаря».

4 січня (Анастасії)

Усі готувалися до різдвяних свят, бо «скоро Настя на помості запросить три свята в гості».

Дівчати прикрашали оселі витинанками.

2. Запитання до бесіди.

- Витинанки. Що це таке?

- На які орфографічні, синтаксичні моменти звернули увагу під час каліграфічної хвилинки?



  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Сторінка цікавого «З народних джерел».

Учні мають пригадати якомога більше прислів᾽ів, приказок про працю, працьовитих людей .

2. Робота груп «Мистецтвознавці»,«Лінгвісти». Повідомлення учнів.



Ажурні витинанки («витинати» від слова «вирізати») відомі ще з V до н.е. Це були вироби зі шкіри та хутра. Перші паперові прикраси, які можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні, виникли в Китаї й пов'язані з винаходом там паперу. Перші письмові згадки відносяться до VII—XII ст. У XIII ст. паперові прикраси з'явилися у Персії, а у XV ст. через Туреччину потрапили в Європу спочатку у Венецію, потім в Угорщину та інші країни. Наприкінці XVI ст. в Німеччині витинанки використовували для оздоблення книг. У XVIII—XIX ст. вони поширилися у Франції, Португалії, Данії, Швеції, Швейцарії, Литві, Польщі, Росії, Україні та інш. У країнах Західної Європи витинанки були здебільшого сюжетно-розповідними й уподібнювалися до графіки: складні багатофігурні, дзеркально-симетричні композиції завжди вміщувалися на одному аркуші паперу.

Ажурні паперові прикраси слов'янських народів мали декоративне спрямування й здебільшого були орієнтовані на традиційні народні мотиви орнаменту.

У середині XIX ст. в українських селах народними паперовими прикрасами селяни оздоблювали хати. Великим поштовхом до розвитку витинанок був перехід від хат-курянок до чистих хат із світлицями. Виготовляли витинанки перед Новим роком або навесні, коли, за звичаєм, білили стіни й поновлювали внутрішнє оздоблення хат. Витинанки приурочувалися до основних подій у житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. Наприклад:

до жнив — «врожайна»;

на заручини — «заквітчаста»;

на весілля — «весільна».



І тепер перед Новим роком у школах, дитячих садках, вітринах магазинів можна бачити новорічні витинанки. У наш час витинанки як вид народного мистецтва поширені на Поділлі, Прикарпатті, Наддніпрянщині.

Найдавніші українські витинанки, що дійшли до нашого часу, походять з Прикарпаття, Західного Поділля. Важко було знайти житло без настінних розписів або паперових витинанок.

На Придністров'ї це була ажурна паперова стрічка (лиштва), яку розміщували на поличках, над вікнами хат та інші. На Поділлі та Прикарпатті аналогічні паперові прикраси називали «фіранки». Пізніше виникли паперові рушники, рамочки, серветки тощо. За останній час художники створили новий жанр витинанки : сувеніри у формі листівок, буклетів, екслібрисів, сюжетних композицій.

Витинанки — орнаментальні й фігурні прикраси, ажурно вирізані ножицями або ножем з білого чи кольорового паперу. Від назви техніки походить і термін.

Витинанки поділяються на види за технікою та технологією виготовлення.

Словникова робота з метою пояснення лексичних значень слів «витинанка», «клейстер», «витинання».

3. Робота групи «Народні майстри».

Показ зразків витинанок, визначення найкращої з них. При цьому учні мають довести своє твердження.

4. Майстер-клас. Один з учнів або вчитель на очах у школярів виготовляє витинанку. При цьому учні мають уважно спостерігати за послідовністю дій під час процесу праці.




5. Підготовча робота перед складанням висловлювання про виготовлення витинанок.



  • Назвати три складові частини твору.

  • Вибір найкращого заголовку із запропонованих.

6. Складання орієнтовного плану (колективно).

План


  1. Витинанки – вияв передсвяткової радості.

  2. Як виготовити паперову прикрасу.

1. Складання тонкого аркуша паперу.

2. Вирізування.

3. Наклеювання витинанки.

III. Відгомін давньої традиції в сучасному побуті.

7. Робота над складанням усного твору за планом.

8. Перевірка роботи учнів.

Зразок твору.

Витинанки

Витинанки…Дуже прикро, що не всім відомо значення цього слова, хоча кожен з дитинства знає та не один раз виготовляв сніжинки – новорічні прикраси. Отже, витинанки – це тонкі сюжетно-орнаментальні вирізки з паперу. З давніх-давен вони були виявом передсвяткової радості.

А як же виготовити витинанку? Для виготовлення паперової прикраси потрібні ножиці й тонкий білий або кольоровий аркуш паперу, який складають удвоє, учетверо, увосьмеро й т. д. Потім витинають так, щоб не було суцільних розрізів. Кольорову витинанку можна вирізати з паперу білого, а потім пофарбувати окремі деталі. Наклеюють витинанки клеєм, а раніше використовували крохмальний клейстер. Ось вона й готова.

Відгомін традиції витинання ми спостерігаємо й досі. Витинанками можна прикрасити вікна, книжкові полиці тощо.

V. Рефлексія.

Учні діляться враженнями.

Сьогодні на уроці я

дізнався…

зрозумів…

навчився…

найбільших труднощів відчув…

Я не вмів, а тепер умію…

Що найбільше сподобалося на уроці?

VI. Підсумок уроку. Оцінювання.

VII. Домашнє завдання.

1. Виготовити витинанку.



2. Написати твір з елементами опису процесу праці «Витинанки».


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка