Урок української мови 2 клас Кузьменко Валентина Федорівна вчитель початкових класів тема: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей



Скачати 73.86 Kb.
Дата конвертації02.05.2016
Розмір73.86 Kb.
Урок української мови

2 клас

Кузьменко Валентина Федорівна

вчитель початкових класів

ТЕМА: Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах

людей.

Мета: 1. Вчити учнів розрізняти поняття: « ім’я», «по

батькові», «прізвище»; засвоювати правила

написання з великої букви імен, по батькові та

прізвищ людей; ознайомити з етимологією

деяких з них; закріпити знання про слова –

назви предметів.

2. Розвивати мовлення, каліграфію, логічне

мислення, вміння працювати в парах.

3. Виховувати позитивні риси характеру,

прагнення творити добро.

Обладнання: Картки з тестовими завданнями, ілюстрація ікони Святого Миколая, малюнки до свята Святого Миколая, малюнки янголів, куб із завданнями, казковий ларчик.
План уроку:
1. Тестові завдання.
2. Хвилинка каліграфії.
3. «Мозковий штурм».
4. Робота з підручником.
5. Колективна робота над вивченням матеріалу.
6. Робота в парах.
7. Письмо з пам’яті.
8. Метод «Кубування».
9. Метод « Сенкан».
ЗМІСТ УРОКУ:
І. Організація класу. Психологічний настрій.

- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ. Тож давайте побажаємо один одному доброго дня!

Я всміхаюсь сонечку!

- Здрастуй золоте.

Я всміхаюсь квіточці!

- Хай вона росте.

Я всміхаюсь сніжинкам білим,

Що з неба сипле зима!

Друзям усміхаюся, зичу їм добра!

Поверніться один до одного, подаруйте друзям свої

посмішки!

- У наш клас завітали гості! В народі кажуть, що добрий гість дому радість. Сподіваюся, що ви як і я раді нашим гостям.

Привітайте наших гостей посмішкою! Сідайте!
ІІ. Вступ.

- Прийшла зима. Кожна пора року прекрасна по своєму. А чому всі так люблять зиму?

- В народі кажуть, що взимку, скільки днів, стільки й свят! Як ви це розумієте? А які зимові свята ви знаєте?

- Сьогодні наш урок присвятимо християнському

православному святу Святого Миколая! (Привітання зі

святом).

- Знаю напевне. Що кожен з вас зацікавився, а хто ж такий Святий Миколай, котрому під силу різні дива? Діти, що ви знаєте про Святого Миколая?( Діти розповідають легенди про Св. Миколая, як захисника скривджених, обездолених, беззахисних людей).

- Особливо піклується Святий Миколай про діток. Адже його вважають дитячим опікуном і захисником. А діти бажають йому віддячити такою ж радістю. Намагаються бути чемними, добрими і слухняними. То ж давайте сьогодні з радістю і старанням попрацюємо на уроці.


ІІІ. Повторення і актуалізація опорних знань.

- Повторимо попередній матеріал і покажемо, що ми завжди працюємо старанно і уважно, а не тільки сьогодні.

1. Тестові завдання (Діти виконують на окремих листочках,

вказавши вірну відповідь).

1) Слова, що відповідають на питання хто? або що? є:

а) назвами дій;

б) назвами ознак;

в) назвами предметів.

2) Яким словом, близьким за значенням, можна замінити сполучення:

Водій автомобіля - ….

а) машиніст;

б) шофер;

в) бригадир.

Буря на морі - ….

а) заметіль;

б) шторм;

в) буревій.

3) Прочитай. Чи всі групи слів є реченнями? Познач тільки речення.

а) Рукавичка, зайчик.

б) Доріжкою у лісі.

в) Загубив дідусь рукавичку.



( Листочки із завданнями діти вкладають в зошит).

2. Каліграфічна хвилинка.

- Замела зима снігом всі стежки – доріжки. А щоб Святий Миколай швидше дістався до нас, давайте прокладемо стежечку. Для цього пропишемо букви, якими починається його ім’я.



Св Мм Св Мм Св Мм Святий Миколай
( Діти прописують з коментуванням).

- А щоб перешкодити Святому Миколаю, сердита хуртовина переплутала слова в реченні. Давайте розчистимо Св. Миколаю доріжку.


пригощає, Святий Миколай, миколайчиками, дітей, України.

( Святий Миколай пригощає дітей України миколайчиками).

( Діти пишуть і коментують).
- Діти, що ви записали у зошит? ( Речення).

- А чому це речення? (Речення висловлює закінчену думку. Слова в реченні звязані між собою).

- Як ви записали слова Святий, Миколай, України?( З великої букви).
Проблемна ситуація:

- А чому ці слова ви писали з великої букви? ( Початок



речення, ім’я людини, назва нашої країни).
ІV. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися розрізняти «ім’я», « по батькові», « прізвище». Навчимося писати з великої букви імена, а також по батькові та прізвища людей.


V. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

- Діти, в кожного з вас є своє ім’я. І кожне ім’я має своє

значення. Напередодні ви отримали завдання дізнатися, що означають ваші імена?



« Мозкова атака».

- Покладіть у ларчик кожен своє ім’я і те слово, що означає ваше ім’я. (Вчитель проходить між рядами і діти складають в нього свої імена. Наприклад, Софія – мудра, тощо..).

- Діти, так як ви напишете імена людей?


VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

- У людей можуть бути однакові імена. В нашому класі дві Марини, три Альоші, два Максима. Тому щоб знати до кого я звертаюсь, я називаю крім імені ще прізвище. Наприклад, Максим Рудницький, Марина Койдан, тощо. Людей,які мають однакові імена,називають тезками. Але буває й так, що й прізвища у людей бувають однакові.

- Діти, назвіть своє прізвище та прізвище вашого сусіда.

- В кожного з вас є тато. Коли ви будете дорослими вас

будуть звати по батькові. Мого тата звали Федір. Тому мене

ви називаєте як?(Валентина Федорівна). А як вашого тата

звуть? Як будуть звати вас по батькові?

- Діти, запам’ятайте ці три слова: імя, по батькові,



прізвище. Так от, всі ці три слова пишуться з великої

букви.

- Назвіть своє прізвище, ім’я, по батькові. Запишіть в зошиті ці три слова з великої букви(Діти записують в зошиті своє прізвище, імя та по батькові).



2. Робота з підручником.

- Відкрийте ст. 100, прочитайте правило.

- Так як ми будемо писати ім’я, по батькові, прізвище

людини?( З великої букви всі три слова).


VІІ. Фізкультхвилинка.

- Діти, а щоб вам не було так холодно чекати на Святого Миколая, виконаємо фізкультхвилинку і розігріємось. (Діти виконують рухи до слів пісні « Ой, хто, хто Миколая любить»).


VІІІ. Закріплення нового матеріалу.

1. Колективна робота.

1) Прочитайте прислів’я і подумайте, яке слово потрібно вставити. ( На дошці записано прислівя з пропущеними словами).


Не _____ прикрашає людину, а людина прикрашає _____.

( обличчя, ім’я, очі).


- Як ви розумієте це прислів’я?

Виховний момент. Потрібно працювати так, щоб старанною

працею прикрасити своє ім’я.( Один учень біля дошки,

решта записують прислів’я у зошит).

2) Прочитай вірш. Встав пропущені букви.

__ася, __іша і __ксанка,

__ля, __ра та __аталка,

Ще й __аринка – всі ми знаєм

Про Святого Миколая.


- Діти, назвіть імена дітей.

2. Робота в парах.

- Випишіть із попереднього завдання імена дітей: дівчата – імена хлопчиків, хлопці – імена дівчат.



( Виконують завдання із взаємоперевіркою в парі).

- Які слова виписали? Як ви їх написали? ( З великої



букви).Чому?(Імена людей пишуться з великої букви).
ІХ. Письмо з пам’яті.

- До нас на урок завітало маленьке янголятко. Воно

принесло нам радісну звістку. Давайте прочитаємо її.
У зимовий тихий час Миколай іде до нас!
( Речення надруковано на дошці. Діти читають речення по одному, потім хором).

- Хто іде до нас?

- Як ви думаєте, який Миколай?(Добрий, щедрий,

справедливий, милосердний).

- Назвіть головні слова в реченні( Миколай іде).

- Поставте запитання до слова Миколай?( Хто?).

- Чому ми поставили запитання хто?( Тому що це людина).

- Що називає це слово?(Назву предмета).

- Яке запитання поставимо до слова іде?(Що робить?).

- Що називає це слово?(Дію).

- Прочитайте ще раз речення? Яке воно за метою

висловлювання?(Розповідне). А за інтонацією(Окличне).

- Повторіть речення з пам’яті.

- Янголятку час вертатися назад. Щоб він не збився зі свого шляху, давайте прокладемо стежечку і запишемо в зошиті з пам’яті це речення( Діти записують в зошиті з пам’яті).

- Прочитайте, що ви записали? Перебудуйте це речення так, щоб воно стало спонукальним( Миколай, іди до нас!).

- Що за слово «Миколай»? (Звертання).

- Як виділяється на письмі звертання?(Комами).


Х. Підсумок уроку.

- А тепер перевіримо, чи уважні ви були на уроці.



Метод « Кубування».

- На гранях куба записані завдання. Діти читають і

виконують ( Усно):

а) Хлопчика звуть Сашко, його батька – Миколай. Як

будуть звати хлопчика, коли він виросте?

б) Дівчинку звуть Іринка, ії батька – Степан. Як

будуть звати дівчинку, коли вона виросте?

в) Знайди зайве слово: Андрій, Оля, Галя, Іванівна,

Богдан;

г) Знайди зайве слово: Максименко, Головко,



Омельченко, Володимирівна;

д) Назви ім’я та по батькові твоєї мами.


Метод «Сенкан».

- Побудуйте вірш – п’ятиряддя до слова «Миколай»:

1. (Хто?) Миколай.

2. ( Який?) _________(добрий, щедрий, справедливий тощо..).

3. (Що робить?)_____(турбується, захищає, оберігає тощо..).

4. (Моє відношення)_____(Я люблю Святого Миколая).



5. (Висновок) __________(Святий Миколай - покровитель дітей).
- Діти, сподобався урок? Які завдання сподобались найбільше?

Якою працею ви прославляли своє ім’я? Ви всі можете чекати на подарунки від Св. Миколая. Особливо хочу відмітити таких дітей…


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка