Урок у 4 класі Підготувала вчитель початкових класів Туряниця Г. Ю. Тема. Вступ до теми. Езоп перший байкар. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»



Скачати 69.03 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір69.03 Kb.
Відкритий урок у 4 класі

Підготувала вчитель

початкових класів

Туряниця Г. Ю.

Тема. Вступ до теми. Езоп — перший байкар.

Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»

Мета; актуалізувати і розширювати знання учнів про байку як жанр; ознайомлювати із всесвітньо відомим бай­карем —Езопом, із науковим поняттям чи визначенням певного об'єкта; розширювати світогляд учнів, попов­нювати їх мовлення прислів'ями та приказками; формувати вміння працювати творчо, з інтересом; виховува­ти моральні цінності: бажання товари­шувати, допомагати одне одному.

Обладнання: мультимедійний проектор; назва теми; наукове ви­значення поняття дружба; прислів'я та приказки про дружбу; ілюстрації до знайомих учням байок Леоніда Глібова: інформація про види ведмедів та епізоди з їхнього життя; «Читан­ка» О. Я. Савченко.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожен з вас вже постарався,

До уроку готувався.

Тож девіз тепер згадаймо

І урок вже починаймо.

Девіз уроку:

Виразно читаємо,

Чітко відповідаємо,

Мову свою рідну

Збагачуємо й розвиваємо.

II. «Мозкова атака»

1. Вступне слово вчителя

— Оскільки ми завершили тему, по­тім провели за нею підсумкове за­няття, а на попередньому уроці за­ймалися позакласним читанням, то домашнього завдання у вас не було. Тому я пропоную вам провести но­вий для вас вид роботи, що назива­ється «Цікавинки на уроці».

Зверніть, будь ласка, свою увагу на ці ілюстрації. Що це за звір?

— Так, це — ведмідь. На нашій пла­неті існують вісім видів ведмедів, сім із них водяться у Північній півкулі, тільки один вид — у Південній півкулі. Послухайте деякі відомості про цього звіра.

А зараз ми з вами пограємось у гру. Будьте уважними! Ця гра розрахована на інтуїцію та логіку. На­зивається вона «Так чи ні?» Умова її дуже проста: я повідомляю цікавинку, а ви стверджуєте її чи заперечує­те. Зрозуміло? Почнемо!

2. Гра «Так чи ні?»

• Тіло ведмедя завдовжки від 1,5 до З м. Так чи ні? (Так)

• Маса ведмедя від 60 до 700 кг. Так чи ні? (Так)

• Задні лапи ведмедя довші за пе­редні. Так чи ні? (Так)

• Коли він іде лісом, усе тріщить. Так чи ні? (Ш. Ходить обережно, майже нечутно.)

• Ведмідь полює вдень. Так чи ні? (НІ, тільки вночі.)

• Полюбляє їсти мед, груші, аличу, виноград, абрикоси, комах., рибу, лосів, диких кабанів, оленів, ко­рів, коней. Так чи ні? (Так)

• Ведмежата народжуються незря­чими, голими і безпорадними, ва­гою до 500 г. Так чи ні? (Так)

• Ведмежата лежать на снігу. Так чи ні? (Ні, на животі у мами, у тепло­му хутрі. Окрім того, ведмедиця зі­гріває їх своїм диханням.)

• Матуся купає ведмежат. Так чи ні? (Так, по черзі занурює їх у воду і тримає за загривок.)

• Бурі ведмеді живуть 25 років. Так чи ні? (Ні, вони живуть від 30 до 50 років.)

• Ведмеді не охороняються людьми. Так чи ні? (Ні, їх кількість значно зменшилась, а тому вони занесе­ні до Червоної книги. Убивають їх не через хутро, адже воно занадто важке, а через смачне м'ясо та по­живний жир.)

3.. Продовження бесіди

— А ви мали змогу побачити вед­медів?

Де ще можна побачити ведмедя, окрім зоопарку?

— У яких казках зустрічався вам цей звір?

— А мультфільми про ведмежат пе­реглядали?

— Ким був П'ятачок для Вінні-Пуха?

— Що для вас означає поняття «друж­ба»?

— У науковій літературі є таке визна­чення цього поняття



Дружба це стосунки, в основі яких— взаємна прихильність, довіра, відданість, товариська солідарність, духов­на близькість, спільність інтересів; приязнь, дружність, товаришування, приятелювання, співдружба.

III. Ознайомлення із байкою як літературним жанром

— Не випадково наша розмова сьо­годні — про ведмедя та про друзів. Назву нашого нового розділу вам під­каже підручник. Розгорніть його на с. 53 і прочитайте.

— Так, цей розділ називається «Байки».

— У третьому класі ви ознайомили­ся з байками. Можливо, хтось із вас пригадає, що таке байка?

Байка ― це невеликий, частіше віршований твір повчального характеру, близький за своїм змістом до народних казок.

— Кожна байка нас чогось навчає. Саме ця її частина називається мораллю.

Часто вона звучить наче прислів'я.

— Я читаю мораль байки, а ви дивіться на екран і зга­дуйте назви цих байок. твору.

• Проспівав ти літо Боже, —

Вдача вже твоя така,—

А тепер танцюй, небоже,

На морозі гопака!

• Хто винен з них, хто ні —

судить, не нам,

Та тільки хура й досі там.
— Молодці! Ви правильно назвали байки. А хто є автором усіх цих творів?.

— Так, це наш знаменитий український байкар — Леонід Глібов.



IV. Оголошення теми та мети уроку

— У 4 класі ви ознайомитеся з байка­ми, що написані у різні часи і різними авторами. Дізнаємося про долю цих авторів. До речі, як називають люди­ну, яка пише байки? (Байкар)

А чи відомо вам хто перший почав писати байки?

V. Підготовча до читання робота

1. Слово про автора

— Езопа вважають найпершим бай­карем у світі. Жив він у Давній Гре­ції, у VI столітті до нашої ери. Існує легенда, що його безвинно скинули зі скелі. Він на все життя залишився калікою, кульгавим. Він був рабом. Ви вже знаєте, як ставились до та­ких людей. Люди, які були їх госпо­дарями, уважали їх речами, які мож­на обміняти, продати, зробити з ними все, що заманеться. І, не зважаючи на це все, Езоп прославився своєю му­дрістю. Минуло стільки часу, а його пам'ятають, вивчають донині. У ті часи, коли він жив на землі, до ньо­го приходили люди і просили пора­ди, вважаючи його мудрецем. Він розповідав їм певні ситуації, роблячи з них висновки.

VI. Ознайомлення з байкою «Двоє приятелів і ведмідь»

А зараз ми почнемо роботу над байкою Езопа «Двоє приятелів і ведмідь» але

перед тим ми дізнаємося значення нових слів які зустрінуться у тексті.

1 Словникова робота

вкупі

вмить


вгледів

подався


нажаханий

оговтався

2. Читання байки вголос сильними учнями

3. Перевірка сприйняття прочита­ного

— Про кого розповідається у цій байці?

— Про що вони думали, коли виру­шали в дорогу?

— А що вийшло насправді?

— Що у цій байці дійсність, а що — вигадка?

— Зробіть свій висновок: чи будуть вони тепер друзями і чому?

— Якою є мораль байки? Чого на­вчає нас Езоп?

3. Перенесення дій твору

— Що, на вашу думку, необхідно було зробити, щоб герої байки залишили­ся друзями?

4 Гумореска до даної байки

Про таких друзів існує багато гуморесок.Ось одна з них.Її написав Павло

Глазовий.Називається вона «Фальшиві друзі».

Двоє друзів тихо йшли полем попід гаєм.

Раптом дивляться ведмідь

З яру вибігає.

Перший вигукнув–біда!

Буде нам рахуба!

Кинув друга і притьом

Вискочив на дуба.

Другий скрикнув і упав

На краю дороги,

З переляку заддубів

І відкинув ноги.

До лежачого ведмідь

Підійшов поволі

Довго нюхав, потім чхнув

Та й побрів по полю.

Зліз із дуба той що втік.

Ти живий? – питає,

Ну й великий же ведмідь!

Більших не буває.

Як же він тебе не з’їв

Мабуть, не голодний.

Ні, друзяко, видно він–

Добрий, благородний.

Ти повіриш, розмовлять

Вміє по– людському.

Він обнюхував мене

Й говорив при тому:

«Ти дружи з людьми, та знай–

Совісті не має

Той, хто в горі та біді

Друга покидає»

Байку вигадав Езоп

Цим себе прославив

А мораль ведмідь сказав,

Крапку я поставив.

– Ось ви прослухали байку-гумореску, чи сподобалась вона вам?

Яка ж її мораль?

5. Творче завдання

— На дошці записані прислів'я.

• Дружба — найбільший скарб.

Нових друзів наживай, а старих не забувай.

• Друга шукай, найдеш — тримай.

• Не так тії сто братів, як сто друзів.

• Друг пізнається в біді.

— Яке з них найбільше підходить до нашої байки?



VII. Підсумок уроку

— Ми сьогодні дуже багато говори­ли про друзів. У кожного з вас є друг. Зробимо висновок, що для вас означає дружба.



  • Дружба- це саме необхідне для життя, це моральне збагачення людини.

  • Дружба випробовується в біді та небезпеці.

  • Друг, якщо це справжня дружба, стає частинкою тебе самого.

  • Бути вірним в дружбі –означає ділити з ним не тільки радість, а й горе.

  • У дружбі виховуються почуття відповідальності.

  • Дружба – це стосунки, які засновані на допомозі, спільності інтересів, смаків, поглядів.

  • Дружба – немов мотузка, якщо її порвеш, то скільки не в’яжи все одно залишиться вузол.

VIIІ. Домашнє завдання

С. 54—55, виразно читати байку, під­готувати відповіді на запитання за її змістом. Складіть розповідь чи вірш про вашого товариша.







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка