Урок сьогодні я б хотіла почати такими рядками: Ну що б здавалося, слова



Скачати 57.02 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір57.02 Kb.
5 клас

Тема: Лексикологія. Слово як одиниця мови. Ознайомлення зі словниками

Мета: Дати поняття терміну “лексикологія”, «лексика» та яке місце належить слову серед інших основних одиниць мови; поглибити знання про лексичне значення слова; виробити вміння користуватись словниками; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: індивідуальні картки, вислови, словники

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку



І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

(зачитування текстів з описом тварини)



ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда про основні розділи науки про мову:

а) розгляд таблиці “Основні розділи науки про мову;

б) запитання до учнів:

Які розділи ми з вами вивчили? (“Фонетика”, “Графіка”)

Що вивчає “Фонетика” та “Графіка”? ( звуки мови та знаки письма)



IV. Повідомлення теми уроку

Урок сьогодні я б хотіла почати такими рядками:



Ну що б здавалося, слова...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива

Як їх почуєш!

Т.Шевченко

Українська мова, як і будь-яка інша складається із слів. Усі слова, які вживаються в мові, становлять її словниковий склад, або лексику. Словниковий склад мови вивчає спеціальний розділ науки про мову – лексикологія.



V. Вивчення матеріалу уроку.

Вступне слово вчителя

Слово – одна з основних одиниць мови, всі інші мовні одиниці тією чи іншою мірою пов’язані з ним. Такі мовні одиниці, як морфеми, існують і розрізняються тільки в слові, а словосполучення і речення, за допомогою яких оформляються людські думки, складаються зі слів.

«Ми з того роду, що любить свою мову й свободу»,

«Слово – не стріла, а глибше ранить»,

«Сказаного й сокирою не вирубаєш»

Слів у нашій мові дуже багато, і майже всі слова мають якесь значення . Наприклад, що означають ці зображення. Фото

Дім- будівля, призначена для житла або розміщення установ.


Слово школа? (Заклад, приміщення, де навчаються учні.)

- Слово черевики? (взуття).

- Слово вишня? (ягода)

- Слово червоний? (колір).

- Слово сапати? (процес праці)

Слова можуть називати осіб, предмети, явища, ознаки, дію чи стан, обставини та ін.

Кожне слово щось означає, має лексичне значення. Спільні і головні ознаки становлять лексичне значення слова.


  1. Відгадай, про кого або про що йдеться. Запиши відгадане слово.

  • Свіжий, смачний, священний, батьківський, пшеничний, твердий, запашний, пухкий, рум’яний, хрумкий, тяжкий, білий, чорний …. Хліб.

  • Легковажна, серйозна, розумна, працьовита, порядна, хороша, несправедлива, щаслива, ввічлива, гуманна, сумна, хвора, старанна, щедра, благородна …. Людина.

  • Співуча, оксамитова, солов’їна, засмічена, брутальна, ласкава, літературна, рідна, повільна, швидка, зрусифікована, тиха, дзвінка … мова.

Cпособи пояснення лексичного значення

Лексичне значення розкривається в тлумачному словнику.



Максим Рильський:

Не бійтесь заглядати у словник:



Це пишний яр, а не сумне провалля»

  1. Ознайомлення із змістом, будовою та призначенням тлумачного словника:

а) повідомлення вчителя про призначення тлумачного словника;

б) розгляд будови словника;

в) виконання вправи 356 (усно), 357 (письмово)

Худо́жник, ма́ля́р — творчий працівник у галузі образотворчого мистецтва.

Гончар - виготовлення керамічних виробів з гончарної глини: посуду, кахлів, іграшок, прикрас, сувенірів.

Музиканти - людина, яка займається музикою професійно.

Колекціонери - цілеспрямований збір, як правило, однорідних предметів, що зазвичай мають наукову, історичну або художню цінність.

Продемонструвати - Засвідчити що-небудь, довести щось



3.Бесіда про вживання слів відповідно до їх значення.

Виходячи з лексичного значення слів, добери до поданих підметів присудки.







  1. Спробуй з’ясувати різницю в значенні слів місце і місто, одягати і надягати, лічити й лікувати, фонтан і водоспад.


  1. Гра «Редактор». Завдання: відредагуй речення. Запиши їх виправленими.

Я відчинила журнал і почала читати. Лікар лічив хвору бабусю. Ластів’яча отара знялася і полетіла. Інколи я варю сніданок. Я рахую, ти правий. І ось ми вийшли на горохове поле.

  1. Групи слів у лексиці (таблиця)

  • Однозначні та багатозначні (фото)

Сусід вигулює свого пса. Мати каже синові:

- Глянь, це водолаз.

- Дивно, а як на собаку схожий.

Зі словом земля склади речення. - багатозначне


  • Пряме та переносне значення

Насупилось дитинча й заплакало. Насупилось небо і плаче хмаринка.

Будь творцем! Утвори словосполучення, слова, вжиті в переносному значенні, познач кольоровим олівцем.

Холодний ( вітер, гай, погляд, повітря)

Теплий (вітерець, прийом, зустріч, стосунки)

Добрий ( душа, справа, борщ, чоловік)

Гострий ( ніж, погляд, слово, шабля)

Міцний (юнак, нерви, зуби, дерево)

Вершина ( слави, гори, успіху)

Ніс ( людини, корабля)

Золотий ( людина, осінь, перстень, характер )

Лисячий ( хвіст усмішка, нора, хутро)

Світлий ( джерело, кімната, думки, розум)


  • Синоніми

Шлях – путь- стежка- дорога.

Ходити- крокувати, сунути, повзти, чалапати, чвалати, кульгати, плестися, лізти, дибати, чимчикувати.



Записати прислів’я і приказки. У кожному з них підкресли антоніми.

Не кожному природа мати, іншому й мачуха.

Сади деревину змолоду - на старість, як знахідка.

Роби сіно в погоду, бо загниє в негоду.

Грудень рік кінчає, зиму починає.


Скласти й записати речення з омонімами.

VI. Підсумок уроку.

За допомого сигнальних карток виконати завдання: червоний колір – так, білий – ні.

КЛЮЧ (журавлиний, нотний, дверний, гаєчний, ..) – багатозначне слово +

РУЧКА (дверна, дитяча, школярська...) – омонім +

Лексикологія – це розділ науки про мову +

За допомогою тлумачного словника ми можемо з ясувати правильне написання слів -

Для пояснення лексичного значення слова потрібно дібрати спільнокореневе слово +

«Мікрофон»



VII. Домашнє завдання

Ст. 154, впр. 358


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка