Урок розвитку зв’язного мовлення та трудового навчання



Скачати 174.14 Kb.
Дата конвертації15.04.2016
Розмір174.14 Kb.
Інтегрований урок розвитку

зв’язного мовлення та трудового навчання

Тема. Складання письмового твору - опису за картиною М.Приймаченко «Соняшник і горох». Створення рельєфної композиції. Оздоблення тарілочки.

Мета: формувати ключові компетентності: вміння вчитися -

  • організовувати своє робоче місце;

  • орієнтуватися у часі та берегти його;

  • планувати свої дії;

  • доводити роботу до кінця;

загальнокультурну компетентність -

  • духовно – моральні основи життя людини.

  • особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно – дозвіллєвій сфері.

громадянську компетентність -

  • усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ;

  • здатність екологічно мислити;

  • бережливе ставлення до природи, до людей, до самого себе;

здоровязбережувальну компетентність -

  • взаємозв’язок організму людини з природнім і соціальним оточенням;

компететності з ІКТ -

  • здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

  • вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною довідковою літературою;

соціальну компетентість -

  • продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;

Формувати предметні компетентності: ознайомити учнів з картиною народної художниці Марії Приймаченко; вчити учнів складати твір–опис за картиною; вдосконалювати вміння послідовно висловлювати свої думки, збагачувати і активізувати словниковий запас молодших школярів; розвивати креативне мислення, усне і писемне мовлення, увагу, пам’ять, уяву, образне мислення і образне мовлення, відчуття краси природи; виховувати естетичні смаки, інтерес до образотворчого мистецтва, любов до природи, почуття гордості за славетну українку.

 Мета з трудового навчання:  на прикладі творів Марії Приймаченко поглибити знання учнів про асоціативність форми та декору, їх емоційний характер і зв’язок, вчити  створювати власні  асоціативно-образні форми,  досягати їх художньої виразності, розвивати  асоціативно-образне мислення та бажання бути творцем.



Обладнання: презентація уроку, друковані репродукції картини М. Приймаченко ”Соняшник і горох» (на кожну парту), картки для роботи в парах, групах, музика П.Чайковського (серпень)

Тип уроку: інтегрований, комбінований урок.

Хід уроку

1.1. Організація класу. Створення позитивного настрою

- 1, 2, 3, 4, 5 – прошу всіх рівненько стать!



Продзвенів уже дзвінок - починається урок!

1.2. Установка на урок.

Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви як і я раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.

- Добрий день вам!

- Добрий день нам!

- Добрий день усім!

Поглянемо один на одного. Посміхнемося. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях і розпочнемо наш урок.



1.3. Слухання вірша

Сьогодні у нас незвичайний урок



Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

1.4. Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?



(Цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)

- А ви на уроці якими маєте бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними ...)

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий урок.



1.5. Знайомство з девізом уроку.(Слайд2)

А працювати на уроці ми будемо під девізом:



Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будемо:

Швидко! Дружно! Вміло!
2.1. Гра «Дешифрувальник» (Слайд3)

- Щоб дізнатись, про що будемо говорити на уроці, ми пограємо в гру «Дешифрувальник», де розкодуємо слово. Літери в нашому мобільному телефоні розташовані під цифрами на кнопках. Кожній цифрі відповідає кілька літер. Щоб відгадати зашифроване слово, треба вибрати тільки одну літеру. Будьте уважними: 7 6 6 0 9 6 3 5.


1 2 3 4 5
АБВ ГГДЕ ЄЖЗИ ІЇЙ КЛМ

6 7 8 9 0
НОП РСТ УФХ ЦЧШЩ ЬЮЯ
Відповідь: 7 6 6 0 9 6 3 5

С О Н Я Ш Н И К
2.2. Технологія «Мозковий штурм»

- Що вам відомо про соняшник?

- Що виготовляють із насіння соняшника?

- Де вирощують соняшники?

- А у нашому краї вирощують соняшники? (Слайд4)

Розповідь вчителя (Слайд5)


  • Соняшник мексиканська - "квітка сонця". Спочатку його розводили як декоративну рослину. У кошику соняшника налічується 2-3 тис. насінини. Згодом заради зерна, яке використовували як ласощі. Тепер соняшникова олія є одним із найпотрібнішим харчовим продуктом. Її використовують для технічних потреб: при виготовленні мила, лаків, фарб, косметики.

2.4. Вправа «Асоціативний кущ» (Слайд 6)

- Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «соняшник»? (Слайд6)
У кошику 2-3 тис. насінин СОНЯШНИК Схожий на сонце

Народний символ Технічна рослина

українців

Олія Халва

2.3. Повідомлення теми, завдань уроку (Слайд7)

- Сьогодні на уроці ми розширимо знання про соняшник. Ви познайомитесь, як зображали цю рослину поети, письменники, художники. Також ви самі створите твір–опис соняшників на основі споглядання картини М.Приймаченко «Соняшник та горох».

А в другій частині уроку ми спробуємо створити свій власний виріб – декоративну тарілочку із рел’єфним зображенням соняшника.

3. Підготовча робота

3.1. Поетична хвилинка(Слайд 8)

- Діти, заплющіть на хвилинку оченята й уявіть собі таку картину:

Літо. Серпнева спека. Стоїть хатинка на пагорбі. А біля тієї хатини, пригрітий сонечком, пишається золотоголовий красень. На високому стрункому стеблі яскрава жовтогаряча квітка. Вона так і світиться, обертаючись за сонцем. Яку квітку ви уявили? (Соняшник )

- Цю рослину дуже часто можна побачити на городах і степових ланах нашої України. А поети і письменники майстерно змальовують їх і у своїх творах.

- Ви підготували вірші про яскраві квіти. Тож послухаємо ці поетичні рядки.

На сонечко я схожий

І сонце я люблю,

До сонця повертаю

Голівоньку свою.

Стою стрункий, високий,

В зелених шатах я.

І золотом убрана

Голівонька моя.

* * *

Сонях виріс на осонні

Вільно та розлого.

Одягнув чубатий сонях

Бриля золотого.

Вийшла осінь із діброви –

Сонях похилився,

Бриль за обрій вечоровий

Сонцем покотився.

Дідусем стоїть вусатим

Соняшник осінній,

Хлопчикам – горобенятам

Роздає насіння.

Легенда про соняшник

Колись давно, як нас ще не було, на землю щоранку сходили діти Сонця. Одного дня веселилися вони в лісочку, а як почало сонце сідати, стали збиратися додому.

Коли доньки були вже далеко від гаю, найменша згадала, що забула свій вінок, і повернулася назад. Але він зник. Побачила дівчина гарного парубка з її прикрасою в руках і погодилася вийти за хлопця заміж.

Даремно Сонце кликало дочку додому, сердилося, попереджало. Дівчина залишилася з коханим. Почалося для неї звичайне буденне життя з нудною роботою, одноманітними клопотами. І вона все більше сумувала за рідними. Забувала вона про гордовитість і непомітно завітала до батькового царства.

Але Сонце не могло забрати до себе дочку, яка вирішила жити із звичайними людьми. Воно лише скропило її своїми слізьми. Красуня стала квіткою, що в тузі за батьківщиною завжди повертає голівку до небесного світила. Відтоді на землі з'явився соняшник.

- Як же з'явився соняшник на землі?


3.2. Спостереження за художніми засобами в прозовому творі (Слайд 9-10)

- А ось як про соняшник розповів В.Сухомлинський в казці «Квітка сонця»

На високому стеблі – велика квітка із золотими пелюстками. Вона
схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником.

Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки.

Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник
жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилось із-за обрію. Соняшник
повертає до нього свою золоту голівку й дивиться, дивиться на червоне
вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє, вітає його:

- Добрий день, сонечку, я так довго чекав тебе!

Сонце піднімається все вище й вище, пливе по небу. І соняшник
повертає за ним свою золоту голівку. Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається його золотому промінню.

- Доведіть, що автор ставився до соняшника, як до живої істоти.



  • Чому оповідання називається «Квітка сонця»?

  • Як соняшник зустрічає сонце?

  • Що сниться золотій квітці?

  • Доберіть синоніми до слова соняшник.

  • Доберіть прикметники до слова квітка.

  • Доберіть синонім до слова обрій.

3.3. Розповідь про художника (Слайд11-12)

- Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку».

Картину, яку ми сьогодні будемо розглядати, написала відома українська художниця Марія Приймаченко. Що ми вже знаємо про неї? ( Діти пригадують з уроків читання)

Вона народилась у селі Болотня на Київщині, де і провела все життя. В її родині шанували народні ремесла, звичаї і традиції українського народу. Від батьків Марії Примаченко передалася любов до краси рідного краю, до народного мистецтва.
Все життя Марія Авксентіївна хворіла страшною хворобою — поліомієлітом. Майстриня розповідала, що якось у дитинстві вона пасла гусей у лузі. Помітила синюватий глей, принесла його додому і розмалювала хату дивовижними візерунками. Сусіди похвалили роботу дівчинки, просили прикрасити і їхні хати. З того часу вона стала малювати.
Марія не тільки малювала, а й вишивала , захоплювалась керамікою. Вона не мала змоги працювати в полі через хворобу , і тому намагалась займатися улюбленим малюванням.
Її малюнки дивовижні по красі. Добро і радість на картинах народної художниці перемагають зло. Від цього на душі стає тепло і спокійно.
А ще з'являється бажання творити.

Слайд 11

- Народ шанує та пам’ятає народну художницю. На честь майстрині в містах Яготин та Києві встановлені пам’ятники.


3.4. Розгляд учнями репродукції картини М.Приймаченко «Соняшник та горох» (Слайд 13)

- А тепер розгляньте цю картину.

- Чи сподобалась вам картина? Чим?

4. Мовленнєва підготовка до написання твору

- Щоб ви змогли точно, яскраво описати цю картину, створимо опори для написання твору.



4.1. Створення синонімічних рядів (Слайд 14)

Намалювала – зобразила, написала, створила.

Соняшник - золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня.

Стоїть - красується, пишається, світиться, підморгує, усміхається, розмовляє, дивиться.

Голівка - капелюшок, брилик, тарілочка.

Соняшок - дитина, пустунчик, хлопчак, малий.

4.2. Добір прикметників(Слайд 15)
Стебло - струнке, високе.

Сонечко - лагідне, тепле, яскраве.

Квітка - яскрава, золота, схожа на сонце.

Усмішка - жартівлива, пустотлива.
4.3. Робота над створенням словосполучень(Слайд 16)
- Попрацюємо в парах. Утворіть словосполучення, поєднавши ліву і праву колонки.

Квіти золотого брилика

Одягнув мов тарілочка

Голівка жартівливо нахилені

Обличчя схожі на сонце

Соняшок грайливо усміхається

Підморгує турботливо шепоче

Матуся веселими оченятами

Промені останні, лагідні

4.4. Створення словника образних висловів.

- Чим відрізняється репродукція картини від справжньої картини?(Картина, яка друкується в типографії )

- Що зображено на картині?

- На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

- Яке стебло? (Струнке, високе)

- Які кольори переважають у зображенні квітів? (Яскраві, жовтогарячі, золоті, теплі).

- Яка пора дня зображена? (Темне тло свідчить про настання вечора).

- Чи яскраві кольори у квітів? (Відчуваємо присутність вечірнього сонечка. Воно освітлює квіти).

- Найбільша квітка розвернена до глядача. Що помітимо в серединці квітки? (Середина схожа на золоту тарілочку або на обличчя. Воно красується, усміхається).

- Менші квіти, ніби діти однієї мами-соняшника, яким тепло, затишно, добре біля своєї мами. Що робить «мама - квітка»? (Оберігає, захищає своїх діток.)



- Що є навколо соняшника? (Рослина горох, яку дуже люблять і діти, і дорослі. Горох – це ласощі наших бабусь і прабабусь. Колись батьки не могли діткам купити стільки солодощів, скільки є у вас зараз в наш час. Ласували діти суничками, горохом, пізніше дозрівали яблучка, груші, сливи.)

(Слайд 17)

- СОНЯШНИК - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він - чи не найсильніший серед квітів...

Коли Сонце ховається за горизонтом на нічний спочинок, соняшник сумно опускає голову і згортає пелюстки своєї сонцесяйної корони.

Крім цього соняшник є одним із символів України.

А сіяти соняшники треба по-особливому: або до схід Сонця, або після його Заходу-тоді і врожай буде багатшим, і птахи не так клюватимуть.



5. Складання плану майбутнього твору

- Ви послухали і подивились, як поети, письменники та художники змалювали соняшники. Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.

Доповніть пункти плану потрібними за змістом словами.

План (Слайд)


  1. Соняшник – квітка ... ( сонця)

  2. Опис великої... ( квітки)

  3. Опис маленьких ...( соняхів)

  4. Навколо соняшника в’ється … (горох).

  5. Соняшник вечірньої ... ( пори)

Фізкультхвилинка

Діти виконують рухи під пісню Марії Бойко «Соняшник»

Соняшнику, милий друже,

У танок до нас ставай

І веселу літню пісню

З нами гучно заспівай.

Заспівай про Батьківщину,

Про чудовий рідний край,

Нашу любу Україну



Разом з сонечком вітай!
ПРИСПІВ:

Соняшник, соняшник

Дивиться в віконечко.

Соняшник, соняшник,

Сам як ясне сонечко.

Сам як ясне сонечко!


Соняшнику, не журися,

Ціле літечко світи,

І підказуй любим діткам,

Як до сонечка іти.

Соняшнику, смійся радо,

Бачиш - дивоцвіт навкруг.

І нехай тебе не зрадить

Сонечко, твій вірний друг.


ПРИСПІВ

Соняшник, соняшник

Дивиться в віконечко.

Соняшник, соняшник,

Сам як ясне сонечко.

Сам як ясне сонечко!



6. Усне складання тексту

- Діти, коли складатимемо твір, користуйтеся словами і словосполученнями, записаними на дошці.



На високому стеблі

(велика квітка із золотими пелюстками);

схожа на

(сонце);

спить уночі

(схиливши золоті пелюстки);

сходить сонце

(пелюстки тремтять, усміхаються);

виходить сонце

(із-за обрію, з-за гори);

соняшник повертає до нього

(золоті голівки);

усміхається соняшник до сонця

(радіє, вітає його);

сонце піднімається усе вище

(пливе по небу);

золота квітка повертає за ним свою голівку, брилика;

спить золота квітка

(сниться їй ранкова зоря).

- Як назвемо твір? (Соняшники. Соняхи. Квітки сонця. Золотоголові красені)

- Яка назва найбільш вдала?

- Яке речення напишемо першим? Що ми бачимо перед собою? (Перед нами яскраві квіти).

- На що вони схожі ? (Вони схожі на сонечко)

- Що вони тримають на високих струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками)

- На що схожі маленькі соняхи? ( Маленькі соняхи схожі на діток у жовтих бриликах)

- Що він робить? (Він жартівливо нахилив голівку і ніби усміхається до своєї матусі)

- А що робить матуся? (А вона нахилилась і щось турботливо їм шепоче на вушко)

- Якими кольорами зображено квіти? (Квіти зображено теплими яскраво-жовтими кольорами)

- Чому соняхи, ніби світяться? (Соняхи ніби світяться у темряві. То вечірнє сонечко освітлює їх)

- Якими словами опишемо вечірні промені сонця? (То вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками)



Зразок твору

Квіти сонця

Перед нами яскраві квіти соняшника на тлі вечірніх променів. Вони схожі на сонечко. На високих струнких стеблах квіти тримають великі голівки із золотими пелюстками. Це соняшники.

Великий сонях схожий на матусю, яка турботливо шепоче своїм діткам – пустунчикам щось на вушко.

Маленькі - у жовтих бриликах жартівливо нахилили голівку і ніби усміхаються до своєї матусі.

Квіти зображені теплими яскравими кольорами.

Соняхи ніби світяться у темряві. То вечірнє сонечко освітлює їх останніми лагідними промінчиками.


7. Написання твору

7.1. Актуалізація орфографічної пильності

На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення слів ці картки знімаються. Діти ще раз перевіряють написання слів.



Слова з офограмами:

веселі, високі, вечірні, останні, шепоче, нахилив.

7.2. Актуалізація культури оформлення тексту

- Скільки частин відповідно до плану?

- Як запишемо кожну частину?

7.3. Диференційована робота.

Слабшим учням даються картки



Картка 1

Квіти сонця

Перед нами … . Вони схожі на …. . На … стеблах квіти тримають свої … .

Великий сонях схожий… , яка турботливо шепоче своїм діткам – пустунчикам щось на вушко.

Маленькі - …. . Вони жартівливо нахилили ….. до своєї матусі.

Квіти зображені…. .

Соняхи ніби світяться… . То вечірнє сонечко …. промінчиками.


Картка 2

  1. Що бачимо перед собою?

  2. На що вони схожі?

  3. Що вони тримають на високих струнких стеблах?

  4. Що це за квіти?

  5. На що схожий маленькі соняшники?

  6. Що вони роблять?

  7. А що робить матуся?

  8. Якими кольорами зображено квіти?

  9. Чому соняхи ніби світяться?

8. Перевірка творів

8.1. Самоперевірка

8.2. Заслуховування 2-3 творів, внесення порад, коректив

9. Створення рельєфної композиції. соняшника.

- А зараз ми спробуємо створити свій власний виріб. Ми прикрасимо тарілочку рельєфом із зображенням соняшника. Для цього нам знадобляться такі матеріали: паперова тарілка, різнокольоровий пластилін .

Інструменти: стеки, ганчірки, дошки або клейонки.

Словникова робота : рельеф (нерівності на площині).

(Слайд 18)

Пригадайте прийоми ліплення:

  • скочування ;

  • розкачування;

  • вдавлювання;

  • прищипування;

- відтягування.

Учитель: А тепер згадаємо правила роботи з пластиліном(Слайд19)




  • розігріти пластилін, розім’явши його руками;

  • ліпити треба на дощечці;

  • після роботи дощечку потрібно почистити від залишків пластиліну;

  • руки після ліплення необхідно витерти серветкою А потім вимити з водою та милом.

Техніка безпеки при роботі з пластиліном (Слайд 20)

Учитель

Шматок пластиліну на парті дрімає,

І, чим він стане, ніхто не знає,—

Чи квіткою, що радує всіх нині,

Чи пташкою у гіллі на калині.

Ви потрудіться добре всі, будь ласка,—

Наступить диво, оживе прекрасна казка!

VIII. Аналіз виробів

IX. Прибирання робочого місця

10. Підсумок уроку

- Як називається картина, яку ми описували? Хто автор? Чи сподобалась вона вам? Чим саме?


— Чи сподобалося вам працювати із пластиліном? Чим саме?


  • Ми сьогодні на уроці слухали поезію, милувались чудовою картиною. Вчилися правильно вживати слова і вислови, складаючи твір за цією картиною, спробували створити свій власний виріб рельєф соняшника на тарілочки.


9.1. Складання Сенкану(Слайд)
1. Іменник. 1.Соняшник.

2. 2 прикметники. 2. Високий, стрункий.

3. Порівняння. 3. Хлопчик у золотому брилі.

4. Речення. 4. Пригощає горобців.



5. Асоціація. 5. Відважний лицар.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка