Урок розвитку мовлення 3 клас



Скачати 54.38 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір54.38 Kb.
Урок розвитку мовлення 3 клас

Складання твір – розповідь за спостереженнями


Мета: 1. Поглибити уявлення учнів про рідну природу. Вчити бачити і розуміти прекрасне як в природі, так і в житті, на картині, в музиці, поезії; удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, добираючи прикмети, характерні для даної пори року; допомогти відчути яскравість осінніх барв,щедрість осені; удосконалювати знання про текст-розповідь.

2. Виховувати почуття любові до мистецтва.

3. Розширювати словниковий запас.

Обладнання: Презентація з слайдами екскурсії; фільм з картинами художників під супровід п’єси П.І.Чайковського «Пори року. Осінь»; картки для роботи в парах, групах; рівневі картки

Хід уроку
І. Організація класу.

Лунає дзвіночок, до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій!

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилина не втратилась марно!
ІІ. Підготовчий етап
1. Робота в парах.

У вас на парті лежать конверти. Розкрийте їх. З окремих слів зберіть прислів’я, прочитайте і поясніть.


Осінь збирає, а весна з'їдає.

Осінь на строкатому коні їздить.

Ходить осінь краєм, гонить птахів з гаю.

Бесіда.


Про яку пору року прислів’я? (про осінь)

Яка зараз пора року? (осінь)

Доведіть, що надворі осінь.
Повідомлення вчителя.

Ще недавно ви купалися в річці, гралися на зеленій травичці.


А сьогодні під ногами шурхотить опале листя. До нас завітала осінь.

Ми вирушаємо у світ прекрасного, у світ природи. А допоможе нам у цьому мистецтво: музика, живопис, поезія.


Ви знаєте, що музика може розказати про природу, про наш настрій.

- Хто створює музику? ( Композитор. )

Світ природи, що нас оточує, різноманітний і багатий. Красу форм і кольорів відтворює живопис.

- Хто пише картини? ( Художник. )


Осінь,ніби справжня художниця, без пензлика, без олівця розфарбувала дерева, кущі, трави. Запросила всіх на свій прощальний карнавал.
Зараз я пропоную переглянути презентацію, а ви уважно дивіться, який колір осінньої пори найбільше повторюється? Уважно послухайте п’єсу Петра Ілліча Чайковського «Пори року. Осінь» і скажите, який настрій вона передає?

(показ фільму)

Які кольори використали художники при написанні картин?

Чи змінювались природа на картинах?

Які почуття пробудила у вас мелодія?

Змінювалась мелодія разом із природою чи ні?

Яка мелодія була на початку осені? (весела)

А в кінці, яка лунала мелодія, яка? (сумна)


4. Ми послухали п’єсу Чайковського, переглянули картини, а зараз послухаємо, як про осінь, написав Яків Щоголів український поет .

Осінь (Лесик Сніжана)


Висне небо синє,

Синє, та не те;

світить, та не гріє

сонце золоте.

Оголилось поле

од серпа й коси;


Ніде приліпитись крапельці роси.
Темная діброва

Стихла і мовчить;

листя пожовтіле з дерева летить.

Хоч би де замріла

Квіточка одна;

тільки й червоніє

Що горобина.

Здалека під небом,

в вирій летючи,

голосно курличуть

журавлів ключі.
Опишіть барви осені з поезії: як змінилася природа (яке небо, чи так само гріє сонечко?)

Ми послухали і подивились, як поети, композитори, художники змальовують осінь, а тепер прийшла наша черга.


ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці зв’язного мовлення ми побуваємо в гостях у чарівниці-осені. Будемо вчитися володіти мистецтвом слова. І напишемо текст -розповідь про Осінь.


ІV. Актуалізація опорних знань про тест-розповідь
- У нас з вами була екскурсія селищем, ми спостерігали за змінами в природі. Який зараз період осені? (пізня осінь - листопад) Давайте пригадаємо нашу екскурсію (фото дітей)

- Які зміни відбулися в природі? (Дерева скинуло листя, дує холодніший вітер…)


V. Колективна підготовча робота

Користуючись власними спостереженнями під час екскурсії , я пропоную гру.


Працювати ви будете в групах. Гра « Добери слово». Ви запишете ознаки пізньої осені.
І. Осінь ( яка? )- щедра, багата, чарівна, чепурна, пізня
ІІ. Дерева – голі, безлисті, задумані, позолочені, сумні…
ІІІ. Трава – суха, примерзла, пожовкла
ІV. Небо (яке?) – сіре, холодне

Хмари (які?)- важкі, сумні, похмурі


V. Повітря – холодне, свіже, бадьоре
VІ. Листочки – гладенькі, жорсткі, колючі, холодні.
- Один представник з групи, презентує слова, які підібрали.

А що роблять листочки? – шурхотять, шепочуть, кружляють, летять


- А в парку, який ми відчули запах? (запах прілого листя)
Молодці. Відпочинемо.
Фізкультхвилинка

Ой ходили журавлі

То великі, то малі.

Сіли собі на ріллі

Та й співають тра-ла-лі.
Відпочили і працюємо далі.

Робота над будовою тексту.

Який у нас буде текст? ( Текст-розповідь. )

Давайте пригадаємо з яких частин складається текст?

(зачин, основна частина, кінцівка. Відповіді дітей на дошку.)

Так, тепер спробуємо скласти план про ,що ми будемо розповідати в кожній частині?

Зачин (На дворі осінь.)

Основна частина (Небо восени. Повітря. Осінні дерева)

Кінцівка ( Я і осінь)
Про, що ж ми будемо розповідати в кожній з частин:

В зачині – Осінь ( група, яка писала ознаки осені зачитують свої слова… На дошку вішаємо тільки вдалі)

В основній частині – НЕБО, ПОВІТРЯ, ТРАВА, ДЕРЕВА, ЛИСТОЧКИ

(кожан група по-черзі представляє свої ознаки, які вони підібрали. Найвдаліші на дошці)

Кінцівка – Моє відношення до пізньої осені.

VІ. Складання учнями усного твору.

- Зараз уважно подивіться на план, на наші опорні слова і спробуйте усно скласти твір.

- Хто зараз може усно розповісти твір (1 учень)


VІІ. Самостійне написання твору з використанням словникової роботи
- У кожного з вас на парті є пам’ятка. Ця пам’ятка допоможе вам в написанні твору. Прочитайте її ( читає 1 учень вголос).
ПАМ’ЯТКА
1) Кожну частину тексту писати з абзацу.

2) Речення будувати невеликі.

3) Послідовно викладати свої думки.

4) Стежити за мовою.

5) Уникати повторів слів.
- Діти підніміть руку, кому треба допомога?

С.р. Складає твір даючи повну відповідь на запитання:

1. Яка стоїть осінь?

2. Яка погода?


3. Високим, синім небом пливуть, які хмари?

4. Що освітлює осіннє сонце?

5. Чи скинула осінь з кущів і дерев розкішне вбрання?

6. Яке повітря на дворі?

7. Під деревами, яка трава?

8. Осінь, яка пора року?


П.р.

Стоїть пізня осінь. Погода суха і тепла. Високим, синім небом пливуть важкі, сумні хмари. Осіннє сонце освітлює верхівки дерев. Осінь скинула з кущів і дерев розкішне вбрання. Повітря холодне, свіже. Під деревами пожовкла трава.


Осінь —незвичайна пора року!

Слова для довідки: пізня осінь; суха і тепла; важкі, сумні хмари; розкішне вбрання; холодне, свіже; пожовкла.


VІІІ. Зачитування деяких робіт. Редагування текстів, доопрацювання.
2-3 учні читають свої твори.
ІX. Підсумок уроку. Завдання додому.

- Про яку пору року ми писали твір?

- Як ви гадаєте, чому ваші твори мають одну назву, але звучать по різному?

- За хорошу працю на уроці осінь дарує вам легенду.


За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів та чарує нас осіннім золотом.
Завдання додому.

Складніше завдання – записати твір-міркування «Чому я люблю осінь» або «Чому я не люблю осінь». Можливо хтось із вас напише вірш про осінь.


Легше завдання – дібрати прикмети, загадки, прислів’я про осінь.





База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка