Урок Природознавство Тема. Повітря. Демонстрація властивостей повітря. Значення повітря для живої природи



Скачати 135.57 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір135.57 Kb.
Великобілозерська І – ІІІ ступенів ЗОШ № 3

Урок

Природознавство
Тема. Повітря. Демонстрація властивостей повітря.

Значення повітря для живої природи.
1 клас

Вчитель: Тронь Світлана Миколаївна

категорія вища

« вчитель – методист»

2013 – 2014 н.р.
Природознавство

1 клас

ТЕМА. Повітря

МЕТА :


НАВЧАЛЬНА розширити і поглибити уявлення дітей про існування повітря, його роль для живих організмів; ознайомити із властивостями повітря, з поняттям «вітер», вчити досліджувати повітря та дізнатися про шляхи збереження чистоти повітря

РОЗВИВАЛЬНА розвивати мовлення та мислення учнів,уяву, спостережливість, вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння робити висновки,

міркувати за аналогією:



ВИХОВНА виховувати пізнавальний інтерес до природи, здатність

спілкуватися у процесі сумісної діяльності; виховувати

прагнення охороняти чистоту повітря з метою збереження

власного здоров’я і навколишньої природи



Очікувані результати :

Після уроку учні зможуть:

- пояснювати поняття «повітря», «атмосфера», « повітряна оболонка», «вітер»;

- доводити дослідами властивості повітря;

- порівнювати;


  • робити висновки;

  • розв’язувати природничі задачі;

  • турбуватися про збереження чистоти повітря .

Обладнання : електронна презентація до уроку, підручник для 1 класу Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак , зошити з природознавства, індивідуальні карточки , предмети для дослідів , смайлики з відповідним настроєм ( сумний, веселий, нейтральний), кольорові сигнальні картки.

Тип уроку : урок –дослідження з використанням проектної презентації Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій, з проведенням практичних робіт, дослідів , проектної презентації вчителя.

Структура уроку:

  1. Організація класу ( 1 хв.)

  2. Актуалізація опорних знань ( 7 хв.)

а)хвилинка “ Календаря природи”

б) перевірка вивченого на попередньому уроці



  1. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми та мети уроку ( 2 хв.)

  2. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу

Дослідницька діяльність учнів (15 хв.)

  • Зупинка 1. « Повітряна лабораторія»

  • Зупинка 2. «Повітряна дискотека»

  • Зупинка 3. «Повітряний інформаційний центр»

  • Зупинка 4. «Повітряна лікарня»

  • Зупинка 5. « Повітряна бібліотека»

  • Зупинка 6. « У гостях у вітра»

5. Узагальнення та систематизація знань ( 7 хв.)

а) робота в зошитах

б) Гра “ Так чи ні”

6. Підсумок уроку (3 хв.)

а)Рефлексія

б)Запустити паперові літаки на подвірї, спостерігати за рухом вітру


І. Організаційний момент

Слово вчителя

Сядьте дітки всі рівненько,

посміхніться гарненько.

Настрій на урок взяли?

Працювати почали!

Працюватимем старанно

щоб почути у кінці,

що у нашім 1класі

діти просто молодці!

Ми сьогодні вирушаємо у подорож океаном . Але не на кораблі, не на літаку і навіть не на казковому килимі, а на хмаринці.


-Перш ніж вирушити в мандрівку згадаємо вивченне на попередніх уроках.

ІІ. Актуалізація опорних знань

а) хвилинка “ Календаря природи”

- Яка зараз пора року?

- Який сьогодні день?

- Що цікавого помітили по дорозі до школи?

б) перевірка вивченого на попередньому уроці

- Розгляньте уважно зображення на моніторі і назвіть ті предмети, які належать до природи.

- А які предмети створені руками людей?

-

Комп’ютер пропонує вам пограти в гру «Знайди зайвий предмет»


- Як назвати одним словом ті предмети, що залишились? (Природа)

3) Доповніть речення:

Природа буває …( жива і нежива).


На моніторі схема.

Природа
жива нежива


А тепер перевіримо, як ви навчились розрізняти живу і неживу природу, чи добре засвоїли, що не належить до природи.

Гра:

На моніторі будуть з’являтись малюнки предметів.

Якщо цей предмет належить до живої природи діти піднімають зелений кружечок

Якщо цей предмет належить до неживої природи діти піднімають синій кружечок.

Якщо цей предмет зроблений людиною, діти піднімають жовтий




кружечок.






- Що є джерелом світла і тепла на нашій планеті? (Сонце)

- Розкажіть за малюнками про значення води в природі.

















ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми та мети уроку



  • Уявили, що ви на хмаринці. А поки будемо підніматись у повітря послухайте казку.

а) Давним-давно, коли світ тільки з'явився і зірочки вперше протяг­нули одна одній свої дзвінкі сріблясті промінчики, Добрий Чарівник, який створив світ, вирішив прикрасити його. Для Небаченого Дива Чарівник обрав хмаринку зоряного пилу, закружляв її, оповив своїми чарами. І здивовані зірочки раптом побачили, як у центрі зоряної хма­ри блиснуло світло. Воно розгорялося дедалі яскравіше, освітлюючи все навкруги м'яким і теплим жовтим світлом. Так утворилося Сонце і планети Сонячної системи.

Чарівник вирішив продовжити творити дива. Із всіх планет він обрав Землю.

— Потрібно щось дуже легке, дуже ласкаве і дуже надійне. Те, що захистило б Землю від спекотного сонячного проміння і від крижаного холоду космічної безодні, — думав Чарівник.

А дим і пара, що піднімалися тим часом із надр Землі, оповили її прозорим і легким простирадлом. Воно ставало все товщим, і через деякий час зірочки побачили, що навколо Землі м'яким голубим світ­лом сяє повітряне простирадло.

Воно зберігало сонячне тепло протягом ночі і космічну прохолоду протягом дня. Вночі воно ставало невидимим і прозорим для Місяця і зірок, але як тільки на краєчку горизонту з’являлося Сонце, здава­лося, що саме небо радіє йому, виблискуючи всіма барвами.

(За Н. Латиновою)

Запитання


  • Про яке легке простирадло йдеться у казці?

  • Яку користь повітряна оболонка приносить Землі?

б) Перегляд слайдів презентації « Атмосфера»

Слово вчителя.

  • Атмосфера - газова оболонка Землі, яка обертається разом з нею.

  • Життя на Землі можливо до того часу, поки існує атмосфера.

  • Всі живі організми використовують повітря для дихання. Атмосфера захищає їх від шкідливого впливу космічних променів і температури.

в) - Відгадайте загадку:

Куди ступиш — всюди маєш

хоч не бачиш, а вживаєш.

(Повітря)



  • Хто скаже, що будемо вивчати сьогодні на уроці?

  • Під час нашої подорожі ми проведемо дослідження повітря і ви­значимо, чи потрібне воно для життя тваринам і рослинам. Дізнаємось, чи впливає повітря на здоров'я людей.

ІV. Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу

Дослідницька діяльність учнів



  • Зупинка 1. « Повітряна лабораторія»

Дослід 1.

- Якщо повітря голубим простирадлом вкриває Землю, то чи озна­чає це, що воно оточує і нас?



Робота в групах. Учні починають розмахувати паперовими різнокольо­ровими віялами. ( картонні листки)

- Що ви відчуваєте?

- Що відчуває віяло? (Щось стоїть у нього на перешкоді.)

- Чому ми не бачимо повітря, а тільки відчуваємо?

- Чому через нього ми бачимо всі предмети, і навіть Зірочки в казці бачили нашу Землю із космосу?

Слово вчителя - Повітря є навколо нас . Проте ми його не бачимо, тому що воно невидиме, прозоре. Повітря заповнює все довкола: приміщення, подвір’я, тріщинки й пустоти у предметах.

Перевіримо це.



Дослід 2.

- Візьміть поліетиленовий пакет, скрутіть його, почи­наючи з боку отвору.

- Чи вдалося вам скрутити рівну трубочку?

- Що стало на перешкоді?

- Із чого утворилася подушечка?

Висновок. Повітря є навколо нас. Воно прозоре, ми його не бачи­мо, оскільки воно не має кольору.,
Дослід 3.

- Зануримо порожню прозору пляшку ( склянку) у посудину з водою.

Що ви спостерігаєте ?

(З пляшки виходять бульбашки. Бульбашки – це повітря яке було в пляшці.)



Висновок: у пляшці було повітря.

Дослід 4.

- Зануримо у воду гумову іграшку з маленьким отвором внизу.

- Що ви бачите?(З іграшки теж ідуть бульбашки ).

- То що було всередині іграшки ?

- Ми довели, що повітря є навколо. А чи є повітря всередині тва-
рин, людини?

Дослід 5.1

- Щосили подуйте на паперову серветку.

- Що ви побачили?

- Що змусило віяло відхилятися?



Дослід 5.2 Продовження .

- Опустіть трубочку у склянку з водою і подміть у неї. Що ви помітили?



Висновок. Усередині людини є повітря, тому що, дмухнувши, ми можемо зробити «вітер».Повітря легше за воду.

- Чи може повітря бути всередині тіл неживої природи? (Припу-


щення учнів.)

Дослід 6.

- Киньте в банку з водою: 1 пара — шматочок цегли; 2 — шматочок крейди; 3 — грунт; 4 — шма­точок дощечки.

- Що ви спостерігаєте? (Відповідають представники кожної групи.)

- Чому на стінках банки з'явилися бульбашки?



Висновок. Повітря є і в тілах неживої природи.

  • Зупинка 2. «Повітряна дискотека»

Фізкультхвилинка. Дує вітер нам в лице.

Захиталось деревце.

Вітерець все тихше, тихше.

Деревце все вище. Вище.



  • Зупинка 3. «Повітряний інформаційний центр»

Слово вчителя

Повітря є скрізь. Воно заповнює всі отвори і щілини. У повітря-ному океані рухатись легше, ніж у водному, тому що повітря не таке густе, як вода. Тепле повітря піднімається вгору, а холодне — опускається вниз. ( Дослід із свічкою показує вчитель біля дверей класу)

Повітря непосидюче. Його переміщення спричинює зміну погоди. Вітер — це рух повітря.

Без повітря не можуть жити живі організми.

— Закрийте пальчиками ніс і спробуйте не дихати. Скільки часу ви могли обійтися без повітря?

Усе живе дихає повітрям, і це повітря має бути чистим!



  • Зупинка 4. «Повітряна лікарня»

  • Як ви розумієте вислів:

«Правильне дихання — ключ до здоров'я»?

Поради лікаря:

Коли ми дихаємо, до нашого організму потрапляє кисень, який потрібен для роботи і росту організму.

Тому:


• гуляйте більше на свіжому повітрі;

• дбайте про чистоту повітря в класі, своїй кімнаті.

Забруднене повітря викликає втому, допомагає мікробам розмножуватись;

• дихайте правильно. На морозі вдихайте повітря носом. Коли робите зарядку – дихайте глибоко і часто.



  • Зупинка 5. « Повітряна бібліотека»

Робота з підручником

1. Розгляньте зображення двох міст. У якому місті ви хотіли б жити? Чому?

Робота в зошиті

  1. Де повітря чисте – зафарбуй кружечок синім кольором, а де ні – червоним. Чому ти так думаєш?

Перегляд відеофрагменту

Слово вчителя - Чисте повітря приносить користь, але якщо люди будуть недбало ставитись до цього безцінного дару природи, то воно може й шкодити здоров’ю, адже люди починають хворіти, коли дихають брудним повітрям.

Як же люди забруднюють повітря?

Це викиди у повітря шкідливих речовин, диму на заводах, а також з автомобілів, автобусів. Інколи й природні явища можуть забруднювати повітря. Це лісові пожежі Під час великих лісових пожеж у повітря виділяється велика кількість диму. Проте часто вони виникають з вини людини. Тому не треба розпалювати вогнища у лісі, а якщо й розпалили, то обов’язково потрібно загасити його (залити водою або прикидати землею).

Ще одне природне явище, яке може забруднювати повітря, ви побачите на моніторах. Це виверження вулкану, під час якого у повітря викидається велика кількість розжарених газів і попелу.

Але матінка-природа дуже мудра. Вона сама дбає про очищення повітря. Цю роботу виконують рослини.

(Анімаційне зображення на моніторах, коментар вчителя).

Вони забирають з повітря шкідливі гази, а наповнюють дуже корисним газом, яким ми дихаємо. Це кисень.

Люди теж допомагають природі. Вони прийняли закони про охорону повітря,

вчені працюють над удосконаленням роботи заводів, автомобілів, щоб зменшити кількість шкідливих речовин, що викидається в повітря, насаджують рослини (дерева, кущі, квіти).

А як ви можете допомогти природі і дорослим?

Потрібно не лише садити рослини, а й доглядати їх. Як саме?







Повітря нам потрібно всім Комашка по землі повзе —

І дорослим, і малим. І та повітрям дихає.

Мені, тобі, звірятку, пташці, Вітер крила обертає

Листочку, квіточці, комашці. молодого вітряка,

Чи під воду ми пірнаєм — І вітрила надуває

Усе повітря споживаєм. величезного човна.

А щоб повітря чистим було,

Потрібно, щоб дерев багато росло


  • Зупинка 6. « У гостях у вітра»

Слово вчителя -

Повітря весь час рухається. Переміщається. Переміщення повітря на вулиці в природі називається вітром. Вітер виникає там де зустрічається тепле і холодне повітря Іноді вітер ледь помітний, а іноді він дме з великою силою.

Вітер - це природний рух повітря. Повітря рухається навіть тоді, коли ми не помічаємо його.

Мильні бульбашки пускаємо. Діти подивіться за їхнім рухом.

Повітря рухається так, як тече струмочок. Але повітря часто змінює напрям руху і силу.

Вітер можна створити штучно (вентилятор включити)

Яку роботу виконує вітер? (Допомагає запустити повітряного змія. З його допомогою можна змолоти зерно. За допомогою вітру пливе вітрильник. Вітрова електростанція виробляє електроенергію).

Який буває вітер? (Влітку — теплий, свіжий, легкий. Взимку — холодний, колючий, морозний.)

- Повітря ми не бачимо, а вітер можемо побачити, почути і відчути.

Послухайте, будь ласка, як змальовано вітер у віршах Т.Г. Шевченка.

По діброві вітер виє.

Гуляє по полю.

Край дороги гне тополю.

До самого долу.


Реве та стогне Дніпр широкий.

Сердитий вітер завива.

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.


Вітер з гаєм розмовляє,

Шепче з осокою.

Пливе човен по Дунаю

Один за водою.


Сонце гріє. Вітер віє

З гори на долину

Над водою гне з вербою

Червону калину.

Більшість вітрів добрі, не чинять зла людям і природі. Але є і злі: буревії , урагани, смерчі….Вони завдають збитків господарствам, спроможні вирвати з корінням дерева, перевертати автомобілі, руйнувати будинки. В таку негоду треба бути обережними, не гуляти на вулиці, перебувати поряд із дорослими.

Словникова робота

а) Буря — сильний вітер з грозою, дощем чи снігом.

Буревій — дуже сильний вітер, ураган.

Віхола — сильний вітер зі снігом.

Вихор — сильний круговий рух вітру.

б) влучні вислови про вітер.



(Діти пояснюють значення).

  • Шукай вітра в полі

  • Летить, як вітер

  • Вітер в голові

  • Бажаю попутного вітру

в)Вивчити напам’ять

Бігав цілий день вітрець

Біля кіз, біля овець.

В яр загнати їх не зміг

Та утомлений приліг

( Л. Лежанська)

Вітер, вітерець, вітрище… - спільнокореневі слова.


  1. Узагальнення та систематизація знань

б) Гра “ Так чи ні”

  • Повітря є тільки на вулиці.

  • Повітря є у воді, ґрунті.

  • Рослини можуть жити без повітря.

  • Повітря рухається.

  • Рух повітря називається вітром.

  • Брудне повітря корисне.

  • Приміщення потрібно часто провітрювати.

  • Рослини очищують повітря від шкідливих речовин.

  • Ми будемо садити й доглядати рослини.

VІ. Підсумок уроку (3 хв.)

а) Рефлексія

- Діти, чи сподобалось вам бути дослідниками?

- Який настрій у вас? Покажіть смайлик з відповідним настроєм.

Я дуже рада, що у вас гарний настрій. І у мене теж гарний настрій від того, що ви у мене такі хороші та працьовиті.

б) За чудову роботу на уроці прийміть від мене подарунок – літачок. Він допоможе вам визначити силу і напрямок вітру.




Додаток


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка