Урок природознавства в 2 класі «Птахи восени» Учитель Цимбал Наталія Борисівна 2014-2015 н р. Тема уроку. Як змінюється восени життя птахів? Перелітні та осілі птахи. Мета уроку



Скачати 86.49 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір86.49 Kb.
Вільхівська ЗШ І-ІІІст ім Л.В.Куценка
Урок природознавства в 2 класі
«Птахи восени»


Учитель Цимбал Наталія Борисівна

2014-2015 н.р.

Тема уроку. Як змінюється восени життя птахів? Перелітні та осілі птахи.

Мета уроку: продовжити формувати в учнів уявлення про осінні зміни в житті птахів;виявити залежність життя птахів від сонячного тепла, рослин, інших тварин;формувати уявлення про перелітних та осілих птахів;збагатити словник дітей новими словами;

розвивати допитливість, спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати;виховувати в учнів любов до природи та її мешканців.



Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: урок-подорож.

Обладнання: зображення схеми дерева з листочками; серія малюнків і таблиць про життя птахів; роздавальні тексти про життя птахів восени; мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Сядьте, діти, всі гарненько,


Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
На мене уважно подивіться
І легенько посміхніться.
ІІ Фенологічні спостереження.

1. З’ясування змін у природі.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні,

Та міняє щодня кольори.

– А яка ж сьогодні осінь? Про погоду сьогоднішнього дня нам допоможе дізнатися черговий синоптик, тому надаємо йому слово.



Синоптик. Жовтень дарує нам мало сонячних днів, частіше стоїть непривітна, похмура й холодна погода. Сьогодні по всій території села спостерігається … погода, температура повітря становить … , вітер помірний, опади …

– А тепер послухаємо народного синоптика.



Народний синоптик. Сьогодні за народним календарем – день Якова. Після Якова осінь вже заплакала. Після Якова – тепла ніякого.

Підсумок. Дякуємо нашим синоптикам! Діти, а ви продовжуйте вести спостереження, помічайте зміни, які відбуваються в природі.

2. Розповідь учителя.

Ось і закінчується осінь. Останні листочки вона роздає, але осінь не хоче нас покидати, тому на прощання приготувала цікаві завдання. Тож давайте вирушимо у цікаву подорож. А щоб вона була цікавою, візьмемо з собою:

- витримку;

- наполегливість;

- увагу;

- взаємодопомогу.

– Щоб ніхто не заблукав і не відстав, ми будемо працювати групами:

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

– Подрімайте, нахиліть голівки, закрийте очі. Згадайте осінню екскурсію. Світить яскраве сонечко, лунає сміх, милують своєю красою чарівні квіти…



IV. Актуалізація опорних знань учнів.

Сьогоднішній урок приготував багато різних цікавинок. Кого ми зустрінемо на уроці, про кого йтиме мова, зрозумієте, коли я прочитаю лист, що надійшов на адресу нашого класу.



Лист учням 2 класу Вільхівської ЗШ

Ми, група тварин, що добре пристосувалися до польоту. Наше тіло вкрите пір'ям, яке захищає нас від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Живемо ми у лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Живимося різноманітною їжею. Ми – дуже корисні тварини.

Хто є автором цього листа? (Птахи).

Так, це птахи. Наша мета уроку познайомитися з життям птахів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; дізнатися про зв’язок змін у житті птахів зі змінами в природі.

ІV Робота на темою уроку

Розповідь вчителя

Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси, є окрасою парків і садів. Чи можна уявити собі весну без дзвінкої пісні жайворонка або весняний ліс без кування зозулі? Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря. Це наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів. Але трапляються такі випадки, коли окремі учні знущаються над тваринами. Нехай зрозуміють вони, що їхня поведінка не мужня й смілива, як вони вважають, а жорстока. Сильна й смілива людина завжди добра. Птахи – це наші друзі, а ми з вами повинні бути друзями птахів, оберігати їх, допомагати їм взимку. Пам’ятайте: „Найдорожче для пташки – це воля!”.Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи. Чому ж птахи відлітають від нас? Причиною відльоту є не холод, а голод унаслідок зменшення кормових запасів. Узимку зникаю комахи, втрачають зелене „вбрання” рослини. Та й часу, щоб знайти щось попоїсти у пташок обмаль. Адже зимовий день короткий, а ніч – довга. Тому першими відлітають комахоїдні птахи: стрижі, ластівки, солов’ї. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи. Пташки, які на зиму покидають свій рідний край, називаються перелітними. До перелітних пташок належать ластівки, лелеки, зозулі, шпаки, солов’ї, журавлі.


Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії .Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями. Журавлі і гуси летять кутом і клином, шеренгою, а також один за одним.
Скупченою зграєю — шпаки. Деякі птахи летять по одному, наприклад, зозулі. Кожного року птахи-мандрівники долають багато тисяч кілометрів, вони знають такі місця, у яких можна певний час прожити — добре прогодуватись.
Птахи летять із різною швидкістю. Дрібні співочі птахи — соловей, горихвістка долають відстань зі швидкістю 30-48 км/год. А деяких летунів не наздоженеш і найшвидшим потягом!
Стрижі, ластівки, які годуються в повітрі під час польоту, летять зі швидкістю 130 км/год. Є такі птахи, що летять день і ніч без відпочинку. От, наприклад, журавлі. Як виберуться в дорогу, то не зупиняться доти, доки не прилетять на місце. А деркач, перепілка сотні кілометрів проходять пішки. (Під час розповіді вчитель демонструє малюнки птахів.) Перед тим як відлетіти птахи довго кружляють у піднебессі, роблячи коло за колом. Видовище, яке не може залишити байдужим. В такий спосіб вони вибирають собі вожака. Лідера, який би повів їх у далеку дорогу. А мені здається, що, кружляючи над певною місциною, вони ще й прощаються з нами, зі своїм гніздом. Бо хтозна, яким буде той шлях... спочатку туди, а через півроку – назад? Залишається лише сподіватись, що назад вони обов’язково повернуться живими і здоровими, бо скільки б разів не гостювали птахи в теплих краях, та щороку навесні вони повертаються до рідних домівок.. Ми їх обов’язково будемо чекати.
А чи всі пташки відлітають у теплі краї? Ні. Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть знайти собі поживу. Птахи, які не відлітають — це осілі пташки. До них належать горобці, сороки, ворони, сичі, дятли, синиці. Ці пташки полюбляють насіння лободи, подорожника, живляться рештками рослин, а от синиці дуже люблять свіже несолоне сало. А ще на зиму до нас прилітають північні гості: снігурі та омелюхи. Щоб дізнатися багато цікавого про птахів та їх життя я запрошую вас на “пташину конференцію”.
2. «Пташина конференція» ( Заздалегідь підготовлені учні розповідають “про себе”.)
Учень-Синиця

Я – невеличка пташка, за розмірами менша за горобця. Маса мого тіла до 20 грам. Забарвлення – жовто-зелене, голова чорна з білою плямою на потилиці, на шиї спереду чорна краватка. Живемо ми у лісах, садах, парках. Живимося комахами, взимку – зерном. У пошуках їжі прилітаємо до людських осель. Не маючи достатньо корму, у холодні зими багато моїх друзів – синичок – гине. Діти, допоможіть нам! Влаштуйте годівниці. Прилаштуйте на мотузці шматочок несолоного сала – ми залюбки ним поласуємо.


Учень- Ворона

Я – великий за розміром птах, голова, крила та хвіст чорні, а решта оперення – сіре. Хоч я і дуже обережна пташка, але інколи можу селитися поблизу житла людей. Гнізда будую на деревах, у садах, на узліссі.



Учень- Шпак

Ми – дуже корисні птахи. Я поїдаю гусінь, жуків, сарану та личинки. За один день можу знищити близько 300 різноманітних шкідників. Оселяюся у будиночках, які ви, любі діти, робите для нас. Я вмію досконало імітувати голоси інших птахів, умію „співати”, як жаба, або „гавкати”, як собака. Коли настають морози, ми відлітаємо на південь. Чекайте нас майбутньою весною.



Учень- Ластівка

Я прилітаю до вас на початку травня і зразу лаштую собі гніздо під дахом вашої оселі. Я – невеличка пташка, з чорно-синім верхом тіла і білим черевом та грудьми. Лоб і горло – рудувато-коричневі, хвіст довгий вилчастий. Більшість часу перебуваю у польоті – полюю на комарів, мух, жуків. Навіть воду п’ю на льоту. Я майже ніколи не сідаю на землю, бо мої слабкі ніжки не пристосовані для ходіння. З настанням холодів я відлітаю у теплі краї.



Учень- Снігур

Ми – червоногруді пташки. Черевце – червоне, спинка, крила і хвіст – чорні. На хвості біла смужечка. Живу я у хвойних лісах Півночі. До вас прилітаю пізно восени і оселяюся недалеко від людського житла. Мандруючи по садах, збираю насіння бур’янів, ягоди, що залишилися на кущах. Дуже люблю горобину.



Учень - Горобець

Я – маленький, добре відомий усім птах. Веду осілий спосіб життя. У самця верх голови сірий, а горло, воло і верхня частина грудей чорні. Самка сіро-коричнева, на горлі волі і грудях чорної плями немає. Живимося ми переважно рослинною і тваринною їжею (комахами). Іноді збираємося у великі зграї, налітаємо на посіви зернових, клюємо ягоди, насіння соняшнику, завдаючи шкоди людям. Але навесні і влітку живимося комахами, серед яких багато шкідників. Комахами ми вигодовуємо своїх пташенят. Тож користі від нас більше, ніж шкоди.

Учень - Дятел

Моє забарвлення – це поєднання чорного, світлого і червоного кольорів. У самця є червона пляма на потилиці. Молоді птахи мають на голові червону„шапочку”. .Живимося комахами, а взимку – насінням ялини, сосни.

Слово вчителя: Дякую пташкам за чудову “конференцію”.

Фізкультхвилинка(музичний запис)

V Узагальнення та систематизація знань учнів.

1. Гра „Посади птахів на свої місця”.

Будьте уважними! Поміркуйте, які птахи осілі, а які – перелітні. Осілих птахів посадіть на зимове дерево, а перелітних на літнє дерево.

3.Робота з підручником Робота з друкованим зошитом (ст .).

Зошит свій я відкриваю, Правильно його кладу, Ручку я ось так тримаю. Сяду рівно не зігнусь.

4. Тестування.

У вас на партах є картки, читаємо на екрані запитання і піднімаємо картку з правильною відповіддю.

1. Птахів змушує летіти у вирій:



а) голод; б) холод.

2. На південь відлітає:

а) синиця; б) ластівка; в) дятел.

3. Горобці, галки, ворони – це:

а) перелітні птахи; б) зимуючі птахи.

4. Яка з цих пташок перелітна?:



а) ластівка; б) сорока; в) ворона.

5. Птахів, які восени відлітають, а навесні повертаються у свої краї, називають:

а) зимуючими; б) перелітними.

6. Назвіть зимуючого птаха:



а) горобець; б) лелека; в) зозуля.

VІ Підсумок.Оцінювання.

Гра «Знайди зайве»(за презентацією)

Метод “Мікрофон”

На які дві групи можна розділити птахів? (Зимуючі та перелітні).

Яких птахів називають зимуючими?

Яких птахів називають перелітними?

Що є домівкою пташок? (Гнізда, дупла, нори, пні, шпаківні)

Чим корисні птахи? (Поїдають комах, жуків, гусінь, чим приносять користь людині).

Чому птахи відлітають у теплі краї? (Нічим живитись).

- Можливо, для полегшення зимівлі, треба зловити декілька птахів і годувати їх вдома?

Слово вчителя

А тепер діти прослухайте ще один запис і скажіть , що приємніше було слухати спів птахів чи шум автомобілів?

А що ми з вами можемо зробити щоб спів птахів лунав завжди і всюди?

Отже, дітки, ви гарно справилися з завданнями, ви молодці! За те, що ви старалися, я дарую вам картинки з птахами.

Ваше домашнє завдання буде опрацювати в підручнику ст. 58-59 і дослідити, які птахи живуть поруч з вашим житлом
Вправа „Електричний струм”. Всі стаємо в коло, беремося за руки і починаючи з мене, передаємо один одному потиск. Коли цей сигнал надійде до мене з іншого боку, піднімаємо руки вгору і промовляємо „Ми молодці! До побачення!
1. Загадки.

Б’ється, стука молоток,

Поправляє нам садок. (Дятел)

Уночі гуляє, а вдень спочиває.

Має круглі очі, бачить серед ночі(сова)


Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

(Ластівка.)

 

Бідовий хлопчина

В сірій сорочині

По дворах стрибає

Крихти підбирає.

(Горобець.)


Заключне слово учителя.

А щоб сади у нас цвіли,

Щоб літали метелики і журавлі,

Щоб пташки у нас співали

І дерева підростали,

І щоб земля була у квітах,



Бережіть природу, діти!




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка