Урок природознавства 4 клас Тема: Океани Землі



Скачати 92.29 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір92.29 Kb.


Урок природознавства 4 клас

Тема: Океани Землі
Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею,сформувати уявлення про океани Землі; розвивати пізнавальний інтерес, висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, узгоджено працювати в групах; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю і величчю природи.
Обладнання: карта півкуль, глобус, календар спостережень, малюнки тварин та рослин материків та океанів, ребус, ПК, проектор, мультимедійний підручник, слайди, бейджики.


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (Слайд 1)

Встаньте діти всі рівненько,


Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо,
Й працювати розпочнемо.

  • Який настрій, ви мені скажете самі.

Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра!



ІІ. Підсумок фенологічних спостережень (Слайд 2)

1. Хвилинка спостережень.

– Яка пора року господарює?


– Як називається місяць і що ви про нього знаєте? ( Листопад – 11 місяць в григоріанському календарі. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним, природа налаштовується на зимовий спочинок.).

– Яка тривалість дня і ночі?

- Які цікаві зміни ви помітили сьогодні.
2. Робота в зошиті з друкованою основою.

«Синоптик» (Слайд 3)

- Відкрийте календар спостережень на с. 5 . Сьогодні ________листопада; температура_______; вітер__________________________;стан неба_______________; опади_______________.

- Народна прикмета цього місяця: «Якщо на небі червоний місяць, то скоро випаде сніг».


ІІІ. Контроль, коригування і закріплення знань. (Слайд 4)

- Діти пригадайте тему минулого уроку.( «Материки Землі»).

- Сьогоднішній урок ми проведемо у формі – прес-конференції.

Тема «Материки та океани світу».

План


  1. Материки Землі

  2. Океани Землі.

  3. Тести.

  4. Збереження багатств Світового океану.

- На ній присутні доповідачі, картографи, кореспондент, експерти. Перед початком проведемо розминку.


  1. Вправа «Мозковий штурм». (Відповіді короткі) (Слайд 5)

  • Як називаються великі ділянки суші, що оточені морями та океанами? (Материк).

  • Скільки материків на Землі і назвіть їх? (6 – Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктика).

  • Який материк найбільший? (Євразія).

  • Який материк найтепліший? (Африка).

  • Назвіть найменший і найсухіший материк? (Австралія).

  • Батьківщина картоплі? (Південна Америка).

  • Який материк називають королевою холоду? (Антарктида).

  • Третій материк за розміром, на якому є найродючіші в світі грунти? (Північна Америка).

- Як називається найбільший острів? (Гренландія).

2. Перевірка домашнього завдання. (Виступи дослідників і картографів).

- На попередньому уроці було створено 6 груп. Кожна група здійснила подорож на свій материк. Тож давайте уважно послухаємо їхні звіти. Доповідачу дається 2хв. (Виставка коллажів до кожного материка).


ІV. Актуалізація опорних знань

(на дошці карта півкуль і глобус)
- Який колір переважає на карті і глобусі? (Синій).
- Що ним позначають? (Водний простір).
- Чого ж більше води чи суші? ( Води).


V. Фізкульт. хвилинка (Слайд 6)

Хвилі бавляться та б'ються, (роблять хвильові рухи руками)


Наче неслухи-хлоп'ята.
I стрибають, і сміються: (стрибають)
Вітер їм лоскоче п'яти.
Вгору, вниз і знову вгору (Руки вниз — вгору)
Підганяє дужий вітер.
Розгойдав він ціле море, озводять руки в сторони)
Як же хвилям не радіти! (усміхаються).


VI. Повідомлення теми і мети уроку.

(Мультимедійний підручник 4 клас «Природознавство». Тема:Океани.)

1. Розповідь учителя.

- Деякі з дослідників навіть вважають, що нашу планету доцільно було б називати не Земля, а як, ви отримаєте відповідь, якщо розгадаєте ребус. (Ребус: Океан).

- Отже, на сьогоднішній прес-конференції ми докладно зупинимося на водній частині нашої планети –це Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі.


I.Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.


  • Отже, розпочнемо нашу подорож до світу океанів.

Розповідь озвучення про океани.

(Використання слайдів мультимедійного підручника).

Світовий океан

Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою, але в наш час водою зайнято лише дві третини поверхні Землі.

Для зручності водний простір нашої планети, тобто Світовий океан, розділяють на менші частини.

Таким чином його поділяють на чотири менших частини, що теж звуться океанами, назви частин:Тихий океан, Атлантичний океан, Індійський океан, Північний Льодовитий океан.

Саме Світовий океан створює погоду. З поверхні океанів випаровується велика кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітрами в різні місця Землі і випадають там дощем.

Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому живе близько 10 тисяч видів рослин. На глибині до 100 м , куди сягає сонячне проміння, живуть зелені водорості, нижче - бурі, а ще нижче - червоні.

Окрім всього Світовий океан – це джерело їжі. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива.

З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди.

З давніх-давен люди використовують Океан як транспорт. Спочатку людина долала невеликі відстані за допомогою дерев’яних човнів, пізніше навчилася будувати вітрильники, а згодом параходи й сучасні кораблі.

Океан давно став зручним водним шляхом, який пов’язує між собою материки і країни.



Тихий океан

Найбільший з океанів – Тихий. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Його відкрив мандрівник Фернан Магеллан у 1520 році та назвав тихим тому, що дорогою його експедицію часто спіткали бурі та сильний вітер, а того дня, коли Магеллан вперше увійшов до Тихого океану, то той був на диво спокійним і тихим.

Тихий океан омиває береги більш як 50 країн світу.

На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська , глибина якої сягає 11022м.

Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. У водах океану відомо понад 2000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акула, тріска, кета, камбала, палтус тощо. Налічується більше як 6000 видів малюсків: мідії, устриці, кальмари, восьминоги.

Атлантичний океан

Атлантичний океан – найтепліший і найсолоніший. Він другий за розміром. В океані водяться скумбрія, тріска, сардина, меч-риба, багато китів. У ньому розташоване море в якого немає берегів, його називають Саргасове.



Індійський океан

Індійський океан за розмірами посідає третє місце. Він найтепліший. Найбагатший тваринний світ – на півночі Індійського океану, де відомі численні види риб:сардинела, тунець, скумбрія, летючі риби, багато акул, скатів. У прибережних водах багато коралів, зустрічаються морські зірки, черепахи, кити, дельфіни.

Цей океан відомий запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних і мідних руд. Найбільший постачальник нафти – район Перської затоки.

Північний Льодовитий океан

Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий. Його довго називали морем. Він називається льодовитим, тому що більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому і зветься Північним. Це найхолодніший океан. Життя в океані бідне через суворі кліматичні умови. Там існують тільки 150 видів риб. Тут водяться мойва, палтус, сиг, нельма. Риба – головна пожива для тюленів, моржів, білуг. Полює на тюленів і рибу білий ведмідь. На скелях чайки, гаги, топірці, баклани утворюють «пташині базари». У Північно-Льодовитому океані трапляється найбільша медуза ціанея з щупальцями до 20 метрів.



Тести

  1. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита:

а) льодом;

б) лавою;

в) водою.

2. В наш час водою зайнято:

а) одна третини поверхні Землі;



б) дві третини поверхні Землі;

в) дві пятих поверхні Землі.

3. Водний простір нашої планети поділяють на:

а) три частини;

б) чотири частини;

в) дві частини.

4. Погоду на Землі створює:

а) Світовий океан;

б) Атлантичний океан;

в) Тихий океан.

5. У світовому океані живуть близько:

а) 10 тисяч водоростів;

б) 20 тисяч водоростів;

в) 5 тисяч водоростів.

6. Водорості бувають:

а) зелені водорості, бурі, червоні;

б) зелені водорості, фіолетові та бурі;

в) тільки зелені та сині водорості.

7. З дна морів і океанів добувають:

а) нафту, газ, олово, залізні і мідні руди;

б) нафту, газ, олово, граніт;

в) нафту, газ, олово, вугілля.

8. Спочатку людина долала невеликі відстані океану за допомогою:

а) вітрильників;

б) параходів;

в) деревяних човнів.

9. Найбільший з океанів:

а) Індійський;

б) Тихий;

в) Атлантичний.

10. Найменший з океанів планети:

а) Індійський;

б) Тихий;

в) Північний Льодовитий.

Відповіді: 1. в); 2. б); 3.б); 4.а); 5.а); 6.а); 7.а); 8.в); 9.б); 10.в).


VIII. Узагальнення та систематизація знань.


  1. Збереження багатств Світового океану. (Слайд 7)

  • На нашій прес-конференції присутній кореспондент. Він бажає задати питання нашим експертам. (виходять експерти)

Кореспондент. – Я……(прізвище, ім’я) представляю журнал «Всесвіт». Скажіть, що треба робити людям, щоб зберегти багатства Світового океану?

Експерт № 1.

  • По-перше, треба економно використовувати воду.

  • По-друге, не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.

Експерт № 2.

  • Уникати обробки полів отрутохімікатами.

  • Зберігати рибні багатства від хижацького знищення.

  • Забороняти вилив стічних вод із заводів ,фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду.

Експерт № 3

  • Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

  • Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію.

  • Насаджувати водоохоронні ліси.

Вчитель: «Людство повинно радикально перглянути стратегію використання Світового океану, в іншому випадку йому загрожує небезпека»

IX. Підсумок уроку. (Слайд 8)
Вправа «Мікрофон»

  • Про що йшлося на сьогоднішній прес-конференції?

  • Що нового ви дізналися?

  • Що вам більше сподобалося і запам’яталося?

  • Сподіваюсь, що «кореспондент» ознайомить через засоби масової інформації широке коло населення з роботою нашої прес-конференції, її висновками. Я дякую всім за підготовку і участь у роботі.


X. Домашнє завдання.

1. Опрацювати статтю «Океани Землі».



2. Здійснити подорож по одному з океанів, знайти цікаву інформацію і скласти усну розповідь.




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка