Урок-подорож 1 Тема : Материки Землі Мета



Сторінка1/3
Дата конвертації29.04.2016
Розмір0.55 Mb.
  1   2   3




Учитель початкових класів


Дудчанського загальноосвітнього об’єднання «Школа-дитячий садок»
І-ІІІ ступенів Нововоронцовського району Херсонської області

Іванів Олена Миколаївна



Урок-подорож 1

Тема :

Материки Землі

Мета:

закріпити знання про карту півкуль; ознайомити учнів з поняттями: «материк», «острів», «півострів»; ознайомити з природними зонами материка Євразії; його кліматичними умовами, рослинним і тваринним світом та іншими материкам планети Земля; розвивати аналітико-синтетичні вміння, критичне мислення, кмітливість; формувати самоосвітню та екологічну компетентність учнів.

Обладнання:

карта півкуль; предметні картинки: кораблик, валянки, парасолька, літак, пляшка води, панама, прапорець Канади; карта різних материків та їх візитки для роботи в групах; атласи, контурні карти; мультимедійна дошка, музичний центр.

Тип уроку:

засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Учитель:


- Я рада вітати вас на уроці природознавства.

Щоб робота в нас кипіла,

Працюватимемо швидко, дружно, вміло!

- Але спочатку я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли на урок. Зверніть увагу на дошку. Підніміть картку такого кольору, який відповідає вашому настрою.



ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

  • А зараз я вам відкрию таємницю. Сьогодні ми будемо подорожувати по нашій планеті. Як вона називається?

  • Ми побуваємо у різних куточках планети, познайомимося з її природою. А подорож здійснимо ось на такому кораблі. ( Фонозапис «Шум моря»).

Вітер весело вітрила надуває,

Корабель наш швидкість набирає.

Попереду земля …


  • Як же називаються ділянки суходолу, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте ребуси.

( Ребуси на мультимедійній дошці. Слайди № 2 - материк, 3 - острів, 4- півострів)
IV. Набуття нових знань, умінь і навичок.

  1. Проблемна ситуація (постановка проблеми)

  • Ви чули ці слова раніше?

  • Як ви вважаєте, що таке материк? Острів? Півострів?

  1. Розв’язання проблемної ситуації. Побудова кругів Ейлера-Венна.

  • Ми спробуємо дати наукове визначення цим поняттям, коли проведемо невеличке наукове дослідження, використовуючи карту та круги Венна. Перший круг позначатиме материк, другий - острів, третій – півострів.

  • Зверніть увагу на карту. Ось материк Африка, острів Мадагаскар, півострів – Аравійський. Що між ним спільного?

  • Що спільного між материком і островом? Чи з усіх сторін вони оточені водою? Який висновок робимо?

  • Чи з усіх сторін півострів оточений водою?

  • Чим же півострів відрізняється від материка і острова? Що властиве лише йому?

  • Що спільного між островом і півостровом порівняно з материком? Які за величиною острів та півострів?

  • Прочитайте всі записи, які належать кругу материків.

  • Так що ж таке материки?



МАТЕРИКИ

Великі
ділянки суші


ОСТРОВИ

Оточені з усіх сторін водою





ПІВОСТРОВИ

Ділянки суші

Невеликі
ділянки суші


Оточені водою з трьох сторін





  • Прочитайте всі записи, що належать кругу островів.

  • Що ж таке острів?

  • Прочитайте всі записи, що належать кругу півостровів.

  • Що ж таке півострів?

  1. Робота з підручником

  • Відкрийте підручники на с. 95, прочитайте статтю і скажіть, чи правильно ми дали визначення цим трьом поняттям.

  • Зачитайте, що ж таке материк.

  • … острів.

  • … півострів.

  • Сьогодні ми побуваємо на всіх материках Землі.

  1. Картографічний практикум (2 хв.).

  • Щоб подорож була вдалою, щоб ми ніде не заблукали, треба вміти визначити місцезнаходження материків на карті. Тому зараз попрацюємо з контурними картами та атласами.

  • Відкрийте атласи на с. 10-11 та контурні карти. Візьміть у руки олівці (вчитель показує материки на карті півкуль біля дошки, учні знаходять їх в атласах та підписують на контурних картах).

  • На Землі є шість материків. Найбільший – Євразія. Відшукайте його в атласах та підпишіть на контурних картах. Не забувайте, що підписуємо олівцем та друкованими літерами.

  • Другий за величиною материк – Африка. Він є найжаркішим.

  • Батьківщиною клена є материк Північна Америка. Відшукайте його в атласах та контурних картах.

  • Найвологіший материк – Південна Америка. Тут протікає найповноводніша річка світу – Амазонка.

  • Найменшим та найсухішим є материк Австралія.

  • Найхолодніший материк, покритий 2-х кілометровим шаром льоду – Антарктида. Відшукайте його в атласах та позначте на контурних картах. Молодці! По карті добре орієнтуєтесь!

  1. Слово вчителя з мультимедійним супроводом.

Нарешті наш корабель прибув до найбільшого материка Землі – Євразії. Він складається з двох частин: Європи та Азії. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. Материк майже повністю знаходиться в північній півкулі і омивається всіма океанами Землі. На його території є три теплові пояси: холодний, помірний і жаркий. Це є причиною виникнення різних природних умов, до яких пристосований рослинний і тваринний світ.

На півночі материка пролягає зона арктичних пустель. Тут вічна мерзлота. Природні умови суворі, низька температура навіть улітку. Рослинний світ – бідний: у зоні арктичних пустель переважають мохи, лишайники, водорості. Тут водяться білі ведмеді, полярний заєць, у морі – тюлені, моржі, північні кити. Чимало видів тварин перебувають під загрозою винищення. Так цілковито зникла морська корова Стеллера. Заради збереження заборонено полювання на білих ведмедів.

Зона арктичних пустель переходить у тундру. Зима тут триває 8-9 місяців. Морози бувають до - 50°С. Грунт мерзлий. З рослин поширені мохи. Лише місцями ростуть маленькі деревця: карликова береза і полярна верба. З тварин водяться північний олень, песець, сова полярна, куріпка біла. Влітку прилітають дикі качки, гуси, лебеді.

За тундрою величезні простори займає тайга – хвойні ліси. У тайзі ростуть кедр сибірський, модрина, ялина, ялиця, живуть білки, вовки, соболі, бурі ведмеді.

За тайгою розкинулися мішані й листяні ліси. За лісами великі площі займають степи.

В Євразії є пустелі. Це місця, де випадає дуже мало опадів. Температура сягає +50°С. Рослинність бідна. Тут росте саксаул – безлисте дерево з дуже довгим корінням, верблюжа колючка, осока. Найвідоміша тварина пустелі – верблюд. Водяться також джейрани, віслюки-кулани, варани, змії, черепахи, коні Пржевальського.

Найбагатший рослинний і тваринний світ на тих територіях Євразії, що ближче до екватора.

У вологих тропічних лісах водяться індійські слони, носороги, крокодили, змії-удави, кобри, папуги, павичі, райські пташки…

Цей материк - найбільший, тому ми з вами тут затрималися найдовше, але нам треба продовжувати мандрівку.


  1. Творча лабораторія (робота в групах)

А) Інструктаж щодо виконання роботи

  • Досліджувати материки будемо в групах. У подорож люди беруть із собою багаж знань. Кожна команда отримала валізи з цікавою інформацією про материк. Ви повинні створити візитку материка за планом:

  1. Назва_____________________________________________________

  2. Клімат ____________________________________________________

  3. Рослини ___________________________________________________

  4. Тварини ___________________________________________________

  • Потім капітани ознайомлять нас із результатами роботи. Працюючи в групах, необхідно звертатись до пам’ятки роботи в групах (пам’ятки на партах).

Б) Самостійна робота в групах

В) Презентація результатів роботи



  • Ой, діти, до нашого берега прибило пляшку. Та тут завдання! Відгадайте, звідки це послання. (Загадки на контурах материків)

А) Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюбленець сонця,

Де бував чудовий лікар Айболить. (Африка)



  • Ми вирушаємо до Африки. Прошу капітана команди, яка працювала над візиткою цього материка, ознайомити нас з результатами роботи.

  • … (Звіт капітана)

  1. Фізкультхвилинка

  • Що ж, стомились? Тож хвилинку
    Відведем для відпочинку.
    (Учні виконують танцювальні рухи під супровід пісні Червоної Шапочки)

  • Посміхніться один одному і тихенько сідайте.

  • Наступне завдання з пляшки. Відгадайте, що за материк.

Б) Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече
широченна, як море. (Південна Америка)

  • Презентуйте свою роботу.

  • … (Звіт капітана)

  • Дякуємо за цікаве повідомлення.

  • Які ще загадки на нас чекають з пляшки?

В) Який материк є батьківщиною клена? (Північна Америка)

  • Презентуйте свою роботу.

  • … (Звіт капітана)

Г) Батьківщина кенгуру.

Материк, де все навпаки:

Дерево скидає не листя, а кору,

А ссавці несуть яйця.

Все, як диво, тут сприймаю я.

Незвичайна ця … (Австралія)



  • Презентуйте візитку Австралії.

Д) А ось і останній лист. Де це може бути?

У будь-як погоду

Все навкруги із льоду.


  • Ми запрошуємо капітана представити результати роботи.

Підсумок. Отже, ми відвідали всі материки. Чим вони відрізняються? (Розмірами, формами земної поверхні, кліматом, рослинним і тваринним світом)

  • Який серед них нам найрідніший?


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Відеопрактикум «Природні зони Євразії ».

- Про які природні зони Євразії йдеться?

2. Інтелектуальний тренінг «Збери валізу для подорожі»

- На який із материків нам потрібно взяти такі речі: (предметні картинки названих речей чіпляю на материки на карті півкуль)




Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

Валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

Парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

Літак

Євразія

Найбільший материк

Панама, брилик

Африка

Найжаркіший материк

Пляшка води

Австралія

Найсухіший материк

Прапорець Канади

Північна Америка

Кленовий листок - символ Канади

Мандрували ми успішно, знаєм всі материки. Немов у казці за один урок

побували на всіх континентах.

VI. Підсумок уроку


  • Якщо поглянути на Землю із Космосу, то можна побачити, якою маленькою, тендітною є наша планета. Це піщинка в космічному просторі. Тому людство повинно оберігати свій рідний дім – планету Земля.

Метод «Прес»

  • Чи вважаєте ви, що від кожного із нас залежить майбутнє планети? Користуючись підказками, спробуйте довести свою думку.

    • Я думаю, що …

    • Тому, що …

    • Наприклад, …

    • Отже, …

  • Дякую вам за змістовну відповідь. Тож давайте ще раз згадаємо нашу мандрівку і підведемо підсумки.

Рефлексія

  • Що ви для себе відкрили нового на уроці?

  • Яка особисто ваша роль на уроці?

  • Як ви вважаєте, чи досягли ми на уроці успіху?

Інструктаж до виконання домашнього завдання

  • Щоб закріпити нові знання, в групі продовженого дня переглянете кінофільм «Від полюса до полюса». Опрацюйте статтю підручника

на с. 95-99, виконайте творче завдання: скласти кросворд про материки.
ДОДАТКИ ДО УРОКУ

ПІВДЕННА АМЕРИКА - четвертий за величиною материк. Він простягнувся від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.

На заході височать гори Анди (мідні гори), з них видобувають мідь, вони часто вивергаються. У центрі та на сході величезні рівнини, найбільша з них - Амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка.

Дерева в лісах Південної Америки сягають висоти чотирьох 16-поверхових будинків, поставлених один на один. На материку ростуть дивовижні рослини: гевея-дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, ананасу.

Тут водяться мурахоїди, лінивці, птахи кондори. У річках живуть крокодил і найбільша змія – анаконда.


АВСТРАЛІЯ – найменший континент. Тут спекотний клімат. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні - літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, як вилуплюються з яєць, – качкодзьоб, єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини – сумчастий ведмідь коала, кенгуру, страус ему, хвилясті папуги.
АНТАРКТИДА – найхолодніше місце на Землі. Як тільки не називають цей материк – «королева льоду», «безлюдний континент», «заповідник науки». Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки один схід сонця і його захід на рік. Уся поверхня Антарктиди покрита двохкілометровим шаром льоду. На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни. У морях навколо багато риби. Є також тюлені та кити.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщено багато науково-дослідних станцій. Є серед них і Українська. Вчені з усього світу спостерігають за погодними умовами, вимірюють товщину криги та вивчають дику природу.


АФРИКА – другий за розмірами материк Землі. Він весь лежить у жаркому поясі.

По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них сягає 16-поверхового будинку. На півночі Африки розвинулася найбільша пустеля Землі – Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів.

У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему – найвищий птах і найкращий бігун, найменший птах Землі – нектарниця. У річках живуть величезні крокодили, бегемоти.

Восени до Африки прилітає багато птахів з країв, де взимку холодно. З України туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки …


ПІВНІЧНА АМЕРИКА – третій за величиною материк. На півночі тут холодно. У північних морях плавають айсберги. На материку багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси. А в середній частині знаходяться рівнинні степи. Тут вирощують пшеницю, кукурудзу. Більшість рослин і тварин Північної Америки такі як в Євразії. Рослиною, яка зустрічається тільки в Північній Америці, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон. Величезні скелясті гори оточують материк на заході. Тут протікає одна з найбільших річок світу Міссісіпі.

Додатки





Назва материка __________________________

Клімат __________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________



Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________



Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________



Інтегрований урок 2

Тема :

Океани Землі

Зінтегровано зміст навчальних предметів: природознавство, образотворче мистецтво, музика.

Мета:

ознайомити учнів із поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; розкрити значення океанів для людини; навчати спостерігати за красою навколишнього світу та зображувати морські пейзажі; розвивати уяву, фантазію, просторове та критичне мислення, дрібну моторику руки, естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості; виховувати чуйне та відповідальне ставлення до природи.

Обладнання:

карта півкуль, глобус, картки для індивідуального опитування, атласи, контурні карти, ватмани, фарби, сигнальні картки, предметні картинки – мушлі з додатковою інформацією про океани, пазли для 4 команд, зошити з друкованою основою, схеми для рефлексії, виставка книг, мушлі-подарунки.

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Сядьте, діти, всі рівненько,

Усміхніться всі гарненько,

Настрій в подорож візьмемо

Й мандрувати знов почнемо.

– Перед тим, як вирушити в подорож, треба підготуватися.



ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

1. – Яка пора року господарює?

- Як називається місяць? Чому? Як наші предки називали жовтень? (Хмурень, зазимник, листопадник)

2. Вислухаємо метеоролога ( виступає черговий у класі учень)

- На минулому тижні сонце опустилося ще нижче, переважала хмарна погода. Найвища температура була +11°С, а найнижча +4°С. Був дощ 16, 17, 22 жовтня. Спостерігався північно-західний вітер.

Маю надію, що нашій подорожі нічого непередбаченого не завадить. Пролетимо над материками.


ІІІ. Перевірка домашньої роботи (контроль, коригування і закріплення знань)

  1. Індивідуальна робота з картами

Картка 1.

  • На Землі є … материків.

  • Материк Євразія складається з таких частин: _____________ та _________.

  • Чи є живі організми в Антарктиді? Якщо є, то запиши їхні назви.

  • У якій півкулі Землі знаходиться Австралія? Які тварини живуть на цьому материку? .

Картка 2.

  • Материк, на якому ти живеш, називають ________________.

  • Який з материків Землі найбільший? .

  • На якому материку спекотно і мало вологи? .

  • На поверхні Землі виділяють такі теплові пояси: _____________.

Картка 3.

  • На південь від тундри величезні простори займає _____________.

  • У якій природній Зоні Євразії найбагатший тваринний світ? .

  • Острів від півострова відрізняється тим, що ___________________
    ________________________________________________________.

  • Здійсни уявну мандрівку в Африку. Розкажи, яких тварин ти побачив на цьому материку .

  1. Фронтальна робота


а. Інтелектуальна розминка

  • Яке слово зайве? Чому?

    • Антарктида, Євразія, Гренландія, Африка.

    • Австралія, Південна Америка, Євразія, Африка.

    • Карликова береза, мох, верблюжа колючка, полярна верба.

    • Кенгуру, коала, бізон, страус ему.

  • Яким загальним словом можна назвати:

    • Мадагаскар, Гренландія, Таїті - … (острови) .

    • Північна Америка, Антарктида, Африка - … (материки).

    • Арктика, тундра, тайга, степи – … (природні зони) .

б. Фронтальна робота

Розгадування кросвордів, складених учнями вдома (ключове слово - материк)



IV. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

  • Розгляньте уважно глобус. Який колір переважає на ньому? Що він означає? Чого ж більше – води чи суші? І не просто більше, а більше аж у 10 разів: вода = суша х 10. Деякі дослідники вважають, що нашу планету доцільніше назвати не Земля, а Океанія.

  • Сьогодні нас запрошує у свої володіння Бог морів, оканів, всіх водойм. Хто це? (Нептун)

  • Отож, як ви гадаєте, про що йтиме мова сьогодні на уроці?

  • Що б ви хотіли під час подорожі дізнатися, з’ясувати, запам’ятати?

  • Де ви можете застосувати ці знання?

  • А також поповнимо свій словник новими словами, спробуємо за допомогою пензля і фарби зобразити вивчене.

  • Сьогодні ми утворимо свій океан Знань на уроці ( намалювати на дошці).

V. Набуття нових знань, умінь і навичок.
Нептун:

На корабель усі сідаєм,

Сміло в подорож рушаєм.

  1. Технологія «Незакінчене речення»

  • Сьогодні Нептун приготував для вас багато завдань. Зла підводна відьма викрала донечок Нептуна. Кого називають доньками Нептуна? Ми повинні звільнити русалочок. За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте пазл, на якому зображена частина Русалоньки.

  • Уявіть, що на нашій планеті раптом зникли водні простори. Залишилась суцільна суша. Обговоріть у групах це припущення і закінчіть кожне з речень:

    • Відсутність водної частини планети вплинула б на життя людини позитивно, бо …

    • Відсутність водної частини планети вплинула б на життя людини негативно, бо …

  1. Робота з підручником. Прийом «Читання з позначками»

  • Відкрийте підручники на с. 99, візьміть олівці і прочитайте про себе текст, ставлячи відповідні позначки в ньому:

      • V - відомо раніше;

      • ? – зацікавило;

      • ! – нове.

  1. Фронтальна бесіда

  • Що нового ви дізналися?
    Записується в океані Знань:

      • Збагачує повітря киснем.

      • Зігріває планету.

      • Великий запас солі.

      • Кругообіг води.

  • Що було відомо раніше?

  • Що зацікавило, про що хотілося б дізнатися більше?

  • Отже, відсутність водної частини планети вплинула б на життя людей позитивно чи негативно?

  • Те, що на перший погляд здавалось позитивним, чи не видається тепер таким?

  • То який висновок можна зробити? (Без води не було б життя на Землі) Позначимо це в нашому океані Знань.

(Капітани отримують пазли)

Нептун:

Мореплавці всі сміливі –

І завзяті й не ліниві.

Треба далі мандрувати

Русалочок виручати.

Вони в різних океанах,

Зачаровані, в оманах.

Але перш ніж вирушаєм,

Океан на карті відшукаєм.

  1. Карт огарфічний практикум

  1. Вчитель показує на карті Тихий, Атлантичний та Північний Льодовитий океани. Діти в атласах знаходять і показують їх. А потім підписують назви океанів в контурних картах.
    - А хто покаже Індійський океан?

  2. Робота в парах за варіантами:

- Знайдіть, покажіть і назвіть океани в атласі:

1 варіант у Західній півкулі;

2 варіант у Східній півкулі.


  • Якими новими відкриттями поповнився наш океан Знань?

  1. Робота в групах з роздатковим матеріалом

  1. Нептун: Русалоньки залишили нам підказки свого місцезнаходження. У мушлях та в підручнику на с. 100 ви знайдете інформацію про один із океанів. Виберіть найважливіше за планом:

План

  1. Розміри порівняно з іншими.

  2. Походження назви.

  3. Рослинний та тваринний світ.

  4. Додаткова інформація.

  1. Самостійна робота в групах (під музичний супровід)

Фізкультхвилинка

  • Трішки перепочинемо, а щоб усім було весело, заспіваємо пісню про море і дружбу.
    (виконують пісню «Коли співають діти» (з рухами) )

  1. На морськім просторі

Пісню заспіваєм.

Хвиля нашу пісню

В море понесе.

Там її підхопить

Білих чайок зграя

І підніме в небо

Вище над усе.

Приспів:

Коли співають діти,

Майбутнє є на світі.

Дитячий спів на струнах

Надії виграва.

Коли співають діти,

Зростають щастя квіти.

Нехай єднає пісня

Дорослих і малят.


  1. Пісню нашу дружну

Хай почує вітер

І несе далеко

У чужі краї.

Хай долає пісня

Межі на планеті,

Хай єднає пісня

Всіх дітей Землі.


  1. Презентація результатів роботи кожної групи (вчитель доповнює відповіді і вручає капітанам ще по одному пазлу)

  • Діти, чи знайшли ви русалоньок? (Ні, не вистачає одного пазла)

  • Треба звернутися до чарівника.

Образотворче мистецтво

Ось хатинку видно з краю,

Тут художник проживає.

Звати його Чарівник,

Малювать з дитинства звик.

Ми до нього вирушаєм

Та про чари розпитаєм



  1. Екскурсія у світ мистецтва

  1. Слово вчителя

  • Описувати велич і красу моря вміють не лише письменники і поети. Люблять і знають море і художники, але розповідають нам про нього іншими засобами – за допомогою картин.

  • А що про це знає наше довідкове бюро?

  1. Довідкове бюро

  • Художники, на картинах яких зображено море, називаються мариністами. Найбільш відомим художником-мариністом є видатний російський художник Іван Костянтинович Айвазовський. Подивіться на його картину «Дев’ятий вал». (музика) Що відчули?

  • Яким зображено море?

  • Розгляньте репродукцію картини херсонського художника Олександра Миколайовича Бережного «Ранок у морі».

  • Порівняйте ці дві картини.

  1. Творче завдання

  • А тепер спробуйте зазирнути в морські глибини, сповнені таємниць. Людська фантазія завжди населяла глибини морів неймовірними й таємничими істотами. Про них складали пісні, легенди, казки …

  • Намалюйте свою підводну казку для Нептуна та його донечок, щоб отримати останній пазл.

  1. Пояснення до творчого завдання

Кожна команда повинна створити колективний малюнок підводного царства того океану, який вона досліджувала.


  1. Виконання самостійної роботи на фоні коментарію вчителя

Нехай на вашому малюнку все спалахує дивовижними переливами кольорів – наче сонячне проміння прорізує густу синяву води.

Визначте, хто з морських мешканців буде вашим героєм.

Розташуйте його в центрі композиції та виділіть, збільшивши в розмірі. Інших мешканців моря зробіть меншого розміру.

Намалюйте каміння, корали й водорості.

Пам’ятайте! Колір води біля поверхні моря світліший, ніж у глибині. Маленькі рибки полюбляють плавати зграйками біля поверхні, а великі – ближче до дна.


  1. Презентація учнівських робіт (малюнки поміщаємо в океані Знань; кожна команда отримує останній пазл, викладає зображення русалки)

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Гра «Перевір свої знання»

Сигнальні картки:



Північний Льодовитий океан




Тихий океан



Індійський океан



Атлантичний океан

  1. Океан-крихітка ( )

  2. Найбільший океан ( )

  3. Який океан розділяє Європу та Північну Америку? ( )

  4. Найтепліший океан. ( )

  5. Найсолоніший океан, за міфами тут жив Атлант. ( )

  6. Омиває 50 країн світу. Його називають Великий або …. ( )

  1. Робота в зошиті з друкованою основою

  1. Діти вибирають колір завдання

Червоного – с. 39 № 2. Користуючись глобусом, запиши цифрами за зразком, які океани омивають материки.

Зеленого – с. 39 №3. Дати відповіді на запитання.



  1. Розповідь учителя про необхідність збереження чистоти водного простору в супроводі мультимедіа.

Світовий океан дуже багатий скарбами, проте його багатства людство використовує не по-господарському. Так, у ньому зменшилась кількість китів, моржів, морського котика, камбали, морського окуня.

Тваринний і рослинний світ дуже потерпає від забруднення. Підприємства зливають відходи. До 10 млн. тон нафти потрапляє в океан, а це - мертва вода. Відомий вчений-мандрівник Тур Хейєрдал зазначив: «Загибель океану – це смерть всієї нашої планети».

Люди Землі об’єдналися у своїх діях за збереження водного простору і проголосили 10-річчя з 2005-2015 рік – десятиріччям «Води для життя» і закликають всіх жителів планети взяти участь в охороні та збереженні води.

Ми з вами вже почали роботу зі збереження нашої річки Дніпро. Що ми вже зробили? На наступних уроках ми спроектуємо свою діяльність щодо охорони водойм рідного краю.

Збережемо Світовий океан! (вчитель записує в океані Знань)

VII. Підсумок уроку

  1. Технологія «Мікрофон»

Учитель пропонує дітям, передаючи один одному уявний мікрофон, висловитися про враження від уроку.

  1. Рефлексія (учні записують все, що знають про океани )









  1. Домашнє завдання

    1. с. 99-101. Опрацювати статті.

    2. Для допитливих - виставка книг, періодичні видання природничого журналу «Колосок».

Дитина-бібліотекар розповідає:

  • Світовий океан залишається справжньою загадкою для дослідників. І найбільшою загадкою є солона вода. Що таїть вона у собі? Чому вода в океані солона? Цю інформацію найдопитливіші найдуть у книжках на нашій виставці.

  • Прочитавши ці книги, ви дізнаєтеся:

    • На яку глибину проникає в океані світло?

    • Хто перший проникнув в океанські глибини?

    • Що таке батискаф?

    • Корали – тварини чи рослини?

    • Та багато іншого.

    1. Для бажаючих завдання дослідницького характеру: за атласами й додатковою літературою дослідити, які морські жителі мають асоціативні назви. Наприклад, я вам покажу представників підводного царства, назви яких асоціюються з назвою відомої вам тварини, і навіть з назвою небесного світила (учитель показує морську зірку). Наведіть інші такі приклади, ілюструючи свою інформацію.

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці

  2. Нептун розповідає:

  • Багато років на дні океану Знань лежав скарб. Ми сьогодні проникли в його глибини і знайшли ось це ( показує всі записи, які робились протягом уроку в океані Знань). За хорошу роботу я нагороджую вас ось такими мушлями. Нехай вони завжди вам нагадують про нашу мандрівку.

  • На цьому я прощаюся з вами, діти. Бажаю вам всього найкращого, зустрінемось на уроках географії.

Додатки:

  1. Індійський океан за розмірами займає третє місце серед усіх океанів планети. У водах океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому. Унаслідок бурхливого розмноження органічного світу вода іноді починає «цвісти», змінюючи при цьому свій колір (звідси, наприклад, назва Червоного моря). Червоне море – найтепліше море планети. Червоне море утримує перше місце у світі за солоністю. Індійський океан відомий запасами нафти, газу. Найбільшим у світі постачальником нафти є район Перської затоки. У зв’язку з інтенсивним видобутком нафти та газу на півночі Індійського океану його води часто забруднюються нафтопродуктами. Це створює серйозну загрозу для всього живого в океані, а також для населення узбережних районів.

  2. Тихий океан не омиває берегів Європи, в якій ми живемо. Проте саме європейці дали йому таку назву. Це сталося у 1520 р. під час першої навколосвітньої експедиції, яку очолював португалець Фернан Магеллан. Обігнувши першим із європейців Південну Америку, він здійснив перехід через величезні водні простори та незабаром переконався, що це – невідомий новий океан. Оскільки погода під час плавання сприяла мандрівникам, Магеллан назвав його Тихим.

У водах біля узбережжя Північної Америки є велетенські водорості, які щодня виростають на 30-60 см. Тут росте й найдовша у світі водорость, довжина якої становить близько 60 м., окремі її екземпляри досягають 150 м. на півночі та півдні Тихого океану бурі та червоні водорості часто утворюють справжні зарості - «підводні ліси», де росте ламінарія, яку в побуті називають « морською капустою».

У водах океану живуть: скумбрія, акули, камбала, дельфіни, моржі, морські слони, котики, кальмари, морські їжаки, кити, краби. Біля берегів виявлено багато родовищ нафти та газу. У тихому океані знаходиться найглибша западина світу – Маріанська (11022 м.)



  1. Атлантичний океан – найтепліший серед океанів. Він дуже солоний. Тільки в ньому розташоване море без берегів, яке має надзвичайно прозору воду. Це Саргасове море. Предмети видно в ньому до глибини 66,5 метра. Португальські мореплавці експедиції Х.Колумба назвали його «саргассо», оскільки бульбашки на водоростях за своєю формою нагадують сорт винограду такої ж назви.

У листопаді 1963 р. води океану біля південного узбережжя острова Ісландія раптом почали закипати, а над його поверхнею виник стовп чорного диму. Потім загуркотіло, і з-під води появився острів. Він на очах збільшувався за рахунок лави, яка надходила з підводного вулкану. Уже на другий день висота острова становила 10 м, ще через 5 днів – 60 м., а за два тижні – більш ніж 90 м. довжина острова досягала близько 800 м. коли у квітні наступного року виливи лави припинилися, новонароджений остів сягав висоти 145 м. минув час,і розмитий хвилями острів знову занурився в океан.

  1. Північний Льодовитий океан. Більша частина океану завжди вкрита кригою. Через суворі кліматичні умови життя в Північному Льодовитому океані бідне. Незважаючи на бідність, органічний світ Північного Льодовитого океану дуже своєрідний. Одна з його особливостей – гігантизм. Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає 2 м, а щупальці її витягуються до 20 м. У холодних водах океану життєві процеси уповільнюються, що зумовлює значну тривалість життя його мешканців. Наприклад, мідії живуть до 25-ти років, тріска – близько 20-ти, а камбала – до 40 років.

Урок 3

Тема :

Населення Землі

Мета:

ознайомити учнів із поняттям раси; дати загальне уявлення про особливості кожної з них; ознайомити із виникненням найдавніших цивілізацій на планеті, з утворенням різних народів; формувати вміння учнів працювати з картою, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, гнучкість та критичність мислення; формувати екологічну компетентність учнів.

Обладнання:

політична карта світу, ілюстрації із зображенням людей різних рас, мультимедійна дошка, проектор, атласи, зошити з друкованою основою, комп’ютери, навчально-розвивальна гра «Сходинки до інформатики».

Тип уроку:

комбінований.
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка