Урок на високому науково-методичному рівні в рамках ммс методистів. Список використаної літератури



Скачати 493.62 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації29.04.2016
Розмір493.62 Kb.
  1   2

Методичний посібник рекомендовано викладачам для викладання предмету українська мова та література за професійним спрямуванням та учням для вивчення цього предмету за професіями поліграфічної галузі.

Цибуліна Наталія Данилівна викладач української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії. Працює в Київському вищому професійному поліграфічному училищі з 1994 року.

В 1972 році закінчила Одеський державний університет ім. І. І. Мечнікова за спеціальністю філолог, викладач української мови та літератури.

Викладач бездоганно забезпечує якісну підготовку учнів шляхом використання різноманітних форм та методів проведення уроків. Володіє ефективними формами і методами організації навчально-виховного процесу. Найбільш вдалими є нестандартні уроки, на яких викладач створює проблемні ситуації, спонукає учнів до свідомого, глибокого засвоєння знань. Учні, підготовлені викладачем, займають призові місця в ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури.c:\users\samsung\desktop\цибуліна.jpg

Викладач провела відкритий урок на високому науково-методичному рівні в рамках ММС методистів.

Список використаної літератури


  1. «Офсетний друк» С. І. Мельнічук, С. М. Ярема книга 1-2 Київ 200 р.

  2. «Таємниці друкарства» О. Ф. Розум Київ 1980 р.

  3. Українська мова В. Д. Горяний Київ 1992 р.

  4. Українська мова В. М. Русанівський, М. М. Пилипинський, С. Я. Єрмоленко Київ 1987 р.

  5. Українська мова 10-11 клас О. Олійник Київ 1998 р.

  6. Українська мова «навчальний посібник» Л. І. Мацько, О. М. Мацько, О. М. Сидоренко Київ 1998 р.

  7. Українська мова 10-11 клас О. М. Біляєв, Л. М. Симоненко, Л. В. Скуратівський, Г. Т. Шелехова Київ 2000р.

  8. Українська мова 10 клас О. В. Заболотній, В. В. Заболотній Київ 2010 р.

40

І РОЗДІЛ



ВСТУП

1. Тема: Українська мова в світі



Завдання 1. Прочитайте поезію «До українців».

Уважно обміркуйте, що тривожить

автора, до кого він звертається?

Яке місце посідає мова в житті

суспільства?

ДО УКРАЇНЦІВ

Я запитую в себе, питаю у вас, у людей,

Я питаю в книжок, роззираюсь на кожній сторінці:

Де той рік, де той місяць, той проклятий тиждень

і день

Коли ми, українці, забули, що ми – українці?



І що є в нас душа, повна власних чеснот і щедрот,

І що є у нас думка, яка ще од Байди нам в’ється,

І що ми на Вкраїні – таки український народ,

А не просто населення, як це у звітах дається.

І що хміль наш – у пісні, а не у барилах вина.

І що щедрість – в серцях, а не лиш у крамничних

вітринах

І що є у нас мова, і що українська вона,

Без якої наш край – територія, а не Вкраїна.

Я до себе кажу і до кожного з вас: - Говори!

Говорімо усі, хоч ми й добре навчились мовчати!

Запитаймо у себе: відколи, з якої пори

Почали українці себе у собі забувати?

2

розміру пюпітра, то коран сягав 2,5 м. На жаль, цей пам’ятник древньої культури не зберігся.



Серед книг-велетнів значне місце займають географічні атласи. Так, атлас англійського короля Карла ІІ, що зберігається в Британському музеї, має висоту близько 2 м.

У 1803 р. в Лондоні видано драматичні твори Вільяма Шекспіра. Розмір книги 76˟86 см. Ілюстрації виконували тридцять три видатні художники Англії. Готувалось і друкувалось видання понад 30 років.

Найбільшою дореволюційною російською книгою вважається «Описание святейшего коронования». Книга відтворена всіма відомими на той час поліграфічними методами: хромолітографією, гравюрою на металі. Цінність її лише в поліграфічному виконанні.

У звичайній видавничій практиці книги-велетні зустрічаються нечасто, особливо в останній час, бо користуватись ними незручно. Для нас вони тільки зразок величезних можливостей поліграфічного виробництва. Та й не в розмірі книги справа. Головна цінність книги у змісті.

У 1848 р. вже було чимало об’ємних, надрукованих на найкращому папері книг, які прославляли королів, князів і графів. Та в цей час в Англії таємно була видана невеличка брошура «Маніфест комуністичної партії», написана Карлом Марксом і Фрідріхом Енгельсом. Ця книга повела народи на боротьбу проти титулованих експлуататорів. Сьогодні вона найбільш розповсюджена серед найзнаменитіших книг світу. Це – книга-гігант, книга-путівник.

На честь 125-ї річниці першої публікації «Маніфесту» лейпцігська друкарня ім. Андерсена Нексе надрукувала книгу-мініатюру розміром 57˟46 мм з 11 гравюрами на дереві Франца Мазеереля. Для форзацних аркушів використано єдину сторінку рукопису Карла Маркса, яка збереглася. Це твір справжнього друкарського мистецтва.

38

Земле Тарасова, земле Франкова,



ниво засіяна щастям – добром,

вічно твоя соловейкова мова,

вічна розмова Дністра із Дніпром!

Д. Павличко

Купана – цілована хвилями Дніпровими,

Люблена – голублена сивими дібровами,

З колоска пахущого, з кореня цілющого,

Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

Наша мова.



Н. Білоцерківець

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива.

Як їх почує! …

Т. Шевченко

З поданих поетичних рядків письмово висловіть власну думку:

«Яке місце посідає мова в житті суспільства?»

2. Тема: Роль мови у самовираженні особистості



Завдання 1. Прочитати текст, дати відповідь на запитання:

а) Чим пояснити різне ставлення до української літератури властей різних держав?

б) Чому на чужині наші земляки так дбають про рідне слово, тоді як на батьківщині багато хто з них нехтує ним?

На далекому Австралійському континенті мешкають близько 50 тис. вихідців із України – робітники, фермери, службовці, бізнесмени, вчителі, науковці.

Більшість українців виїхали сюди після війни, рятуючись від переслідувань більшовицького режиму. Облаштувавшись,

4

з’явились книги, які формою мали, звичайно, дуже мало спільного із сучасною. Найдавніші книги – глиняні таблиці, як вважають учені, мають вік понад 5 тис. років. Вони з’явились у Вавілонії і Ассірії, де з глини вміли робити і халупу бідняка, і палац царя.



З м’якої глини формували прямокутні і круглі плитки. На їх поверхні металевою, дерев’яною або кістяною тригранною паличкою видавлювали знаки, схожі на трикутники, - клини. Глиняні плитки сушили на сонці й випалювали в печі. Вони ставали твердими і довговічними, не боялись ні вогню, ні часу. З них і складали книги. Тут була проза, поезія, легенди, байки і приказки. На глиняних табличках писались і «ділові папери»: державні і торговельні договори, довідки, документи. Вага таких «документів» і «книг» сягала кілька десятків кілограмів. Переносити їх було незручно. Та й користуватися ними нелегко. Певно тому ці «книги» не набули поширення.

У стародавньому Єгипті популярними стали особливі книги – рулони. Писали їх на папірусі – трав’янистій рослині долини Нілу. Сторінки такої «книги» йшли одна за одною на суцільній сторінці, яку намотували на тонкі круглі держальця. У розгорнутому вигляді рукопис вимірювався десятками метрів. Сувій із текстом «Іліади» Гомера мав довжину близько 150 м. Сувої зберігали в глиняних дзбанах, скриньках, шкіряних полотняних або дерев’яних футлярах, до яких кріпили ярлик з назвою «книги». Такі «книги» побутували в Древній Греції, Римі і в Китаї. У Китай у VIII ст. до н. е. використовували для письма ще й шовк. Шовкові «книги» також згортали в сувої. Пізніше у вигляді сувою робили й друковану книгу.

З розвитком цивілізації потреба в папірусі невпинно зросла, але він мав ряд значних вад: боявся вологи, пропускав чорнило, писати на ньому було лише з лицевого боку, термін його зберігання був обмежений.

І от у Греції в ІІ ст. до н. е. у м. Пергамі почали широко

застосовувати новий матеріал – особливим способом оброблену шкіру худоби. Найбільш цінні сорти виробляли з шкіри ягнят, телят і козлят. Назвали його пергаментом (від назви міста, де

36

3. Тема: Одиниці мови.



Завдання 1. Уважно прочитайте текст. З яких мовних одиниць складаються речення тексту.

Друкарські засоби поширення інформації займають важливе місце в житті людей. Це підтверджується постійно зростаючим попитом на друковану продукцію у світі, особливо це стосується етикеткової та пакувальної продукції.

За оцінкою американського журналу «Тіme», серед досягнень попереднього тисячоліття особливе значення для подальшого культурологічного розвитку людства має відкриття способу друкування книжок, а вклад Іоганна Гутенберга у друкарську справу оцінюється як один з найважливіших.

Нині активно розвиваються електронні засоби поширення інформації, але це не означає, що друкована продукція втратила своє значення. Світовий ринок друкованої продукції багатогранний, але найбільший попит на комерційну продукцію та періодичні видання. Відмінність між цими виданнями тільки в часі виготовлення.



Завдання 2. Спишіть слова, вставляючи пропущені літери. Поясніть їх написання та вимову.

Незм…ряний, ас…сортимент, складаєт…ся, читач…в, спеціал…ні, століт…я, раціонал…ність, використан…я, асорт…мент.



Завдання 3. Затранскрибуйте виділені слова.

«Земле рідна! Мозок мій світліє,

І душа ніжнішою стає,

Як твої сподіванки і мрії

У життя вливаються моє».

В. Симоненко

6

процес, то потужність поліграфічних підприємств, які взяли на озброєння високий друк, зросте майже на чверть. Тому поліграфісти сьогодні працюють над винайденням таких друкарських форм, які б не потребували приправки або зводили її до мінімуму.



Глибокий друк – повна протилежність високому. Тут друкуючі елементи розміщені нижче від пробільних. Друкарська форма розбита на окремі чарунки, неначе бджолині стільники, куди набирається і де утримується фарба. При цьому методі друку фарба утримується неначе в маленьких комірчинах форми. При друкуванні папір притискають до форми і він, як учнівська «промокашка», вибирає з чарунок рідку фарбу.

Цей метод бере свій початок в глибокій гравюрі на міді, хоч завершеного вигляду набув значно пізніше. За віком він наймолодший. Та можливості його широкі. Глибокий друк дає змогу найточніше відтворити фотоілюстрації, передати колір. Він використовується для друкування періодичних багатоілюстрованих видань, фотоальбомів, різноколірних упаковок з полімерних плівок та інших матеріалів.

Плоский друк, за віком середній брат високого й глибокого, за значенням нині, мабуть, найважливіший. Найбільш поширена його назва – офсетний плоский друк. Тут машина текст та ілюстрацію переносить з форми на папір не безпосередньо, а через спеціальне еластичне полотнище – офсетну гуму. Усі елементи на формі – друкуючі та пробільні – знаходяться в одній площині. І тільки завдяки спеціальній хімічній обробці створюється різниця між ними. Фарба закріплюється на друкуючих елементах, пробільні здатні сприймати лише воду. Саме так було й у літографії.

Можливості офсетного друку безмежні, хоч він тільки недавно почав широко застосовуватись. Сьогодні цей метод використовується для друкування дитячих книг, підручників, ілюстрованих журналів, фотоальбомів, газет.

Три велетні поліграфії мають і власних «дітей». Це різновидності щойно названих методів друку.

34

Завдання 8. Визначити морфеми у словах: безконтактний, попередній, використовується, грейферний, багатофарбовий, трициліндрова, підштовхувач, накочувальний, задруковування, допомога, безконтактний, струмопровідний.

4. Тема: Основні норми української літературної вимови.

Завдання 1. Прочитайте вірш. Визначте мікротеми тексту, доберіть до них заголовки. В підкреслених словах поставте правильний наголос.

Як я малим збирався навесні

Піти у світ незнаними шляхами,

Сорочку мати вишила мені

Червоними і чорними нитками.

Два кольори мої, два кольори,

Оба на полотні, в душі моїй оба,

Два кольори мої, два кольори:

Червоне – то любов, а чорне – то журба.

Мене водило в безвісти життя,

Та я вертався на свої пороги,

Переплелись, як мамине шиття,

Мої сумні і радісні дороги.

Мені війнула в очі сивина,

Та я нічого не везу додому,

Лиш згорточок старого полотна

І вишите моє життя на ньому.

Д. Павличко



Завдання 2. З поданими словосполученнями скласти речення:

навскісне обрізування, векторний образ, припресовування плівки, припуск проміжний, пакувальна продукція, палітурна тканина, фарбове тло, академічне видання, видавнича справа.

8

з металу лак.



Ряд удосконалень у техніку офорта вніс великий голландський живописець Рембрандт. Його офорти вражають своєю завершеністю, багатством тонів, незвичайними

світловими контрастами.

Основоположником художньої репродукції вважають італійця Маркантініо Раймонді. Він зумів створити гравюру, яка дозволила штрихами відтворити навіть ефекти тону живопису, передати простір, світлотінь і колорит. На гравюрах Раймонді по-новому засяяли твори Рафаеля, який, до речі, високо оцінив його репродукції.

Особисто Рубенс не займався гравюрою, та його вважають творцем школи граверів-ілюстраторів. Він відкрив у Антверпені майстерню, в якій зібрав талановитих майстрів.

На Русі гравірування по металу було відоме здавна. Різьбою російські майстри прикрашали келихи, хрести, оправи рукописних книг.

У 1677 р. московський майстер Сімон Гутовський спорудив перший у Росії оригінальний верстат для друкування з різьбленої гравюри. Як найбільшу цінність, машину було встановлено в одному з покоїв царського палацу, де друкувались книжки з ажурними ілюстраціями.

Серед ілюстраторів визначне місце займає Т.Г. Шевченко. Відомі його художні інтерпретації поем О.С. Пушкіна «Полтава», «Цигани», повісті М.В. Гоголя «Тарас Бульба», власник творів. Шевченко, серйозно зайнявшись гравіруванням, за короткий час освоїв техніку офорта, вніс у неї удосконалення. За великі успіхи у цій справі великому Кобзареві у 1860 р. присвоєно звання академіка-гравера.

27 Тема: Стаття в газету на морально-етичну тему.



Завдання 1. Прочитати теми творів. Назвати, які з них пов’язані з морально-етичними проблемами (визначають життєву позицію людини, торкаються питань поведінки,

32

Завдання 2. Визначте і запишіть через тире одним чи кількома словами значення фразеологізмів.

Запасти в душу; на пташиних правах; молоко на губах не обсохло; у хвості плентатися; знов за рибу гроші; приший кобилі хвіст; дивитися чортом; крокодилячі сльози.

Завдання 3. Написати твір-мініатюру на тему: «Праця – людині окраса, а лінощі - ганьба».

6 Тема: Контрольна робота. /Диктант/

МОНТАЖ І ВИГОТОВЛЕННЯ ДРУКАРСЬКИХ ФОРМ.

Завдання формного процесу полягає в об’єднанні тексту, ілюстрацій і графіки на сторінці, а сторінок — на друкарському листі. У зв’язку з тим, що формати більшості друкарських машин більші від форматів сторінок друкарських видань, друкарські форми містять зазвичай декілька сторінок. Їх кількість визначається форматом видання і параметрами друкарської машини. Технологія виготовлення друкарських форм для відповідних способів друку різна.

Друкарські форми для високого друку виготовляють за технологією, що має багатовікову історію. Набірні текстові фрагменти у вигляді літер або рядків з металу або іншого матеріалу і кліше репродукцій розмішують у металевих формах.

Для отримання друкарської форми офсетного друку фотоформи спочатку монтують відповідно до розміщення сторінок видання в розмірах друкарського листа (офсетний монтаж). Далі отримана монтажна плівка служить для фотографічного перенесення зображення на офсетну формну пластину контактним способом (копіювання). Після проявлення і оброблення пластину використовують як друкарську форму. У всіх способах друку друкарська форма виготовляється для кожної з фарб.

Останнім часом актуальним є отримання як фотоформ, так і друкарських форм з допомогою цифрових технологій.

10

24 Тема: Бібліографія. Анотація. Робота над помилками, допущеними у творах.



1. Заздалегідь підготовлені книги:

а) О. Кобилянська. Збірка творів. Повість «Земля».

б) Улас Самчук. Роман «Марія».

Завдання 1. Напишіть анотацію на прочитані книги, при цьому правильно переписуйте бібліографічні дані книг.

Завдання 2. Дайте письмову відповідь на запитання:

Чи можна встановити тему та уявити зміст книги мільки за бібліографічними даними? Яка при цьому роль анотації?

25 Тема: Види мовленнєвої діяльності. Ситуація спілкування. Вимоги до культури мовлення.

Завдання 1. Напишіть твір-роздум на одну із тем:

1) «Що потрібно мені, майбутньому друкареві, щоб стати культурною людиною?»

2) «Пізнай самого себе»

3) «Вибір професії»

4) «Це моє життя – моя професія!»

26 Тема: Підсумковий контрольний переказ.

ТІНЬ І КОЛІР ПІДКОРИЛИСЬ.

Перші ілюстрації з’явились ще в рукописній книзі. У середні віки, коли розмножували манускрипти, поруч з переписувачем працював художник, який вимальовував у книзі мініатюри, ініціали й інші елементи оформлення.

З появою ксилографії репродукування ілюстрацій набуло великого поширення у книжковій справі. Воно частково полегшувало працю ілюстратора.

30

Завдання 5. Записати речення і прокоментувати написання м’якого знака.

Лакування «мокре по мокрому» звичайних друкарських фарб.

Цей спосіб лакування може спричинити проблеми, оскільки лак і фарба належать до різних систем, які ускладнюють їх взаємне зношування, іноді дістають необхідне змочування і рівномірне розтікання лаку, але це не є правилом. Звичайні фарби не закріплюються після проходження під УФ променями.



Завдання 6. Скласти речення зі словосполученнями і пояснити написання м’якого знака.

Зволожувальний апарат; копіювальний апарат; авторське право; спеціальний знак; м’яка растрова крапка; фарбувальний механізм; уштабельований ящик; друкарська форма.

8 Тема: Подовження і подвоєння приголосних.

Завдання 1. Пояснити, чому в словах виникло подвоєння:

віддалити, віддрукувати, відділ, щоденний, Вінниця, осінній, законний, туманний, розрісся, вознісся, міськком, заввідділу, Ганна, лляний, здоровенний, силенний, численний, незрівнянний, несказанний, нескінченний, непримиренний, невблаганний, недоторканний, старанний.



Завдання 2. Пояснити, чому в словах відбулось подовження м’яких звуків та шиплячих в іменниках середнього роду:

насіння, колосся, знаряддя, сторіччя, клоччя, бадилля.



Завдання 3. Пояснити написання прислівників: навмання, зрання, спросоння, попідвіконню, попідтинню. Скласти з цими словами речення.

12

Малюнок з часом перетворився на схему реального предмета – на ідеограму. Ідеограми вже означали не лише предмети, а й дії. І якщо малюнок підказував «читачеві» значення, то значення ідеограми або ієрогліфу (грецьке «ієрос» - священний, жрець, і «гліфе» - вирізувати) треба було знати. Користуватись письмом, особливо читати, ставало важче: письмо потребувало спеціальної виучки. І справа писемності поступово переходить у руки жерців, які звільняються від іншої роботи.



Від ідеографічного письма (письма поняттями) люди перейшли до відтворення на письмі звукового мовлення. Знаки тепер використовують не для позначення понять, а для позначення звуків (спершу складів, а з часом окремих звуків). Алфавітне (звукове) письмо легше засвоїти. Невелика кількість знаків передає безмежне багатство звуків людської мови. Комбінуючи загадкові знаки-символи, які ми називаємо буквами, а поліграфісти – літерами, можна передати найтонші відтінки поняття, всі нюанси думки. З розвитком знань роль звукового письма зростає. Але й піктографія не відмирає. Вона доповнює текст. Видатний французький художник Жан Еффель, наприклад, вважає, що малюнок – мова, зрозуміла всім, для неї не потрібно перекладача. А ілюстрація? Хіба не доповнює вона текст? А креслення інженера? Чи не дозволяє воно компактно подати думку?

Ілюстрація стала чудовим наочним доповненням друкованого слова. Вона допомагає нам «побувати» на космічній орбіті, побачити будову клітин, спостерігати визначні події минулого й сучасного.

У хімії, фізиці, математиці, астрономії та інших науках неможливо обійтися без формул, графіків, спеціальних таблиць. Хто сьогодні таку символіку, як Zn+2HCl→ZnCl2+H2↑, буде описувати словами? Спеціалісти всіх країн земної кулі знають, що це означає, й можуть усіма мовами світу пояснити суть процесу, розшифрувати властивості всіх зображень символами елементів. Це свого роду ієрогліфи, які несуть змістовну

28

10 Тема: Принципи українського правопису.



Завдання 1. Напишіть слова, вставте пропущені літери. Поясніть орфограми.

Кріпл…ння, маслопр…ймач, ш…ст…рня, штуц…р, ро…подільник, п…р…микач, компр…сор, вент…тор, оп…лювач, т…рмостат, об…ртання, ш…тун, порш…нь, д…з…ль.



Завдання 2. Спишіть, поясніть вживання Ь знака.

Довіл…не включення, блокувал…ний механізм, ос…вий напрямок, важ…ль реверса, натискний поршен…, кіл…це, шліц…ве з’єднання.



Завдання 3. Напишіть слова під диктовку і поясніть їх правопис:

шатун, тираж, індикатор, масло відбивач, ролик, турбокомпресор, самозаймання, фотощуп, самонаклад, повітропроводи, дистанційне керування, друкування, розпилювання, одно фарбові машини, зволожувальний апарат, гальмівні ролики, накопичувальні валики.



Завдання 4. Замість крапок поставте пропущені букви [з чи с]: ро…саджувати, …орати, …садити, з…сіяти, …формувати, …хопити, ро…терти, …качати.

Завдання 5. Скласти речення із словами та словосполученнями:

емульгування фарби; коректурний знак; зармований картон; ламінування; дротозшивальна машина; надриви паперу; разовий наклад; номінал видання; обкантовування форзаца; проклеювання паперу.

11 Тема: Правопис прислівника.

Завдання 1. Словниковий диктант.

По-українському, по-російському, по-нашому, по-моєму,

14

течії, за найжорстокіших обставин він проніс у руслі української традиції ідеали гуманізму і патріотизму – і по-лицарськи зберіг вірність цим ідеалам до кінця. Власне, на ідеалістах тримається сенс культури, її засади безкорисливості та відповідальність за духовну спадщину, за власну душу.



(Є. Сверстюк)

VІ. РОЗДІЛ.

КОМУНІКАТИВНА ЗМІСТОВА ЛІНІЯ. ЗВ’ЯЗНЕ МОВЛЕННЯ.

21 Тема: Усний переказ тексту-розповіді.

Активізація опорних знань:

- Що таке переказ тексту?

- Які ви знаєте види переказів?

- Пригадайте етапи роботи над переказом.

- Уважно прослухайте текст, складіть план, стисло перекажіть зміст почутого.

ПІКТОГРАФІЯ, ІДЕОГРАФІЯ І … АЛФАВІТ.

Не відразу людина навчилася сіяти у географічному і часовому просторах «духовне насіння». Щоб належно вершити роботу духовного сіяча, їй довелося спершу вчитися матеріалізувати слово, трансформувати звукову мову. Для цього використовувався різний матеріал і різні способи.

Передісторія книги дозволяє нам відтворити той шлях, яким століттями ішла людина, перш ніж винайшла папір та алфавіт.

Ми звикли, що літери, написані на папері, зливаються у слова, а слова виражають думки, які ми хочемо передати людині, котрої поруч нема, матеріалізувати які на папері – для нас річ звична і буденна. Та за цією буденністю стоять тисячоліття пошукової роботи людства, праця багатьох поколінь і народів. Літера не відразу увійшла в наше життя. Не відразу людина навчилася передавати думки на відстань.

На зорі своєї історії для цієї мети людина використовувала

26

Завдання 1. Прочитати текст.

Серед пам’яток минулого у стародавньому Києві — славнозвісний архітектурний комплекс ХІ – ХVІІІ ст. — Софія Київська його центральна споруда – Софійський собор, закладений у ХІ сторіччі за наказом Ярослава на честь його перемоги над печенігами. Собор – не тільки неперевершений

пам’ятник старовинної архітектури, а й меморіал військової слави наших предків.

Починаючи з часів Ярослава, Софія стає важливим центром східнослов’янської держави. У Софійському соборі був свій скрипторій, а також перша відома нам бібліотека, заснована Ярославом.

а) визначити тему тексту, добрати заголовок, що відповідав би змістові;

б) чи можна виділити окремі змістові частини тексту? Скільки речень у кожній?

В) дати характеристику другого речення;

г) дати характеристику останньому реченню.



Завдання 2. Переписати речення. Вказати тип синтаксичного зв’язку між простими реченнями у складних. Пояснити розділові знаки.

1. Побачили ми світ на цій землі прекрасній і перший крок на ній училися робить.



(В. Сосюра)

2. Потім від сильнішого пориву вітру хмари дощові розходяться і видно ліс — уже в яскравому осінньому уборі на тлі густо-синього передзахідного неба.



(Леся Українка)

13 Тема: Словосполучення і речення

16

кілок з осичини забивали на воротях під Зелені

свята (од відьми), а потім, щоб не велось у господі нічого лихого, закидали його на горище. Щоб утратив свою лиховісну силу упир чи відьмак, у його могилу забивали також осиковий кілок.

(Г. Бондаренко)

Завдання 2. Прочитати текст. Переказати його. Знайти в тексті два складних речення, скласти їх схему.

ОДЯГ І ЗБРОЯ ЗАПОРОЖЦІВ



Переказ

Одяг у всіх запорожців був по ранжиру однаковий і одного кольору: жупан, зверху черкеска з вильотами, штани саєтові, з дорогого англійського сукна яскравих кольорів, чоботи-сап’янці, пояс шалевий і шапка-кабардинка кругла, навколо і зверху навхрест обложена золотим позументом; а од дощу в походах носили з вовни косматі бурки. Як же виїжджали на великі свята… в парад або в гості, то вже тоді кожний одягався по достатку в дорогі жупани, червоні, амарантові, кольору щириці амаранта, пообшивані позументами з золотими шнурами і китицями…

У походах і на війні запорожці одягались як припало, бо не мали з собою ні возів, ні ридванів, а все, що треба, в’ючили на коней. Од того ніщо їх не зупиняло, і як до чого прийдеться, то й сто верст за добу махнуть. Запорожці дуже ще кохались у дорогій зброї і добрих конях, та ще і щоб сідло було в сріблі. Спереду сідла висіли дві кобури з пістолями, а з тилу в тороках ув’язувалась бурка і те, що до потреби козакові. Муніцію і все для воєнної справи кожний мав при собі, як-то: ратище, шаблю і чотири пістолі, а на грудях, замість ладунки, широкий черес, набитий у два і три ряди патронами. Рушниць у кінних козаків і гармат при кінноті не було, а брали їх тоді, як ходили проти татар і турків на чайках. Було, як зроблять висадку під якою-небудь кріпостю, то тут уже і кіннота спішиться і дає підмогу кіньми і чим припало.

24

Слова в реченні повинні поєднуватися між собою за допомогою закінчень і службових слів, тобто бути граматично пов’язані.



Завдання 3. Прочитайте ще два набори слів і поясніть, чому реченням можна назвати лише другий з них:

1.Далекі, горби, були, покриті, густо-синім, серпанком.

2. Далекі горби були покриті густо-синім серпанком.

(Вал. Шевчук).

Завдання 4. Переписати речення, вказати з-поміж них поширені і непоширені. У поширених визначити другорядні члени речення. В чому полягає різниця між поширеними реченнями і непоширеними. Вказати неповні речення.

Садки цвітуть…Клопочеться бджола…Над дзеркалом забутої криниці цілує травень вишню білолицю… (Х. Бальоха).

Ціну здоров’ю знають тільки хворі. А вартість хліба — всі голодні люди (В. Франків).

Колосом і цвітом оповита, знов розхорошілася земля. Ходить липень під стіною жита, шлях дорозі м’яко вистеля.

15 Тема: Члени речення, способи їх вираження.

Завдання 1. З продиктованих речень випишіть лише підмети.

Вода прибула з дивовижною швидкістю. В один день затопило ліси, сінокоси, городи. Стало смеркати, розгулялася буря. Ревом ревло над Десною всю ніч.

а) На яке питання відповідає підмет, якою частиною мови він виражений?

Завдання 2. Доберіть замість крапок з-поміж поданих внизу слів пропущені підмети. Поясніть, як ви їх шукали.

18

1. Під впливом обертання Землі навколо своєї осі пасати відхиляються на захід. 2. Прерії вкриті густою високою травою. 3. Тайга тягнеться на сотні кілометрів. 4. Савана вкриває майже половину території Африки. 5. Навколо оазисів зосереджено майже все життя в пустелях.



С л о в а д л я в с т а в о к: постійні вітри, які дмуть від субтропічних широт до екватора; північноамериканський степ; заболочений хвойний ліс у північних широтах земної кулі; тропічна рослинність з групами дерев та чагарниками; ділянки з водою й буйною рослинністю.

Завдання 4. Із поданими словосполученнями скласти прості речення, пояснити в них пунктуацію: монометалеві форми, алюмінієві пластини, копіювальний шар, електромеханічне оброблення, хімічна активність, анодне травлення, тиражостійкість друкарської форми.

18 Тема: Складне речення.



Завдання 1. Переписати речення, поставити в них розділові знаки, пояснити їх вживання.

Життя приносить іноді дуже приємні подарунки, хоч за них доводиться дорого платити. Ой оддала мене мати заміж за старого та й казала шанувати так як молодого. Хай слово мовлене інакше та суть в нім наша зостається. Стояла така тиша що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям. Щасливий той хто сни має милі. Велике те слово, що дружбою зветься.



Завдання 2. Із запропонованими сполучниками складіть і запишіть складнопідрядні речення.

Що, щоб, наче, ніби, тільки як, неначе, аби, тому, якщо, дарма що, хоч би, так що, як.

22

16 Тема: Ускладнені речення. Розділові знаки в них.



Завдання 1. Визначте однорідні члени речення і поясніть розділові знаки.

Зацвіли усі діброви, і долини, і луги



(М. Стельмах).

Ми хоч бідні, але чесні.



(М. Коцюбинський).

Синє, глибоке небо розгортало своє безкрає поле



(П. Мирний).

Дівчина була невелика на зріст, але рівна, гнучка, довгобраза, повновида



(І. Нечуй-Левицький).

То не хмара – біла пташка хмарою спустилась



(Т. Шевченко).

Завдання 2. Записати речення, підкреслити однорідні члени речення, пояснити розділові знаки.

Для такої продукції, як етикетки, цінні папери, плакати і листівки, розрізання є основним процесом. Відхилення в розмірах формують ланцюжок погрішностей у подальших операціях розрізання, фальцювання, брошурування.



Завдання 3. Розставити в реченнях розділові знаки. Пояснити розділові знаки при однорідних членах речення.

Треба змалечку, з того часу, коли дитина починає свідомо мислити, привчати її до праці. Праця – це все і вивчення азбуки і написаний переказ і прочитана книга і майстрована шпаківня заслане ліжко й розв’язана задача і проведена екскурсія і занесене в хату відро води.



(Ю. Збанацький).

20





УПРАВЛІННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДЕПАРТАМЕНТУ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВИКОНАВЧОГО ОРГАНУ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ)

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ПТО В М. КИЄВІ

КИЇВСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ ПОЛІГРАФІЧНЕ УЧИЛИЩЕ

111

  1   2


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка