Урок музичного мистецтва 8 клас Розділ "Відлуння епох у музичному мистецтві" Тема уроку: «Стиль. Джаз. Імпровізація» Мета



Скачати 93.83 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір93.83 Kb.
Урок музичного мистецтва 8 клас

Розділ "Відлуння епох у музичному мистецтві"

Тема уроку: «Стиль. Джаз. Імпровізація»

Мета:

а) навчальна: познайомити учнів з історією джазової музики, її найвідомішими напрямами, представниками, творами. На прикладі творчої діяльності Л. Армстронга довести важливу роль естрадної музики в житті людей. З'ясувати значення термінів « спіричуел», « блюз », « регтайм », «джаз», «імпровізація». Закріпити знання понять «легка (розважальна) музика», «каденція».

б) розвиваюча: розвивати творчу уяву, естетичний смак; формувати вокально-хорові навички кантиленного співу, почуття ритму.

б) виховна:виховуватиінтерес до джазу.

Тип уроку: комбінований.

Матеріал для сприймання: а) негритянський спірічуелс; б) Л. Армстронг «Блюз»;

в) Х. Тізол «Караван».



Матеріал для виконання. Пісня В.Івасюка «Червона рута», розспівка.

Обладнання:портрети Л.Армстронга і В.Івасюка, музичний інструмент, диски із матеріалами ППЗ “Музичне мистецтво 8кл .

Хід уроку

І. Організаційна частина

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання «Блюзу Західної околиці» Л. Армстронга.


1.Музичне вітання: Добрий день вам, діти, я вітаю вас! Добрий день учителю, здрастуй любий клас!

2. Оголошення теми і завдань уроку

На попередніх уроках ми розглядали й слухали музику різних епох і стилів, дізналися про «легку» та «серйозну» музику. '



  • Які музичні жанри належать до «серйозної» музики, а які до «легкої», розважальної? Наведіть приклади.

(Учні наводять приклади музичних творів, які слухали. На власний вибір, характеризують їхні особливості, належність до певного жанру «легкої» або «серйозної» музики.)

  • Чи впізнали ви стиль музики, під яку заходили до класу? (Учні відповідають.)

Саме вона й буде центром уваги нашого уроку. Отож, продовжуємо знайомство з «легкою» та «серйозною» музикою. Предметом нашої сьогоднішньої розмови буде джаз. Як ви думаєте, до якої музики він належить? (Учні висловлюють свої міркування.) Наш урок присвячений музичним ритмам Америки, історії виникнення джазу, який іще називали «музикою плантацій»; Ми розглянемо періоди його розвитку, стилі, познайомимося з виконавцями джазу. А також розучимо пісню відомого українського композитора В. Івасюка «Червона рута».

3. Розповідь про джаз

Наприкінці XIX століття на півдні США в результатівзаємодіїафриканської та європейської культур виникновийнапрямок у музичномумистецтві — джаз.Своїмикоренямивінпов'язанийізрізноманітними формами негритянського фольклору, що ґрунтуються на імпровізаціїпісень (духовнихгімнів-спіричуелів) та танцювальноїпобутовоїмузикибілихпоселенців США.

Витоками джазу вважаютьнегритянськіробітничі, релігійні (спіричуел) та світські (блюз) пісні, музикуменестрелів та вуличнихдуховихоркестрів, мелодії і ритмирегтаймів та американськупобутовумузику. Спіричуел (від англ. spiritual — духовний) — хоровий жанр, духовні пісні-гімни афроамериканців.

Жанр спіричуелбувпровісникомновоїмузики — джазу. Головними його витоками стали блюзи.



Блюз (від англ. blues, відbluedevils — меланхолія, журба) — світськаліричнапісняафроамериканців, зазвичай сумного елегійногозмісту.

Першівиконавці джазу самотужкивчилисяграти, вониневтомноекспериментували. Основою джазу стала імпровізація. Але джазовийімпровізатор — це не композитор і виконавець в однійособі, а особливий тип митця, який творить у взаємодіїзісвоїми партнерами по ансамблю. І сенсджазовоїімпровізаціїполягає не у народженні нового музичного твору, а в самому процесітворення.

Як не дивно, але велику роль у народженні джазу відігралацерква. Засвоївшинескладнумелодію і гармоніюрелігійнихгімнівбілихамериканців, чорношкіріспіваки стали вводити до хорового співуімпровізаційніелементи у формізапитань та відповідей:

Соліст, імпровізуючи на біблійні теми, звертався до Бога: «Де вихід?». Хор інодівідповідав за Бога, долучаючи до співуплескання у долоні, притопування в такт ногами, гру на тамбурині (невеличкомубарабані). Так виниклиспіричуели — піснірелігійногозмісту, сповненівисокоїдуховності й сили.



Джазовій музиці притаманні такі характерні особливості: імпровізаційна манера викладу мелодії, регулярна ритмічна пульсація і підвищена емоційність виконання.

На відміну від серйозної класичної музики, яку музиканти-виконавці повинні озвучити точнісінько так, як написав композитор, джазова музика народжується шляхом безпосередньої імпровізації кожного з музикантів на задану тему і зорієнтована на підготовленого слухача з розвиненим смаком і високою культурою сприймання. Джазова музика характеризується глибиною музичного змісту, вишуканістю виражальних засобів, ретельною розробкою форми і композиції, оригінальним аранжуванням, високим рівнем професійної майстерності та віртуозною досконалістю музикантів.

Починається джаз з ритму (точного відбиваннятактів - так званого біту - bit), що створюється ритм-групою (ударні, контрабас, гітара, фортепіано) - це та основа, на якійбудуютьсяскладніритмічні та мелодичніімпровізаційніузориіншихінструментів.

Джазовіінструментальніп'єсинагадують форму теми з варіаціями. Після того як джазовий ансамбль виконавосновнумузичну тему, солісти-імпровізатори по черзівиконують «варіації». Інструментами-соло переважновиступаютьдухові — труба, тромбон, саксофон тощо. Більшістьвиконавцівджазузарекомендували себе як видатнімайстри-віртуози. Опинившись у центріувагипубліки, соліст не може просто імпровізувати на теми легких мелодій, відньогозавждиочікуютьвіртуознугру і справжнєнатхнення. Видатнимивиконавцями джазу булиЛуїАрмстронг, ДюкЕллінгтон, ГленнМіллер, Олег Лунгстрем та ін.



4. Відомості про Луї Армстронга.

Вислів «епоха джазу — епоха Луї Армстронга» є справедливим не тільки тому, що роки життя Луї Армстронга (1900—1971) співпали з розквітом цього музичного стилю. Це справедливо ще й тому, що видатний джазовий музикант виконував усе, чим був славний джаз: старі блюзи, спіричуели, музику з мюзиклів і кінострічок, популярні пісні американських і європейських компо-зиторів. Л. Армстронгперетворив джаз ізколективноїмузики в мистецтвосолюючоїгри — саме з ньогопочалась ера солістів-віртуозів. Вінмаворигінальний голос, якийвідтворював не тільки слова, але й звуки різнихмузичнихінструментів. У його особі джаз здобув не тількинеповторногоспівака, а такожєдиний, що народжується раз на століття, дволикий «інструмент джазу», де труба й голос невіддільні. Щоб переконатися в красі й самобутності голосу ЛуїАрмстронга, у силі й хвилюючійчистотізвучання його труби, треба булопобувати на нічних «джем-сешнз» в Чикаго («джем» — задоволення, «сешн» — «збиратися»). Тут панувалаімпровізація — «цариця джазу». Коженмузикант починав імпровізувати, демонструючи всю свою творчуфантазію й винахідливість. Гра Л. Армстронгабуланеймовірною — його музиказдаваласязагадковим, величнимявищемприроди.



5. Слухання музики

Прослухайте джазові композиції різних стилів:



а) негритянський спіричуел «Молитва» у виконанні Махелії Джексон;

Послухайте негритянський спіричуел «Молитва» («Тhе Ргауег»). Зверніть увагу на характер його музики, манеру виконання. Заплющте очі та уявіть молитву-розмову з Богом знедолених людей, які перебувають далеко від своєї африканської батьківщини. Про що йдеться у їхній молитві?

Слухання «Молитви» у виконанні Махалії Джексон.

Аналіз-інтерпретація музики.



  • Який образний зміст, характер властиві музиці «Мoлитва»?

  • У чому полягають особливості музичної мови спіричуелу?

  • Чим відрізняється вона від нашої християнської молитви?

  • Що ви можете сказати про виконавицю «Молитви» Махалію Джексон та її манеру виконання?

Махалію Джексон уважають найкращою виконавицею спіричуелів. Для її співу характерна надзвичайна виразність, пристрасне й натхненне виконання.

б) Л. Армстронг. «WestEndBlues» («Блюз Західної околиці»);

  • Які ваші враження від музики «Блюзу...»?

  • Яким є його образний зміст, характер звучання?

«WestEndBlues» — це; загальновизнаний шедевр творчості Луї Армстронга. Автор мелодії блюзу — Джозеф Олівер — «Кінг» Олівер, як його називали шанувальники (а сам Армстронг називав його своїм учителем), відомий джазовий Музикант із Нового Орлеана.

Увесь твір пройнятий настроєм суму, покори та співчуття. Це струнка й завершена музична композиція. Стисло зміст “WestEndBlues” можна викласти так: «Блюз сповнює мене від голови до п'ят, я сумний сьогодні, я сповнений похмурих передчуттів, коли йду на Західну околицю, де мене очікує так багато страждань...».

“WestEndBlues” починається розгорнутим вступом — блискучою та віртуозною каденцією у виконанні Армстронга, за якою змінюють одна одну частини, котрі виконують по черзі різні інструменти (тромбон, кларнет, труба, фортепіано).

Різноманітність ритмічних фігур у ньому, безкінечна й немає жодного повторення.



6. Розспівка

c:\users\оля\documents\мои сканированные изображения\2013-11 (ноя)\сканирование0001.jpg

7. Розучуванняпісні В. Івасюка „Червона рута"

1. Вступна бесіда.

ЗтворчістюВолодимира Івасюка ви, діти, уже знайомі, бовивчали його „Баладупро мальви", „Водограй". А сьогоднівивчимоще одну пісню—.Червона рута",перше виконанняякої стало датою народження вокально-інструментальногожанру в Україні.

— Хтознає, що це за квітка — червона рута.

— Слуханнялегенди.

Колись у карпатськомуселі жила дівчина. Вона любилалегіня, та не моглавідповісти на його любов, оскількибояласязради. І пішла вона в лісшукатичервону руту. Іделісом, долаєтемряву і страх, а коли вибиласяіз сил і впалана землю, то побачилачервонийвогник. Так, це була рута — чарівнаквітка.Небагатьомсудилосяїїзірвати. Лише раз у 10 роківвонацвіте і приноситьщастя тому, хтоїїзірве.Відтоді поняття „червона рута" асоціюється з іменем В. Івасюка. Пісня увійшлав десятку найкращихпісень року, прозвучавши на телефестивалі „Пісня-71".

2. Художній показ пісні.

3. Розучуванняпісні за нотним текстом.

(Визначититональність, розмір, ритмічниймалюнок.)

4. Робота над текстом, дикцією.

5. Розучування по фразах.

Червона рута

c:\users\оля\documents\мои сканированные изображения\2013-11 (ноя)\сканирование0002 - копия.jpg


  1. Ти признайся мені,

Звідки в тебе цічари,

Я без тебе всідні

У полоніпечалі.

Може, десь у лісах

Ти чар-зілляшукала,

Сонце-руту знайшла

І мене зчарувала?

Приспів:

Червону руту

Не шукайвечорами, —

Ти у мене єдина.

Тільки ти, повір.

Бо твоя врода —

То є чистая вода,

То є бистрая вода

Зсиніхгір.


  1. Бачу я тебе в снах,

У дібровахзелених,

По забутихстежках

Ти приходишдо мене.

І не треба нести

Меніквіткунадії,

Бо давно уже ти



Увійшла в моїмрії.

Приспів

ІІІ. Заключна частина

  • Розкажіть про витоки джазу. Чим блюзивідрізняютьсявідспіричуелів?

  • До якого роду музики — серйозногочи легкого, академічногочирозважального — належить джаз?

  • Чому Л. Армстронганазивають «символом джазу»?

  • Як вивважаєте, джаз — це сучаснамузика? Якихвітчизнянихвиконавцівджазувизнаєте?

  • Якою є блюзова тематика?

  • Назвіть твори академічної й розважальноїмузики, в якихвідчуваєтьсявплив джазу.

  • Чиможнаназвати джаз розважальноюмузикою?

  • Як вирозумієтевислівпро те, що «джаз не виконують, а створюють»? Чомуджазовумузику неможливо точно відтворити в нотному записі?

Оцінювання учнів. Домашнє завдання: опрацювати матеріал до уроку № 9ст. 20-21

Івасюк Володимир Михайлович

(04.10.1945 – 18.05.1979)

http://www.ivasyuk.org.ua/images/design/title.jpg


Луї Армстронг

(04.08. 1901 – 06.07. 1971)

фотографія






База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка