Урок конференція, урок подорож, урок турнір знавців, інтегрований урок, урок концерт



Скачати 304.66 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір304.66 Kb.
Теофіпольський районний методкабінет





Теофіполь – 2014

Матеріали посібника містять розробки уроків з музичного мистецтва. Серед них – урок – конференція, урок – подорож, урок – турнір знавців, інтегрований урок, урок – концерт.



Упорядник: Сторожук Г. Л. – вчителька музичного

мистецтва

Теофіпольської ЗОШ I-IIIступенів № 1

смт. Теофіполь

Хмельницької області

Рецензенти: Мельничук В.К. – методист відділу

освіти Теофіпольської районної

державної адміністрації;

Бурлак А.А. – директор Теофіпольської

ЗОШ I-IIIступенів № 1



Рекомендовано методичною радою Теофіпольського методичного кабінету

Протокол № від 12 грудня 2014 року

Зміст

  1. Передмова…………………………......4

  2. Урок – конференція

Зірки французької естради. 8 клас……...5

  1. Урок – подорож

Музична хатинка. 2 клас……………….11

  1. Музичний турнір знавців музики

Узагальнюючий урок. 5 клас…………..14

  1. Інтегрований урок

Діалог музики та живопису. 5 клас……17

  1. Заключний урок – концерт. 2 клас …24



  1. Література…………………………….29



  1. Додаток……………………………….30

Передмова

Сьогодні педагоги, як вітчизняні, так і зарубіжні, висувають на перший план виховання і розвиток творчих здібностей особистості засобами мистецтва. Один із цих шляхів – зацікавлення учнів. Адже лише тоді, коли учневі цікаво, можна досягти найбільшої ефективності в засвоєнні знань, розвитку творчої уяви, творчого мислення. Найбільше сприяють цьому нетрадиційні методи навчання, нетрадиційні уроки. Різновидів нетрадиційних уроків дуже багато: це урок-подорож, урок-конференція, урок-казка, урок-концерт, інтегровані уроки та інші. Нетрадиційний урок стимулює пізнавальну самостійність, творчу активність та ініціативність школярів. Навчання на ньому спрямоване на підвищення їхніх знань, формування працьовитості.

У цій брошурі пропонуються декілька видів нетрадиційних уроків з музичного мистецтва, які допоможуть вчителю підготуватися до уроку.

Урок-конференція

8 клас

ЕПІГРАФ ДО УРОКУ:

«Усвої пісні я вкладаю все найпотаємніше,

найдорожче,усю себе,свою душу,

серце,свою любов…» Е.Піаф



Тема: Зірки французької естради.

Мета: Визначити особливості розвитку французької естради XX-XXI століттях на прикладах творчої діяльності Едіт Піаф, Джо Дассена та Патрісії Каас (або Френсіса Лея, Мірей Матьє та Поля Моріа). Учити аналізувати зміст і звучання легкої музики, порівнюючи її зразки з різних країн, знаходи-ти між ними спільне та відмінне. Закріпити знання «шансон», «шансоньє», «диско». Розвивати здатність виявляти й розуміти головну думку іншомовної пісні. Формувати відчуття ритму та ансамблю під час колективного виконан-ня пісні, здатність емоційно та виразно виконувати її, інтерес до французької естрадної музики. Виховувати естетичний смак учнів.

Музичний матеріал: Ш.Дюмон «Ні, я ні за чим не жалкую»у виконанні Едіт Піаф (слухання); П.Грос. «Бессі» у виконанні Патрісії Каас (слухання); Ф.Лей. «Історія кохання», « Чао, Бамбіно!» у виконанні Мірей Матьє (слухання); Д.Дассен «Бабине літо» (слухання); Д.Леннон, П.Маккартні. «Вчора» (виконання)

Тип уроку: поглиблення теми, урок – подорож, урок – конференція.

Обладнання: музичні інструменти (баян, акордеон, фортепіано), темброво – шумові інструменти, магнітофон (музичний центр, DVD, компʼютер), нотна дошка, портрети композиторів :Ш. Дюмона, П.Грос, Ф.Лея, Д.Дассена, Д.Леннона, П.Маккартні, підручники «Музичне мистецтво» 8 клас, «Вчимося співати» 5-8 класи (М.К.Яскулко).

Хід уроку

  1. Організаційний етап уроку.

Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання пісні Ш.Дюмона «Ні, я ні за чим не жалкую» у виконанні Е.Піаф.

  1. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.

    • Які твори рок- і поп – музики схвилювали вас упродовж тижня?

    • Про які з них ви підготували повідомлення?

    • Які твори бажали б продемонструвати в запису або виконати?

(Організація роботи у творчих групах. Технології «Мікрофон»).

  • Що ви знаєте про рок-музику та її зірок?

  • Який зі світових напрямків рок – музики вас найбільше приваблює?

  1. Розучування пісні Д.Леннона, П.Маккартні «Вчора».

Спробуйте виконати пісню з різними текстами (українським, російським, англійським).

    • Які із них найпростіший для виконання, а який – найважчий?

    • Які пісні схожого образного змісту ви можете згадати?

    • Які сучасні інструменти для супроводу цієї пісні ви хотіли б використати: маракаси, трикутник чи барабан?

4. Гра «Режисер».

Уявіть, що кожен із вас – режисер свята «Пісні зарубіжної естради». Які пісні ви включили б до концертної програми? Якою ви бачите афішу до концерту як художник?



5. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Хто знає Парижа? Важко знайти людину, яка б не мріяла пройти його вулицями, бульварами. І ось нагода – ми вирушаємо на міжнародну конференцію «Зірка французької естради». Наш гід по Франції (називає ім’я) та знавці французької естради (називає імена).

Згадаймо вірш французького поета П’єра Беранже:

Не згасає наша слава

Ми чаруємо весь світ.

Звідусіль кричать нам: «Браво!»

Наш Париж – кумир для всіх…(див. додаток)

Париж – місто музики й поезії, місто надій і кохання, місто композиторів Ж.Бізе, М.Равеля, К.Дебюссі. Його вулицями свого часу ходили Ж. Санд, І. Тургенєв.

Його красі присвячені світові ходожні шедеври, наприклад оперета «Фіалка Монмарта» І.Кальмана. Окрасою,символом Парижа стала Ейфелева вежа.

Що нам стало відомо про французьку естраду, її зірок, традиції жанру «шансон» ?

Цим питанням присвячена конференція, у якій ми будемо брати участь.

Французька естрада сформлювалася на межі ХІХ-ХХ століть і походить від традиції жанру «шансон», що виникла ще в ХV-XVl століттях.

Звернімося до словника

Шансон (фр.chanson – пісня) – французька лірична пісня – народна та естрадна, що має різноманітні жанрові й історичні різновиди.

Виконували французькі пісні (шансон) співаки, які часто були авторами слів і музики.



Шансоньє (фр.chansonier – співак) – французький естрадний співак, часто – автор тексту й музики пісні.

6. Слухання пісні Ш.Дюмона «Non, jeneregretted rien»

(«Ні, я ні з чим не жалкую») у виконанні Едіт Піаф.(див.додаток)

Репортер. Прийом «Мікрофон». Запитання до учнів.


  1. Який є характер цієї пісні, її образний зміст?

  2. Що, на вашу думку, характерно для виконавської манери голосу Е.Піаф?

Розповідь про Едіт Піаф.

Учень –’’музикознавець’’ (група “Едіт Піаф”). Едіт Піаф - це зірка,”…котра одиноко згорає від внутрі-шнього вогню в нічному небі Франції”,- писали про неї сучасники.Вона народилася 19 грудня 1915 року в сім’ї вуличного акробата та співачки. Cправжнє ім’я зірки - Едіт Гассіон.’’Бродяжку Едіт” у дитинстві покинула мати і дівчинка жила у бабусі в одному з най бід-ніших кварталів Парижа, не отримавши ні якісної освіти , ні виховання.З 8 років Едіт виступала з бать-ком на вулицях - збирала гроші та співала, доки ба-тько виконував акробатичні трюки. У 15 років поча-лося її самостійне життя. Cвій псевдонім “Піаф’’ от-римала від директора одного з театрів-кабаре в Па-рижі. Вражений голосом Едіт, яка співала про ма-ленького горобчика, він запросив її до театру, нази-ваючи з того часу ’’маленьким горобчиком”. Невто-мно працювала Піаф під час Другої світової війни, створивши власну групу Опору з Європейських музикантів. Багато років Е.Піаф дружила й співпра-цювала з видатною актрисою Марлен Дітріх та шан-соньє Iвом Монтаном, Шарлем Азнавуром і Жільбе-ром Беко. Упродовж своєї кар’єри співачка написала близько 80 пісень,що одразу ставали хітами. Пісню”Ні, я ні за чим не жалкую” написав у 1960 році для Едіт Піаф молодий композитор Шарль Дюмон.Ця пісня вперше була представлена публіці в 1961 році на сцені “Олімпії”.

7.Слухання пісні П.Грос “Веssі”у виконанні Патрісії Каас.

Учень-“музикознавець” (група “Патріcії Каас”).У 1987 році у Франції у ви-конанні непримітної дівчинки прозвучала пісня “Мадемуазель співає блюз”. Її голос та манера виконання нагадували слухачам неперевершену ЕдіТ Піаф (див. додаток).

Так на горизонті французької, а згодом і світової естради, з’явилася нова зірка - Патрісія Каас,яка отримала титул ” відкриття року”.

Чудовий чуттєво-виразний голос – головне багатство П. Каас, голос, що зачаровує з перших звуків особли-вими виконавськими прийомами: підкресленою віб-рацією, затриманням останнього звука на глісандо.

Артистичний талант і невтомне працелюбство нев- довзі зробили П.Каас найпопулярнішою французькою співачкою,а постійні гастролі принесли їй світову славу.Cпівачка не приховує,а навіть підкреслює бли-зькість своєї виконавської манери та голосу до Едіт Піаф і часто вико-нує її пісні. Завойовуючисучасну аудиторію слухачів, П.Каас почала виконувати більш танцювальні,енергійні пісні,а також співати англій-ською мовою. Упродовж останнього часу вона пра-цює над випуском записів англомовних пісень із американським продюсером.



Репортер. Запитання до учнів.

  1. Що ви можете сказати про образний зміст щойно прослуханої пісні?

  2. Який характер властивий її музиці?

  3. Як ви можете охарактеризувати виконавську манеру П.Каас?

  4. Чи відчувається в ній близькість до голосу,виконавської манери Едіт Піаф?

8. Слухання пісень Ф.Лея «Історія кохання», «Чао,бамбіно» у виконанні Мірей Матьє.

Репортер. Запитання до учнів.

1. Яким є образний зміст пісень, які щойно прозвучали?

2. Що ви можете сказати про характер їхньої музики?

3. Чи знаєте ви щось про виконавську манеру М.Матьє?



Розповідь про Френсіса Лея.

Учитель. Френсіс Лей – це видатний французьки композитор і талановитий піаніст, який написав музику до 120 кінофільмів. Найвідоміші з них –«Історія кохання», «Чоловік і жінка». У фільмі «Едіт і Марсель» він грав сліпого акордеоніста.

Познайомившись з Едіт Піаф, Лей акомпанував їй та писав для неї пісні. Повідомлення про Мірей Матьє.



Учень – «музикознавець» (група «Мірей Матьє»). Мірей Матьє – французька естрадна співачка, кавалер Ордена Почесного Легіону – найвищої державної нагороди Франції, надзвичайно популярна у всьому світі в другій половині ХХ ст. Вона нородилася в 1946 р. в місті Авіньйон у родині каменяра де була старшою серед чотирнадцяти дітей.

Мірей Матьє привернула до себе увагу своїм голосом, дуже схожим на Едіт Піаф. У 1964 р. утримала першу перемогу, беручи участь в місцевому радіоконкурсі.

Перші записані Мірей платівки стали шлягерами, а пісні іноземними мовами проклали їй шлях до різних європейських хіт – парадів.

У червні 2001 р. Мірей Матьє виступила з концертом у києвському палаці «Україна». У 1993 р. Вийшов альбом Мірей Матьє, присвячений її кумиру Едіт Піаф.



9. Слухання пісні «L’eteIndien» («Бабине літо») Джо Дассена.

Учень – «музикознавець» (група Джо «Дассен»). Джо Дассен – одна з най-визначніших постатей в історії французької музики. Його пісні, що розійшли-ся мільйонними тиражами ще за його життя, вже понад 20 р. звучать на фран-цузькому радіо (див.додаток).

Джо Дассен почав свою кар’єру в США зі співу класичного французького шансону. Народився він 1938 р. в Нью – Йорку в родині актора та режисера російського єврея і скрипальки угорського походження.

У 1950 р. родина переїхала до Парижа, але через 6 років Джо Дассен повернувся до США, закінчив університет і отримав докторський науковий ступінь. Під час навчання Джо Дассен заробляв собі на життя, працюючи кухарем, прибиральником та слюсарем, а в 1958 р. почав працювати діджеєм в місті Детройті.

У США Д. Дассен познайомився з багатьма відомими представниками шоу – бізнесу зокрема Бобом Діланом.

У 1960 р. Джо повернувся до Франції і через рік записав свій перший син-гал, а ще через рік про нього вже говорили як про зірку першої величини.

Низький, глибокий голос, природна елегантність та екзотичне американське походження приваблювали слухачів. На початку 1970 р. співак очолював хіт-паради французької естради.



10. Підсумок уроку.

а) Запитання до учнів.



  1. Чим, на вашу думку, відзначається творчість майстрів французької естради, про яких йшла мова на нашому уроці (на прикладі прослуханих творів)?

  2. Чи подобається вам французький шансон? Якщо так, то чим саме?

  3. Яких іще представників французької естради ви знаєте? Що ви можете розповісти про їхню творчість?

  4. Які французькі співачки схожі своєю любов’ю до музики, пісні та до Едіт Піаф? Голос якої із них за звучанням нагадує голос Едіт Піаф?

б) Оцінювання музично – творчої діяльності учнів на уроці.

11. Домашнє завдання.

Слухати музику на власний вибір. Звернути увагу на твори зірок французької естради.



12. Вихід учнів із класу під звучання музики на вибір

учнів або учителя.



Урок-подорож

2 клас

Тема: Музична хатинка.



Мета: почати вивчення запису висоти звуків; ознайоми учнів із нотами та їх назвами; надати поняття «гама»; закріпити поняття“ нотний стан”; розвивати в учнів музичний слух, чуття ритму, уяву, творчі здібності; розвивати потребу у спілкуванні з мистецтвом, пізнавальний інтерес.

Музичний матеріал: А. Рубінштейн «Мелодія»; А. Островський «До, ре,мі, фа, соль, …»; аудіозапис звуків природи.

Наочні посібники: нотна хрестоматія, ілюстрації до музичних творів, картки з нотами, що кріпляться на нотний стан у вигляді будиночка.

Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія,

ТЗН.


Тип уроку: комбінований, урок – подорож

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід А.Рубінштейн «Мелодія».



1.Організаційний момент.

Перевірка готовності класу до уроку.



Музичне вітання: До-брий день, ді-ти!

(Проспівування з показом руху мелодії вверх)

Відповідь дітей: До-брий день, у-чи-те-лю!

(Показ руху мелодії зверху-вниз)

2. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  1. Яка музика нас зустріла на початку уроку?

  2. Чому цей твір має таку назву?

  3. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Сьогодні нас очікують цікаві зустрічі на улюбленому острові Музика. (На дошці висить малюнок із зображенням острова Музики). Але з острова зникла Мелодія. Щоб дістатися острова нам потрібно віднайти її.

4. Основна частина.

Учитель. На дошці ви бачите записаний віршик. Створіть до нього мелодію щоб народилася пісенька.

  1. Подивились в ноти ми –

Не знайшли на диво:

Де ж ти, мелодіє,

ніжна і красива?


  1. За тобою скучили

Хлопці і дівчата

Повернися ти до нас –

От це буде свято!

Учні презентують свої варіанти пісеньки.



(Учитель чіпляє на острів Музика карточку зі словом «мелодія»).

Завдання розв’язано, отже, мелодія знову панує у світі музики. Ми опинилися на порозі чарівного будинку



(демонструє будиночок – нотний стан).

  • Хто в ньому мешкає?

  • Як називається нотний будинок?

Робота з поняттями.

Для запису висоти звуків використовують нотний стан, або нотоносець (тобто той, що несе на собі ноти). Він має 5 ліній що рахують знизу вгору.



Учитель. Який гарний будиночок, а які чудові сестрички нас зустрічають. (Запрошуємо сім дівчаток, які демонструватимуть ноти. Кожній дівчинці даємо кружечок з ноткою).

Скільки сестричок запросили нас у гості з чарівного острова Музики? (Сім) Назвіть їх: (діти хором називають нотки при цьому дівчатка піднімають їх вверх над головою) З нотками ми познайомилися, запа-м’ятали, скільки їх. Але це ще не все. Сестрички роз-повіли давню легенду про те, де вони жили поки не побудували собі власний бездоганний будиночок. За далекими морями, за високими горами росло чарів-не дерево.П'ять його тоненьких гілочок нахилилися дещо вбік.Деревце слухало щебетання пташок, дзюрчання струмочка, пісні дощика та дзвін крапель.(Розповідь супроводжується аудіозаписом звуків природи). ”Яка красива музика звучить навколо-подумало деревце. Але як зробити,щоб люди почули й зрозуміли цю музику? Може,кожен звук матиме на гілочці своє місце? Але звуки ми лише чуємо, побачи-ти їх не можна. Що ж придумати? Знаю. Щойно звук сяде на гілочку, я перетворю його на кружечок-ноту.” Усього звуків було 7 - ціла сім’я. Розлетілися звуки по гілочках. Першою від самого сонечка прилетіла Cоль-сонячна та приязна нота, яка розташувалася на дру-гій гілочці. (Під час розповіді вчителя учні розташо-вують ноти на нотному стані на дошці). Її мила подружка Мі - на першій. Фантастична фа поселилася між ними. Згодом прилетіла наступна нота Cі та сіла на третій гілочці, посадивши нижче себе лялечку-сес-тричку Ля. Вони весело розмовляли музичною мовою. Незабаром прилетіли ще дві сестрички. Вони не дуже любили, коли спекотно, і хотіли розташуватися ниж-че, ближче до струмочка. Одна з них, нота Ре, ретель-но вмостилася під пер-шою гілочкою, а скромній і добрій ноті. До місця не залишилося. Тривалий час літав у повітрі добрий звук, який не міг перетвори-тися на ноту: адже на нижніх гілочках усі місця бу-ло зайнято.. Раптом деревце згадало: ”Нещодавно в нашій музичній державі з’явився король. Нехай він і розв’язує всі музичні справи”.

Подумав Музичний король, куди поселити добру ноту,і вирішив: попрошу деревце, щоб воно подару-

вало їй маленьку гілочку, на якій вона змогла б роз-міститися неподалік від своїх подружок. Так і вий-шло. А люди поглянули, де розташовані ноти, запа-м’ятали й краще зрозуміли музику. Можливо, ви за-питаєте, як звуть Музичного короля? Йому дали нез-вичне ім’я - Скрипковий Ключ. Ключ - тому, що він відкриває нам таємницю розташування нот. А Скрип-ковий - тому, що ці ноти, коли знову перетворюються на звуки, дуже гарно звучать на скрипці, а король обо-жнює звучання скрипки, тому й має таке ім’я. Згодом Скрипковий Ключ побудував для нот будиночок, де ми зараз гостюємо. Але так само, як і на дереві, нот-ки пам’ятають свої місця: Мі - Cоль - Сі - сидять на лінієчках-поверхах, а Ре – Фа - Ля - дивляться на нас у віконечка. До - розташувалась у комірчені під першим поверхом. Ось так вони й живуть. Розгляньмо нотний стан із нотами й проспіваймо нотки з показом рукою напряму: вгору і вниз. Звуки вишикувались вряд – ут-ворився звукоряд. Послідовний рух звуків у висхідному та нисхідному порядку називають звукорядом або гамою.



Вокально-хорова робота.

Учитель: Пропоную вивчити пісню прожиття ноток.

Розучування пісні А.Островського «До, ре, мі, фа, соль…»



5. Підбиття підсумуів уроку.

Щоб подякувати ноткам за гостинність, покажемо, як ви запам’ятали їх імена. Знайдіть у цих словах імена нот: міміка, крейда, сіно, реклама, дощик, фара, речення, парасолька, ремісник.



  1. Яку назву має будиночок, у якому мешкають ноти?

  2. Що таке гама?

  1. Учні виходять під музичний супровід вивченої пісні.

Музичний турнір знавців музики

5 клас

Тема: Музичний турнір знавців музики.

Мета та завдання: підбити підсумки семестру; уза-гальнити знання, уміння та навички учнів, здобуті впродовж семестру; розвивати навички роботи в коман-ді (групі); виховувати прагнення досягнути найвищого результату.

Музичний матеріал: твори, що слухали протягом семестру; пісні, які вивчали впродовж семестру.

Наочні посібники: нотки, таблиці.

Обладнання: музичний інструмент, фонохрестоматія.

Тип уроку: узагальнення знань.

Хід уроку

Учні заходять до класу під музичний супровід (Ю. Рожков «Музика»)



1. Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності.

3. Повідомлення теми та мети уроку.

(Тему семестру та уроку написано на дошці)

4. Основна частина.

Сьогодні у нас заключний урок який ми проведемо у вигляді гри, що має назву: «Турнір знавців музики». Під час її проведення ви продемонструєте свої знання, вміння та навички, яких ви набули протягом семестру. За кожну правильну відповідь ви отримаєте нотки. Одна нотка дорівнює одному балу. Яка команда набирає більше ноток – та і перемогла у змаганні (учні класу об’єднуються у дві команди, кожна з них вибирає свого капітана).



Завдання 1. «Біографічне лото».

На окремих картках написані фрагменти біографії композиторів, тобто фактичний матеріал, який ви засвоювали впродовж семестру. На одній картці зазначено ім’я композитора, на другій – музичний твір, далі – країна й асоціація, що пов’язана із цим композитором та його творчістю. Ваше завдання: обрати із загальної кількості карток ті, що стосуються певного композитора, а з карток скласти його біографію.



Завдання для першої команди

Композитор

Музичний твір

Країна

Асоціація

П.І.Чайковський

«Італійська пісенька»

Росія

«Дитячий альбом»

М.В.Лисенко

Увертюра

Україна

Опера «Тарас Бульба»

М.П.Мусоргський

Гопак

Росія

Опера «Сорочинський ярмарок»

Завдання для другої команди

Композитор

Музичний твір

Країна

Асоціація

М.Д.Леонтович

«Щедрик»

Україна

«Колядка дзвонів»

А.І.Хачатурян

Лезгінка

Вірменія

Балет «Гаяне»

С.В.Рахманінов

«Вокаліз»

Росія

Антоніна Нежданова

Завдання №2

Із переліку вивчених пісень вибрати народні. Яка команда швидше виконала завдання правильно, отримує одну нотку.

«Веселкова», «Добрий вечір тобі, пане господарю», «Чарівний смичок», «Чи не той то Омелько», «Золота зіронька», «Танець каченят», «Музика».

Завдання №3

Змагання для капітанів команд

Звучить музика. Слухаючи музичний твір, учні добирають епітети для словесного опису характеру мелодії, ритму, почуттів і по черзі «обмінюються» дрібними прикметниками. Виграє той, хто назве останнє слово. Він отримає 4 бали (чотири нотки).

Завдання №4

А ми любимо співати

Команди по черзі починають співати пісні, а за сигналом вчителя одна команда повинна доспівати пісню іншої. Хто краще знає текст ‒ одна нотка, мелодію ‒ одна нотка, виразно її виконує ‒ одна нотка. В сумі найбільше виходить 3 бали (нотки).

Завдання №5

Змагання музикознавців



Завдання №6

Упізнай танецьКожна команда повинна підготувати запитання іншій команді. Якщо команда не може відповісти на поставлене запитання, відповідає та команда яка його поставила. Кожна правильна відповідь ‒ 2 нотки, за доповнення -1 нотка.

Впізнати танець що звучить. Кожна правильна відповідь ‒ 2 нотки, доповнення ‒ 1 нотка (Гопак, полонез, болеро, кадриль).

Завдання №7

Євробачення

Кожна команда обирає солістів, які повинні виконати найулюбленішу пісню, решта ‒ підспівують. Найкраще виконання ‒ 3 нотки.

5. Підсумок уроку. Підбиття підсумків. Відзначення найстаранніших. Оцінювання музично ‒ творчої діяльності.

6. Вихід з класу під улюблену пісню.

Інтегрований урок

5 клас

Тема: Діалог музики та живопису.

Мета: навчити учнів порівнювати музичні та візуальні образи, що втілюють життєві явища, розкрити учням специфіку музичного та візуальногомистецтва; ознайо-мити учнів із поняттям «сюїта»; розвивати в учнів здат-ність знаходити емоційно ‒ образне співзвуччя музич-них та візуальних творів, образне сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики; через музику прищеплювати учням зацікавленість іншими видами мистецтва, зокрема образотворчого; розвивати особисті естетичні вподобання учнів; виховувати естетичний смак.

Музичний матеріал: К.Дебюссі. Сюїта «Море» (2частина «Гра хвиль»); М.К.Чюрльоніс. Симфонічна поема «Море»; З.Майстрова «Я малюю море».

Наочні посібники: репродукції картин І.Айвазовсь-кого «Хвиля» , Хацусіка Хокусай.“Хвиля», М.К.Чюрльоніса картини «Соната зірок» , «Соната весни», «Соната моря».

Обладнання: альбом, гуаш, непроливайка, кісточка, cтікло із краями, покритими скотчем.

Тип уроку: інтегрований урок.

Хід уроку

Учні входять до класу під музичний супровід (К.Дебюссі. Симфонічна сюїта «Море», ІІ частина «Гра хвиль»).



1. Організаційний момент

Перевірка готовності класу до уроку.



Триголосне вітання.

Учитель: До-брий день вам, ді-ти.

Учні: До-брий день!

2. Оголошення теми, мети уроку.

Сьогодні незвичайний урок ‒ тут пануватимуть музика, образотворче мистецтво.

Поки диво-чарівник

По зірках чаклує

Дружба нам по сто чудес

Кожен день дарує.

Нумо, скажемо гуртом:

Дружба переможе!

Хай завжди здолати сум праця допоможе.

3. Основна частина

Розповідь учителя: музика відображає не лише те, що ми чуємо, а й те, що ми бачимо, відчуваємо.

Звучання музичних інструментів із різними тембрами у різних регістрах створюють зорові уявлення: високий ніжний голос флейти здається світлим, а низьке звучання контрабаса ‒ похмурим і темним.

Засоби виразності музичного та образотворчого видів мистецтва також мають дещо спільне.Погляньте на дошку:



Музичне мистецтво Образотворче мистецтво

Звукова палітра Кольорова гама

Музична форма Композиція малюнка

Голосна і тиха динаміка Передній і задній план

Мажорний і мінорний лад Світлий і похмурий кольори

Музичний тембр Холодні і теплі кольори

Композитори, музиканти ,виконавці своєю творчістю надихають художників і скульпторів на створення образів музики. І навпаки: у музиці виникають звукові «портрети» і «пейзажі» ‒ фортепіанні акварельні етюди – картини, симфонічні фрески.

Робота з поняттями

Сюїта ‒ інструментальний твір, що складається з кількох контрасних частин (частіше танцювального типу), об’єднаних спільним задумом.

Послухайте твір французького композитора Клода Дебюссі (показ портрету) ІІ частина симфонічної сюїти «Море», «Гра хвиль».



Дайте відповідь на запитання:

  • Які музичні засоби вираження використав композитор у сюїті, щоб передати стан моря (за підказку виступає табличка на дошці)

Слухання: Клод Дебюссі, Симфонічна сюїта «Море», «ІІ частина ‒ «Гра хвиль».

Споглядання репродукції творів мистецтва

Подивіться уважно на картину Івана Айвазовського «Хвиля» і порівняйте зображене з музикою Клода Дебюссі, а також картину Кацусіка Хокусай. « Хвиля»(див .додаток).



  • Яку картину ви б обрали для ілюстрації музики?

  • Які засоби виразності з образотворчого мистецтва використали художники щоб передати настрій від картини?

  • Що спільного та відмінного у картинах та музиці?

(Порівняння засобів виразності у музичному та образотворчому мистецтві здійснюються по табличці на дошці).

  • Що ви можете сказати про тембр у музичному творі, і про холодні і теплі кольори на картинах?

  • У якому ладі написаний музичний твір, які кольори переважать на картинах світлі чи похмурі?

Сьогодні на уроці ми познайомимося із художником, композитором Литви Мікалоюсом Чюрльонісом. Його називали справжнім чарівником, адже проживши недовге життя(всього 35 років), створив багато музичних і художніх творів. (Портрет композитора. Див.додаток).

Він про себе сам говорив, що працює 25 годин на добу . Здобув 2 освіти: навчався в художній школі і у Варшавському музичному інсти-туті, та в Лейп-цизькій консерваторії. Його симфонічна поема “У лісі” - це пейзаж у звуках. Ось його живописні тво-ри: ”Соната весни”, “Соната зірок”, ”Соната сонця”. Цей напрям у взаємодії музики і образотворчого мистецтва називається “музичний живопис”. Чюр-льоніс створив цілу галерею картин-сонат, утілюючи цю музичну форму в живописних композиціях на тему весни, літа, зірок, сонця, лісу. Ми теж спробуємо зараз себе у ролі художників:cтворимо малюнок за технікою монотипія. Із грецької монотипія переводиться як “один відбиток”.



Послідовність роботи в техніці монотипія

1. Ретельно протріть сухою ганчірочкою поверхню скла, щоб виключити вірогідність попадання на його поверхню дрібного сміття, жирних плям і т.д.

2. Змішайте на панелі потрібні кольорові плями і

розкладіть їх на поверхню скла в довільному порядку.

  1. Поки плями не просохли, потрібно робити відбиток. Акуратно покладіть на скло чистий аркуш паперу, сухою ганчірочкою, або рукою розгладьте поверхню, а потім візьміть за край і підніміть лист від скла.



  1. У утворилася на аркуші кляксу (відбиток) постарайтеся знайти зображення чого-небудь. Можна домалювати невеликі елементи.





  1. Вологою губкою протріть скло, дайте висохнути.





  1. Оформлення готової монотипії.





Учні здійснюють роботу під звучання симфонічної поеми «Море» М.К. Чюрльоніса. Допомога вчителя у виконанні завдання обов’язкова. Кожна робота учня - індивідуальна. В залежності від творчої уяви малюнок може бути іншим.

Виставка робіт учнів.

Вокально – хорова робота

Учитель: сьогодні ми розучимо пісню З.Майстрової

«Я малюю море»



Розспівка (на матеріалі попередніх уроків)

Розучування пісні

4. Підбиття підсумків уроку

Бесіда

  • Як поєднувалися на нашому уроці музика та візуальні образи?

  • Який твір образотворчого мистецтва вас вразив більше за все? Чому?

  • Яка музика справила на вас найсильніше враженння? Чому?

5. Домашнє завдання

1. Намалювати ваше бачення картини моря, використовуючи техніку монотипія.



Заключний урок – концерт.

2 клас

Тема: Заключний урок – концерт.

Мета: продемонструвати підвищення рівня музичної культури, слухацького, та виконавського вміння, інтересу учнів до музики, розвиток емоційного та творчого потенціалу.

Музичний матеріал: музичні твори, вивчені протягом року, за бажанням учителя, учнів.

Тип уроку: музичні інструменти, музичний центр, святкові музичні плакати.

Місце проведення: актовий зал, музичний клас.

Хід уроку

Діючі особи: Мелодія, сім чарівних звуків, Ритм, 2 лади – сеньйори: Мажор, Мінор, Темп, Динаміка, динамічні відтінки, Тембр, 2 ведучі.

Слово вчителя: Добрий день, дорогі діти, шановні батьки, ось і добіг до завершення другий рік навчання музики в школі. Сьогодні на підсумковому концерті згадаємо улюблені ваші пісні, музичні твори композиторів, основні поняття, які ви засвоїли. Тож розпочинаймо.

1 ведучий. Ми трудились, ми навчались

Ми співали, гарно грались.

На уроці – не зівали,

Гарно все запам’ятали

Тож розпочинаємо і знання свої показуємо.

2 ведучий. Щоб мелодія звучала,

Щоби пісенька лунала.

Починаємо розмову

Про чарівних звуків мову.



(Звучить “Мелодія” Антона Рубінштейна.)

На сцену виходить королева «Мелодія» читає вірш.

У мові музики завжди її впізнати можеш ти.

Їй не живеться ані дня без танцю, маршу, а в піснях –

Вона супутниця вірша

Вона – це музики душа.



Королева Мелодія: - діти, а з чого складається мелодія? (Із звуків). А де живуть звуки? (На нотному стані)

1 ведучий:

Нотним станом називають цей казковий замок.

Мешкають у замку ті сестриці.

Знають всі, що ті сестриці – неутомні трудівниці .

Є в них справи і турботи,

Є і назва: звуть їх ноти.

Вихід по – черзі ноток. Читають віршики і стають біля хатинки «Нотний стан»

1 нотка До:

Добрий ранок! Здраствуй, Сонце – старша відчиня віконце і до справи. Знай будь – хто: гарна господиня…(Відповідь дітей: До)



2 нотка Ре:

Ремесло, що знає друга, - добирати від недуги

Хміль, любисток чи чебрець. Всім порадить нота…(Ре)

3 нотка Мі

Між ялинок у ліси йде на пошуки краси

Нота, третя із семи. Ліс віта: «Добридень…(Мі)

4 нотка фа:

Фантастична і чарівна, ніби польова царівна коли крила ніч звива йде в лани безмежні… (фа)



5 нотка Соль:

«Соль» напише замість «сіль», бо незнає букв усіх: ще граматики пароль не розкрила нота… (Соль)



6 нотка Ля:

Ляльку колихає шоста: бо малесенька вона, щоб іти в ліси й поля. Ось пустунка яка …(Ля).



7 нотка Сі:

Сірий день барвистим вмить вміє ця сестра зробить, бо найкращі фарби всі – у найменшої, у…(Сі)



2 ведучий:

Ввечері у нотнім стані,

У світлиці гарно вбраній,

Ноти сходяться юрбою

І приносять із собою

Дивні спогади про день,

Низку звуків і пісень,

І співають разом всі:

До,ре,мі, фа,соль, ля, сі…

Музика А. Островського, слова З. Петрової, переклад О. Лобової “До, ре, мі, фа, соль, ля, сі.” Виконують всі діти.

Учитель: Молодці. Гарно виконали пісню. А тепер скажіть, діти, який елемент музтчної мови, окрім Мелодії, теж має велике значення у музиці?

(Відповіді дітей: лад)



Учитель: Так, правильно

На сцену виходить сеньйор Мажор (лунає весела музика), вклоняється, читає вірш:

Жив да був один сеньйор, а ім’я йому - Мажор.

Він сміявся, веселивсь.

І ніколи не тужив.

Виходить 2 сеньйор – Мінор (лунає сумна мелодія). Читає вірш:

Поруч жив другий сеньйор, називався він Мінор.

Часто плакав, сумував, не сміявсь, не жартував.

Ведучий:

Два сусіда дружно жили. Обидва музиці служили.

Тільки кожен - як умів. (Сеньйори вклоняютья і ідуть)

Учитель: А зараз поважні сеньйори Мажор і Мінор проведуть з вами гру ”Будь уважним”. Звучить твір Л.ван Бетховена “Весела. Сумна”. Якщо звучить ма-жорна мелодія - рухаєтесь вправо, руки вгору, а якщо звучить мінорна мелодія - руки опускаєте і рухаєтесь в інший бік по колу.

Виходить Ритм: Зачекайте, зачекайте. Я теж важли-ва частинка музичної мови. Я - Ритм. Я чергую звуки різної тривалості. У мене є помічники:короткі та довгі звуки. Ми дуже любимо ритмічні вправи і хочемо вам їх показати. (Карточи з ритмічними ма-люнками).

Учитель: А зараз ми співаємо пісню “Крапельки”. Музика Я.Дубравіна, слова В. Суслова, переклад О.Торгалова. (Діти виконують пісню дуже повільно).

Виходить Темп: Ні, ні. Зовсім не так. Промене ви забули. Я - Темп, це - швидкість руху у музиці. Буваю я повільний, помірний, швидкий. Подумайте, з яким темпом потрібно виконувати цю пісню? (Швидко). Допомагайте. (Діти виконують пісню).

Виходить Динаміка: Я - Динаміка велична.

Мелодії сестричка.

Про все я розкажу:

Чи тихо ,чи голосно-

Але до ладу.

Динаміка - це сила гучності.Гей, мої помічники,динамічні відтінки.



З’являються динамічні відтінки:

(ФОРТЕ, ФОРТИСИМО, ПІАНО, ПІАНІСИМО, КРЕЩЕНДО, ДИМІНУЕНДО).

Як голосно - це буде Форте.

Як дуже голосно - Фортисимо.

Як тихо-Піано, Дуже тихо - Піанісимо.



Пограємо у гру. Звучить твір “Луна в горах”. Автор – Самуїл Майкапар.

Де мелодія звучить тихо- діти присідають, а де починає зучати голосніше - встають, а де зовсім голосно- піднімають руки вгору.



Учитель: правильно виконали завдання. А скажіть но, діти, чи всі елементи музичної мови ми згадали? (Ні, не всі).

А кого ж ми не назвали? (Тембр). Так, але де ж він? Ви його не бачили? Ні?



Виходить Тембр у костюмі художника та з пензлем у руках: Я так втомився, так втомився.У мене стільки роботи. Я - Тембр, забарвлюю звуки, голоси музичних інструментів у різні кольори:теплі, холодні, яскраві, тьмяні.

Усю земну кулю з підлоги до стелі

Майстерно розфарбували моЇ руки веселі.

Завжди пам’ятай: у звуках музичних

Також сяють фарби та фарби незвичні.

Вони звуться тембром - їх той розуміє,

Хто серцем відчути і слухати вмі.

Заспівайте, будь ласка, мені пісеньку, та тепло, радіс-но, легко.



Діти виконують пісню

”Веснянка”, музика М. Ведмедері, слова К. Перелісної.



Підсумок свята. Оцінка успіхів учнів батьками, учителем.

Література

  1. Е. П. Перчерська. Казкові сюжети на уроках музики. Журнал «Початкова школа» 1996р.

  2. Ольга Лобова. Музичне мистецтво. 2 клас. 2012р.

  3. Людмила Масол, Людмила Аристова. Музичне мистецтво. 5 клас. 2013р.

  4. М. К. Яскулко. Збірка пісень 1-4 класи. Збірка пісень 5-8 класи.

  5. О. В. Волошина. Музичне мистецтво 8 клас. 2008р.

  6. О. В. Лобова. Музика. 2 клас 2003р.

  7. Ганна Букреєва. Сучасний учитель музичного мистецтва: роль та завдання. Журнал «Учитель музичного мистецтва» №0 вересень 2013р.


Додатки



Рисунок 1 Джо Дассен



Рисунок 2 Соната моря



Рисунок 3 Соната весни



Рисунок 4 Соната зірок



Рисунок 5 Патрісія Каас



Рисунок 6 Ейфелева башня



Рисунок 7 Едіт Піаф



Рисунок 8 Іван Айвазовський



Рисунок 9 Мікалоюс Чюрльоніс



Рисунок 10 Хацусік Хокусай "Хвиля"



Рисунок 11 Іван Айвазовський "Хвиля"




База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка