Урок (фізика + біологія) "Око як орган зору і оптична система"



Скачати 80.42 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір80.42 Kb.
Інтегрований урок (фізика + біологія)

"Око як орган зору і оптична система"
Краще один раз побачити,

ніж сто разів почути .

російське прислів'я
Мета уроку: формування єдиної природничо-наукової картини миру

Завдання:


  • знати анатомічну будову ока, механізми роботи оптичної системи ока;

  • розуміти, як формується зображення;

  • уміти аналізувати явища, що вивчаються;

  • застосовувати теоретичні знання в проектній діяльності.

Обладнання уроку:

таблиця “Зоровий аналізатор”, модель ока, додатковий матеріал, завдання групам, схема очного яблука.



Структура уроку.

1. Організаційний момент - (1 хв.).

2. Формулювання мети і завдань уроку (мотивація) – (4 хв.).

3. Пояснення нового матеріалу – (15 хв.).

4. Первинне закріплення знань (розуміння і уміння) – (8 хв.).

5. Закріплення – завдання (застосування) – (14 хв.).

6. Підведення підсумків роботи – (2 хв.).

7. Домашнє завдання – (1 хв.).



Результат уроку



Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Добрий день. По очах бачу, що ви готові до уроку, який ми сьогодні проведемо разом з Тетяною Михайлівною , а чому, ви відповісте в кінці нашої спільної роботи. У вас на партах додатковий матеріал, завдання, схема очного яблука.

  1. Формулювання теми.

Давайте, визначимо тему нашого уроку.

Краще один раз побачити, чим сто разів почути. 90% інформації про навколишній світ ми отримуємо за допомогою зору. А як називається орган зору людини? Око. Це ключове слово нашого уроку.

Відкриваємо зошити, пишемо дату і тему уроку: “Око як орган зору і оптичний прилад”. (сл.2)


  1. Пояснення нового матеріалу (вчитель біології). Турецьке прислів'я свідчить “Смак їжі визначають сіллю, смак світу – очима”. Красиве прислів'я, але з погляду фізіолога не зовсім правильне. Ми бачимо завдяки не тільки очам, а всьому зоровому аналізатору. Зір – це дивовижна спільна робота ока і мозку. Зоровий аналізатор складається з трьох частин: рецепторного органу, нервового шляху і мозкового центру. Рецепторний орган – це око. Щоб зрозуміти, яким чином він бере участь в сприйнятті зорових образів, необхідно знати його будову. Зараз ми разом з вами розглянемо будову очного яблука. Я на таблиці показуватиму частини очного яблука, а ви – знайдіть їх на своїй схемі і позначте (схема 1). (Схема повинна бути у кожного учня).Зір у людини бінокулярний(стереоскопічний).

Очне яблуко розташоване в очній ямці черепа і рухоме завдяки м'язам, які регулюють його положення. Зовні око вкрите білковою оболонкою – вона захищає його від механічних пошкоджень і допомагає зберігати форму. У передній частині білкова оболонка переходить в рогівку. Вона прозора і пропускає світло. Це найсильніша “лінза” ока. Велика частина світла заломлюється на межі рогівки і передньої камери (водянистої вологи). За білковою оболонкою знаходиться судинна оболонка. Це тонкий пігментний шар, що поглинає світлові промені. Спереду, напроти рогівки, судинна оболонка переходить у райдужну оболонку, яка може бути різного кольору (роль генів) залежно від кількості пігменту, що знаходиться в ній. В центрі райдужної оболонки знаходиться круглий отвір – зіниця. Зіниця розширюється або звужується залежно від кількості світла, падаючого на око. Нарешті, внутрішня стінка очного яблука вкрита дуже тонкою оболонкою – сітківкою , вона має складну будову.( Далі вчитель розповідає про сітківку, і яку функцію вона виконує). Використовуючи сл.3 перевірте основні елементи зорового аналізатора в своїх схемах. Ми розглянули око як частину зорового аналізатора, а зараз з'ясуємо механізм його роботи як оптичної системи.

Продовжує урок вчитель фізики.

Для того, щоб зрозуміти, як працює око, нам необхідні знання про лінзи. Використовуючи сл.4 і дати характеристику лінз. Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох сторін сферичними поверхнями. Вони бувають такими, що збирають (опуклими) і розсіювальними (увігнутими). Основні характеристики лінз – фокусна відстань (F) і оптична сила лінзи (D): D = 1/F .

Зараз ми доповнимо інформацію про будову і функції ока, використовуючи фізичні поняття. Рогівка, передня камера, кришталик і склисте тіло утворюють оптичну систему ока. Сітчаста оболонка (сітківка) виступає в ролі екрану, де формується зображення предмету (сл.5).

Основним елементом оптичної системи ока є кришталик – еластичне лінзоподібне тіло (двоопукла лінза). Залежно від даного предмету кривизна кришталика здатна мінятися за рахунок гладких м'язів війкового тіла. Таке пристосування ока називають акомодацією (сл.6). Існує дальня точка акомодації, яка визначається положенням предмета ,зображення якого виходить на сітківці при розслабленому очному м’язі. У нормального ока вона перебуває в безкінечності. А також , ближня точка акомодації – відстань від предмета до ока при максимальній напрузі очного м’яза . У нормального ока це відстань 10-20 см від ока. Окрім цих двох точок , що визначають межі області акомодації , в ока є відстань найкращого зору , тобто відстань від предмета до ока , при якій без надмірної напруги можна розглядати деталі предмета або читати дрібний текст. Ця відстань у нормального ока умовно становить 25см.

Механізм роботи оптичної системи ока наступний(cл.7): промені світла від предмету, заломлюючись на межі повітря – рогівка проходять через кришталик (лінзу із змінною оптичною силою) і створюють зображення на сітківці. Середня оптична сила ока складає: + 59 діоптрій. Оскільки фокусна відстань у такої лінзи дуже маленька (17 мм), то всі спостережувані нами об'єкти розташовуються за подвійною фокусною відстанню. Значить, зображення на сітківці ока виходить зменшеним, дійсним і переверненим (мозок “перевертає” зворотне зображення, і воно сприймається як пряме).

Побудуйте хід світлових променів через оптичну систему ока так, щоб вони сфокусувалися на сітківці. (схема 2). Порівняйте хід променів, побудованих вами на схемі з правильною побудовою, відкоригуйте креслення (сл.8).

При нормальному зорі світлові промені від предметів проходять, заломлюючись, через оптичну систему ока і фокусуються на сітківці (сл.9). При порушенні зору зображення предметів можуть опинитися перед або за нею. При короткозорості зображення розташоване перед сітківкою, при далекозорості – позаду нею. І в тому і іншому випадку сітківка сприймає нечітке зображення.

Виправляють дефекти зору за допомогою окулярів: короткозорість - окулярами з розсіювальними лінзами, а далекозорість - окулярами із збиральними лінзами (сл.10). Крім того корекцією зору і лікуванням очних хвороб займаються фахівці очних клінік – офтальмологи.


  1. Закріплення.

Створення міні – проектів (шляхи рішення завдань, поставлених вчителем). Ви отримали теоретичні знання про око як орган чуття і його оптичну систему. А зараз перейдемо до практичної діяльності. Кожна група повинна створити міні – проект. В кінці роботи представники груп покажуть, що у них вийшло.

Завдання першій групі.

Написати міні-твір «Який чудовий світ, подивись!».

Завдання другій групі.

Веселковий крос – опитування.

Мета: встановите відповідність між поняттям і його смисловим значенням.

Для цього:

• ознайомтеся з таблицею понять, до яких необхідно підібрати смислові значення;

• звернете увагу на колірний фон таблиці понять;

• підберіть до запропонованих понять їх смислові значення, звернете увагу на колірний фон таблиці відповідності, що вийшла;

• приготуйте звіт про виконану роботу;

• чому завдання називається веселковий крос–опитування? (яка закономірність утворюється в колірній гаммі відповідностей?).



Поняття

Смислове значення

Око

 

Далекозорість

 

Лінза

 

Кришталик

 

Акомодація

 

Окуляри

 

Зір

 

Поняття

Смислове значення

 

іноді називають “живим” фотоапаратом

 

при цьому недоліку ока фокус лежить перед сітківкою

 

оптичне тіло, що має сферичну поверхню

 

розташований за зіницею, схожий на збиральну лінзу

 

здатність ока пристосовуватися до бачення, як на близькій, так і на далекій відстані

 

пристрій, що корегує недоліки зору

 

найдосконаліше і найчудовіше зі всіх наших відчуттів

Завдання третій групі.

Використовуючи модель очного яблука і схему, розкажіть про анатомічну будову ока.

Завдання четвертій групі.

Прочитайте текст і сформулюйте правила гігієни зору. Дайте їм обґрунтування. У деяких людей виникають порушення зору. Якщо ж виконувати нескладні вправи, то можна їм запобігти. Дуже шкідливо тримати книги і зошити на відстані ближче 30 сантиметрів від очей. Коли ми розглядаємо предмети на близькій відстані, м'язовий апарат ока напружується, міняється кривизна кришталика, виникає швидке стомлення і погіршення зорового сприйняття. При постійному поганому освітленні і неправильній поставі виробляється звичка розглядати все поблизу. В результаті розвивається короткозорість.

Перебування на природі, де забезпечений великий кругозір - прекрасний відпочинок для очей. Для нормальної роботи очей важливе хороше освітлення. Стіл для занять потрібно ставити так, щоб світло падало зліва. Шкідливо читати в рухомому транспорті, особливо при поганому освітленні. Із-за постійних поштовхів книга то віддаляється від очей, то наближається до них, то відхиляється убік. При цьому кривизна кришталика то збільшується, то зменшується, а очі весь час повертаються, “шукаючи” вислизаючий текст. В результаті наступає погіршення зору. Коли ми читаємо лежачи, положення книги в руці по відношенню до очей постійно міняється і ця звичка завдає великої шкоди зору. Очі слід берегти від травм. Це найчастіша причина помутніння рогівки і сліпоти. Причиною очних травм у дітей часто є витівки, бійки. Дуже шкодить зору куріння, вживання спиртних напоїв. Нікотин, алкоголь і різні токсичні речовини можуть викликати важкі ураження зорового нерва і привести до втрати зору. Бережіть свої очі!

Покажіть 1-2 вправи для очей, що перешкоджає розвитку їх стомлення.


  1. Підведення підсумків уроку.

Очі — найцінніший і дивовижніший дар природи. У них відбиваються всі наші відчуття: радість, страждання, байдужість, любов і ненависть. Очі є не тільки дзеркалом душі, але і як би дзеркалом загального стану здоров'я (іридодіагностика). Це найважливіший орган чуття і тому вони заслуговують виняткової уваги. Чому сьогоднішній урок ми провели разом з Тетяною Михайлівною? Такими сумісними уроками ми як пазлами збираємо картину дійсності, що оточує нас. Тому, що пізнання світу можливе тільки за наявності взаємозв'язку всіх шкільних учбових предметів.

  1. Домашнє завдання.

§27-28 , підготувати реферат «Навколишній світ очима тварин».

Спасибі за урок. Побачимося!







База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка