Урок №4 3 Тема. Т. Г. Шевченко. Поема



Скачати 43.72 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір43.72 Kb.
УРОК № 43

Тема. Т. Г. Шевченко. Поема «Сон».

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості, значення твору, його впливу на подальшу долю поета; удосконалювати навич­ки виразного читання, аналізу ліро-епічних творів; розвивати вміння вираження власних суджень з приводу прочитаного, коментувати висловлювання інших; виховувати активну громадянську позицію, національну самосвідо­мість, почуття справедливості.

Обладнання: портрет письменника, різні видання поеми, ілюстрації до неї.

Теорія літератури: алегорія, гротеск, поетика контрасту, умов­ність.

ХІД УРОКУ



  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Вступне слово вчителя.

Та дійсність, яку спостерігав Шевченко, здавалася йому жах­ливим сном, жорстокою комедією, насмішкою над людськими правами, гідністю, врешті-решт, справедливістю, адже всі «і царята, і старчата Адамові діти». І хоча, за твердженням дослідників, поет був глибоко релігійною людиною, він закидав навіть Богові, що той допускає подібне неподобство. Шевченко пише поему «Сон», політичну сатиру, вдаючись до популярного умовного прийому «сну» ліричного героя. Дехто намагався пояс­нити це як спробу приховати справжній зміст твору, перевести на жарт, фантазію, спосіб уникнути цензурних утисків. Але це не так. Сатиричне, гнівно-викривальне спрямування твору настільки очевидне, що не могло пройти непоміченим, не набути розголосу. Тому Шевченко, скоріш за все, й не думав його опубліковувати. Саме поема «Сон» стала найтяжчим звинуваченням митця при його арешті та вирокові. Про цей твір, його ідейно-художні особ­ливості та роль у житті поета й розвиткові української культури ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ


Заповнення таблички-схеми.



Алегорично-сатиричний та реалістичний плани поеми-містерії «Великий льох»

Алегорично-сатиричний

Реалістичний

Розмова трьох ворон — поль­ської, московської та україн­ської; розповідь про сліпого, глухого та німого лірників як уособлення покірного, раб­ського існування народу

Картини спалення Батурина, розруха, жор­стокість; опис Сибіру; загибель козаків на царських будовах; археологічні розкопки




ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МА­ТЕРІАЛУ

1. Виразне читання фрагментів поеми «Сон».

    1. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

    2. Евристична бесіда.

  • Яке спрямування має вступ до поеми «Сон»? (Філософське, критично-сатиричне.)

  • Який умовний прийом використовує автор? (Сну, перетво­рення на невидимого, політ-мандрівника.)

  • Які засоби комічного використовує автор найчастіше? (Сатири, сарказму, гротеску.)

    1. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Завдання учням.

  • Поясніть епіграф до поеми слова з Біблії: «Дух истиньї, его же мир, не может прияти, яко не видит его, ниже знает его». (Завдання поета відкрити очі на правду, несправедливість,

яка існує в суспільстві.)

    1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Продовжіть речення:

«Шевченко як політик виявив себе.»

«Написавши поему «Сон», Шевченко виявив себе людиною.» «Мене найбільше вразило те, що.»

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати, аналізувати поему «Сон»; вивчити уривок напам'ять.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка