Урок №21 Тема уроку: Симфонія перемоги



Скачати 90.29 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір90.29 Kb.
7 клас 2 семестр.

Тема семестру: Композиція музичного твору.

Урок № 21

Тема уроку: Симфонія перемоги.

Мета. Закріпити значення понять «композиція», «сонатна форма», «музичний образ», «увертюра». Розвивати вміння інтерпретувати музичні твори, навички образного виконання пісні, творчі здібності учнів. Виховувати почуття мужності, відданості, краси, оптимізму
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен Увертюра «Егмонт»; Г. Татарченко «Гей, ви, козаченьки».
Обладнання: портрети Л.ван Бетховена, Й. Гете, Ілюстрації до драматичного твору Й. Гете « Егмонт»,відеосюжети, аудіозаписи.
Тип уроку: комбінований.
План уроку:

1. Організаційний момент. ( хв)

2. Мотивація навчальної діяльності ( хв)

3. Повідомлення теми і мети уроку.( хв)

4. Актуалізація опорних знань ( хв)

5. Вивчення нового матеріалу ( хв)

6. Фізхвилинка ( хв)

7. Вокально-хорова робота ( хв)

8. Підсумок уроку ( хв)
Хід уроку:


  1. Організаційний момент

Вхід учнів до класу під звучання пісні « Гей, ви, козаченьки».

Вітання.



2. Мотивація навчальної діяльності.

- Ви зайшли до класу під музику. На що налаштувала вас ця пісня?

- Які почуття вона викликає?- спокою, замріяності, чи якісь інші?

(наполегливості, патріотизму, рішучості)



  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?


3. Повідомлення теми і мети уроку.

Темою нашого уроку є


Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про композицію музичного твору, закріпимо поняття увертюра та сонатна форма на вже відомому вам музичному творі, розучимо українську пісню «Гей, ви козаченьки», яка звучала на початку уроку. Надіюсь, ваші очікування справдяться.
4. Актуалізація опорних знань.


  • Які асоціації викликає у вас слово «композиція»?

  • Що ви можете сказати про композицію музичного твору?

(Композиція (складання, зв’язування) – будова художнього твору, яка зумовлена його змістом, характером і призначенням.)

  • Які музичні форми посідають центральне місце серед різноманітних композицій інструментальної музики?

(багаточастинні форми)

  • Чи можете ви назвати вже відомі вам багаточастинні форми?

(соната, симфонія, концерт)
За випереджуючим домашнім завданням ви об’єдналися у групи «Історики», «Музичні критики», «Музикознавці».

Я пропоную вам виконати завдання, яке допоможе нам пригадати визначення вже відомих вам циклічних форм інструментальної музики. Яка група швидше справиться – піднімає сплетені руки.




Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру



Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.



Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень






  • То що ж таке симфонія ?

  • Сонатна форма?

  • Увертюра?




  • Які увертюри ви вже слухали і можете назвати?




  • Увертюра має чітку композицію – вона написана в сонатній формі.



Друге завдання. З поданих слів складіть схему, за якою пишеться увертюра:

Розробка, кода, експозиція, вступ, побічна партія, реприза, головна партія.

Хто бажає виконати дане завдання на дошці?. Зробіть самоперевірку.
5. Слухання музики.

Я пропоную вам послухати фрагмент увертюри і спробувати згадати що це за твір, можливо автора.


Слухання фрагмента увертюри «Егмонт.

  • Чи є думки, щодо прослуханого твору?

Ви вже знайомі з увертюрою композитора Л. Бетховена до трагедії Й. В. Гете «Егмонт».

  • Про боротьбу якого народу в «розповідає» увертюра і трагедія?

  • Що ви можете розповісти про Егмонта?

  • Чим зумовлене написання композитором такого тріумфального твору?

Над цими питаннями ви працювали у групах. Прошу представників груп коротко дати відповіді всім нам на ці запитання.
«Історики»
Граф Егмонт був людиною хороброю, волелюбною та рішучою. Він очолив героїчну боротьбу фламандського народу (Нідерланди) проти іспанських завойовників у XVI столітті. Повстання жорстоко придушили, а Егмонта схопили і засудили до страти. Його юна кохана, прекрасна Клерхен, теж заплатила життям за своє кохання та боротьбу.

Нащадки не забули цю історію: Йоганн Гете – німецький письменник написав трагедію «Егмонт».


«Музикознавці»
Сюжет трагедії «Егмонт» захопив німецького композитора Людвіга Ван Бетховена. Музика Бетховена до «Егмонта» – це увертюра та 9 епізодів. Відсилаючи Гете свій твір, автор писав: «У найближчому майбутньому Ви отримаєте… музику до «Егмонта», до цього чудового «Егмонта», якого я втілював у звуках із таким захопленням, з яким я його читав, і був у думках та в почуттях цілком захоплений Вами». Майже всі бетховенські увертюри виникли у зв’язку з драматичними задумами та проектами – як вступ до опери, балету чи театральної п’єси. Але Бетховен більше тяжів до увертюр як самостійних творів. У нього увертюра сама стала драмою ідей. Таким чином, Бетховен поклав початок нового жанру оркестрової музики – програмної симфонічної п’єси.
«Музичні критики»
Людвіг ван Бетховен — великий німецький композитор, органіст, класик світового музичного мистецтва. Він – сучасник Великої Французької революції 1789 року.

У 28-річному віці Людвіг Ван Бетховен почав втрачати слух, і це дуже ускладнило його життя; але він розумів, що обов'язок перед людьми, перед суспільством — вищий і важливіший від його особистих страждань. Для композитора втрата слуху – це найжахливіша трагедія. Л.Бетховен стояв на межі самогубства, але він був сильніший за долю! І ось одну за одною Л.Бетховен створює величні твори які стали втіленням сили людського духу, що не зломився під духом страждань. Можливо стан душі надихав композитора на створення музики до трагедії свого великого сучасника і співвітчизника – поета Й.-В. Гете – «Егмонт».


Перед вами – картки із зображенням будови увертюри. Перегляньте відеосюжет із замальовками змістової (літературної) лінії твору та звучанням увертюри. Замальовки виконані в однорідних пастельних кольорах. Я пропоную вам уважно послухати, а під час слухання всієї увертюри розфарбувати її розділи відповідними (на вашу думку) кольорами, які будуть викликані вашими асоціаціями.


Реприза

Розробка

Експозиція

Кода

Вступ



6. Аналіз-інтерпретація музики увертюри.


  • Які ваші враження від музики увертюри?

  • Якими кольорами ви зобразили вступ , експозицію?

  • Якими засобами музичної виразності змальовані іспанські завойовники у вступі? Якими – в експозиції?

  • Що ви можете сказати про перший музичний образ?

  • Що характерно для експозиції, характеру її тем?

  • Чим її музика відрізняється від музики вступу?




  • У чому полягають особливості розробки? Якими кольорами ви зобразили її тему?

  • Чи помітили ви, як проходить розвиток, протиборство основних тем у репризі?

  • Який характер, особливості коди?

Вона радісна, переможна, незвично розгорнута і тривала.


  • Чи можна вважати увертюру «Егмонт» симфонією перемоги?

Я вважаю__________________________________________

тому,що ___________________________________________

наприклад__________________________________________

таким чином________________________________________


  • З образом якого народу можна порівняти нас – український народ?

  • Які історичні моменти висвітлюють боротьбк українського народу із завойовниками?

  • Хто були найбільш пам’ятними і оспіваними бійцями за нашу свободу?

Давайте створимо свій образ козака, погравши у гру "Показуха".

7. Фізкультхвилинка. Гра "Показуха".

Покажіть:


1. Оселедець козака.
2. Козак скаче на коні.
3. Козак б'ється з ворогами.
4. Підкрадається, щоб захопити ворога.
5. Козак у дорозі.

8. Вокально-хорова робота.

Розспівка.



  • Мурмурандо з переходом на склад гу, ге, гі, го, га.

  • Де козаки зазвичай воювали, за наспівами з пісень? (Гей там на горі)

Розспівка по півтонах даної фрази.

Сторінки героїчного минулого в історії українського народу оспівуються в сучасній пісні «Гей, ви козаченьки», яку створили композитор Г. Татарченко та поет В.Крищенко.

Давайте прослухаємо цю пісню і переглянемо сюжет із життя козаків.


  • Які саме інтонації домінують у ній? Які музичні образи розкриває пісня?

Слухання і перегляд відео.

Розучування пісні «Гей ви, козаченьки».


  • На вашу думку , які особливості цієї пісні?

  • Які почуття викликає у вас пісня?

(При розучуванні пісні слід звернути увагу на чіткість ритму, плавність мелодичної лінії, двоголосні фрагменти.)



  • Розучування по фразах.

  • Окремо фрагмент на двоголосся.

  • Ритмічне простукування приспіву (І група – метр, ІІ – розмір (темп), ІІІ – ритмічний малюнок пісні).

  • Виконання вивченого фрагмента під супровід скрипки.




  • Які інструменти ви обрали б до супроводу пісні: літаври, барабан, бубон чи маракаси?

Можливі й інші варіанти інструментів.

Вдома ви продумаєте ритмічний супровід до пісні «Гей, ви козаченьки» і на наступному уроці виконаєте її зі своїм власним супроводом.


9. Підсумок уроку
- Якій музиці був присвячений наш урок?

- Чи було щось спільне у опрацьованих творах?

Чи справдились ваші очікування?
Дякую за плідну роботу. Всі старанно працювали на уроці, а особливо хочеться відмітити….

Прийміть від мене такого символічного маестро - скрипічного ключа, нехай він приносить вам тільки музику радості і перемоги.


файл:der junge goethe, gemalt von angelica kauffmann 1787.jpg

Й. Гете

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcsdpqt368q_sfeoqpw5eeuz3fsgjeg-7bnobfywfqc7vwrbigqpbw

Л.Бетховен



Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру



Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.



Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень





Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру



Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.



Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень








Симфонія - це

1. багатоголосний вокальний твір

2.великий музичний твір для симфонічного оркестру



Увертюра - це

1. лірична вітальна пісня

2. оркестрова п’єса, що є вступом до опери, балету, кінофільму тощо.



Сонатна форма – це

1. музична форма, що складається із трьох основних розділів.

2. музична форма, що складається з теми та її модифікованих повторень




Розробка, кода, експозиція, вступ, побічна партія, реприза, головна партія.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка