Урок №2 Тема: Пряма мова та непряма мова. Розділові знаки при ній



Скачати 90.23 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір90.23 Kb.
Урок №2

Тема: Пряма мова та непряма мова. Розділові знаки при ній.

Без Батьківщини немає людини. ( слайд №1)
Мета :поглибити знання учнів з теми «Пряма мова», наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; удосконалити вміння і навички розпізнавати речення з прямою та непрямою мовою, правильно використовувати їх у мовленні, закріпити навички розстановки розділових знаків при прямій мові; розвивати логічне мислення,творчі здібності, самостійність суджень, вміння узагальнювати; виховувати високі моральні якості людини, почуття відповідальності за красу природи.
Цілі (очікувані результати). Після уроку учні зможуть: ( слайд №2)

  • давати визначення поняттю «непряма мова»,

  • трансформувати речення прямою мовою в речення з непрямою ;

  • інтонаційно виразно читати різні види речень за метою висловлювання з непрямою мовою;

  • вживати у власних висловлюваннях крилаті вислови;

  • самостійно розставляти розділові знаки в речення х з прямою і непрямою мовою.

Методи, прийоми і форми роботи: методи «Мозковий штурм», творча робота, лексична розминка, прийом створення проблемної ситуації, фронтальна бесіда, самостійна диференційна робота, графічний диктант.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, таблиця, картки для самостійної роботи, опорні схеми, ПК, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація .

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), пунктуація, лексикологія, орфографія, граматика.

Міжпредметні зв’язки: література, історія.

Перебіг уроку


І. Організаційний момент.

З’ясування емоційного стану учнів, їх готовності до уроку.


1.Емоційна налаштованість учнів на гарний настрій. Гра «Зігріймо слово».

Серед названих слів оплеском в долоні відмічайте тільки «теплі».

Посмішка, неспокій, сонечко, квітка, хитрість,погорда, ромашка, неприязнь, доброта, допомога, зрада, любов, мелодія, ненависть.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Правильність виконання письмової вправи перевіряться фронтально і вибірково ( 2 зошити за вибором вчителя).


ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

  1. Лексична розминка. Відредагуйте речення і запишіть. ( слайд №3)

Швидко мчать по шосе автомашини.

Дівчина написала на конверті адрес.

Ми провели ряд міроприємств до свята Шевченка.

- Визначіть граматичну основу у відредагованих реченнях.

- Назвіть і підкресліть орфограму в словах швидко, провели.

2. Фронтальне опитування.

• Що таке пряма мова? слова автора?

• Як ставляться розділові знаки у реченні з прямою мовою після слів автора? Навести приклад такого речення.

• Як ставляться розділові знаки в реченні, якщо слова автора стоять після прямої мови?

• Як пояснити те, що в реченнях із прямою мовою часто вживаються звертання?

• Які вислови називаються крилатими?



3.Вибіркове читання речень з прямою мовою за схемою( робота виконується за варіантами. В-1: «П!» - а.

В-2: А: «П».

- Якими словами, крім «сказав» можуть висловлюватись слова автора?

Стародавня народна приповідка мудро вчить: « Держімося землі, бо земля держить нас».

«Вітчизна — ось і альфа і омега!» - писав Д. Павличко

«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки батьківщину!» - стверджував В. Симоненко.

Ділилася спогадами українська сучасна письменниця Л. Костенко: «В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина».

«Тобі, Україно моя, і перший мій подих, і подих останній тобі!» - ніжно говорив В. Еллан.



4. Робота з ілюстрацією.

Озвучити ілюстрацію. Скласти речення із прямою мовою за схемою.



( слайд № 5 )

«П!» - а. А: «П». «П?» - а. «П», - а.

5. Вільний диктант.

( Учитель читає весь текст, пояснюючи складні слова для написання, а потім - окремими абзацами. Учні викладають свої думки близько до тесту).

Про користь розділових знаків.

Чоловік загубив кому і почав боятися складних речень. Шукав прості фрази.

За нескладними фразами прийшли нескладні думки.

Потім він загубив знак оклику і почав говорити тихо,рівно, з однією інтонацією. Його вже ніщо не бентежило, не радувало, він до всього ставився без емоцій.

Потім він загубив знак питання і перестав запитувати, жодні події не викликали в нього цікавості, де б вони не відбувалися : у космосі, на Землі чи навіть у власній квартирі.

Ще через кілька років він загубив двокрапку і перестав пояснювати людям свої звички. Врешті у нього залишилися одні лапки. Він не міг висловити жодної власної ідеї, весь час тільки когось цитував. Так він зовсім розучився думати і дійшов до крапки.

Бережіть розділові знаки!

( О. Коневський)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення проблемної ситуації. ( слайд № 6)

- Як тематично об’єднані ці речення ?

- А що значить для вас любити батьківщину?
- Чим відрізняються речення, записані на дошці?

«Нема на світі України, немає другого Дніпра»,- стверджував Т. Шевченко.


Т. Шевченко стверджував, шо нема на світі України, немає другого Дніпра.

Г. Сковорода говорив: «Кожному мила своя сторона».


Г. Сковорода говорив, що кожному мила своя сторона.

Вчителька запитала: « За що треба любити батьківщину»

Вчителька запитала, за що треба любити батьківщину.


IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, чуже мовлення можна передавати дослівно, без змін - це пряма мова, а можна не дослівно. Сьогодні ми навчимося передавати чуже мовлення не дослівно, а розуміючи його по - своєму. Вчитимемось використовувати крилаті вислови для підтвердження власних думок.

1. Пояснення нового матеріалу.


  • Недослівно передане чуже мовлення – непряма мова. ( слайд №7)

Оленка сказала, що хоче цукерку.

Роман спитав, чи не запізняться вони.



  1. Фізхвилинка

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).



V. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування вмінь і навичок.
1. Творчий диктант. (Сильні учні виконують самостійно, слабкі – з вчителем, коментуючи )

Переробіть речення на пряму мову, використовуючи двокрапку.

1. Дiд учив, щоб ми любили Батькiвщину.

2. Проводжала сина мати і шептала, щоб він був мужнім.

3. Оленка поцікавилась у подруги, коли вона буде гратись на подвір’ї.



Переробіть речення на пряму мову, використовуючи тире.

1. Диктор повідомив, що буде різка зміна погоди.

2. Покупець запитав, чи є в продажу журнал «Соняшник».

3. Юннат голосно промовив, що тваринам необхідне наше піклування.



2. «Графічний диктант». Розподілити крилаті вислови за темами: про любов до батьків; про навчання; про мову.( Учням роздаються картки - схеми, в які треба вписати номери). Самоперевірка (слайд №8)

Про любов до батьків

про навчання

про мову

5,7

1,2,3

4,6

 1. Учітеся, брати мої, думайте, читайте. 
     Т. Шевченко

2.Усяка школа славна не числом, а славою своїх учнів. 


     М. Пирогов 

    3. Книги — морська глибина, Хто в них пірне аж до дна, Той, хоч і труду мав досить, Дивнії перли виносить. 


      І. Франко 

4.Мова — це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.


О. Гончар 

5.Хто матір забуває, Того Бог карає. 


     Т. Шевченко

6.Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова.


М. Рильський

7.Материнські руки — втілення ніжності; дітям добре спиться на цих рухах.


     В. Гюго

3.Творче конструювання. ( слайд №9)

Переробити речення з прямою мовою на речення з непрямою.

Вхопив кіт сало та й кричить : «Мало!»

«Якось - то буде!»- казала миша в котячих зубах.

Потрапила Лисиця в пастку та й каже: «Хоч і рано ще, а доведеться заночувати».

Казав овес: « Сій мене в болото - буду я золото»

Перевірка здійснюється фронтально .

4. Пунктуаційний практикум. (Учні одержують картки із завданнями в залежності від розподілу вчителя).

Виконання диференційної самостійної роботи за варіантами. Перевірка здійснюється учнями – дублерами, які раніше за всіх і правильно виконали завдання.

- У реченнях з прямою мовою поставте пропущені розділові знаки. Зробіть заміну прямої мови непрямою.

1. Чого зажурився мій любий козак питає дівчина вродлива (Леся Українка). 2.От і купив, от тобі й нива думав Роман, ходячи вздовж та поперек поля. (М. Коцюбинський). 3. То мабуть Рудик не витримав коли б ще лиха собі не напитав, бо на кордоні не вільно стріляти подумав Тихович .(М. Коцюбинський). 4. Мемет вдивлявсь у море. Буде буря обізвався він, не обертаючись. (М. Коцюбинський). 5. Живися, кумонько, не погордуй, люба моя, припрошує Журавель (І. Франко). 6. А йдіть, діточки, полуднувать та й батька кличте крикнула Кайдашиха тонким голосом (І. Нечуй-Левицький). 7.Поволі обвів зором широкий майдан, море голів, дітей на деревах і на дахах — майнула думка Ці колись розкажуть... І далі дивився в очі тих, що стояли близько. (Н. Рибак).8 Вітер дужчає — он на човні збирають вітрила....подумав Мемет. (М. Коцюбинський).



V. Підсумок уроку (метод «Мозковий штурм.») ( слайд №10)

- Для чого необхідна пряма мова?

- З якою метою у висловлюваннях вживаються крилаті вислови?

- Наведіть приклади прямої мови.




VI. Рефлексія. «Метод незакінченого речення» ( слайд №11)

- На сьогоднішньому уроці я дізнався…

- Я знаю, що чуже мовлення можна передавати…

- Я запам’ятав такі крилаті вислови…



VII. Оцінювання результатів роботи учнів.

- З якими зустрілися труднощами?

- Оцініть свою роботу.
VIII. Домашнє завдання.

Вправа підручника.






База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка