Урок 11 Лупа. Мікроскоп



Скачати 44.74 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір44.74 Kb.




Урок 11 Лупа. Мікроскоп.
Мета. Ознайомити учнів із деякими оптичними приладами ( лупою, мікроскопом, телескопом). Розвивати в учнів уміння застосовувати одержані теоретичні знання для роботи з технічними приладами з оптики. Виховувати практичні навички в користуванні оптичними приладами.

Обладнання. Лінзи, лупи зрізною фокусною відстанню, мікроскоп, телескоп, таблиці.

Тип уроку: комбінований урок.

І. Актуалізація опорних знань

А.

  1. Яке значення має зір для людини?

  2. Що являє собою око?

  3. Назвіть основні складові ока.

  4. Як утворюється зображення у оці? Покажіть на малюнку.

  5. Які вади зору ви знаєте? Як їх виправити?

  6. Що таке акомодація ока?

Б.

1. Проведіть домашній експеримент: зробіть на білому папері напис червоними літерами. Подивіться на нього крізь червоне і синє скло. Намалюйте те, що ви побачили в одому й другому випадку. Зробіть висновки.

2. Чому, ввійшовши присмерком знадвору в яскраво освітлене приміщення, людина примружує очі? Які зміни відбуваються в цей час в оці людини?

3. Коли фокусна відстань оптичної системи ока більша: при розгляданні далеких чи близьких предметів?

4. Як зміниться опуклість кришталика при переведенні погляду з далекого предмета на близький?

5. Людина, при всилянні нитки у вушко голки, змістила голку на відстань 40 см від очей. Який недолік зору людини?

6. Як, не торкаючись лінз окулярів, визначити, для очей з яким недоліком зору вони призначені?
ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Лупа.

Щоб краще розглядати дрібні предмети корис­туються лупою (франц. «loupe» — «збільшувальне скло») - короткофокусною (від 1 до 10см) збиральною лінзою. Предмет АВ розміщують від лупи на відстані трохи меншій за фокусну. При цьому лупа дає пряме, збільшене, уявне зображення А1В1. Лупу розміщують на відстані найкращого бачення від ока (~25 см).

Лупа збільшує кут зору, під яким розглядають предмет.

Пригадайте, що збільшення лупи визначається відношенням розмірів зображення до лінійних розмірів предмета. Як правило, лупу використовують для досягнення збільшення, що не перевищує 30—40-кратного.


2. Мікроскоп.

У багатьох випадках збільшення, що його дає лупа, недостатнє. Як правило, лупу використовують для досягнення збільшення, що не перевищує 30—40-кратного. Для одержання великих збільшень (від 20 до 2000) використовують оптичні мікроскопи (від грецького «mikro» — «маленький» і «skopein» — «бачити»).



Мікроскоп ( підр. мал. 115,1) складається з набору двох типів лінз — об'єктива й окуляра, які розташовані на одній прямій .

Об'єктивом є набір збиральних лінз, що мають невелику фокусну відстань. Він звернений до предмета (об'єкта), який розташований близько до фокуса об'єктива. 3а допомогою о6'єктива одержується збільшене зображення предмета майже у фокусі окуляра. (вік лат. «okularis» — «належить оку»).

Об'єктив і окуляр закріплені в тубусі (від латинського «tubus» —«труба»). Предмет, що розглядається, розміщують на предметному столику, де його можна добре освітити за допомогою джерела світла і дзеркала (мал. 115,1).

Хід променів у мікроскопі показано на мал. . З нього видно, що мікроскоп складається із двох лінз (система лінз). Перша (об'єктив) дає збільшене дійсне зображення об'єкта АВ, друга (окуляр) діє як лупа: дає уявне зображення об'єкта.

Для розгляду дрібніших об'єктів мікросвіту (вірусів, молекул) використовують електронні або йонні мікроскопи, які дають збільшення до 200 000 чи 1 000 000 разів.

За допомогою мікроскопа можна побачити еритроцити, багато видів мікробів. Збільшення мікроскопа Г дорівнює добутку збільшення об'єктива Г1 на збільшення окуляра Г2 : Г=Г1. Г2.

Ця величина вказується на мікроскопі. Наприклад, на об'єктиві вказано 20 х, а на окулярі — 10 х. Тоді збільшення буде: 20 х10=200.


3. Телескоп


Відомості про світила, космічні об'єкти отримують за допомогою телескопів — приладів, призначених для розгляду дуже віддалених об'єктів.

Головні й основні частини телескопа, як і мікроскопа — об'єктив і окуляр. Об'єктив повернутий до об'єкта — зорі, планети, туманності, а окуляр — до спостерігача (підр. мал. 116,1) або фотоматеріалу, на якому створюється зображення об'єкта.

Астрономам відомі два типи телескопів— рефрактори (від латинського «refractus» — «заломлений») і рефлектори (від латинського «reflectere» — «відбивати»).

Розглянемо хід променів у телескопі-рефракторі

Довгофокусний об'єктив має великий діаметр, він збирає значну кількість світла від далекого світила і створює майже у фокусі чітке зменшене, обернене зображення об'єкта, яке розташоване між фокусом і лінзою (оптичною системою) окуляра. Окуляр аналогічно до лупи створює уявне зображення, яке розглядається оком. Під час спостереження за допомогою телескопа око і телескоп діють як єдина оптична система. Збільшення такого телескопа:



І. Ньютон сконструював телескоп – рефлектор із увігнутим дзеркалом, яке використовувалося замість лінз об'єктива. Від об'єктива до окуляра промені спрямовуються плоским дзеркалом Д (мал.).



IІІ. Повторення та закріплення вивченого матеріалу.

Основні питання.

Висновок.

Дія оптичних приладів заснована на явищах прямо­лінійного поширення світла, заломлення та відбивання. У будові мікроскопа та телескопа-рефрактора основними частинами є об'єктив і окуляр. Око за допомогою цих оптичних приладів розглядає збільшене уявне зображення об'єкта. Окуляр приладів діє як лупа.



Основні питання.

1.Назви оптичні прилади, які розширюють можливості ока.

2. Розкажи про призначення лупи, мікроскопа, телескопа.

3. Назви основні частини мікроскопа, телескопа.

4. За мал. 115, 2 розкажи про хід променів у мікроскопі.

5. Поясни вислів «око і телескоп діють як єдина оптична система» (використай мал. 116, 2).

6. Предмет розглядається за допомогою лупи із фокусною відстанню 7 см. Побудуй зображення, визнач збільшення лупи.

Додаткові питання.

7. Люди з вадами зору мають дивитися у мікроскоп в окулярах чи без них?

8.Об'єктив телескопа Кеплера мав фокусну відстань F = 800 мм, а окуляр -20 мм (використайте мал. 116, 2). Якої довжини труба телескопа?

9.У будь-який телескоп зорі видно як світні точки. У чому ж перевага спостереження зір за допомогою телескопів?

10. Чи можна за допомогою лінз мікроскопа побачити зірку?
ІV. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

§ 29; питання, завдання до параграфа.



Підготуватися до лабораторної роботи №12.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка