Умій володіти собою. Конфлікти з дитиною і шляхи їх подолання



Скачати 97.17 Kb.
Дата конвертації12.04.2016
Розмір97.17 Kb.
Тема: Умій володіти собою. Конфлікти з дитиною і шляхи їх подолання.

Мета: - формування вміння вирішувати конфліктні ситуації, поважати особисте «Я» кожної людини;

- виховувати в учнів почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до людей, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя;



- допомогти дітям подолати труднощі у вирішенні конфліктних ситуацій у родині.

Обладнання: на дошці написати вислів.

Соціальний педагог. Ще нікому не вдавалося прожити життя без конфліктів. Вони існували, існують та будуть існувати як невід’ємна складова взаємовідносин людей. Звісно, конфлікти не прикрашають наше життя, але неможна сказати, що вони безглузді та безсумнівно шкідливі. Навпаки, конфлікти – нормальне явище нашого життя. Виникають вони через те, що вчинки, уявлення, почуття у кожного з нас різні, отже і трапляються між людьми зіткнення. Картина суспільства без конфліктів виглядає не лише утопічною, але й безбарвною, оскільки означає втрату індивідуальності та свободи самовираження людини. Однак, ніщо подібне нам не загрожує, а значить має сенс замислитися над тим, чи існує яка-небудь можливість конструктивного та успішного поводження у конфліктних ситуаціях. Над вирішенням цієї проблеми працюють психологи та педагоги, замислюються батьки, коли їх діти вступають у складний підлітковий вік, обмірковує кожен з нас, коли пригадує чергову безглузду побутову або виробничу сварку. 

Класний керівник. Шляхи виходу з конфліктів різноманітні: від кардинальних (до повного розриву стосунків), до дипломатичних (що потребує вміння, а, головне, бажання шукати і знаходити вихід із ситуації). І все ж, існують певні правила спілкування та вирішення конфліктів, дотримуючись яких можна без втрати почуття гідності вийти із складних суперечностей.

Соціальний педагог. На відмінність від дорослих, які (доречі) самі не завжди вміють гідно поводитись у конфліктних ситуаціях, діти та підлітки практично не мають досвіду конструктивного вирішення проблем спілкування. Підлітковий максималізм, спроби самоствердження, невміння аналізувати власні вчинки та не завжди добрий приклад дорослих не сприяють засвоєнню молодими людьми правил поведінки у конфліктах та виходу з них. Та промине «складний вік», а конфліктні ситуації будуть траплятися з людиною протягом усього життя в побуті, на виробництві тощо. Отже, необхідно навчати дітей навичкам конструктивного подолання конфліктних ситуацій, вмінню шукати і знаходити компромісні рішення, які б не залишали відчуття поразки та незадоволення, а тим більше, не пригнічували людину.

1-й учень. У «Повчанні Володимира Мономаха» читаємо: «При старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору. ...Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість Його за те, що він мене... не лінивим створив, а на всі людські діла достойним...».

Класний керівник. Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

Соціальний педагог. На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника XVII ст. Б. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, річ за дрібницею — вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато.

Класний керівник. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

2-й учень.

За вікном двадцять перше століття:

Вік прогресу, логіки, проблем.

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік.

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність — пан-Конфлікт.

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва — вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров'ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший — внутрішній конфлікт.

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

Соціальний педагог.. Є багато важливих питань у нашому житті, на які треба навчитися давати відповіді: «Що таке вихованість?», «Якою має бути справжня людина?», «Що таке інтеліґентність?», «Що таке дружба?», «Яку професію обрати?» , «Що таке конфлікт? Як знайти правильний вихід із конфліктних ситуацій?» Цьому ми спробуємо навчитися зараз.

3-й учень. Слово «конфлікт» латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.

Соціальний педагог. Як відомо, конфлікт — це зіткнення різних точок зору, думок, позицій тощо. Поки діти маленькі, таких зіткнень дуже мало, вони швидко вирішуються (не уточнюватимемо, з яким результатом). Але, у міру дорослішання дітей, конфліктів стає більше, а суперечки – гострішими. 

Класний керівник. Одні розглядають конфлікт як безумовно негативне явище у відносинах дорослі-діти, інші ж знаходять аргументи на користь конфлікту, вважаючи, що він долає застій у відносинах, оновлює бачення тих або інших взаємостосунків, впливає на уявлення про учасників конфлікту, про себе, змінює самооцінку, спонукає до дії. Таким чином, конфлікт має і свої позитивні сторони.

Мама. У значної частини батьків конфлікти з дітьми бувають досить часто і можуть носити тривалий або короткочасний характер. Коли діти стають підлітками, кількість конфліктів зростає. У самому підлітковому віці закладені передумови для конфліктів з батьками: запальність, прагнення до самостійності, підвищена критичність і образливість, закритість, упертість тощо. Наприклад, батьки проти вечірніх гулянь своєї 14-річної доньки, їм не подобається хлопець, з яким вона зустрічається або батьки виявили, що син палить, та ще вельми дорогі сигарети чи вчителька повідомила, що син, учень дес'ятого класу, систематично пропускає уроки математики (список можна продовжувати безкінечно).

Наприклад, я сказала бути вдома не пізніше 10.00, а син повернувся об 11.00. В результаті - скандал? Юнак сприймняв батьківську агресію як зазіхання на особисту свободу та права. Але достатньо пояснити синові, що я люблю його, хвилююсь за нього та навчити попереджати про затримку з гуляння. Достатньо одного дзвінка о 9.50, щоб зняти половину напруги. 



Класний керівник.

Ситуація № 3.

Між матір’ю і чотирнадцятирічною донькою протягом тривалого часу виникають гарячі суперечки щодо того, о котрій годині дівчина має повертатися з прогулянки додому. Мати наполягає на тому, що донька повинна бути вдома не пізніше 9 години вечора, а донька вважає, що тут взагалі неприпустимі жодні обмеження.

Стаття Свобода без обмежень не можлива. Журнал «Жінка» № 11/2011. Думки батьків і дітей.

Пісня «Всего 16 лет»

Не можна позбавляти дітей спілкування з однолітками вечорами, але треба обговорити всі умови, обставини безпечного проведення часу. Перш, ніж забороняти своїй дочці зустріч з другом, доцільно познайомитися з ним, запросити в сім'ю і постежити за його поведінкою, молода людина тоді відповідальніше відноситиметься до своїх стосунків з дівчиною



Соціальний педагог. Зіткнення поколінь, що носить характер протистояння різних систем цінностей, називається конфліктом поколінь. Зазвичай діти відкидають цінності покоління батьків, не бажаючи сприймати їх як еталон.

Звичайно, стикаючись з негативними проявами в поведінці дітей, дорослі вдаються до заборон, погроз, чинять тиск на підлітків, не завжди приймаючи аргументи останніх до уваги. Не краще було б разом з ними шукати альтернативу конфлікту, намагатися вирішити його, добитися взаємної згоди. Пропуски уроків можуть бути викликані якоюсь причиною, варто подумати, як її подолати, що можна зробити в першу чергу, а потім і в другу. 



Класний керівник. Пошук альтернативи — це не дача вказівок, а допомога у виборі якнайкращого способу дії та прийняття самим підлітком відповідальності за виконання рішення. Завдання полягає в тому, щоб навчити дитину, вирішувати свої проблеми та допомогти їй в цьому. Наприклад, на кожних батьківських зборах розглядається питання про успішність учнів, пропуски уроків, дисципліну. Повертаючись додому батьки вимагають від дитини пояснення і може виникнути така ситуація:

Ситуація 1.

Після зборів незадоволені успіхами своєї дитини батьки приходять додому і вимагають від неї пояснень. Вони кажуть, що з такими оцінками після школи нікуди не візьмуть. У відповідь дитина каже: «Значить, піду працювати». Як слід вчинити батькам у цій ситуації?

Класний керівник. Головними причинами виникнення конфліктних ситуацій в родинах є прагнення дитини до самостійності і самовизначення з одного боку, а з іншого не бажання батьків визнавати, що дитина стала дорослою і побоювання випустити дитину «з гнізда», невіра у її сили.

Анкети.

Соціальний педагог. Трапляються ситуації коли через не вірно переказану інформацію трапляються непорозуміння. Тому пропонуємо пограти у всім відому дитячу гру «Зіпсований телефон» і ми побачимо як первинна інформація змінюється і набуває нового змісту.

Гра «Зіпсований телефон»

Класний керівник. Можна по-різному відноситися і до конфліктів в системі «батьки —діти», але одне важко оспорювати — те, що прожити без конфліктів неможливо. Навіть ті батьки, які говорять про повне взаєморозуміння з своїми дітьми, обов'язково пригадають якісь зіткнення з ними в різні періоди життя.

Ситуація 4.

Ви повертаєтесь з роботи додому і вже на сходах чуєте гучну музику, веселощі у вашій квартирі. Ви заходите до квартири і бачите свою дитину і її друзів, які веселяться. У хаті — повний безлад. Ваша дитина дивиться на Вас і каже: «Привіт! Ми трохи повеселимось! Не заперечуєш?».

Проводячи риску під обговоренням нашої ситуації познайомимо вас з аналізом проведеної анкети «Ти і твоя мама».



Вислови. А зараз пропоную вам діти знайти кінцівки до даних висловів.

Підсумки виховної години.

Соціальний педагог. Дорослішаючи, ви приходите уже не в той світ, до якого ми вас готуємо згідно зі своїм світосприйняттям. Досвід старших вам здається неприйнятним. Тож нам, дорослим, слід сприймати вас дітей і час, коли ви зростаєте, більш поблажливо. А конфлікти поколінь, що виникають і є невід’ємною частиною життя, можна звести до мінімуму, якщо не вимагати від дітей повної залежності, якщо терплячіше ставитись до індивідуальних відмінностей усіх членів родини. Діалог і прагнення зрозуміти одне одного — місток, який поєднує, а не розділяє старше і молоде покоління.

Китайська притча «Дружна родина».

Жила колись на світі родина. Вона була проста. Більше 100 людей було в ній. І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну той що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива – мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні крий Боже, бійок і розбрату.

Чутка про цю родину дійшла до самого володяря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Загудувався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до голови родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?» Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго – видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володярю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І на прикінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:


  • І все?

  • Так, - відповів старий, - це і є основа життя всякої гарної родини. – І подумавши, додав: - У світі теж!.

Бажаємо і у ваших родинах багато любові, прощення і терпіння.

Китайська притча «Дружна родина».

Жила колись на світі родина. Вона була проста. Більше 100 людей було в ній. І займала вона ціле село. Так і жили всією родиною й усім селом. Ви скажете: «Ну той що, є чимало й більших сімей на світі. Але річ у тім, що родина була особлива – мир і спокій панували в ній, а отже, і в селі. Ні сварок, ні лайки, ні крий Боже, бійок і розбрату.



Чутка про цю родину дійшла до самого володяря країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його зраділа: навкруги чистота, краса, статок і мир. Добре дітям, спокійно старим. Загудувався володар. Вирішив довідатися, як жителі села досягли такого ладу, прийшов до голови родини: «Розкажи, чому така згода і лад у твоїй родині?» Той взяв аркуш паперу й став щось писати. Писав довго – видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш володярю. Три слова були на папері: «Любов, прощення, терпіння». І на прикінці аркуша: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав володар, почухав потилицю і запитав:

  • І все?

  • Так, - відповів старий, - це і є основа життя всякої гарної родини. – І подумавши, додав: - У світі теж!.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка