Українська література – світова література) для 6 класу «Щедрий на добро внутрішній світ героя



Скачати 107.19 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір107.19 Kb.
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

відділ української мови і літератури

Розробка уроку компаративного аналізу

(українська література – світова література) для 6 класу

« Щедрий на добро внутрішній світ героя (за творами В. Винниченка «Федько - халамидник» та Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)»


http://cs309826.vk.me/g44658718/a_acf73831.jpg



Автор Безкоровайна Ю.А.

учитель української мови

та літератури ЗОШ № 6

м. Красноармійська


Тема: Щедрий на добро внутрішній світ героя (за творами В. Винниченка «Федько - халамидник» та Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)

Мета: навчити виділяти риси характерів героїв творів (Федька і Тома Сойєра), що вирізняють їх з – поміж інших людей; з’ясувати погляди письменників різних народів на справжні людські цінності; удосконалювати навички порівняльного аналізу образів; розвивати соціальну, комунікативну, творчу компетентності шестикласників; виховувати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (українська література – світова література).

Форми роботи: фронтальна робота, робота в групах.

Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, робота над КСВ, діаграма «Кола Вена», метод «Сенкан», «Незакінчене речення», «Мікрофон», рольова гра.

Унаочнення: портрети героїв, підручники, ілюстрації, картки з КСВ (комунікативно – ситуативними вправами).

ХІД УРОКУ

І Організаційно – мотиваційний етап

  1. Вступне слово вчителя.

У будь – якій країні світу, у кожного народу існує ціла низка спільних загальнолюдських цінностей, таких як порядність, чесність, благородство. Усі ці категорії закладаються в людину при народженні й не залежать від походження, рівня добробуту.

  1. Метод «Незакінчене речення»

Вправа «Очікування» На кленових листочках записані незакінчені речення:

«Від уроку я очікую..»

«Від себе я очікую…»

Кожен учень дописує речення, зачитує вголос свої очікування та наклеює «клен».



3. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація.

- А чи замислювалися ви над тим, які ви? Які люди вас оточують? Чи у вашому характері присутні такі риси, як гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність. А допоможе нам у цьому оповідання В.Винниченка «Федько – халамидник» у співставленні з улюбленим твором Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра».



ІІ Виконавчо – діяльнісний етап

  1. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя

- На уроці ми з вами визначимо риси характеру Федька, які вирізняють його з кола друзів – однолітків, прокоментуємо їх. Висловимо своє ставлення до нього. А ще, я сподіваюсь, наша сьогоднішня розмова залишить добрий слід у душі в кожного із вас.



Бесіда

- Пригадайте, що таке «літературний портрет».


Портрет – у літературному творі - змалювання зовнішності персонажа: виразу обличчя, постаті, ходи, одягу, манери триматися, характерних жестів.
Основне його призначення – дати читачеві зорове уявлення про дійових осіб.
Одним із завдань для підготовки до нашого уроку було – скласти літературний портрет заданого героя, а ми повинні його вгадати. Послухаймо, як ви впоралися із цим завданням.
Учень оголошує літературний портрет одного з героїв.
- Хлопчик має твердий характер. Він не тільки не принижується до плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому загрожувала правда, не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють, на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тож і б`ють його часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був його ворогом».

- Про якого героя йде мова?

-А які твори світової літератури ви знаєте, де головний герой – хлопчик такого ж віку, як і Федько?

( На дошку вивішуються портрети Федька та Тома Сойєра)http://www.weblancer.net/download/548714.jpg
http://chapaevoschool.at.ua/rozrobky/boyko/fedko1.jpg


2. Постановка проблемного питання.

Так уже склалося, що людині в житті часто доводиться робити вибір між добром і злом, правдою та неправдою, сміливістю та боягузтвом. Байдужість та замовчування нерідко схиляє шальку терезів у бік неправди, несправедливості.

Федькові та Томові Сойєру також не раз доводилося робити вибір. І, необхідно визнати,— чинили вони найчастіше сміливо, благородно, перемагаючи власні образи та страх, виявляючись справжніми друзями.Чи можна їх вважати ідеальними людьми?


  1. Аналіз вчинків героїв

1). Рольова гра (риси характеру героїв учні записують на промінчиках навколо портрета героя)

- Розповідь матері про Федька

Учениця
- Мій синочок Федько був справжнім сибірякою. Часто хлопці з вулиці жалілися своїм батькам на нього, а ті про це розповідали мені. Я дуже втомилася від цих прикрощів, які завдавав хлопець, адже через нього ми могли залишитися без даху над головою. Я його постійно лаяла, грозилася, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.

- Розповідь тітки Поллі про Тома



Учениця

- Том кожного дня що - небудь та придумає, де ж тут вгадати ... І ніби знає, скільки часу можна мене мучити; знає, що варто йому мене розсмішити чи хоч на хвилину збити з пантелику. У мене вже й руки опускаються, я навіть шльопнути його не можу.

Чи не виконую я свого обов'язку, що гріха таїти! Адже сказано в Писанні: «Хто щадить немовляти, той губить його». Нічого доброго з цього не вийде - гріх один. Він суще чортеня, знаю, але ж він, бідолаха, син моєї покійної сестри, у мене якось духу не вистачає карати його. Потурати йому - совість замучить, а покараєш - серце розривається.

А ще він такий ласун, пам'ятаю, одного разу Том засів у комірчині та з'їв цілу банку варення.



2). Бесіда за ілюстрацією «Том і Беккі в підземеллі».http://img-fotki.yandex.ru/get/4414/19411616.106/0_84340_2d81be05_l.jpg

- Хто бажає мати вірних друзів, повинен бути добрим і терплячим, проявляючи увагу до чужих потреб. Пошана і повага домагаються не силою, а великодушністю і готовністю поділитися з нужденним останнім шматком.

- А як поводить себе Том у підземеллі?

(Відповіді учнів)

- Втомлені діти не знають, як знайти вихід, у них скоро скінчиться їжа. Але Том, як справжній джентльмен, сам не їв, а сховав свою частку, а після віддав її Беккі. А коли він побачив індіанця, він ні слова не сказав своїй супутниці, навіть не подав вигляду, щоб не налякати дівчисько: скільки б сліз було. - Том не міг цього допустити. І ще мені сподобалося, що Том не викручувався, що не ухилявся від прямої відповіді, а чесно зізнався, що він заблукав, але запевнив Беккі, що дорогу обов'язково знайде, що він не побоїться ніяких небезпек.
- Які риси характеру Тома ми виділимо? ( Витримка, сміливість, добродушність, гуманність).

3). Бесіда за ілюстрацією «Федько рятує Толю»img_0004.jpg

- Яким чином себе поводив Федько у скрутних ситуаціях? (Учні відповідають).


Трагічно закінчилося для Федька спілкування з сином домовласника паничем Толею. Позаздривши вуличній славі Федька, Толя потягнувся за хлопцем на річку – там почалася повінь, там ішов грізний льодохід. Відчайдух Федько по крижинах переходить річку (і робить це зі смертельним ризиком, але й з великою вправністю і самовладанням) і так само повертається назад. Глядачі вражені. І Толик теж стрибнув на рухливу крижину. Сили духу йому одразу ж забракло: він розгубився, кинув палицю, трохи не впав у воду. Його врятував все той же Федько, - врятував, промокнувши до нитки у крижаній воді. Але справжня трагедія була попереду. Ось на березі з`явилися Толині

батьки й розлютована Федькова мати.


Федько пожалів боягуза Толика й узяв його провину на себе, врятувавши хазяйського сина двічі: від загибелі на річці та від страшного батькового гніву. Це був величний товариський вчинок. Промерзлий, уже фактично хворий, Федько був до втрати свідомості побитий батьком (рукою батька керував страх втратити квартиру, намови матері). Уночі батьки, схаменувшись, рятували сина, але було пізно.

- Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю?

- У чому ж незвичність поведінки хлопчика?

(Федько непередбачуваний, іноді недобрий, але благородний, чесний, справедливий, здатний на самопожертву.)




Том


Федько
4. Робота над діаграмою «Кола Вена»: синтез аналізованої інформації: визначення спільного й відмінного в образах Федька та Тома.

- У спільну частину кіл запишіть, що об’єднує героїв, а в неспільній – те, що їх різнить.



Спільні риси: сміливий і справедливий, сильний, вправний, благородний, ніколи не ховається за спиною друга, уміє жертвувати собою заради інших…

Відмінні риси. Федько: син робітника, виховується у сім’ї, непередбачуваний, іноді недобрий, помирає від хвороби. Том: сирота, романтик, має шкідливу звичку (палить), продовжує насолоджуватись життям…

Коментар учителя. В одному випадку письменник показує, як людська доброта і душевна порядність приводять до щасливого кінця оповіді, а в другому – ницість і брехня виявилися сильнішими від людського благородства і правди. Учнівські уявлення про життя, про світ людей і літературу стануть глибшими і повнішими. Федько – сильний, упевнений у собі, буває грубим, але в його поведінці немає зла, він завжди добрий, відвертий, правдивий, не вміє брехати, через що неодноразово був даремно покараний.

  1. Відповідь на поставлене проблемне питання
    - Скажіть, чи можна вважати Федька чи Тома ідеальними людьми?
    Коментар учителя: Поряд із гарними рисами в них уживаються і погані: звичка бешкетувати, інколи в своїх пустощах вони не знають межі.
    Не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих. Недаремно кажуть: щоб пізнати людину, треба з нею «пуд солі з`їсти», тобто провести разом чимало часу. Отже, треба навчитися розпізнавати добро і зло, спочатку подумати, а потім уже щось робити, тоді ви зможете стати справжніми друзями.

  2. Творча діяльність учнів.

  1. Об’єднання в три групи (вправа «Кольори»)

- Коли ви заходили на урок, то кожен із вас обрав картку певного кольору. Психологи доводять, що червоний колір означає оптимізм, гарний настрій; жовтий колір – пізнання істини; зелений колір - душевний підйом. З таким настроєм ви сьогодні прийшли на урок.

А ще ці картки нам також допоможуть об'єднатися у групи для подальшої роботи

2). Ознайомлення із КСВ

1група. КСВ № 1

Уявіть, що такі ж Федько і Том є і в наш час. Кого б ви вибрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного? Складіть монолог.

2 група. КСВ № 2

Уявіть зустріч Тома Сойєра та Федька. Подумайте, про що б вони могли поговорити. Розіграйте діалог між хлопчиками.

3 група.КСВ № 3

Уявіть одного з героїв (Федька чи Тома) своїм гостем. Запропонуйте йому провести день разом, враховуючи уподобання героя. Складіть розпорядок дня. Прокоментуйте кожен із його пунктів.

3). Робота в групах.

4). Представлення результатів роботи над КСВ.

7. Метод «Сенкан»

Я пропоную на останньому етапі роботи над образом Федька виконати творче завдання, яке дасть нам можливість підсумувати усе сказане та застосувати свої творчі здібності. А саме скласти сенкан про героїв. (Правила складання сенкану).

Коли ми творимо, то обов’язково повинні налаштуватися на це. Тож, щоб ми трохи налаштувалися на роботу , я пропоную на 2 хвилинки зануритися у цю чудову мелодію і починати роботу.



Том

непосидючий, романтичний

веселиться, бешкетує, вигадує

поводить себе не завжди зразково

непосида

Федько
сміливий , відважний


поб`є, поверне, допоможе
ніколи не видає своїх товаришів
правдолюбець


ІІІ. Контрольно – корекційний етап.

1. Підбиття підсумків.Оцінювання.

- Дякую, я пересвідчилася, що ви розібралися у складнощах характерів хлопчиків, усвідомили найважливіші риси, які повинна мати кожна людина. Такі як доброта, чесність, відданість, відчуття дружби, справедливість.

Дякую всім за роботу….Оцініть, будь ласка, свою роботу на уроці за допомогою карток самооцінки.


  1. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

- Що пізнавального було для вас на уроці?

- Який вид роботи був найцікавішим?

- Чи справдилися ваші сподівання?



3. Домашнє завдання.

Обов’язкове загальне: написати лист улюбленому герою. З яким  питанням  ви б хотіли  до нього звернутися?

Обов’язкове на вибір: уявити щасливу розв’язку твору «Федько – халамидник ». Записати її як коротку епічну оповідь.

За бажанням: намалювати ілюстрацію до твору.

Використані джерела:

1. Деревльова І.М. Урок літератури в 6 класі //Вивчаємо українську мову та літературу. – 2008. -№ 22 – 23.

2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова; Українська література. 5 -9 класи. –К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.

3. Паращич В. В. Усі уроки зарубіжної літератури. 5 клас. — Х. : Вид. група «Основа», 2009.

4. Попова Т. Ю. Формування ціннісного світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури. – Донецьк «Каштан», 2013.

5. Українська література. 6 клас./Мовчан Р.В. – К.: Генеза, 2006.

6. http://www.weblancer.net/users/ol-aksenova/portfolio/946070.html

7. http://chapaevoschool.at.ua/load/ukrajinska_mova_ta_literatura/ukrajinska_



literatura/fedko_khalamidnik/9-1-0-9


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка