Укладач петряєва т. С. П'ятихатки – 2015 Тенденції розвитку суспільно-гуманітарної профільної освіти у знз району



Сторінка1/5
Дата конвертації26.04.2016
Розмір0.99 Mb.
  1   2   3   4   5


Відділ освіти

П'ятихатської районної державної адміністрації

КНМУ «П'ятихатський районний

методичний кабінет»
Тенденції розвитку

суспільно-гуманітарної профільної освіти

у ЗНЗ району
Інформаційний збірник. Випуск 3


Укладач ПЕТРЯЄВА Т.С.

П'ятихатки – 2015

Тенденції розвитку суспільно-гуманітарної профільної освіти у ЗНЗ району. Інформаційний збірник. Випуск 3 / Укладач Т.С. Петряєва П’ятихатки, КНМУ «П’ятихатський РМК», 2015.

У збірнику прослідковано тенденції розвитку суспільно-гуманітарної профільної освіти у ЗНЗ району, подано методичні матеріали вчителів історії та правознавства, які викладають у профільних класах.

Призначається для методистів районних методичних кабінетів, керівників районних методичних об’єднань вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін, директорів і заступників директорів з навчально-виховної роботи загальноосвітніх шкіл, учителів історії та правознавства.


ЗМІСТ


Петряєва Т.С. Проблеми суспільно-гуманітарної профільної освіти та шляхи їх рішення

3-7

Копіцина Т.Г. Формування розвиненої правосвідомості і правової культури учнів засобами креативного навчання в умовах профільної школи. Майстер-клас з теми «Сімейне право України»

8-26

Ковач О.Б. Розвиток креативного мислення учнів на уроках історії у профільному класі. Урок з історії України (10 кл.) з теми «Українська держава гетьмана Павла Скоропадського»

27-43

Сорочинська Н.С. Форми і методи роботи на уроках у класі історичного профілю. Конкурс знавців Другої світової війни «Ніхто не забутий, ніщо не забуто!»

43-48

Білогруд О.І. Методи та прийоми навчання в історичній профільній школі. Акція «33 хвилини», присвячена пам’яті жертв голодомору 1932-1933 років

49-70


Проблеми

суспільно-гуманітарної профільної освіти

та шляхи їх рішення

Петряєва Т.С.,

методист РМК

Ключовою соціально-педагогічною особ-ливістю шкільної освіти в Україні є її зверненість до дитини задля самореалізації її особистості, адекватного вибору нею життєвого шляху. Сповна врахувати здібності, інтереси, нахили і можливості кожного учня у контексті соціального та професійного самовизначення відповідно до вимог сучасного ринку праці має профільне навчання. Цілком природно, що вирішальним чинником старшокласників та їхніх батьків при виборі профілю навчання у старшій школі є отримання випускниками шкіл якісної підготовки до вступу у вищі навчальні заклади.

Суспільно-гуманітарний напрям старшої школи передбачає підготовку до майбутньої професійної діяльності у сфері суспільних, правових, економічних та юридичних відносин. Учитель, який працює в класах історичного або правового профілю (філософський та економічний профілі у ЗНЗ району не запроваджувалися), повинен бути обізнаний не тільки в області історії та права, а й бути педагогічно компетентним та ерудованим.

На жаль, на даний момент ще не створено загальної концепції викладання історії як профільного предмету в класах суспільно-гуманітарного напрямку. Тож не дивно, що директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук, оцінюючи загальнодержавні результати ЗНО-2014, констатував: «Час кричати SOS». Висловлюючи стурбованість невисокою результативністю випускників 2014 року з історії України та інших предметів, він серед головних проблем середньої освіти називає підручники, навчальні плани, якісний склад педагогічних працівників і профанацію концепції профільного навчання у зв’язку з відсутністю технологічної бази профільної школи в Україні. Останню проблему вчителі-предметники приречені вирішувати самостійно, на свій смак і розсуд. Як правило, перевага надається технологіям особистісно орієнтованого, ігрового та проблемного навчання. Тьюторська, проектна та ІКТ-технології поки що залишаються в основному гіпотетичними. Якщо ж враховувати той факт, що і матеріально-технічна база профільної школи є вкрай недостатньою (так, у фондах шкільних бібліотек району є в наявності по 95 підручників з історії України і всесвітньої історії для 10-го і жодного – для 11-го класу, всього 4 підручники для 10-го і 10 підручників для 11-го класу правового профілю; у навчально-виховному процесі 23-х загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів задіяні 4 інтерактивні комплекси, а до мережі Інтернет підключені лише 153 комп’ютери), то чекати на високу її результативність немає сенсу.

Як же реалізуються у ЗНЗ району найбільш очікувані сподівання учнів і батьків щодо підготовки старшокласників до вступу у ВНЗ? Аналіз статистичних даних засвідчує в основному середній і достатній рівні знань випускників ЗНЗ району з предметів, винесених на ЗНО, і відповідні їм результати вступної кампанії 2012 р., коли випускалися профільні історичні класи. Показники випускників цих класів практично не перевищували показники випускників класів інших профілів.



Показники результативності проходження ЗНО-2012


ЗНО-2012

Історія України

Учасників

від

100


до 123,5

від

124


до 135,5

від

136


до

150


від 150,5 до 161,5

від

162


до 172,5

від 173 до 183

від 183,5 до

190


від 190,5 до

195


від 195,5 до 199,5

200

Вишнівська ЗШ

9

1

1

3

3

1

0

0

0

0

0

Лозуватська ЗШ

6

0

1

1

2

1

1

0

0

0

0

П'ятихатська ЗШ № 3

25

0

4

6

8

3

2

2

0

0

0

П'ятихатська ЗШ № 1

18

0

4

7

1

3

2

1

0

0

0

Всього

147

9

28

45

29

20

12

3

1

0

0
випускниками профільних класів ЗНЗ П’ятихатського р-ну

ЗНО-2012

Всесвітня історія

Учасників

від 100

до 123,5


від 124

до 135,5


від 136

до

150



від 150,5 до 161,5

від 162

до 172,5


від 173

до

183



від 183,5 до

190


від 190,5 до

195


від 195,5 до 199,5

200

П'ятихатська ЗШ № 3

2

0

1

0

0

1

0

0

0

0

0

П'ятихатська ЗШ № 1

4

0

0

1

0

2

1

0

0

0

0

Всього

8

0

2

2

0

3

1

0

0

0

0
Вибір учнівсько-педагогічними колективами історичного і правового профілів навчання, використання годин варіативної складової навчальних планів на курси за вибором і факультативи задля забезпечення допрофільної і підсилення профільної підготовки видаються часто невиправданими не тільки у зв’язку з невисокими показниками випускників шкіл району у ЗНО, а й аналогічними показниками участі учнів профільних класів у районних та обласних предметних олімпіадах.
Результати учнів ЗНЗ з історичними профільними класами –

учасників районного та обласного турів олімпіади з історії

(жовтим кольором позначено класи історичного профілю)

Н.р.

П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 1

П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 3

10 клас

11 клас

10 клас

11 клас

2010/2011

Груценко В. – ІІІ

Бугайов Д. - 7






Орел А. - ІІІ

Філімонова В.-7






2011/2012




Шубало Ю. - І




Орел А. - ІІІ

2014/2015

Робота Д. - ІІІ













Н.р.

Вишнівська ЗШ І-ІІІ ст.

Лозуватська ЗШ І-ІІІ ст.

10 клас

11 клас

10 клас

11 клас

2010/2011

Романенко А. - 12




Малоок Г. – 14

Симоненко А.-9






2011/2012




Омельянова Л.– 6




Малоок Г. – 5

Симоненко А.-10






Н.р.

П’ятихатська ЗШ І-ІІІ ст. № 2

Жовтоолександрівська ЗШ І-ІІІ ст.

10 клас

11 клас

10 клас

11 клас

2013/2014


Доценко Д. - ІІ










2014/2015




Доценко Д. - ІІ

Сивоковицький В.- 4

Табакар С. - 6






Результати учасників обласної олімпіади з історії

Січень 2011 р. – Груценко В., Орел А.- призерами не стали

Січень 2012 – Шубало Ю. – призером не стала

Січень 2014 – Доценко Д. – призером не став

Лютий 2015 – Доценко Д. – призером не став

Результати учнів правових профільних класів - учасників районного туру олімпіади з правознавства засвідчують достатній рівень професіоналізму вчителів правознавства П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 1 Бруслікової Л.В., П’ятихатської ЗШ І-ІІІ ст. № 3 Бурака С.М. та Жовтянської ЗШ І-ІІІ ст. Копіциної Т.Г. Більше того, у випробуванні «Фахова майстерність», що передбачало перевірку профільних знань з правознавства та методики його викладання, Копіцина Т.Г., учасниця обласного конкурсу «Учитель року – 2015» у номінації «Правознавство», посіла 5-те місце і увійшла в десятку кращих учителів області. Проте ефективність роботи вчителів-правознавців з обдарованими дітьми падає з переходом учнів до 11-х класів профільної школи.



Результати учнів ЗНЗ з правовими профільними класами –

учасників ІІ та ІІІ турів олімпіади з правознавства

(жовтим кольором позначено класи правового профілю)

Н.р.

Жовтянська ЗШ І-ІІІ ст.

9 клас

10 клас

11 клас

2010/2011

Новікова Н. – 6


Терешков М. - ІІ

-

2011/2012

Шмагельська П. - 13

Торба А. – ІІ


-

2012/2013

Перерва Є. - ІІ

Аксьоненко Д. – 4


-

2013/2014


Бойчук О. - ІІІ

Курченко Ю. - ІІІ

-
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка