У царстві рослин



Дата конвертації01.05.2016
Розмір71.8 Kb.
Тема: У царстві рослин.

Мета: ознайомити учнів з розмаїттям рослинного світу, закріпити поняття дерева, кущі, трав’янисті рослини; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин, показати пристосування рослин у природі та поширення їх за допомогою плодів і насіння; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі.

Клас: 3

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: презентація, картки.

Хід уроку:



І. Організаційний момент.

II. Перевірка знань, умінь і навичок.

— Діти, яка пора року настала?

— Як ви дізналися?

— Які зміни відбулися в природі за тиждень?

- Який сьогодні день?

ІІІ. Постановка цілей і завдань уроку.

- Сьогодні, діти, наш урок буде незвичайний, тому що ми будемо подорожувати. Але не насправді, а уявно, за допомогою нашої фантазії. І допоможе нам у цьому маленька фея Дінь-дінь, яка підготувала нам багато цікавих завдань та ігор. Тож сідайте всі швиденько, слухайте уважно, і розпочнемо нашу подорож.



ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. МНД (презентація)

- Щоб дізнатися, що є темою нашого уроку, відгадайте загадки.

1. Навесні цвітуть, мов свічі,

Заглядають сонцю у вічі,

А під осінь ті свічки

Вдягнуть з голок кожушки. Що це? (каштан)



2. Весною росте, влітку цвіте, а квіти, як медок.

Лікують від грипу, кашлю і хрипу. Що це?(липа)

- А каштан і липу як можна назвати одним словом? (Дерева)

3. Я на сонце дуже схожа -

Золотиста,ніжна,гожа.

Рано-вранці розквітаю.

Відгадати вам неважко,

Що за квітка я …? (ромашка)

4. Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває. (підсніжник)

- Ромашку і пролісок як можна назвати одним словом? (Квіти)

5. У вінку зеленолистім,

У червоному намисті


Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. Що це? (калина)

6. І солодкі, і корисні

Чорні грона в мене,

А червоні дуже кислі,

Бо іще зелені. (смородина)



7. Що є спільного в калині,

І смородині й шипшині,

Бузині, бузку, ожині,

аґрусі, а ще в ліщині?

Має також барбарис

З ними кілька спільних рис. (кущі)

- Яку загальну назву можна дати ДЕРЕВАМ, КУЩАМ, ТРАВАМ? (Рослини)

- Отже, сьогодні ми потрапимо у царство рослин і познайомимося з розмаїттям рослинного світу.



IV. Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

1. Розповідь з елементами бесіди.

— Де можна зустріти рослини?(у водоймах, на болотах, на берегах річок, озер річках,ростуть у скелях, в сипучих пісках)

- Де вони можуть жити? Рослини поширені по всій земній кулі. На величезних просторах вони утворюють ліси, степи, луки.

- Яким рослинам потрібно вологи більше, а яким вологи потрібно менше?

(вологи більше - такі рослини живуть на болотах, на берегах річок, озер. іншим рослинам вологи потрібно менше, бо вони ростуть на піщаних ґрунтах, у безводних пустелях).

- Розгляньте кактуси, тамариск, селітряну(слайд).

- Зверніть увагу на їхнє листя. Як думаєте,де вони живуть?(в пустелях). Деякі рослини сухих місць мають дуже довге коріння. Наприклад, корені верблюжої колючки, що росте в пустелі, досягають 20 метрів (показ). Ними рослини можуть діставати воду з глибоких шарів землі. Щоб пристосуватися до життя в пустелі рослинам допомагають деякі пристосування, що перешкоджають випаровуванню: сильно зменшена площа листків.

Але де б вони не росли, їм завжди потрібне сонячне світло і тепло, повітря, вода і ґрунт.

- Яке значення рослин? Чим вони корисні?

Рослини збагачують повітря киснем, який потрібен для дихання людям і тваринам, роблять його чистішим і свіжішим. Тому рослини називають зеленими легенями Землі. Завдяки повітрю ми живемо і повинні дбати про його чистоту, адже забруднене повітря — велика загроза для всього живого. Потрібно більше насаджувати різноманітних рослин: дерев, кущів, квітів.

2. Робота з презентацією

- Які види рослин ви знаєте? (дерева,кущі,трави)

У природі є багато видів рослин: і дерева, і кущі, і трави.

- Скільки стебел має дерево?( одне високе стебло (стовбур)

- А кущ?( кілька низьких міцних стебел).

- А скільки стебел мають трав’янисті рослини?(багато) (слайд)

- Які вони?(м’які, соковиті, зелені стебла). (слайд)

- Яку будову має кожна рослина? (Корінь, стебло, квітка, плоди

з насінням)

3. Робота з наочністю.

— розгляньте рослини, назвіть їх, розкажіть про будову окремих рослин.

— До якої групи рослин вони належать: м’ята, суниця, кульбаба, пшениця?

(Трави)


- До якої групи рослин вони належать:тополя, кипарис, дуб,береза? (дерева)

- До якої групи рослин вони належать: калина, смородина, малина,бузина (кущі)

— Рослини розподіляють на культурні (рослини, які вирощують люди на городах, полях, в садах) та дикорослі (їх ніхто не садив, не доглядав за ними, вони ростуть самі.) (слайд)

4.Тест-завдання.

• В якій групі всі рослини є культурними? А яке з них зайве?


  1. Помідор, гарбуз, малина,

  2. Морква, жито, огірки,

  3. Мак, кульбаба, буряки?

(Кульбаба — дикоросла рослина, а мак і малина бувають і культурними, й дикорослими.)

• В якій групі всі рослини є культурними? А яке з них зайве?:

Кабачки, кавун і дині,

абрикос і полуниці,

Подорожник і пшениця?

(Помилково потрапив до переліку культурних рослин подорожник.)



4. Фізкультхвилинка.

Трава низенька, низенька,

Дерева високі, високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

а діти за парти сідають.

VІ. Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок.

5.Робота з підручником ст.129,130,131.

- Тож, чому рослини не зникають? Що саме їм допомагає захищатися?: колючки, шипи, їхній смак, вел.к-сть насіння, розмноженням кореневищем.

- Чому зменшується к-сть рослин? Чому зникають рослини? Що з цим треба робити? (захищати рослини, не зривати їх)

- Який закон прийнято щодо охорони рослин?

- Яку книгу видано?

- Де вирощують рідкісні рослини?

6. Робота з ілюстраціями, малюнками рослин, які занесені до Червоної

книги: підсніжник сніговий, дрібноплідна журавлина, півонія тонколис-

та, ковила пухнастолиста тощо.

- Ось ці рослини занесені до Червоної книги України (слайд)



7. Пам’ятка

- А зараз я хочу запропонувати пам’ятку, яка допоможе вам зберегти рослини.

• Кожен зелений листок, кожна травинка виділяє у повітря кисень. Без нього немає життя. Не топчи, не рви рослини даремно.

• Найгарніша квітка та, що квітує там, де зросла. Не губи її!

• Невеличкий скромний букет квітів говорить про те, що ти свідома, добра, бережлива людина.

• Щоб згубити молоде дерево, потрібна хвилина, а виростити — роки. Не ламай черемху та інші кущі! Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо,— від неї, то відплатити їй своєю добротою, увагою, і вона буде щедрішою.



VІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

Гра «Відгадай листочок»

VІІІ. Підсумок уроку, домашнє завдання

— У народі кажуть, що кожна людина у своєму житті повинна посадити дерево. Де б ви не були, ви повинні завжди пам’ятати, що не можна топтати траву, ламати дерева, зривати квіти.

- А зараз я прочитаю вам вірш, а ви повинні відповісти на питання про що цей вірш. Слова цього вірша повинні надихати вас на добрі справи.

Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка.

Не ламай ромашку, не топчи травичку.

В зелені діброва, в китицях калина,

Глянь, яка чудова наша Україна!

- Тож, що було темою нашого уроку? (Різноманітність рослинного світу)

- Яке значення рослин в природі? Що вони нам дають? (кисень,збагачують повітря киснем, ними живляться тварини)

- Яку будову має кожна рослина? (корінь, стебло, квітка, плоди з насінням)

Які рослини називаються культурними, а які дикорослими? (культурні - рослини, які вирощують люди на городах, полях, в садах, дикорослі – самі по собі ростуть)

IX. Домашнє завдання.

1) Дібрати загадки про культурні й дикорослі рослини.



2) Підготувати рецепт лікарського чаю (за допомогою батьків).

- Ну, а зараз візьміть свої олівчики. Якщо вам сподобалася наша подорож, то намалюйте сонечко, якщо не сподобалася, то хмаринку. Підніміть, будь ласка свої малюнки. Отже, наша подорож з феєю Дінь-дінь вдалася.


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка