Твір-опис природи за картиною Катерина Білокур Рідне поле



Скачати 54.02 Kb.
Дата конвертації29.04.2016
Розмір54.02 Kb.


Азовська ЗОШ І – ІІІ ст.

Конспект уроку

української мови

у 6 класі на тему

«Твір-опис природи за картиною Катерина Білокур «Рідне поле»

Вчитель Вишнивецька С.В.



Тема: Твір-опис природи за картиною Катерина Білокур «Рідне поле»

Мета: на основі здобутих текстологічних знань формувати в учнів відповідні текстотвірні вміння; удосконалювати культуру усного та писемного мовлення; сприяти уточненню й збагаченню словникового запасу школярів; розвивати спостережливість, емоції, відчуття прекрасного; зацікавити національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Катерини Білокур.

Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення

Домашнє випереджувальне завдання: підготувати відомості про життя і творчість Катерини Білокур та історію створення картини «Рідне поле»

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

Мотивація навчальної діяльності Слайд 1



Учитель. Пензлики були рівнесенькі, тонкі, однакової довжини, мов щойно застругані олівці. Їх було багато: для кожної фарби окремий. Катерина робила їх сама, ретельно добираючи для одного пензлика 9 волосинок, для другого - 12, для третього – 36. Хоч не вірила в жодні прикмети й забобони, знала з власного досвіду, що навіть нестача однієї волосинки або її зайвина – і вже виходить інший мазок.

З діда-прадіда селянка, вона не переставала дивуватися й захоплюватися незбагненною силою землі. Де бере природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити жодною фарбою, жодним пензлем?!



ІІІ. Основний зміст уроку

1.Бесіда

  • Як називається опис природи в літературі, живописі?

  • У яких вивчених творах ви читали пейзажні описи? («Зоре моя вечірняя…» Т. Шевченка, «Гаї шумлять…» П. Тичини)

  • З якою метою письменники використовують описи природи?

  • А чи потрібно це вміти робити вам? Для чого?

  • Поміркуймо, що треба знати, аби описати природу за картиною?

  • Як ви вважаєте, яких умінь маєте набути в результаті виконаної роботи?

2. Слово вчителя

Хочу звернути вашу увагу на те, що над цією темою ми працюватимемо два уроки: на першому, сьогоднішньому, уроці основне завдання – підготуватися до твору, а на другому – скласти опис письмово.



ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Презентація домашнього випереджувального завдання

Біографи. Повідомлення «З життєпису художниці» Слайди 2-18

Народилася Катерина Василівна Білокур 7 грудня 1900 р. Прожила 61 рік у Богданівці на Київщині. Селянська родина жила дуже вбого й Катрю не посилали до школи. Вона самотужки навчилася читати й писати.

У дитинстві, що пройшло у злиднях, малюванням не займалася, про мистецтво дізналася значно пізніше з книжок та від сільського вчителя. Перші спроби малювати робила вуглиною на шматку домашнього полотна.

Через нестатки та нескінченну роботу по господарству, до якого була приставлена, через брак навіть початкової освіти, не могла вступити до якогось навчального закладу. Удень працювала в полі, на городі, а ввечері аж до ночі малювала. Її не розуміли й сварили рідні, вважаючи малювання безглуздям, осуджували односельці, які вбачали в цьому намагання ухилитися від роботи.

На більшості полотен є авторський напис «Малювання з натури. Катерина Білокур». Справді, природа, «натура» була її найпершим учителем, а квіти – найулюбленішим мотивом. «Квіти, як і люди, - живі, мають душу!» - казала художниця, й тому їх ніколи не зривала, а змальовувала, сидячи біля них.

Вона тяжко й наполегливо йшла до мети («Я буду художником!»). І прийшло визнання, успіх – виставки у Полтаві, Києві, Парижі, звання народної художниці України. Але нічого не змінилося в повсякденному житті: холодна хата взимку, хвороба матері й самої художниці, постійна нестача фарб, а пізніше – ліків. Вона просить друзів, державні установи про допомогу, проте відгукнулися одиниці.







Бесіда

  • Що вас найбільше вразило із почутого про Катерину Білокур?

  • Які ще факти із життя художниці вам відомі?

  • Які її картини ви знаєте?



  1. Робота над картиною Катерина Білокур «Рідне поле»

Група експертів. Повідомлення «З історії створення картини»

Слайд 19

Усеньке літо малювала Катерина картину «Рідне поле». А літечко 1949 року було рівне й тепле: у городі перед вікнами не цвіли, а буяли пишні квіти! Понівечена бомбами й снарядами земля загоювала рани, вкривалася смарагдовими килимами. Художниця завжди малювала обмежені у просторі куточки городу, квітника, саду. А так хотілося змалювати всю землю!

Тим часом творила своє улюблене суцвіття – весняні, літні, осінні квіти, зібрані в один вінок. Вона могла працювати над окремою квіткою так довго, поки та не відцвітала. День за днем, пелюсточку за пелюсточкою вимальовувала шість червоних жоржин біля тину. Суха сіро-коричнева лоза тину відтінила свіжу зелень, внесла в композицію відчуття простору. Тин підпирає кущ жоржин.

Ці жоржини були особливі, ніяк не могла розлучитися з ними і почати писати поле. Хотілося лишити біля жоржин щось від себе – зняла з голови хустку і примістила на тиночку. Забута хустина зігріла картину теплом людської присутності. Тепер веселіше думалося і про поле, яке вона почала малювати у вузькому просвітку між квітами. Буйним плетивом квітів обрамила клаптик лану. На полі ні хлібів, ні соняшників, ні буряків – земля, родюча, прекрасна, яка увібрала голубінь неба і сонячне проміння.



1954 року в Парижі на міжнародній виставці демонструвалися її картини. Серед них і «Рідне поле». Полотна високо оцінив Пабло Пікассо. Кажуть, він довго стояв біля них, мов загіпнотизований, а потім назвав Катерину Білокур геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї…»

Бесіда

  • Яке враження справила на вас ця картина?

  • Що на ній зображено?

  • Чому непросто визначити пору року?

  • Чим це можна пояснити?

  • Що зображено на передньому плані?

  • Яким постає поле?

  • Які кольори ви бачите на картині, який настрій вони випромінюють?

  • Чому картина має назву «Рідне поле», тоді як саме поле займає лише частинку полотна? Що символізує назва?

V. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок

Підготовка робочого матеріалу

  • Дібрати синоніми до поданих слів.

Художник, малювати, полотно

  • Записати назви рослин і квітів, їхніх частин

  • Записати кольори, які вибачите на картині, і вказати, який настрій вони передають.

  • Дібрати епітети до поданих слів.

Поле, небо, хмарка, тин, хустина.

  • Дібрати образотворчу лексику, яка знадобиться в роботі над твором.

VІ. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи.

Бесіда

  • Що ми вчилися робити на сьогоднішньому уроці?

  • Що треба для того, щоб скласти твір-опис природи за картиною?

  • Що нового для себе ви взяли з уроку?

VІІ. Домашнє завдання.

Систематизувати робочий матеріал для твору-опису. Написати вступну частину (враження)



База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка