«Тричі мені являлася любов» (присвячений І. Я. Франку)



Скачати 64.91 Kb.
Дата конвертації30.04.2016
Розмір64.91 Kb.
(Титульна сторінка внизу)

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК

(українська література та художня культура)

ТЕМА: «Тричі мені являлася любов» (присвячений І.Я.Франку).

МЕТА: навчити творчо осмислювати і відтворювати події,що відбувалися в житті І.Я.Франка,втілені у збірці «Зів’яле листя»; розвивати образне мислення,здатність співпереживати,розкривати світ почуттів і пристрастей, створених поетичним словом Великого майстра,у яких поєднувалися б музика,лірика і акторська гра; виховувати інтерес до поетичної спадщини поета,любов до прекрасного.

ТИП УРОКУ: літературно-музична композиція.

ОБЛАДНАННЯ: портрет І.Я.Франка, збірки творів, фотоілюстрації, слайди, диски.

ЕПІГРАФ: Прийшла любов непрохана й неждана.

Ну як мені за нею не піти? (В. Симоненко)

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА.

2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.

ВЧ.УКР.ЛІТ. «Поезію творить любов, а не злоба»,- наголошує Д.Павличко.

Любов стояла і стоїть біля витоків життя, стверджує в людині людське. Любов робить людину кращою,зігріває її своїм теплом, дає наснагу для діяльності,творчості.

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Любов…Кохання…Такі хвилюючі слова. Скільки навіюють вони думок. Що ж означає кохати? Відповідь на це запитання і дасть наш незвичайний інтегрований урок української літератури та художньої культури. А звернемось ми сьогодні за відповіддю до поезій Франка.

ВЧ.УКР.ЛІТ. Діти, запишіть, будь ласка, тему та мету уроку.

(Стукіт у двері. Заходять герої казки Франка « Лисичка та Журавель» (інсценізація казки)

3. ВИКЛАД МАТЕРІАЛУ.

ФРАНКО: Дивлячись на вас я знову поринув у своє дитинство…

УЧЕНИЦЯ: А дитинство у Яся було таким… (коротка біографічна розповідь про Франка).

ФРАНКО: «Шевченка я вивчив майже всього напам’ять, а пам'ять у мене була така, що лекцію історії, котру вчитель цілу годину говорив, я міг опісля продиктувати товаришам майже слово в слово…

ВЧ.УКР.ЛІТ. А зараз перегляньте відеофільм про біографічні сторінки поета.

Із творчістю Франка, діти, ми знайомились поступово. У початкових класах ви читали казки, у 7 класі-вивчали повість «Захар Беркут», знайомилися з поезією.

А сьогодні, на уроці, ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, де Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.

«Зів’яле листя» - збірка творів Франка. Вона є зразком інтимної лірики. Написана протягом 1886-1896рр. Збірка також має назву «Лірична драма».

- Давайте пригадаємо, що означають терміни «лірика» та «драма».

Лірика - рід художньої літератури, у якому осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.

Драма – п’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі.

Збірка має три «жмутки», де розкривається глибока душевна трагедія ліричного героя, викликана важкими обставинами особистого життя.

СЛОВНИКОВА РОБОТА: жмут - це невеличка в’язка чого-небудь (в один «жмуток» зібрані вірші на одну тему)

ВІРШ «ТРИЧІ МЕНІ ЯВЛЯЛАСЯ ЛЮБОВ»

ВЧ.УКР.ЛІТ. Перший «жмуток» передає трагедію нерозділеного кохання і був присвячений першому коханню - Ользі Рошкевич.

ВІРШ «ТВОЇ ОЧІ ЯК ТЕ МОРЕ»

ВІРШ «РАЗ ЗІЙШЛИСЯ МИ СЛУЧАЙНО»

ВЧ.ХУД.ЛІТ. Другий «жмуток» присвячений Юзефі Дзвонковській і написаний у народно-пісенній манері, тому багато віршів стали улюбленими піснями та романсами.

- Діти, давайте пригадаємо, що таке пісня та романс?

Пісня – словесно-музичний твір, призначений для співу.

Романс - невеликий музичний твір для сольного співу із супроводом.

Микола Лисенко, який приятелював з Франком, створив на його тексти 6 романсів та 2 хори.

ЗВУЧИТЬ РОМАНС «БЕЗМЕЖНЕЄ ПОЛЕ»

ВІРШ «ЩО Є ЩАСТЯ?»

ВІРШ «ЧОГО ЯВЛЯЄШСЯ МЕНІ У СНІ?»

Іван Франко мав чималий доробок як фольклорист: 400 записаних пісень і 1800 коломийок. Також сам був добрим співаком. Як зазначив М. Коцюбинський: «Інтимні вірші Франка самі просяться на музику.»

ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «ОЙ ТИ, ДІВЧИНО, З ГОРІХА ЗЕРНЯ».

ВЧ.УКР.ЛІТ. Третій «жмуток» - це пекельні переживання поета, спричинені нещасливим коханням, який присвячений Целіні Журавській (слайд)

ВІРШ «НАДХОДИТЬ НІЧ».

ВЧ.УКР.ЛІТ. «Тричі мені являлася любов», зізнається поет, тричі поет утрачав надію на щастя. Нерозділені кохання залишили по собі «невтишиму тоску», засипали зів’ялим листям сподівання.

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Може, й несправедливо, але долі бажалося саме так. Жінка, що була поруч, Ольга Хоружинська, не увійшла до числа «трьох». Складними були стосунки Франків. Однак, четверо дітей (сини Андрій, Петро,Тарас і донька Анна ) компенсують ту «серцеву недостатність», на яку воно страждало. Адже серцю не накажеш. (слайд «Сім’я»).

ВІРШ «РОЗВІЙТЕСЯ З ВІТРОМ»

ВЧ.УКР.ЛІТ. До теми кохання Франко звертався не тільки у ліричних творах, а й у драматичних. Вашій увазі пропонуємо уривок з твору «УКРАДЕНЕ ЩАСТЯ» (Ява 7).

ВІРШ «ЯК ПОЧУЄШ ВНОЧІ…»

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Слухаючи цей ліричний вірш Франка, згадалися слова нашого земляка Богдана Лепкого: «Час рікою пливе, як зустрів я тебе…» І упали у добротний ґрунт ці дві ліричні зернини, з яких виросла чарівна квітка-пісня, без якої ми не уявляємо жодного свята. Бо як зазначав сам Франко «Народна пісня - це віно, придбане у батьковій хаті».

ВЧ.УКР.ЛІТ. «Дівчата вчора берегом ішли та й пісню заспівали…А я стояла, що ж мені іще робити? Які сказати їм слова?» (Ліна Костенко).

ПІСНЯ «ЧАС РІКОЮ ПЛИВЕ…»

4. ПІДСУМОК УРОКУ.

ВЧ.УКР.ЛІТ. Завершилася наша мандрівка сторінками життєвої дороги Франка. Дуже непросто осягнути глибину і вишину, панорамність, передбачливість і пересторогу, які живуть у творах.

- Діти, чи знаєте ви, яку літературну спадщину залишив Франко?

УЧЕНЬ РОЗПОВІДАЄ НА ФОНІ СЛАЙДІВ:

Франко залишив нам велику художню і наукову спадщину. Вона є золотим фондом культури і духовності, живим явищем нашого сьогодення. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкриттів просто вражають.

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Діти, скажіть, як увіковічнює народ генія української літератури?

(На фоні слайдів діти розповідають про пам’ятники Франкові на Гусятинщині, в Тернопільській області, в Україні та за кордоном).

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Творчість поета хвилює і наших сучасників. Естрадний співак Віталій Козловський виконує пісню «ЧОГО ЯВЛЯЄШСЯ МЕНІ У СНІ?» (ПЕРЕГЛЯД КЛІПУ).

ВЧ.ХУД.КУЛЬТ. Спасибі поетові за те, що умів так кохати і мав талант донести до людей свої почуття. Спасибі поетові за те, що створив неповторну пісню великої любові, яка лунатиме вічно.

ВЧ.УКР.ЛІТ. «Кохання - це щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі…»

- Дорогі учні, гості! Любов - найвеличніше людське почуття, яке потрібно берегти і цінувати. Ми вам бажаємо кохати і бути коханими. Щоб ваші почуття були взаємними.

5. ОЦІНЮВАННЯ.

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Написати твір-мініатюру «Які настрої і почуття викликала пісня «Чого являєшся мені у сні?».

Міністерство освіти і науки України

Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Гадинківці

Методична розробка

ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ

(українська література та художня культура)

"Тричі мені являлася любов",

(присвячений І.Я.Франку).

Підготували: вчитель

української мови та літератури

Оксана Михайлівна Пасічник,

Вчитель української мови



та літератури, художньої культури

Олександра Михайлівна Дячок


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка