Тренінг «Адаптація випускників до проходження зно» Кількість учасників ―



Скачати 142.77 Kb.
Дата конвертації13.09.2017
Розмір142.77 Kb.
Психологічна адаптація абітурієнтів до ЗНО-2010
Семінар ІППО КУ імені Бориса Грінченка в дистанційному форматі

Квітень 2010 року


Ірина Миколаївна Новікова,

психолог Науково-методичного центру

практичної психології

ІППО КУ імені Бориса Грінченка



ТРЕНІНГ

«Адаптація випускників до проходження ЗНО»

Кількість учасників ― 12-18 осіб.

Тривалість ― 3 години.

Обладнання: бейджі, папір, ручки, ватман, маркери або фломастери, скотч, ножиці, папір для нотаток.

Хвилювання і тривога під час іспиту можуть завадити учасникові ЗНО навіть більше, ніж недостатня (на його думку) підготовка. Тому мета тренінгу ― розвинути в учнів упевненість у собі, знизити передекзаменаційну та екзаменаційну тривожність.



Завдання тренінгу:

  1. Організувати групову взаємодію учасників тренінгу, сприяти розумінню ними змісту поняття «зовнішнє незалежне оцінювання», спонукати їх висловити своє ставлення до ЗНО.

  2. Для зниження почуття тривоги проаналізувати з різних точок зору поняття «зовнішнє незалежне оцінювання».

  3. За участю всіх учасників тренінгу розробити Пам’ятку учасникові зовнішнього незалежного оцінювання.

Хід тренінгу:

1. Тренер коротко представляється й прикріплює до одягу бейдж зі своїм іменем.

2. Тренер просить учасників прикріпити їхні бейджі.

3. Тренер стисло розповідає про форму роботи.

Тренінг ― плановий процес, мета якого ― сформувати певні навички й перевірити ставлення учасників до проблеми, ідеї для зміни ставлення до цієї проблеми. Тренінг сприяє інтенсивній взаємодії учасників, успішність такої взаємодії може бути досягнута завдяки активній співпраці його учасників. Висновки під час тренінгу не подають у готовому вигляді, вони стають продуктом активної діяльності самих учасників. Під час тренінгу в центрі уваги ― спілкування в довірчій атмосфері й неформальній обстановці.

Тренінгова робота в групі ― це:


  • процес, під час якого учасники взаємодіють;

  • процес аналізу проблеми, висловлення різних думок щодо її розуміння й ставлення до неї учасників групи;

  • можливість пізнання себе й інших.

Щоб цікаво й результативно організувати роботу, потрібно спільно виробити правила спілкування під час тренінгу і дотримувати їх.

4. Пояснення правил тренінгу (до 10 хвилин):

  • конфіденційність;

  • взаємоповага (думка кожного має право на існування);

  • правило «Тут і тепер»;

  • правило піднятої руки (брати слово по черзі);

  • дотримання регламенту.

5. І блок. Знайомство (30 хв.)
Мета: познайомити учасників тренінгу.

Перше коло

Кожен учасник групи має представитися й назвати слово, що характеризує його особистість і починається з тієї ж літери, що його ім’я, а також розповісти про своє хобі (до 3 хв. кожному учасникові).



Друге коло

Кожен учасник має відповісти на запитання: «Що ви знаєте про зовнішнє незалежне оцінювання? Яке ваше ставлення до ЗНО?» (до 3 хв. кожному учасникові).



ІІ блок. Практична робота (1 год. 10хв.)

Мета: Пояснити зміст поняття «зовнішнє незалежне оцінювання» з різних точок зору для зниження почуття тривоги.

Вступне слово тренера

Кожному з нас хотілося б бути завжди розсудливим, далекоглядним, спокійним, і разом із тим емоційним, позитивно мислячим і таким, що володіє повною інформацією. Але тільки одиниці можуть похвалитися тим, що мають такий безцінний дар.

Едвард де Боно, один із найвідоміших дослідників механізмів творчості, розробив метод, який допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих. «Шість капелюхів мислення» — так він його назвав. Шість капелюхів — це шість різних способів мислення.

Білий капелюх ― викладення фактів, інформації, статистики. «Примірявши» білий капелюх, ми маємо бути зосереджені лише на фактах і послідовності подій, пов’язаних із зовнішнім незалежним оцінюванням.

Чорний капелюх ― презентує здатність до критичного мислення. «Надівши» його, розповідаємо, що найгірше, найнеприємніше в тій ситуації, яку переживаємо. Спробуйте передбачити, які негативні наслідки можуть вас очікувати, якщо не наберете на ЗНО потрібних балів? Що найстрашніше може відбутися в цьому випадку? Складіть перелік негативних наслідків. Підбиваємо підсумок: «Отже, завдяки чорному капелюхові ми довідалися, що найбільш неприємне для нас у такій ситуації ― це... Крім того, через це тепер може трапитися таке..».

Червоний капелюх представляє наше емоційне мислення. В червоному капелюсі говорять тільки про почуття. Що ви відчуваєте, коли думаєте про майбутнє проходження ЗНО?

Жовтий капелюх ― це наше позитивне мислення. Будь-яка подія завжди спричиняє позитивні наслідки. Жовтий капелюх допоможе подивитися на ситуацію оптимістично. Отже, що хорошого для вас у тому, що ви маєте проходити ЗНО?

Зелений капелюх символізує наше творче, креативне мислення. Тепер корисно «приміряти» зелений капелюх творчості. «Намалюйте» ситуацію, складіть про неї розповідь або віршик, словом, творчо відобразіть ситуацію із ЗНО.

Синій капелюх уособлює продуктивне керування процесом мислення ― починається після того, як ми розглянули ситуацію з різних сторін, побачили в ній позитивні та негативні аспекти. Чому складні ситуації мудрі люди називають життєвими уроками? Чого нас навчає кожна ситуація? «Примірявши» синій капелюх, спробуймо зрозуміти, який життєвий урок подає нам проходження ЗНО й чому для подальшого життя буде важливий цей досвід.

Для того, щоб навчитися мислити «різними способами», якісно й всебічно оцінювати ситуацію, виходити переможцем з інтелектуальних (та й узагалі з будь-яких) життєвих випробувань, складати прогноз подій, Едвард де Боно закликав інколи «міняти капелюхи» і оцінювати події з різних точок зору.

Після прослуховування «Притчі про старого майстра» (додаток 1) усім учасникам пропонують поділитися на 6 груп за принципом «білий-чорний-жовтий-червоний-зелений-синій».



Завдання кожній групі: визначте своє ставлення до ЗНО відповідно до запитань у таблиці та кольору вашого капелюха (10 хв.). Кожна група обирає доповідача, який презентує ставлення групи (до 3 хв. для кожної групи). За допомогою такої вправи з’являється можливість об'єктивно оцінювати явища навколишнього світу, моделювати різноманітні ситуації й складати прогноз їхнього розвитку.

ІІІ блок. Складання Пам’ятки для майбутніх учасників ЗНО (30хв.)

Матеріали Пам’ятки подано в додатку 3.



ІV блок – Рефлексія тренінгу (30хв.)

Тренер: Гадаю, у вас склалося певне уявлення про зовнішнє незалежне оцінювання. Пропоную вам висловити свою думку з таких питань:

  • Які ваші враження від нашої спільної роботи?

  • Чи змінилося щось у вашому ставленні до ЗНО?

  • З чим погоджуєтесь або не погоджуєтесь?

  • Що вразило? Що змусило замислитись?

Коло ставлення: пропонується висловити свою думку з приводу почутого на тренінгу (до 3 хв. кожному учасникові).
Додаток 1
Притча про старого майстра

(Т. Д. Зинкевич-Евстигнеева, Т. М. Грабенко Игры в сказкотерапии. – СПб., Речь, 2006 – с. 48)

Колись давно, а може, й недавно, жив на світі старий мудрий майстер. З усіх земних багатств був у нього лише кольоровий фетр. Але майстер мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Він дарував людям щось більше, ніж головні убори ― капелюхи, кепки, панами й чепчики. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника одухотвореними, рішучими і натхненними. Чи ж варто говорити, як славився своїм умінням Майстер, які вдячні були йому люди за капелюхи, які несли Великий секрет Великого Майстра?..

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам свою славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів ― білий, чорний, жовтий, червоний, зелений і синій. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині.

― Мабуть, основна батьківська спадщина ― це ті гроші, які нам заплатить замовник капелюхів, ― вирішили сини майстра. Безумовно, вони коштують дуже дорого і ми станемо багаті! Ми поділимо гроші порівну й помандруємо світом, щоб знайти свою долю, ― планували сини.

Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

― Дивно, ― міркували сини, ― останнє замовлення майстра мало бути найдорожчим. Але якщо ніхто за ним не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?

І сини вирішили поділити між собою батьківську спадщину.

― Я беру собі капелюх білого кольору, ― заявив перший син. ― Він такий витончений і чудовий, що я зможу красуватися на балах і прийомах. Я вже не буду почувати себе усього-на-всього сином простого капелюшника.

― А я візьму чорний капелюх, ― сказав другий син. ― Чорний пасуватиме до будь-якого костюма. У цьому капелюсі я буду строгий, елегантний і непомітний у будь-якій ситуації. Упевнений, він принесе мені щастя!

― А я, мабуть, виберу жовтий, ― сказав третій син. ― У наших краях так мало сонячних днів, я так сумую за ними. Жовтий капелюх, хоч і вимагає особливого костюма, подарує мені радість і посмішку! А той, хто посміхається, завжди щасливий.

― Нехай моїм капелюхом стане червоний, ― вигукнув четвертий син. ― Я завжди мріяв виділятися з натовпу, мені завжди подобалося, коли на мене звертають увагу. У червоному капелюсі мене помітять усі! Мене любитимуть жінки!

― Зелений капелюх такий оригінальний! ― зауважив п'ятий син. ― Мені здається, зелений капелюх зробить мене еталоном нової моди. Мені подобаються несподівані рішення, я беру зелений капелюх!

― Ви розібрали всі капелюхи, ― мовив шостий син. ― Мені залишається тільки взяти синій. Дивно, але ви звільнили мене від проблеми вибору. Я поклався на випадок й одержав те, що вибрав би й сам! Проблема вибору... ― задумався шостий син, ― треба, мабуть, над цим поміркувати.

Спадщину старого майстра було розділено між його синами. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

Син, який узяв собі Білий капелюх, став поважною людиною, посів високий пост радника в одній могутній країні, став чітким, послідовним і незворушним. Розповідаючи історію свого життя, він перелічував факти й події, опускаючи свої переживання. Брати дивувалися таким змінам, але слухали з великою повагою.

Володар Чорного капелюха став дотепним і в'їдливим. Розповідаючи про людей, з якими його звела доля, він влучно описував їхні слабкі сторони й недоліки, створюючи гротескові портрети. Здавалося, він живе в країні дріб'язкових і тупуватих людей, хоча було відомо, що мешканці міста, у якому оселився другий син майстра, були гідними громадянами. Отже, і цей син Капелюшника зробив непогану кар'єру, тому що вмів заздалегідь попереджувати місцевого бургомістра про помилкові рішення.

Жовтий капелюх зробив третього сина оптимістом. Виявилося, що він живе в найкращому місті, жителі якого ― чудові люди. Він радіє сонцю, вирощує квіти й займається благодійництвом.

Поки брати розповідали свої історії, один із них час від часу нетерпляче підхоплювався, то радісно аплодуючи, то в розпачі заламуючи руки, то роздратовано кидаючи свій Червоний капелюх. Брати спостерігали за ним із цікавістю, адже не кожен так емоційно реагує на життєві пригоди. Виявилося, що четвертий син Капелюшника став актором, сценічне ім'я якого всім п'ятьом було добре відоме! Хазяїн Червоного капелюха був актором без амплуа! Завдяки його емоційності й чутливості він геніально грав і драматичні, і комічні, й трагічні ролі. Як і хотів, він став дуже знаменитим. Але ― от лихо! ― у звичайному житті йому так і не вдалося навчитися стримувати свої почуття...

Коли черга розповідати дійшла до п'ятого сина Старого Майстра, той розклав на столі фотографії. Брати побачили його в товаристві знаменитих людей. Ось йому потискує руку президент найсильнішої держави, ось дає інтерв'ю знаменитому журналістові, а тут бере участь у відкритті своєї виставки…Хазяїн Зеленого капелюха був знаменитий, але скромний. Він прекрасно малював, складав вірші й писав музику. До всього, за що б не брався, він підходив по-своєму, нетрадиційно. Він мав чимало винаходів у різних галузях. Найбільші фірми запрошували його консультантом, його ідеї принесли успіх багатьом людям.

Останній із синів Капелюшника зняв свій Синій капелюх, і всі брати побачили, скільки мудрості й любові випромінюють його очі. Він став Учителем, багато хто звертався до нього за порадою, а король довірив йому виховувати спадкоємця...

Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, адже він вже багато чого навчив, і приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато, а може, і небагато часу, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...


Додаток 2

Запитання до 2 блоку тренінгу


Колір капелюха

Питання для аналізу

Відповіді учасників тренінгу


Білий

Що я вже знаю про ЗНО: як готуватися, яка процедура проведення тощо?








Чорний

Що в тому, що я знаю про ЗНО, мене турбує? Які питання не дають мені спокою?









Жовтий

Що позитивного в тому, що вступні іспити проводять у формі зовнішнього незалежного оцінювання?







Червоний

Які в мене виникли почуття до ЗНО? Що я відчуваю, коли згадую про те, що мені доведеться проходити ЗНО?







Зелений

Як використовувати свої творчі можливості для вирішення можливих проблем під час підготовки та проведення ЗНО?








Синій

Який досвід дає мені підготовка та проходження ЗНО, що це може дати для мого особистого й професійного життя в майбутньому?









Додаток 3

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ МАЙБУТНІХ УЧАСНИКІВ ЗОВНІШНЬОГО ОЦІНЮВАННЯ
Як підготуватися до проходження ЗНО
Зовнішнє незалежне оцінювання ― це іспит із навчального предмета в тестовій формі. Тестування ― не просто, як вважають деякі, позначення певних символів у бланку відповідей, а процес багатокомпонентний, складний, у якому кожна зі складових успіху є незамінною. Тому психологічна готовність під час тестування так само важлива, як і знання навчального матеріалу з предмета.
Підготовка до тестування
Спочатку підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зручно розташуйте необхідні підручники, допоміжні матеріали, зошити, папір, олівці.

Можна доповнити інтер'єр кімнати предметами жовтого й фіолетового кольору, оскільки такі барви підвищують інтелектуальну активність людини. Буває досить навіть якоїсь картинки в цих тонах.

Складіть план підготовки. Складаючи план підготовки, чітко визначте, що саме сьогодні вивчатимете. Наприклад, не «ознайомлюся з матеріалом», а визначте конкретний перелік розділів і тем, які повторюватимете саме сьогодні.

* Почніть із найважчого — з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо Вам складно приступити до роботи, можна повторити спочатку найцікавіший матеріал, а потім переходити до складнішого.

Чергуйте заняття з відпочинком, скажімо, 40 хвилин заняття — 10 хвилин перерва. Можна в цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ тощо.

Не прагніть запам'ятати матеріал усього підручника. Намагайтеся структурувати матеріал, склавши план або схему. Зробити це бажано на папері. Плани корисні ще й тим, що їх легко потім використати, щоб швидко повторити матеріал.

Виконуйте якомога більше різних надрукованих із предмета тестів. Використовуйте підручники й посібники, рекомендовані Міністерством освіти і науки України.

Тренуйтеся з годинником у руках, фіксуйте час виконання тестів (у частині А в середньому витрачайте по 2 хвилини на завдання).

• Готуючись до іспитів, ніколи не думайте, що не впораєтеся із завданнями, а, навпаки — подумки уявляйте картину тріумфу.

Відведіть один день перед іспитом, щоб ще раз повторити найскладніші теми.
Напередодні тестування


  • Багато хто вважає так: щоб повністю підготуватися до іспиту, бракує всього однієї ночі. Це неправильно. Навпаки, з вечора відпочиньте якнайкраще, щоб уранці відчути себе бадьорим, сповненим сили, бойового настрою. Адже в цьому випробуванні Ви маєте проявити свої можливості та здібності.

  • Розрахуйте свій час так, щоб до пункту тестування прибути заздалегідь (не менше ніж за півгодини). У жодному разі не спізнюйтеся!

  • Продумайте, як одягнутися: у пункті тестування може бути прохолодно або жарко, а Ви працюватимете тривалий час.



Як поводитися під час ЗНО
Екзаменаційні матеріали містять завдання різного рівня складності, але всі вони розроблені відповідно до програми ЗНО. Серед них завжди є такі, що Ви можете виконати швидко й правильно. Частина завдань відповідає вищому рівню складності, проте й вони передбачені шкільною програмою, а отже, доступні для виконання.

Перед початком роботи не пошкодуйте кількох хвилин, щоб опанувати хвилювання. Пригадайте про ритмічне дихання, аутогенне тренування. Подихайте глибоко, заспокойтеся.



Будьте уважні! На початку тестування Вам повідомлять необхідну інформацію (як заповнювати бланк, якими літерами писати). Від того, наскільки точно Ви будете дотримувати цих правил, залежить успішність виконання тесту.

Дотримуйтеся правил поведінки! Не викрикуйте з місця. Якщо хочете запитати про щось інструктора в аудиторії, піднесіть руку. Звертаючись до інструктора, пам’ятайте, що запитання не мають стосуватися змісту завдань. Вам нададуть допомогу тільки щодо правил заповнення бланків або в разі виникнення організаційних труднощів із тестовими матеріалами (наявність поліграфічних помилок, відсутність належної кількості сторінок у тестовому зошиті тощо).

Зосередьтеся! Ознайомившись із бланками відповідей і тестовим зошитом, зосередьтеся й забудьте про тих, хто навколо. Для Вас мають існувати тільки завдання тесту й годинник, що регламентує час. Поспішайте не поспішаючи!

Не бійтеся! Жорсткі рамки тривалості тестування не мають впливати на якість Ваших відповідей. Перед тим, як записати відповідь, перечитайте завдання двічі і переконайтеся, що Ви правильно зрозуміли інструкцію чи умову завдання.

Розпочинайте з простих завдань! Спочатку відповідайте на запитання, у яких повністю впевнені, пропускайте ті, що викликають сумніви. Коли заспокоїтеся, увійдете в робочий ритм, перестанете хвилюватися, ваша енергія буде спрямована на завдання, що викликають труднощі.

Пропускайте! Навчіться пропускати складні або незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди будуть такі завдання, з якими ви обов'язково впораєтеся. Безглуздо втратити бали тільки тому, що ви не дійшли до «своїх» завдань, а застрягли на тих, що викликають труднощі.

Уважно ознайомтеся зі змістом завдання! Не прагніть зрозуміти умову завдання «за першими словами», щоб зекономити час. Це може призвести до прикрих помилок навіть під час виконання найлегших завдань.

Думайте тільки про поточне завдання! Завдання в тесті не пов'язані між собою, тому способи їх виконання можуть бути різними. Не намагайтеся наступне завдання виконати за аналогією до попереднього. Думайте тільки про те, що кожне нове завдання — це шанс набрати бали.

Відкидайте зайве! Багато завдань можна виконати швидше, якщо не шукати відразу правильний варіант відповіді, а послідовно відкидати ті, що не відповідають умові. Метод виключення надасть Вам можливість сконцентрувати увагу всього на одному-двох варіантах, а не на всіх одразу, що набагато складніше.

Заплануйте два кола виконання роботи! Розрахуйте час так, щоб за дві третини відведеного часу виконати всі зрозумілі завдання (перше коло). Так Ви встигнете набрати максимум балів на завданнях, у відповідях на які Ви цілком впевнені. Після цього ще раз поверніться до пропущених складних завдань і спробуйте їх виконати повторно (друге коло).

Угадуйте! Якщо Ви не знаєте правильної відповіді, покладіться на свою інтуїцію! Вибирайте варіант, який, на Вашу думку, має найбільшу вірогідність.

Перевіряйте! Обов'язково відведіть час для перевірки роботи, щоб устигнути переглянути відповіді й уникнути можливих машинальних помилок.

Не втрачайте оптимізму! Прагніть виконати всі завдання, але пам'ятайте, що це не завжди можливо. Враховуйте, що кількість виконаних завдань цілком може бути достатньою для гарного результату.
Зичимо Вам успіху!


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка