Тема. Єдність форм та символіки в народному мистецтві вишивки та витинанки. Мета



Скачати 44.68 Kb.
Дата конвертації24.04.2016
Розмір44.68 Kb.
Тема. Єдність форм та символіки в народному мистецтві вишивки та витинанки.

Мета: ознайомити з мистецтвом витинанки, з народною симво­лікою, історією розвитку україн­ських витинанок, їх класифікаці­єю; розвивати творчу уяву, інтерес до народної творчості; формувати вміння вирізати з паперу в техніці «витинанки»; виховувати повагу до народних традицій.

Обладнання: зразки вишиванок та витинанок, кольорові ілюстрації, кольоровий папір, ножиці, клей, кольорові олівці.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

II. Актуалізація знань учнів

1. Які види ДПМ (декоративно-прикладного мистецтва) вам відомі?

2. Звідки людина черпає художні образи для своїх творів?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку



  1. Історичні відомості

Розповідь вчителя

Витинанка це дивовижна річ, яка виконується з простого матері­алу — паперу. З'явилася витинанка в минулому столітті, коли до нашо­го побуту ввійшов папір.

Ажурні витинанки відомі ще з V ст. до н.е. Це були вироби з хутра, шкі­ри. Перші паперові прикраси, які можна вважати аналогами тради­ційних українських витинанок, виникли в Китаї. У країнах Захід­ної Європи витинанки робили зде­більшого сюжетно-розповідними. Ажурні паперові прикраси слов'янських народів мали декора­тивне спрямування і були орієнто­вані на традиційні народні мотиви орнаменту.

Вирізаними виробами прикрашали мисники і буфети, гос­подині пишалися кількістю виріза­них отворів. Великим поштовхом для виготовлення витинанок був перехід від хат-курянок до чис­тих хат зі світлицями, Витинанки приурочували до свят та осно­вних подій, і кожній відповідала певна традиційна композиція: до жнив — «врожайна», до зару­чин — «заквітчаста», на весілля — «весільна».

На Придністров'ї, наприклад, це була ажурна паперова стрічка (лиштва), яку розміщували на поличках, над вікнами хат тощо. На Поділлі та Прикарпатті аналогічні паперові прикраси називали «фіран­ками». Пізніше виникли паперові рушники, серветки, рамочки тощо. За останній час художники створи­ли новий жанр витинанки: сувеніри у формі листівок, буклетів.



Витинанки — орнаментальні й фі­гурні прикраси, ажурно вирізані з білого чи кольорового паперу.

Витинанки поділяються на:



  • ажурні (зображення міститься у прорізах);

  • силуетні (зображення виступає силуетом);

  • одинарні (виготовлення з одного аркуша);

  • складні (багатокольорові).

Мистецтва витинанки та вишиван­ки дуже схожі, у них навіть зву­чання майже однакове. Коріння їх сягає сивої давнини. Ними при­крашали житло, з ними пов'язували будні та свята.

Чітка симетрія, притаманна вити­нанні, використовується в народ­ному мистецтві вишивки, при виготовленні гобеленів, рушників. Орнамент вишиванок та витинанок говорить про своєрідність народно­го світосприйняття.

Одним із найпоширеніших у при­кладному мистецтві східних слов'ян є мотив «дерева життя», «мирового дерева». За композицією це — вер­тикально розміщене стебло, стовбур якого має розгалуження. Кожна гіл­ка мала своє значення, вона нерід­ко присвячувалась одній людині, інколи гілки закінчувалися птаха­ми — символами настання весни, врожаю. Центральні дві лінії стов­бура дерева позначалися сонячним знаком, який символізував зв'язок із космосом. Усе дерево одержало назву Світового. На «дерево жит­тя» схожий рисунок мотивів вазона. Усі ці символи називали оберегами. Вони мали охороняти людину від усього злого. Через цю просту і вод­ночас геніальну систему знаків-символів розкривається ставлення українців до таких філософських категорій, як Всесвіт, життя на зем­лі, народження, осмислення свого, місця та покликання.

IV. Практична робота

№1

Тренувальні вправи:



  1. вирізати витинанку «Сніжинка» (1 група учнів);

  2. вирізати витинанку «Метелик» (2 група учнів).

Повторення правил техніки безпе­ки при роботі ножицями.

№2

Робота в групах



Завдання 1 групи: розробити ескіз та виконати витинанку «Дерево життя».

Завдання 2 групи: розробити ескіз та виконати витинанку «Мотив-вазон».

Наклеїти витинанку на картон. Самоконтроль.

Захист робіт.

V. Закріплення знань і вмінь

1. Що називали декоративно-прикладним мистецтвом:

а) будівельне мистецтво;

б) мистецтво побуту;

в) пластичне мистецтво.

2. Який обереговий символ закла­дений в основі українського герба:

а) безконечник;

б) дерево життя;

в) солярний.

VI. Підсумки уроку

Розповідь вчителя

3 давніх давен вирізаними з папе­ру виробами оздоблювали стелі,


вирізані серветки з китицями при­крашали мисники і буфети. Господині пишалися кількістю вирізаних отворів на витинанках.

«Витинати» — значить «вирізати». Перші паперові прикраси, які мож­на вважати першими витинанками, виникли в Китаї і пов'язані з вина­ходом паперу. Слов'янські наро­ди виготовляли витинанки перед Новим роком або навесні, коли за звичаєм білили стіни й поновлю­вали . внутрішнє оздоблення хати. І зараз перед Новим роком у шко­лах, вітринах магазинів можна бачити новорічні витинанки. У наш час витинанки поширені на Поді­ллі, Прикарпатті, Наддніпрянщині.



VII. Домашнє завдання

Закінчити свої роботи, підготувати їх до виставки.



ДОДАТОК 1



Мотив “Вазон”


База даних захищена авторським правом ©shag.com.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка